Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er at man kan plukke opp faretruende signaler og melde dette fra til noen som får vudere om det skal settes inn ressurser på å overvåke disse folkene.

I en ideel verden ja, men tenk på ressursene som kreves iforhold til gevinsten.

Bare fordi en har litt meninger utenfor normen så skal en overvåkes? :)

Lenke til kommentar

Kunne det vært en idè å ha startet en frivillig gruppe som inflitrerer og overvåker ekstreme diskusjonsfora på nettet?

Jeg synes tanken er god, men jeg tror det kan være vanskelig å gjennomføre den i praksis. Det sitter utallige internett-tøffinger som bruker språkbruk som tyder på ganske ekstreme meninger, men hvordan skiller man ut de som faktisk vil være villige til å handle på bakgrunn av overbevisningene sine og de som bare smeller med kjeften? Det er vel heller ikke nødvendigvis sånn at de som bruker de drøyeste språket og framstår mest ekstreme faktisk er de farligste. Utifra de innleggene jeg har lest av ABB på document.no var det lite som tydet på at han var villig til å skyte en masse uskyldige ungdommer for sin sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva for en tankegang er det i et fritt demokrati?

 

Har tenkt den tanken og, er ikke ment som et angiver-system. Tenker bare at det sikkert finnes noen hundre mennesker i dette landet som ikke står på noen PST-liste, som gjerne burde ha gjort det. Kan ikke tenke meg at myndighetene har ressurser til å følge med alt som skjer.

Lenke til kommentar

For min del handler det ikke om ressurser, men heller prinsipper. Fordi en ytrer, kanskje til og med drøyt radikale, bør en ikke få gratisplass på en liste.

Dette ser jeg som den største faren i videre samfunnsutvikling. Dette er en allerede pågående utvikling, med overvåking av aktiviteter som utføres via feks. internett, selv dersom man ikke er mistenkt eller har gjort noe som helst ulovlig skal dine aktiviteter overvåkes/logges. :ohmy: Man får altså allerede gratis plass på en liste, selv ved 100% lovlig aktiviteter og "lovlige meninger". Foreløpig kan man påstå at det er relativt "uskyldig overvåking", men det er lett å se hvilken retning dette utvikler seg i.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

fengsel_960_1216958063.jpg

 

Ser nesten ut som en student bolig. Jeg er litt usikker på hvilke goder han får. Jeg ser får meg at han "burde" klare å få en del goder etterhvert siden han virker som en dannet og høflig person (Når man ser bort i fra tragedien). På fengsel koret som gikk på TvNorge fikk fangene flere goder om de oppførte seg bra. Eneste som gjorde at enkelte mistet noen av godene sine over en bestemte periode var knyttet til bruk av narkotika og lignende, noe jeg tviler er et problem for ABB. Kan ikke se for meg at det er mange som vil sosialisere med han der inne da, synes han burde sitte i totalt isolasjon store deler av straffen sin.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7728887

Lenke til kommentar

Behring Breivik vil bli plassert i ei isolasjonscelle åleine. Inne på cella finst berre seng, toalett, bord og stol. Alt som kan brukast til sjølvskading er fjerna.

 

– Dei tilsette vil vera veldig vare med å sjå etter teikn på at han vil skada seg sjølv, seier Svenkerud i Kriminalomsorgen til VG:

 

 

Jeg lurer på hva slags aktiviteter han kan bedrive dagen med. Såklart, en kan si at han fortjener å ikke gjøre noenting annet enn å gruble, men det vil jo frembringe økt sjanse for forsøk på selvmord, som de skal forhindre. Virker litt motstridende.

 

Ellers, setter han hele straffeprinsippet i Norge på prøve. Likhet for alle? Eeh..

Annet enn det, vil jeg si at det offentlige, utad, oppfører seg meget profesjonelt iforhold til han og ikke lar personlige følelser ta overhånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan blir man MER isolert over ikke å ha speil?

Har vel kansje sett litt for mye på amerikanske filmer/dokumentarer om fengselsliv hvor "isolation" somregel er celler som er så minimalistiske som det går ann.

Solitary. Det er en egen avstraffelses- og disiplinmetode. Han her er ennå ikke dømt.

 

Isolasjon handler bare om å bli avkuttet fra omverdenen. Ikke sitte i et hull.

Lenke til kommentar

Solitary. Det er en egen avstraffelses- og disiplinmetode. Han her er ennå ikke dømt.

 

Isolasjon handler bare om å bli avkuttet fra omverdenen. Ikke sitte i et hull.

De pleier å sette fanger som ikke kan være rundt andre fanger i dårligere celler, men fjerner de allt han kan skade seg med ender man jo opp med nesten bare en madrass på gulvet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...