Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Ganske høy frakt, lang transporttid.

I tillegg må du legge på 25% moms på vareprisen OG fraktprisen, og så 200kr fortollingsgebyr.

 

EDIT: Dessuten, om det er en av de forsterkerne der ledningen sitter fast, er det godt mulig at du er stukk med en 110v forsterker, så sjekk grundig at den er 100-240v før du bestiller.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1337 x 1,25 = omtrent 1670

 

1670 + 200 = 1870

 

1870 + frakt på rundt 400 kroner (?) = rundt 2300,-

 

 

Spenningsforskjellene har jeg sjekket, og det skal være i orden. :)

Den tar 220-230V, som du også ser her

 

 

Edit: Meeen det ser ut til at det er flere versjoner av den, både med og uten fast ledning... Får se etter før jeg bestiller fra den aktuelle siden.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Du må legge på moms på frakten også.

 

Og så kan du jo lure på om det er verdt å spare 300kr sammenlignet med bare å kjøpe den i norge og få garanti uten å bruke 800kr i frakt, og 5 års reklamasjonsrett.

 

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-musikk/hifi-komponenter/receiver/hjemmekinoreceiver/pioneer-vsx-520/138478.4319/

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Ok, da blir vel fraktprisen gjerne 5-600 kroner, om ikke mer... Kan hende jeg bare bestiller i Norge likevel, så slipper jeg å vente så lenge også. :p

 

 

Men en ting til ang suben: Platen på baksiden er av en eller annen grunn tatt bort (før jeg fikk den), så det må jeg gjøre noe med.

 

post-157801-1288630602,3924_thumb.jpg

 

Som det viser på bildet har jeg til nå bare loddet meg en liten del av en lampettkabel og en RCA-plugg for testingen av elementet, men vil lage meg en festeanordning enten med en hunnplugg rett i en plate eller sånne fester med "klemmer" (som jeg selvsagt ikke vet navnet på :innocent:), slike.

 

Er det bare å spikre på en plate i finér, eller er det andre materialer som gjelder? Plastikk?

 

Ser også på bilder som dette at det var litt av hvert av tilkoblinger og volumstyring bakpå der, og vet ikke om dette er ting jeg trenger om jeg kan styre det via forsterkeren..

 

 

Edit: Takk for linken, Flimzes! NetOnNet hadde jeg ikke sjekket ennå, og den lå ikke i lista over nettbutikker som har forsterkeren i prisguiden. :thumbup: Det gjør ihvertfall kjøpet mye rimeligere! :)

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Det er hele forsterkeren som mangler på baksiden der.

Du trenger nok en subforsterker for at det skal gå.

 

F.eks en slik http://www.ljudia.no/Product/Product.aspx?id=77977

 

Selv bruker jeg kun prisjakt.nu for å sjekke priser, siden jeg bor i sverige, men de har nå kommet på norsk; prisjakt.no.

Tar et minutt eller to å sette seg inn i interfacet, men langt mer oversiktlig og dekkende enn prisguiden.

Lenke til kommentar

Aha.. :p

 

Vel, jeg har ikke sett noe på bassforsterkere, så der vet jeg ikke hva som er hva, men er f.eks. den du linket til en god forsterker? Evt. hvilke merker bør jeg gå etter/unngå? Den du linket til kan jeg iallfall få til å passe med bare mindre inngrep i kassa. Hullet som er der nå er 24cm x 12cm, så utvidelse til 24,5 x 18,5 skulle være en smal sak.

Lenke til kommentar

Jeg har nok ikke noen bedre oversikt enn deg på det markedet :p

 

Men litt generelt:

Dypbass dekker rimelig få frekvenser, mest sannsynlig vil det maks være 100hz fra topp til bunn av frekvensområdet. Så kvalitet, perfeksjon, korrekthet, luftighet, presisijon, alle disse tingene som koster på en vanlig forsterker er bortkastet i en subwoofer. spesielt en som er såpass langt ned på prisstigen som den du har der.

 

Det er stort sett bare effekt som betyr noe, og THD, men den skal være rimelig høy før det merkes i en subwoofer.

 

Vanlige høytalere dekker stort sett et spekter på 20 000hz eller mer, så ser du fort hvordan presisjonen til en høytaler som bare skal spille 100hz ikke er så kritisk lenger.

 

Den forsterkeren er helt sikkert kraftig nok, og bedre enn originalforsterkeren i den subben.

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen, den slukes! ;)

 

At presisjon ikke er et like viktig tema i en subwoofer er vel ganske lett forståelig, og elementet det er snakk om er bare på 8" og trenger derfor ikke allverdens... Jeg får se litt rundt på forskjellige forsterkere, men det kan godt hende jeg lander på denne likevel. ;)

 

 

 

Den minste forsterkeren i serien er ideell for den som vil ha et kraftig løft i bassen til en minimal kostnad. Passer til å drive et 8 - 12" subwooferelement. Uteffekt 120 W RMS / 4 Ohm / 0.1% THD, 70 W RMS / 8 Ohm / 0.1% THD. Filter Lavpass 12 dB / oktav. Mål: (BxHxD) 210x270x90 mm. Mont. hull 185x245 mm. Vekt 4,1 kg.

Det ser jo ut til å passe meg ganske fint.

 

 

 

 

Tusen takk for all hjelpen! Den har kommet veldig godt med! :)

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Det var den første og billigste jeg fant som var i noenlunde riktig format, som sagt så satt det nok ikke store tassen der fra før, så det meste burde fungere greit.

 

Evt om du har en gammel stereo-forsterker på loftet skal du ikke se bort i fra at den gjør jobben fin fint (om ikke annet bare for å prøve om den funker) men da må du tette hullet.

 

Det du da gjør er å koble en rca-kabel fra sub ut på receiveren, og så inn i en port på forsterkeren, så velger du den inngangen, og kobler til elementet inn på samme terminal som rca er koblet til (om du koblet den inn i høyre, så spiller det på høyre utgang naturlig nok).

 

Gjør så godt jeg kan med å hjelpe :)

Lenke til kommentar

Fine forslag, shl, men da det ikke er allverdens muligheter for utvidelse av det hullet som er der (maksimum 2 cm i bredden og 5-6 cm i høyden) blir f.eks. Oaudioen for stor. For å få Hypexen til å passe må jeg utvide i én retning og tette igjen i den andre retningen, og det tror jeg bare blir mer styr enn det trengs...

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Det finnes flere eksterne monoforsterkere som lar deg tette hullet helt og heller sette forsterkeren på toppen også, desverre er utvalget av slikt relativt begrenset i norge, i hvert fall i de lavere prisklasser.

 

En ny xtz 8" sub ligger på rundt 1700kr om jeg ikke husker feil, og vil antageligvis spille langt bedre enn e3-suben. Spørs om ikke det er en enklere løsning.

Lenke til kommentar

Fine forslag, shl, men da det ikke er allverdens muligheter for utvidelse av det hullet som er der (maksimum 2 cm i bredden og 5-6 cm i høyden) blir f.eks. Oaudioen for stor. For å få Hypexen til å passe må jeg utvide i én retning og tette igjen i den andre retningen, og det tror jeg bare blir mer styr enn det trengs...

 

Du får tette igjen hullet og kjøpe deg en frittstående XTZ.

 

Men som andre nevner, er det kanskje enklest å gå for en komplett sub.

 

Frode

Lenke til kommentar

Det finnes flere eksterne monoforsterkere som lar deg tette hullet helt og heller sette forsterkeren på toppen også, desverre er utvalget av slikt relativt begrenset i norge, i hvert fall i de lavere prisklasser.

 

En ny xtz 8" sub ligger på rundt 1700kr om jeg ikke husker feil, og vil antageligvis spille langt bedre enn e3-suben. Spørs om ikke det er en enklere løsning.

 

Ja, ekstern forsterker er jo så klart et alternativ, men om jeg skal bygge det selv vil jeg helst ha det i èn boks om mulig.

 

Om en helt annen sub er vel så lurt ser jeg ikke bort ifra. Da jeg fikk suben var jeg ikke klar over at det manglet forsterker til den, så det kan jo hende jeg rett og slett bare skal se etter noe annet. Denne (om det var den du tenkte på) kan vel gjerne være et alternativ.

 

Og om du eller andre har bedre idéer og forslag er det bare å fyre løs!

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...