Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Norske soldater på Kreta har sluppet 586 bomber over Libya. De har tatt liv, de har grått og de har delt én stor frykt.

 

Dette blir for dumt. Reiser man land og strand for og bombe et fremmed land nytter det ikke komme tilbake og være trist og lei fordi noen kanskje har dødd. Latterlig!

 

Soldater bør selvsagt ha empati med dem de dreper. Det er viktig blant annet for å begrense drap på sivile så mye som mulig.

 

Det virker som du mener at soldater skal være rene drapsmaskiner uten følelser. Jeg grøsser av tanken på slike soldater i krig.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2194641.ece

 

Hva gjør denne fillesaken på forsiden til DN.no? Jeg kunne skrevet mer relevante, interessante og faglig gode artikler enn de aller fleste der inne. Er det vikarer fra videregående som holder DN.no i live om sommeren?

 

 

 

Et av de nyeste D2-magasinene til DN inneholdt faktisk nesten bare uinteressant vås. Er ikke dette en avis for næringslivet og økonomiinteresserte?

Lenke til kommentar

Det betyr vel heller skepsis mot endringer, ikke nødvendigvis at man ønsker å beholde dagens system lenger.

Da er ikke Høyre konservativt. De mest konservative partiet må da være AP, og så Venstre.

 

Men det er ikke slik konservativ brukes i dag.

Nei, sånn sett er nok ikke høyre konservative. Og det syns jeg stort sett ikke de er, selv om det er en konservativ avart av sosialdemokratiet.

 

På mange måter er det nok en form for konservatisme å være sosialdemokrat i Norge.

 

Ser at en av AUF-lederens første tanker var at det kunne være et statskupp. Forsåvidt en rasjonell tanke, da en "politimann" gikk amok.. Det har fått meg til å lure på; Hvis man skulle ha gjennomført et statskupp i Norge - hva måtte kuppmakerne isåfall ha organisert? Hvor stor er risikoen for statskupp i veletablerte demokratier? Er det noen større land i verden der statskupp er en reell risiko?

I Russland vet man aldri, statskupp kan skje der. Det samme gjelder nok for Kina og Nord-Korea, men i de tilfellene vil vi nok snakke om insidere som kaster sittende ledere.

 

For å lykkes med et statskupp i Norge bør man ha kontroll over politiet og forsvaret, man bør ta alle radio- og TV-stasjoner og større aviser (pressesensur kan effektiviseres over tid), man bør nok fjerne regjeringen (kuppmakernes feil i Sovjetunionen i 1991 var nok i stor grad at både Gorbatsjov og Jeltsin ikke ble henrettet) og få kontroll over HM Kongen.

 

I praksis ser jeg ikke på det som troverdig. Det kan nok ikke skje i Norge.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man la være å være soldat, men noen mennesker ønsker å forsvare landet sitt i større grad enn å sitte på et diskusjonsforum og spre kvalme.

 

Jeg sprer ikke kvalme, jeg sier bare hva jeg mener. "Forsvare landet"-argumentet gidder jeg ikke svare på en gang.

Lenke til kommentar

Hva holder Siv Jensen egentlig på med? Klapper for Jens?

 

Der forsvant min stemme. Jeg hadde nok å utsette på Frp fra før av.

Det går da an å anerkjenne at han har gjort en bra jobb de siste par ukene, selv om man ikke er enig med politikken hans generelt. Man må nesten være hjertekald for ikke å se at han faktisk har gjort en bra jobb i forhold til terrorangrepene.

 

_________________________________________________________________________________

 

http://www.aftenposten.no/kul_und/article4192793.ece

 

Jeg registrerer at Ny Tid ønsker å bidra til å glorifisere ABB ved å gjøre ham til den mystiske han-vi-ikke-nevner-ved-navn.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hva holder Siv Jensen egentlig på med? Klapper for Jens?

 

Der forsvant min stemme. Jeg hadde nok å utsette på Frp fra før av.

 

Hvis du velger bort et parti fordi dets leder og tilhengere viser sin støtte og anerkjennelse til en særdeles godt gjennomført håndtering av statsministerposten, gjennom den største norske krisen siden 2. verdenskrig, så tror jeg partiet (og politikken generelt) klarer seg uten deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hm, ser ut som posten min druknet i samletråden til terroangrepene, så jeg prøver her i stedet for.

 

22/7 blir betegnet som et terrorangrep. Men hvis vi henger oss litt opp i semantikken her, var det virkelig et terrorangrep? Hva er egentlig et terrorangrep? Hvis Al-Qaida sprenger en trikk, så er ikke det fordi at de har pinpointet alle som var på trikken, og ser på det som en gyllen mulighet til å ta livet av alle på en gang. De sprenger trikken fordi at de vil spre frykt. De vil at alle som bor i landet skal holde seg innendørs i frykt av å bli utsatt for et angrep som treffer helt tilfeldig, og spesielt der mange mennesker ferdes.

 

 

Men ser man på det angrepet ABB foretok, vil den vanlige nordmann bli redd for å fortsette sine normale liv når regjeringskvartalet ble blåst til himmels? Folk flest har vel ikke noe personlig forhold til akkurat det området? (for poengets skyld så ser man vekk i fra at bomben ble detonert i en gate der det normalt sett befinner seg relativt mye folk). Bomben var rettet mot dagens politiske ledelse. Hva med Utøya-angrepene? Utøya har jo en solild status i det politiske Norge, og angrepet var målrettet mot AUF. Men vil folk være redd nestegang de er på en øy for at en massemorder skal begynne å skyte på de?

 

Ser dere hva jeg vil fram til? Hva kan man egentlig kalle angrepene 22/7? Var det et terrorangrep fordi at resultatet av angrepene var over all fatteevne grusomme?

Lenke til kommentar

22/7 blir betegnet som et terrorangrep. Men hvis vi henger oss litt opp i semantikken her, var det virkelig et terrorangrep?

Ifølge wikipedia er det vanlig å definiere terrorisme etter følgende kriterier:

- Har et religøst, politisk eller ideologisk mål

- Går utover sivile

- Har et ønske om å skape frykt.

 

De to første punktene passer klart på angrepet, det er vel det tredje som er litt usikkert.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ellers, setter han hele straffeprinsippet i Norge på prøve. Likhet for alle? Eeh..

Annet enn det, vil jeg si at det offentlige, utad, oppfører seg meget profesjonelt iforhold til han og ikke lar personlige følelser ta overhånd.

Fengselsansatte som har med ABB å gjøre har daglige møter der de kan snakke om situasjonen. De er vanlige mennesker med vanlige reaksjoner, men de har et apparat rundt seg for å hindre at det sklir ut.

 

Når jeg hørte total isolasjon så jeg for meg type glattcelle med kun madrass, hull i gulvet, bittelite vindu og vask

 

det der så jo nesten koselig ut. speil, stort vindu, tv, tre-lister :thumbdown:

Det er ikke spesielt koselig når man ikke kan gå ut når man vil. Og når man kjeder vettet av seg.

Lenke til kommentar

Fikk vite antall drepte - viste ingen følelser

 

Gjør forsvarer Lippestad jobben sin, når han lekker sensitiv informasjon fra politiets avhør til pressen og spekulerer rundt Breiviks følelsesliv eller mangel på sådan?

Han spekulerer ikke rundt følelseslivet hans ved å vise til hva han så på utsiden. Og når det gjelder lekkasjer, er jeg rimelig sikker på at denne informasjonen er klarert på forhånd.

Lenke til kommentar

Da bør de heller ikke sippe når de gjør jobben de har valgt å gjøre.

 

Dessuten var soldatene periferte. De satt i fly.

Klart de kan sippe. Både brannmenn, ambulansepersonell, leger, sykepleiere og politi har sippet etter terroangrepet. At man sipper over jobben man gjør betyr ikke at man ikke skal kunne fortsette å gjøre den.

 

Du tror visst enkelte mennesker er roboter. Maken til mangel på innsikt...

Lenke til kommentar
Hva holder Siv Jensen egentlig på med? Klapper for Jens?

 

Der forsvant min stemme. Jeg hadde nok å utsette på Frp fra før av.

Dette gir meg bare større respekt for Siv Jensen. Faktisk har politikere generelt økt i anseelse i mine øyne etter denne saken. Det er rørende hvordan de viser samhold, og evne til å legge politiske stridigheter bak seg og være medmennesker for hverandre.

 

Jeg er til og med litt imponert over Stoltenberg gjennom det hele. Jeg som vanligvis ikke tåler trynet hans. Jeg må innrømme at han har gjort en god jobb. Veldig stødig og troverdig gjennom det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da bør de heller ikke sippe når de gjør jobben de har valgt å gjøre.

 

Dessuten var soldatene periferte. De satt i fly.

Klart de kan sippe. Både brannmenn, ambulansepersonell, leger, sykepleiere og politi har sippet etter terroangrepet. At man sipper over jobben man gjør betyr ikke at man ikke skal kunne fortsette å gjøre den.

 

Du tror visst enkelte mennesker er roboter. Maken til mangel på innsikt...

Én viktig forskjell er at disse faktisk har angrepet. Politi og ambulansepersonell er nettopp der i rednings henseende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...