Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Hadde ikke fått med meg at denne tråden her hadde blitt opprettet, så bra :). Skal forsøke å være litt aktiv her selv - og da må jeg starte med å få skrevet littegranne i tråden.

 

Som flere nevner - en god rimelig dac med sin egen strømforsyning vil være overlegent de aller fleste lydkort om man sammenligner direkte på pris, til musikkavspilling iallefall.

 

Og vs Jack --> RCA --> Forsterker så er det natt og dag, så her er det bare å investere.

Foreskjellen på jack og rca er ikke-eksisterende i de aller aller fleste tilfeller. Anta at kabel og kontakter er i orden selvsagt.

At? Det jeg mente var at om man bruker en jack til 2xRCA-kabel mot forsterker, så er det natt og dag å oppgradere til en DAC.

 

Altså:

Jack-->RCA-->Forsterker

vs

USB-->DAC-->Forsterker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet fra bak høyttaleren + siste bildet: stakkars høyttalerkabler og signalkabler!:cry:

 

Høyttalekabler som er for lange skal ikke buntes ihop på det viset, spesielt ikke slik at den krysser seg selv.

Å putte strømkablen midt i signalkablene slik er fyfy! Spesielt siden det er så åpenbart unngåelig.

 

Men ellers er det ganske ryddig. Selv har jeg kablene mine skjult bak et par store tunge IKEA-bokhyller. Funker fint helt til man vil forandre noe. Det vil man virkelig ikke tenke på engang.:ermm:

Lenke til kommentar

Alle kabler skaper induksjon, jo høyere spenning jo større felt, og jo flere amper jo kraftigere er påvirkningen. Om de ligger intill uskjermede kabler kan dette føre til at urenheter på strømnettet kommer inn i signalkabelen, og blir forsterket opp til høytalerne.

 

At det skal ha noen effekt på høytalerkabler er jeg dog sterkt i tvil på.

 

At man ikke skal kveile store mengder høytalerkabel er fordi da forsvinner mye energi til induktanse og kabelen varmes opp, og høytaleren spiller lavere.

 

Det skal dog en stor kveil med veldig veldig høyt volum før effekten er noe å snakke om i det hele tatt.

Stort sett vil du kun sende et par volt inn i høytalerne og da er effekten tilnærmet inteteksisterende.

 

Skjermede signalkabler vil ikke bli påvirket av strømledninger i det hele tatt... nettopp fordi forstyrrelsen går inn i skjermingen og forsinner ut i jord stort sett.

Lenke til kommentar

Imo bør vi heller få en seriøs diskusjon om kabler. Helst på et vitenskapelig nivå, der vi snakker om resistans, induktans, og kapasitans. Ingen "jeg syns den høres bedre ut enn den" poster altså.

 

Kan vel starte, jeg har 2,5mm2 biltema høytalerkabler, mangetrådet. Har hørt at det beste gjerne er 1 tjukk kordeler istedet for fler/mangetrådet? Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...