Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Velfungerende økonomi i Venezuela? Den må du lenger ut på landet med. 

Edit: slenger denne med for referanse 

Three out of four Venezuelans currently live in extreme poverty, according to the 2020-2021 National Survey of Living Conditions, conducted by researchers at Andres Bello Catholic University, with the economic collapse worsened by the coronavirus pandemic.

 

Endret av oldboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Litt usikker på om dette passer helt i tråden men jeg føler for å skrive om det. Det var en sak i VG som fikk oppmerksomheten min og jeg begynte å tenke litt. 

31 Immigranter dødde i den engelske kanal og Boris Johnson og andre lands ledere (deriblant Emmanuel Macron) gikk ut og sa hvor forferdelig dette var. Men er det egentlig ikke litt ironisk når de aktivt jobber for at disse folkene ikke skal få lov å komme til landene deres? De bygger murer og skaper enda større hindringer for at de skal kunne komme seg over havet og til trygge Europa. 

Jeg forstår at dette kan virke som et dumt innlegg men jeg synes likevel det er tankevekkende. Jeg skal for all del ikke si at alle de immigrantene bør komme til Europa, vi har problemer med immigrasjon og jeg er til dels enig i en del av politikken men jeg synes også det er merkelig å høre politikere vise følelser de åpenbart ikke har for folk. Jeg føler disse immigrantene nesten bare er numre på en skjerm for slike ledere. 

Det jeg synes er synd er at man ikke kan skape et system hvor man har en buffersone hvor immigranter kan komme til for å søke asyl. Slik Europa fungerer på immigrasjon blir det ikke fordelt jevnt utover landene slik det burde gjøres. Alle land i EU bør gjøre en bedre jobb med dette. Vi har et ansvar når vi har vært aktiv i kriger som Afghanistan. Da må vi også ta på oss et ansvar når vi trekker oss ut av landet og regelrett ser på at Taliban tusler inn Kabul. 

Sikkert mange som er uenig i mitt verdensbilde og helt sikkert uenig i at verdenslederne har et ansvar for disse 31 immigrantene, men deres handlinger har også en konsekvens for dem som prøver å komme seg over dammen til et bedre liv. Og hvem er vi egentlig til å stoppe dem? Gi dem muligheten, hjelp dem. 

Lenke til kommentar
oldboy skrev (31 minutter siden):

Velfungerende økonomi i Venezuela? Den må du lenger ut på landet med. 

Edit: slenger denne med for referanse 

Three out of four Venezuelans currently live in extreme poverty, according to the 2020-2021 National Survey of Living Conditions, conducted by researchers at Andres Bello Catholic University, with the economic collapse worsened by the coronavirus pandemic.

 

Den er relativt velfungerende med tanke på de økonomiske sanksjonene. Hvor godt tror du økonomien i Norge hadde fungert med tilsvarende blokkade?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Aiven skrev (8 minutter siden):

Den er relativt velfungerende med tanke på de økonomiske sanksjonene. Hvor godt tror du økonomien i Norge hadde fungert med tilsvarende blokkade?

Synes det er litt utidig å forsvare det landet gitt situasjonen landet står i. Blokaden er jo en konsekvens av idiotiske beslutninger fra regimet. Sosialisme er en fantastisk ting men det kan også vende den andre veien om det uføres slik dette landet har gjort. 

Det er en del positive ting å si om f.eks Cuba men også det landet styres på en vanvittig måte og økonomien er heller ikke god. Når toppeliten kan sove godt mens de fattige i gata ikke engang har råd til mat så føler jeg det blir feil å si at "det er relativt velfungerende". 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (42 minutter siden):

Synes det er litt utidig å forsvare det landet gitt situasjonen landet står i. Blokaden er jo en konsekvens av idiotiske beslutninger fra regimet. Sosialisme er en fantastisk ting men det kan også vende den andre veien om det uføres slik dette landet har gjort. 

Det er en del positive ting å si om f.eks Cuba men også det landet styres på en vanvittig måte og økonomien er heller ikke god. Når toppeliten kan sove godt mens de fattige i gata ikke engang har råd til mat så føler jeg det blir feil å si at "det er relativt velfungerende". 

Det er mange som mener dette i Vesten, fordi våre medier preker denne agendaen. Hva er det liksom som legitimerer den økonomiske blokaden mener du? Det er en grunn til at sosialistene vant valget nok en gang, folk er fornøyd med dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (48 minutter siden):

Det eneste som peker opp i Venezuela er inflasjonen og den kriminelle økonomien. Du kan gjerne skylde på økonomiske sanksjoner, men faktum er at Hugo og resten av sosialistene har rævkjørt hele landet siden de tok over. 

Sanksjonene rævkjører landet. Selvsagt har det blitt tatt noen dårlige valg som i alle andre land i verden, men levestandarden er omtrent som resten av Sør-Amerika i følge FN (til tross for sanksjoner). Artig hvordan folk mener så mye om Venezuela fordi de stoler på VG og MSNBC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Aiven skrev (7 minutter siden):

Det er en grunn til at sosialistene vant valget nok en gang, folk er fornøyd med dem. 

Nå er det valget omstridt, slik jeg forstår det. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Aiven said:

Sanksjonene rævkjører landet. Selvsagt har det blitt tatt noen dårlige valg som i alle andre land i verden, men levestandarden er omtrent som resten av Sør-Amerika i følge FN (til tross for sanksjoner). Artig hvordan folk mener så mye om Venezuela fordi de stoler på VG og MSNBC.

Er du så blind for hva som har skjedd der? Disse sanksjonene du snakker om har komt lenge etter at økonomien var på god vei utenfor, og har i stor grad komt som følge av korrupsjon. 

Ta en titt på Wolfgang Wee sin podkast. Han hadde Asle Toje der for litt siden. Asle har nettopp vært på reise i Venezuela og har litt mer erfaring enn hva jeg tror du har fått fra YouTube etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (Akkurat nå):

Nå er det valget omstridt, slik jeg forstår det. 

I følge USA ja, som nylig forsøkte å innsette en person de hadde utdannet sammen med en kadre av kompiser i flere år i USA og Serbia, som ikke hadde noen stemmer eller folkelig støtte overhodet (Guaidó). Venezuela er det landet i verden som har desidert størst oljereserver og amerikanske selskaper er per i dag ikke velkomne, ta det med i betraktningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (11 minutter siden):

Er du så blind for hva som har skjedd der? Disse sanksjonene du snakker om har komt lenge etter at økonomien var på god vei utenfor, og har i stor grad komt som følge av korrupsjon. 

Ta en titt på Wolfgang Wee sin podkast. Han hadde Asle Toje der for litt siden. Asle har nettopp vært på reise i Venezuela og har litt mer erfaring enn hva jeg tror du har fått fra YouTube etc. 

Levestandarden er omtrent som i resten av Sør-Amerika. USA kaster stein i glasshus når de anklager noen for korrupsjon, de er verdens mest korrupte land. I realiteten er selvsagt sanksjonene et virkemiddel for å forsøke å ødelegge økonomien og legge til rette for statskupp, slik de har forsøkt i årevis på Cuba of slik de forsøkte med sin egenutdannede kuppleder Juan Guaidó, utdannet på USAs skole for kuppmakere i Beograd og i Washington. USA vil ha Venezuelas olje, så de pøser på med propaganda slik at de kan få opinionen med seg på hva enn de måtte foreta seg i forhold til landet.

16830.jpeg

Står du på denne listen har du et mål i pannen hvis du ikke tillater vestlige oljeselskaper.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (9 timer siden):

Den er relativt velfungerende med tanke på de økonomiske sanksjonene. Hvor godt tror du økonomien i Norge hadde fungert med tilsvarende blokkade?

Som om sanksjonene er det eneste som holder landet nede? Landet var relativt velfungerende før Hugo Chaves kom til makta, men når landeiere og bedriftseiere ble kjeppjaget og eiendommene deres "frigitt" til folket så var landet i full intern kollaps. Sanksjonene kom på toppen av det, men Venezuela var jo ikke akkurat uskyldig oppi det hele, med blant annet dollarforbudet sitt (inkludert forbud mot veksling til og fra dollar og andre valutaer). Dette forbudet fikset de helt på egenhånd og gjorde det praktisk talt umulig å handle med landet. De ville ha økonomisk uavhengig øydrift for å frigjøre seg fra "pengemafiaen" med USA i spissen. Da hjelper det fint lite å sitte på enorme oljereservoarer. Hugo trodde det ville fôre den uavhengige økonomien deres å dele ut bensin gratis til innbyggerne. Raffineriet i Maracaibo fikk ikke tak i kritiske deler og satte arbeiderne i fare (flere dødsulykker). Spisskompetanse ble statlig lønnet som lærere og kompetansen forvitret/forsvant. Demokratisk fordeling av landets ressurser kalte han det og en stor majoritet av innbyggerne likte det og ha han sin stemme ved neste valg. De allerede kjeppjagede eierne av bedrifter og jordbruksland nådde ikke fram med sine argumenter mot fattigmobben. Spiralen gikk videre ned. Flere økonomiske og sosiale katastrofer fulgte når bedrifter ikke klarte å produsere grunnleggende ting som mat og dopapir. Så kom korona på toppen. Landet er i totalt kaos. Folk masseutvandrer fra den politiske ruinen Hugo etterlot seg. Ja, USAs sanksjoner bidro som et ledd i katastrofen, men det var Hugo og fattigmobben som ødela landet.

Venezuela har interessert meg siden jeg reise i landet kort tid før Chaves kom til makta. Facinerende hvor bratt nedoverbakke han klarte å kjøre landet og hvor lenge den nedoverbakken har vart uten at han har blitt styrtet. Hæren har vært slagkraftig mot opprørske krefter og angiveriet er nesten på nivå med Nord-Korea.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det med Bergen? Byrådet har gått av, det ble stilt kabinettspørsmål i saken om Bybanen over Bryggen. Det blir ikke noe av nå, opposisjonen fikk viljen sin. 

Hvordan i all verden er det bedre med en til tider mye trafikkert bilvei enn en trikk som passerer hvert tiende minutt?

FFBdhP6XIAEZR63?format=jpg&name=medium

FFBtmbvXwAEnOAh?format=jpg&name=900x900

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Angående tunellforslaget så mener jeg BILENE burde blitt henvist til tunell, mens bybanen burde fått trase over bryggen. Bilene mest mulig under bakkenivå har fungert strålende for Tromsø og kan anbefales varmt til andre byer. Trondheim har hevet seg med på det samme og fått et mye bedre trafikkbilde ved å holde de store trafikkmaskinene og parkeringsanleggene under bakkenivå.

Ideelt sett bør det være 30-sone i hele den sonen det er mye myke trafikkanter, mens de store trafikkårene sluses under og rundt byene. Men det bør likevel ikke være helt bilfritt. Det bør være nettverk av både gågater og gater som er tilgjengelige med bil, slik at hvert tunell-utløp/innløp dekker en relativt liten sone. Da får man minimert biltrafikken på bakkenivå, uten å tvinge bilister unisont over på kollektivt, som ikke passer for alle eller til alle tider. Spesielt de som bor langt utenfor gangavstand fra sentrum og frakter varer eller barn.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Hva er det med Bergen? Byrådet har gått av, det ble stilt kabinettspørsmål i saken om Bybanen over Bryggen. Det blir ikke noe av nå, opposisjonen fikk viljen sin. 

Hvordan i all verden er det bedre med en til tider mye trafikkert bilvei enn en trikk som passerer hvert tiende minutt?

Drømmmescenariet for noen er nok at det verken er bilvei eller bane på bryggen. Jeg syntes selv det hadde vært ideelt, men er litt usikker nå på om en tunnel lar seg gjøre på en skånsom måte. Og etter å ha tenkt over hvor lite plagsomt det er med trikk over Rådhusplassen i Oslo så tenker jeg nå at det er en gylden mulighet til å fjerne biltrafikk. For alt jeg vet kan argumentet for å «verne Bryggen» egentlig være motivert av å beholde bilveien.

Ellers virker det dessverre som om politikerne er dårlig informert i saken og mest opptatt av makt. Trist for byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Aiven said:

Sanksjonene rævkjører landet. Selvsagt har det blitt tatt noen dårlige valg som i alle andre land i verden, men levestandarden er omtrent som resten av Sør-Amerika i følge FN (til tross for sanksjoner). Artig hvordan folk mener så mye om Venezuela fordi de stoler på VG og MSNBC.

Fins det noen i Norge som bruker MSNBC som nyhetskilde? Kommer ikke på en eneste gang jeg her lest eller hørt noe derfra, bortsett fra muligens et klipp eller lenke som noen har postet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (8 timer siden):

Sanksjonene rævkjører landet. Selvsagt har det blitt tatt noen dårlige valg som i alle andre land i verden, men levestandarden er omtrent som resten av Sør-Amerika i følge FN (til tross for sanksjoner). Artig hvordan folk mener så mye om Venezuela fordi de stoler på VG og MSNBC.

Hva er prisen på husene til disse sosialistiske lederene..?

Har de behov for palass? Jobber de nok og hardt nok sammenlignet med bøndene til å fortjene palass?
Hvorfor er ikke det fri journalisme i landet?

...det finnes ikke noe sosialistisk fiber i kroppen til landets ledere.

Lenke til kommentar

Etter å ha blitt kalt veldig egosentrisk, storkapital-ismisk og stole blindt på storkapitalismen i en annen tråd så skrev jeg et tilsvar som jeg synes passer å kjøre reprise på her i den politiske såpeboksen:

Sitat

Kapitalisme er i likhet med sosialisme og kommunisme, elendige skjellsord. Alle er ideologier og har sine dårlige og gode sider. Derfor liker jeg ikke demonisering av ideologier generelt. Å bruke det som skjellsord er først og fremst eder og galle ment for å provosere noen. Det bør være mulig å diskutere rasjonelt og med respekt for at ingen av de er kategorisk dårlige på alt. Ingen land har rendyrket en enkel ideologi så mye at man ikke kan si det inneholder elementer fra andre ideologier. Demonisering av ideologier hemmer bare sunn samfunnsdebatt og gode kompromisser, som igjen gir opphav til polarisering.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, Aiven said:

Det har vært valg i Venezuela og USA er som sedvanlig ute og fordømmer. Vi får gratulere sosialistene med seieren, som er den eneste garantisten for en velfungerende blandingsøkonomi slik landet har i dag.
 

 

Var lite å finne om bakgrunnen til Diego Sequera, men det av det lille jeg fant så er Mision Verdad som han skriver for en del av propagandaappartet til regimet i Venezuela. Han og Grayzone dude'en sitter og jatter i en time om ting de er enig om og nikker til hverandre, og jeg klarte ikke å spore mange kritiske spørsmål mens jeg spolte rundt. Var det noen som sa grundig journalistikk. Rimelig spesielt å hevde at alle på forumet er hjernevasket av VG o.l. og samtidig bruker regimepropaganda om sannhetsvitne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Som om sanksjonene er det eneste som holder landet nede? Landet var relativt velfungerende før Hugo Chaves kom til makta, men når landeiere og bedriftseiere ble kjeppjaget og eiendommene deres "frigitt" til folket så var landet i full intern kollaps. Sanksjonene kom på toppen av det, men Venezuela var jo ikke akkurat uskyldig oppi det hele, med blant annet dollarforbudet sitt (inkludert forbud mot veksling til og fra dollar og andre valutaer). Dette forbudet fikset de helt på egenhånd og gjorde det praktisk talt umulig å handle med landet. De ville ha økonomisk uavhengig øydrift for å frigjøre seg fra "pengemafiaen" med USA i spissen. Da hjelper det fint lite å sitte på enorme oljereservoarer. Hugo trodde det ville fôre den uavhengige økonomien deres å dele ut bensin gratis til innbyggerne. Raffineriet i Maracaibo fikk ikke tak i kritiske deler og satte arbeiderne i fare (flere dødsulykker). Spisskompetanse ble statlig lønnet som lærere og kompetansen forvitret/forsvant. Demokratisk fordeling av landets ressurser kalte han det og en stor majoritet av innbyggerne likte det og ha han sin stemme ved neste valg. De allerede kjeppjagede eierne av bedrifter og jordbruksland nådde ikke fram med sine argumenter mot fattigmobben. Spiralen gikk videre ned. Flere økonomiske og sosiale katastrofer fulgte når bedrifter ikke klarte å produsere grunnleggende ting som mat og dopapir. Så kom korona på toppen. Landet er i totalt kaos. Folk masseutvandrer fra den politiske ruinen Hugo etterlot seg. Ja, USAs sanksjoner bidro som et ledd i katastrofen, men det var Hugo og fattigmobben som ødela landet.

Venezuela har interessert meg siden jeg reise i landet kort tid før Chaves kom til makta. Facinerende hvor bratt nedoverbakke han klarte å kjøre landet og hvor lenge den nedoverbakken har vart uten at han har blitt styrtet. Hæren har vært slagkraftig mot opprørske krefter og angiveriet er nesten på nivå med Nord-Korea.

Så ille er det neppe, da ville de ikke blitt gjenvalgt. Jeg er klar over at det har vært problemer med høy inflasjon. Men når det kommer til sosialisme har de ikke mer av det enn Norge, så de er en blandingsøkonomi. Forskjellen er at våre sosialister innførte det for 90 år siden, Venezuelas revolusjon er fersk. Men ja, jeg burde uttrykt meg bedre, klart det har vært en del problemer.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...