Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å høre på Dali MegaLine bare for å høre dem, men sist jeg var innom på hifiklubben var det ingen inne. Tviler på at den kommer inn heller siden det er en over 300.000 kroners høyttaler, og det selges minimalt av den.

 

Flotte høyttalere! Har lyttet til dem ved et par anledninger, og det er absolutt å anbefale hvis du skulle få sjansen.

 

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva syns dere om høyttalerelement i fancy materialer?

 

Disse ligger på bordet og venter på montering i bilen i løpet av uken:PRONEO-6.gif

 

Monacor proneo 6, med karbonfibermembran og neodyniummagnet.

 

Hadde noen JBL-høyttalere med kevlarmembran og titandiskant i forrige bil. Diskanten ble litt for skarp for min smak, men det spilte utvilsomt godt.

 

Endte opp med monacor denne gangen, siden jeg er svært fornøyd med lyden fra Monacor-elementene som står i Voigt-hornene mine.

 

Wikipedersen: vekt er et tegn på kvalitet når det gjelder rørforsterere. Darlingen min veier 17kg elns, mye vekt for lite watt. (1.5W totalt.)

Lenke til kommentar

Høytalerelementer i fancy materialer er alltid morsomt.

 

Nå regnes vel ikke titandiskanter som så "fancy" lenger, det har vært brukt i toppmodeller i mange år.

Jeg har bare hørt en høytaler med kevlarelement, men satt igjen med følelsen av at bassen hang litt etter, men det kan jo like gjerne ha vært konstruksjonen.

 

Det mest "fancy" jeg har vært borti av elementer er de gulvstående Mission 85 eller 855 eller noe slikt. Der gummiopphenget sitter motsatt vei av normalt, altså buler innover, og selve flaten var laget av aerogel.

 

Bassen er knallhard, men de må bevege seg alt for mye for å få til noen nevneverdig dypbass, men det kan både være stue og forsterker som er suboptimal.

 

EDIT:

Uansett så har de beste midbasskonstruksjonene jeg har vært borti nesten alltid hatt en faseplugg, usikker på om det egentlig er noen relasjon, men har hørt flere 5-6.5" med faseplugg, og alle har vært langt over gjennomsnitt i lydkvalitet.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

har ett lite spørsmål..

 

Kjører ett oppsett med Jamo S606 i front og S506 bak, samt en Qln 602 mkII senter, føler dette er en totalt mismatch, eller er dette ett oppsett som kan fungere sammen, syns liksom ikke lydbildet alltid er så fantastisk, som det egentlig burde være..

 

Forsterkeren som kjøres er en Harmon/Kardon avr260

Lenke til kommentar

Først og fremst må du vel isolere hva i lydbildet som er galt.

 

Passer ikke lyden som kommer ut noen av høytalerne sammen med resten, eller er det noe annet som er galt?

 

Et vanlig problem er at centeren er for liten, det kan ofte kompanseres for om man bruker litt tid i instillingene på receiveren, men det vil jo aldri kunne erstatte en klangmatchet center.

Lenke til kommentar

Har et par spørsmål når det kommer til på 5.1-anlegget mitt. Jeg har brukt endel tid på å finne ut hva som høres best ut, men aner fremdeles ikke om jeg får ut det beste av anlegget.

 

Crossover:

Litt data om høytalerne:

Front: 40-35k Hz

Center: 45-35k Hz

Bak: 50-35k Hz

Sub: 32-140 Hz (high-pass crossover: full range) (low-pass crossover: 50-200 Hz)

 

Hvordan ville en standard crossover-innstilling på forsterkeren være når høytalerne er oppgitt til å klare de frekvensene her?

 

Per i dag har jeg satt følgende:

Front: 60 Hz (eller bør denne stå på 40 Hz siden høytalerne skal gå ned til 40 Hz?)

Center: 80 Hz

Bak: 100 Hz

Sub: 10-inch (men bak på sub-en har jeg satt den til å ta alt under 80 Hz. Er det OK med en overlapp i forhold til front?)

 

 

 

Et annet spørsmål:

Hvordan finner jeg korrekt fase på sub-en? Synes det er veldig vanskelig å høre forskjell, men det henger nok sammen med ørene mine og ikke utstyret..

Lenke til kommentar

Kjøpte noen meter billig-kabel på Elkjøp i går. 30kr metern, kontra 90 kroner for en fra Hifi-klubben. Spent på om det er noen forskjell :p

 

Nå skal det sies at den fra Hifi ser sinnsykt mye bedre ut, men at det er verdt 60 kroner ekstra for meteren tviler jeg på.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Kjøpte noen meter billig-kabel på Elkjøp i går. 30kr metern, kontra 90 kroner for en fra Hifi-klubben. Spent på om det er noen forskjell :p

 

Hvem sa at du må kjøpe kabler til 90 kroner hos hifi-klubben ? De har da kabler i flere prisklasser. Alt fra 19 kroner mmeteren og helt opp til 16.000 kroner meteren.

Lenke til kommentar

Det med kabler kan nok diskuteres til evig tid.

Jeg bruker Tara Labs kabler til et par hundre kroner meteren, men de fikk jeg gratis da jeg kjøpte høyttalerne siden Hifiklubben hadde en kampanje. Hadde aldri i verden betalt for så dyre kabler. De fleste klarer seg nok med kabler til 20-40 kroner meteren.

Lenke til kommentar

Som jeg alltid sier, en s-ata kabel skal håndtere 3Gbit/s, en lydstrøm er på ca 1500kbit/s

 

Alltså, 2000 ganger så mye informasjon, 2000 ganger så høye krav til en god leder for å forhindre datatap.

 

Likevel ser jeg aldri noen som kjøper snakeoil s-atakabler for raskere dataoverføringshastigheter.

 

Er ikke dette litt rart?

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om forskjellen på en høyttalerkabel til 10 kroner og en til 10 000 kroner, men jeg synes helt klart at det er merkelig at folk har så forskjellige preferanser på produkter som i bunn og grunn er helt like: en kobbertråd med litt plast rundt. Enkelte ser ingen problemer med å betale flere tusen for en ting, men nekter å betale mer enn en hundrelapp for en annen ting.

 

Denon prøvde seg med en 1.5M CAT 5/6 nettverkskabel til $500, men det ble raskt plukket opp og merket som snake oil, selv av HIFI-entusiaster. De samme entusiastene som gjerne betaler opp mot 10-20 tusen for høyttalerkabler. Det verste må være HDMI og andre kabler for digital overføring, der f.eks Monster skal ha 500 kroner, og Biltema skal ha 179 for et produkt som gjør nøyaktig det samme, uten noe som helst forskjell (noe som også er bevist flere ganger).

 

Menmen. Markedet styrer.

Lenke til kommentar

Det med høyttalerkabler er en langvarig diskusjon.

 

Vet om hifi entusiaster som bruker tvinna cat-5 kabler og mener de er like knall som kabler til et par lapper.

Selv kjører jeg Biltema høyttalerkabler, ble fakta bedre lyd når jeg bytta til de fra Biltema enn de som kosta rundt 80 kr meteren hos Hifiklubben.

Lenke til kommentar

En liten sak:

 

Har 3 kilder koblet til forsterkeren min (MA KT88) - platespiller, CD-spiller og PC. Merker at platespilleren spiller svært lavt, og jeg må skru volumet opp voldsomt for å få akseptabel lyd.

 

Med feks CD-spilleren vekker jeg naboen om jeg er over 1/5 volum. Vanlig sak, eller gjør jeg noe feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...