Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Verm skrev (1 time siden):

Endringer i Eurojackpot-spillet:
https://www.norsk-tipping.no/artikler/nyhet-eurojackpot-trekning-ogsa-pa-tirsdager

Gambling er ille nok, men dette spillet har vært et av de med dårligst odds - og nå blir det enda verre. Dette spillet burde vært forbudt.

Norsk tipping burde hete statens gambling-monopol. Det hadde vært langt ærligere. Det burde konkurranseutsettes a la sånn det gikk med gamle Televerket. Fra en svært ineffektiv bedrift med høye priser og lange ventelister på å få telefon, så burde flere aktører sluppet til akkurat som mobiloperatører i dagens Telenor-nettverk. Dvs. de samme statlige reguleringene med blant annet maks handlekvote per uke per person, men med flere aktører. Det burde være ulovlig å ta mer enn 5% av innsatsen i kommisjon (definert som alt annet enn utbetaling til premier). Siste punkt er at smutthullet som lar dette gamblingselskapet kjøre egne reklamesendinger på norsk TV burde tettes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/21/2022 at 10:14 PM, Letterboxd said:

Finnes det noen partier i Norge som vil ha strengere straffer, men ikke er pro-kapitalisme? Virker som dette er umulig.

Tror det er vanskelig ja. Både kapitalisme og strenge straffer bygger på et syn om individuelt ansvar og belønning for det livet måtte bringe. Hvorfor mener du at det trengs strengere straffer og for hva?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (13 timer siden):

Tror det er vanskelig ja. Både kapitalisme og strenge straffer bygger på et syn om individuelt ansvar og belønning for det livet måtte bringe. Hvorfor mener du at det trengs strengere straffer og for hva?

Jeg er imot rehabilitering. Jeg mener at det er individets skyld når de begår lovbrudd, og vi tings som seksuell trakassering skal ha flere års fengselsstraff. I Norge tar man ikke trakassering og voldtekt seriøst.

Se på Breivik - fikk bare 21 år i fengesel og får en playstation.

Økonomisk og sosiale utfrysning er ikke straffer i det hele tatt - bare fysiske straffer er ekte straffer.

Norge tror at hvis man blir forklart hvorfor det man gjorde var negativt blir man automatisk og magisk en god person. Norge vil at kriminelle handlinger skal skje, at du blir trakkasert, så får du terapi og støtte ETTER du har blitt et offer. Man skal stoppe kriminalitet før det skjer, ikke etter.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Letterboxd said:

Jeg er imot rehabilitering. Jeg mener at det er individets skyld når de begår lovbrudd, og vi tings som seksuell trakassering skal ha flere års fengselsstraff. I Norge tar man ikke trakassering og voldtekt seriøst.

Se på Breivik - fikk bare 21 år i fengesel og får en playstation.

Økonomisk og sosiale utfrysning er ikke straffer i det hele tatt - bare fysiske straffer er ekte straffer.

Norge tror at hvis man blir forklart hvorfor det man gjorde var negativt blir man automatisk og magisk en god person. Norge vil at kriminelle handlinger skal skje, at du blir trakkasert, så får du terapi og støtte ETTER du har blitt et offer. Man skal stoppe kriminalitet før det skjer, ikke etter.

Du kan like gjerne si du er mot vitenskap. Resten av Norge har heldigvis utviklet seg en del siden middelalderen… 🙄

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Apropos Breivik og straffenivå så virker det en smule ubalansert å ikke ha dødsstraff for noe som helst, når vi ser hvor lavt menneskeliv står i kurs i en krig. Kan man kalle Utøya-drapene som en krigshandling? Som i at det var krigslignende tilstander? Tja, det er definitivt i en gråsone om det ikke er et helt klart ja. Kan man kalle disse krigshandlingene, målrettede drap av sivile, for en krigsforbrytelse? Ja, det følger vel direkte dersom man definerer det som krigshandling. Bør det gå an å dømme gråsone-tilfeller etter hvor i gråsonen handlingene befant seg? Helt klart etter min mening. Det er ikke ofte vi har krigshandlinger i Norge, men akkurat dette tilfellet mener jeg med klar margin bør dømmes i en gråsone mellom straffeloven og "krigsloven" (husker ikke navnet på den).

Det bør være et eller annet forhold mellom krigslignende handliger og straffeutmålelse. Dødsstraff har blitt for mye sort/hvitt prinsippsak her i landet. Dødsstraff er en ganske naturlig straffeutmåling om man sammenligner med krigshandlinger i en ekte krig. Lista bør selvsagt ligge høyt, men den bør ikke være uoppnåelig slik den var i Breiviks tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil drikke meg dritings, kjøpe meg øl og snakke dritt om deg bak ryggen din.

edit: dritings er kanskje ikke helt sant, men jeg vil kjøpe øl i butikk når jeg selv ønsker det og jeg mener at det å kunne snakke med hverandre for en god diskusjon er en sentral del i et velfungerende demokratisk samfunn. Og helt oppriktig, jeg er bedre. Men jeg vil fortsatt ikke stemme på et kristenkonservativt politistat parti. Ironiskt nok, så sitter jeg med en teskje i hånda, og det er helt tilfeldig.

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 24.3.2022 den 13.41):

Apropos Breivik og straffenivå så virker det en smule ubalansert å ikke ha dødsstraff for noe som helst, når vi ser hvor lavt menneskeliv står i kurs i en krig. Kan man kalle Utøya-drapene som en krigshandling? Som i at det var krigslignende tilstander? Tja, det er definitivt i en gråsone om det ikke er et helt klart ja. Kan man kalle disse krigshandlingene, målrettede drap av sivile, for en krigsforbrytelse? Ja, det følger vel direkte dersom man definerer det som krigshandling. Bør det gå an å dømme gråsone-tilfeller etter hvor i gråsonen handlingene befant seg? Helt klart etter min mening. Det er ikke ofte vi har krigshandlinger i Norge, men akkurat dette tilfellet mener jeg med klar margin bør dømmes i en gråsone mellom straffeloven og "krigsloven" (husker ikke navnet på den).

Det bør være et eller annet forhold mellom krigslignende handliger og straffeutmålelse. Dødsstraff har blitt for mye sort/hvitt prinsippsak her i landet. Dødsstraff er en ganske naturlig straffeutmåling om man sammenligner med krigshandlinger i en ekte krig. Lista bør selvsagt ligge høyt, men den bør ikke være uoppnåelig slik den var i Breiviks tilfelle.

En ting, fopulte jævla Utøya. Drøyt 10år i ettertid er det nesten umulig og ikke tenke på Breivik saken, og ta et politiskt standpunkt. Samtidig er det et tilits-aspekt som er blitt mildt sagt svekket. Når det er sagt, er det noe av det absolutt verste at han i det hele tatt har fått tak i og benyttet en politi uniform, uten og faktisk være politi.

Det sagt, så vil jeg aller helst slippe å tenke noe særlig mer på Breivik-saken. Og kunne ta et politisk standpunkt uten å tenke over hvordan ting var før eller etter. Blant annet tenker jeg over at det finnes svakheter ved Arbeiderpartiets politikk som gjør at jeg er usikker på hvordan jeg ville stemt, dersom nevnte hendelse ikke hadde funnet sted. Og det er definitivt ting som kunne vært bedre under Jens Stoltenbergs regjering også. Så ja, hele hendelsen er absolutt ille. 

Til sammenligning med Høyres politikk, det fantes private helse-alternativer til det offentlige tilbudet. Det fantes også private alternativer til utdanning. Oslo Børs har eksistert i flere 10år. Og jeg kunne helt fint, og ganske enkelt reise til utlandet for både ferie og med tanke på jobbmuligheter.

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar

det var gladnytt i 2022 ...

Krig i Soviet, ikke bare skal jeg bry meg - men jeg skal velge side også. Si hva du vil om Putin, men han dere andre øst-europeern, Zelensky, virker fader ikke stabil han heller. Få slutt på idiotiet. Så lei. At Syria er bombet sønder og sammen mindre viktig.

Bor i en by med jernbaner og ikke jernbane, så det finnes annen politikk som engasjerer meg mer..

For fred!

Endret av bjorning9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gode poenger fra Brand som vanlig. Og selv om dette langt på vei er å sparke inn åpne dører nå, så er Assange muligens i ferd med å bli overlevert til USA nå, fordi demokratiene våre ikke fungerer. Og det er alltids noen som allikevel forsvarer imperiet her inne. Og det er alltids endel som har latt seg marinere i det organiserte karakterdrapet mot Assange så lenge at de ikke synes behandlingen av ham gjør noe. Bevisstgjøring rundt hvordan vi påvirkes er viktigere enn noen gang.
 

 

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (17 timer siden):

Det er først når en dom er avsagt at man kan vurdere hvordan det står til med demokratiet i USA -- selv om mangel på dommer mot Trump er en god pekepinn.

Som Chris Hedges påpeker, er Assange siktet for 17 tilfeller av brudd på Espionage Act. Et av mange problemer med dette er at det ikke finnes juridisk grunnlag for å sikte en utenlandsk statsborger etter denne. Det er uansett USA som har ødelagt Assanges liv, så om man mener at ytringsfrihet og fri journalistikk er en del av demokratiet, så har det allerede feilet.

Endret av Aiven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...