Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg sa som sagt ikke at hun var skyldig alene. Fyren som er skyldig burde selvsagt blitt kastet med hodet først ut av landet. Det tar jeg som en selvfølge.

 

Men selv politiet har gått ut og sagt at folk må ta mer ansvar for sine handlinger. Å drikke seg så kanon dritings er å invitere problemer, når vi vet at sånt skjer i byen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må kaste en brannfakkel og si at jenta var medskyldig i denne voldtekten. Når man er så sørpe dritings man ikke engang klarer å forstå hva som foregår, er man idiot. Bedre drikkekultur er absolutt noe vi trenger i Norge.

Veldig unyansert, den slags kommentar er med på å gi kvinner skyldfølelse for det de har utsatt for (selv om det ikke var meningen). Det er den som voldtar som har skylda, ingen andre

 

Det går an å si at man kan ta visse forholdsregler for å unngå voldtekt uten å implisitt gi ofrene skylde for det når det først skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke at Slimda mener at offeret har skyld i handlingen, men på generelt basis bør jo folk kunne ha såpass selvkontroll at de ikke drikker seg fra sans og samling. Det er jo åpenbart enklere å overmanne en svært beruset person, enn en med selvkontroll?

Lenke til kommentar

Om jeg går fra bilen med nøkkelen i tenninga og den blir stjålet har jeg noe av skylda selv om det ikke rettferdiggjør et tyveri.

"Alle" er fullt klar over farene og derfor kan de som er uttsatt gjøre sitt for å minske faren for at det skjer. At dette sier at jenta har skyld, skjønner jeg ikke selv om det er jenter som er mest utsatt..

Lenke til kommentar

Nå tror jeg dette er litt delt. Først og fremst er det personen som tvinger seg til sex som bærer det fulle og hele ansvaret. Men jeg husker at det var feminister og folk på høyresiden (en morsom allianse, litt som kristenfolket og arbeiderbevegelsen som samlet seg for alkoholforbud) mente det var forferdelig å antyde at jenter kanskje måtte passe på seg selv litt bedre.

 

Som sagt handler ikke dette om å fraskrive noen ansvar. Det handler om sunn fornuft, det blir for dumt når man nærmest avviser en bedre drikkekultur og andre preventive individuelle tiltak.

Lenke til kommentar

Om jeg går fra bilen med nøkkelen i tenninga og den blir stjålet har jeg noe av skylda selv om det ikke rettferdiggjør et tyveri.

Å la nøkkelen stå i øker risikoen for å få stjålet bilen og kan føre til avkortning av eventuell forsikringssum, men det er fortsatt ikke din skyld at bilen blir stjålet. Det er fortsatt helt og holdent tyven sin skyld.

 

"Alle" er fullt klar over farene og derfor kan de som er uttsatt gjøre sitt for å minske faren for at det skjer. At dette sier at jenta har skyld, skjønner jeg ikke selv om det er jenter som er mest utsatt..

Etter en voldtekt er offeret i en svært sårbar posisjon emosjonelt sett og har veldig lett for å få skyldfølelser. Uttalelser av typen "kvinnen selv har skylden" legger da stein til byrden. I tillegg kan det påvirke eventuelle voldtekstmenn og andre som er i posisjon til å hindre en voldtekt, de kan si at "det gjør ikke noe at jeg/han gjør dette, fordi XX sa at det er hennes sin skyld uansett".

 

Det betyr ikke man man ikke skal komme med fornuftige forholdsregler, det betyr bare at man må være litt forsiktig med måten man ordlegger seg på.

 

Ellers, hvis vi skulle akseptere at det er jenten sin skyld: Hvor går da grensen for hva som er selvforskyldt eller ikke? Hvor mange alkoholenheter må en 60 eller 80 kg tung jente drikke før alt som skjer med henne blir selvforskyldt? Hvor mange cm kort må kjolen/blusen være før eventuelle voldtekter blir selvforskyldt? Er ikke det opplagt hvor vanskelig etisk/juridisk det skulle være å ha en eller annen slags mystisk grense for hvor en voldtekt blir selvforskyldt eller ikke?

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjerningsmannen har ene og alene hele skylden for overgrepet. Men på andre siden så har alle mennesker et ansvar for å passe på seg selv, og med det menes å minimerere risikoen for at det skjer hendelser mot ens person som ikke er ønskelig. Samfunnet er dessverre ikke så trygt at man kan gjøre hva som helst, når som helst og hvor som helst uten å utsette seg for risiko. Spesielt når det kommer til alkohol har vi en del og gå på. Drikker man seg sanseløs har man ikke samme mulighet til å passe på seg selv, spesielt om man er kvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fulle ansvaret ligger ikke på noen andre en gjerningsmannen.

Den som slår meg ned har det fulle og hele ansvaret for at han slår meg ned. Men det er ting jeg kan gjære med min opptreden som vil forhindre at jeg blir slått ned i noen tilfeller.

 

Uten noen som helst sammenligning forøvrig. Men jeg tror det er en tabbe å overse adferdsendringer som faktisk kan gjøre en forskjell. Men ansvaret ligger på gjerningsmannen uansett. Bare for å unngå at noen bevisst eller ubevisst velger å misforstå meg og tolke det jeg skriver på verst mulige måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så at det ble skrevet om grunnen til at Russland nesten gikk konkurs i 1991 i en annen tråd. Dette er egentlig ikke offtopic iforhold til hva som ble diskutert, men i forhold til hva tråden egentlig handler om, så jeg spør her.

 

Jeg mener å ha lest at Yeltsin betalte tilbake formuer(justert etter inflasjon og inkl. renter) til russiske familier som hadde mistet sine formuer når bolsjevikerne kom til makten i 1917, men finner ingenting konkret om det. Er det jeg som blander, eller er det bare noe som skrives/står svært lite om?

Lenke til kommentar

Uhh leste nettopp dette, men får det ikke helt til å henge på greip:

Hele situasjonen oppleves veldig stigmatiserende. Når politiet først skal trå til, bør de gi oss et konkret alternativ. Hvor skal vi gjøre av oss nå? spør vi. Da får vi beskjed om at vi skal stille oss foran Stortinget, men vi har ikke tid til å stå der.

Hva i all verden er det knarkisen mener med at "de ikke har tid" til å stå ett annet sted enn på plata??

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4179873.ece

Lenke til kommentar

Jeg ser at flere aviser skriver at "naziforumet" nordisk.nu støtter sprengning av bygninger, finnes det faktiske beviser på at nordisk.nu oppfordrer til dette?

 

Avisartiklene jeg har sett har ikke en eneste lenke eller et skjermbilde fra nordisk.nu som beviser dette.

 

Jeg lurer forøvrig på hvorfor nordisk.nu fortsatt er oppe om det stadig oppfordres til ulovlige handlinger der...

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...