Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Jeg sikler etter langt mer enn bare et par jamo høyttalere, f.eks mer eller mindre alt som det står Technics SU på fra 70 og 80-tallet, og en Music Angel KT88 2010 edition rørforsterker, en slik som wiki har.

 

Sist men ikke minst sikler jeg etter en enorm subwoofer, og et hus der jeg kan bruke den, høytalerne jeg har i dag er overkill for en leilighet.

 

Technics:

http://www.blocket.se/skaraborg/Technics_su_8600_29684189.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/alvsborg/Hifi_anlaggning_Technics_29413488.htm?ca=8&w=3 "This makes me happy in pants"

 

http://www.blocket.se/stockholm/Technics_forstarkare_och_tuner_29293677.htm?ca=8&w=3 "It's so cute" Har prøvd å få tak i denne i over en uke nå, men han som selger er ikke lett å få tak i.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må bare si, har man noengang hørt en Technics SU-forsterker, så vil man aldri ha noe annet igjen.

 

Fattern har en slik som jeg ikke har fått lov til å ta med meg (skal få den når jeg får et ordentlig sted å bo -- Når jeg er ferdig med studiene), 640 watt strømforsyning, 2*80 watt ut. Den kan fint varme opp 30 kvadrat alene på vinteren.

 

Men for en kraft, vi koblet den på en kompis sin basskasse, han brukte en 2*250 watt forsterker, men jeg sa at watt betyr lite, technicsen kommer til å knuse hele bilen. Og riktignok så begynte alle vinduer og plater i hele bilen å vibrere, og cd-spilleren klikka helt. Måtte skru bilen av og på for å få liv i den igjen.

 

For å si det sånn, forsterkeren han brukte hadde ikke mye den skulle ha sagt. (en alpine greie)

Lenke til kommentar

Hehe ja, den technicsen feirer 30-årsdag om to år, og er til dags dato det beste jeg har hørt av forsterkeri på denne siden av 50 000kr. Var på dynabel og fikk høre på anlegg med litt for mange nuller i prislappen, det var stort, men forskjellen forsvarte ikke prisforskjellen i mine ører.

 

Det er generelt overraskende lite som skiller 10-20 000kr klassen og 100-200 000kr klassen når det kommer til annlegg. Design er vel i første hånd en forskjell, men lydmessig så er 10-20 000 ganske nære "optimal" lydkvalitet allerede. Spesielt hvis man legger litt ekstra cash i en overdrevet kraftig subwoofer.

 

Men når det er sagt, så hadde jeg ikke sagt nei til Klipsch Palladium P39F KlipschPalladiumP39F1.gif

Lenke til kommentar

Har selv lyst på Dali concept bassen da jeg ikke føler det er nok trykk i concept 6, men lyden er krystallklar. Har veldig lyst til å høre på Dali MegaLine bare for å høre dem, men sist jeg var innom på hifiklubben var det ingen inne. Tviler på at den kommer inn heller siden det er en over 300.000 kroners høyttaler, og det selges minimalt av den.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan det ikke står pris på den :D

 

EDIT: Dagens bass-låt.

http://open.spotify.com/track/0It6VJoMAare1zdV2wxqZq

 

Når jeg først har dratt inn bass - Jeg har et skap som til stadighet skrangler når jeg skrur opp (forøvrig en god nå-plager-du-naboene indigkator), men noen tips til hvordan å få det til å stoppe?

 

Har lekt med tanken på å henge opp noen veldig tunge/tykke gardiner rundt det, men er skeptisk til å skru for mye i veggene her.

Lenke til kommentar

Dørene skrangler noe helt enormt, men de har jeg jo da faktisk åpnet.

 

Problemet er at dette er et slikt innebygget skap i rommet, det er ikke et alternativ å hverken bytte eller forserke.

 

Det er et skap som er fyllt opp av slike skuffer som man drar inn og ut, og disse er laget av veldig tynne plater, slik at de resonerer med høytalerne og får alt oppi til å skrangle masse.

 

Sånn, optimalt sett så burde jeg tømt skapet for alt som veier mindre en ett kg, og lagt inn klær istedenfor, men det begynner å bli veldig begrenset med plass her...

Lenke til kommentar

Da har jeg begynt på noe jeg tror kan være min vei mot lydnirvana!

 

Jeg skal bestille en Crown XTi 1000, pa-forsterker, som skal drive totalt seks stykk bass-elementer, fordelt på to vakre kreaturer - Bowers & Wilkins 803 D!

 

Hva - bare 2*275w? Neida, det går fint - jeg skal rive ut delefilteret på bassene!

Dette er naturligvis galskap, men jeg har en forforsterker, todelt sådann, som vil ta seg av rollen med delefilter, i tillegg til det faktum at Crown'en også har litt fine muligheter.

 

Det jeg nå lurer på er hva slags forsterker jeg skal kjøre på diskant/mellomtone. Jeg trenger ikke en spesielt kraftig forsterker, men jeg vil ha en god forsterker. Jeg vil tro at rør kan være et alternativ, en 15 watter fra Audio Note, en klasse A-forsterker fra Sugden. Her er litt alternativer som kan fungere.

 

Jeg kommer til å skrive litt mer om anlegget etterhvert, foreløpig så holder jeg kortene litt tett mot brystet inntil jeg finner en forsterker som dekker behovet mitt, og jeg blir ferdig med målinger og tilpassing av systemet. Jeg har to kilder - platespiller og pc - platespiller er tilkoblet via et RIAA-trinn fra Hanss Acoustic, pc er koblet digitalt til pre. Jeg skal ha inn et Sonos-system etterhvert, til Spotify og digital musikkavspilling, som også skal kobles digitalt.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å finne skum matter eller noe slikt å lime/tape fast på platene. Hvis du finner det kan slike asfaltplater funke bra. De har litt tyngde så de burde dempe skrangelet bra.

 

Støtter forslag om asfaltmatter. De øker egenvekten til det du klistrer de på, og gjorde underverker for min stasjonære pc. Jeg har også hatt god effekt av å klistre asfaltmatter i cd-spillere.

Lenke til kommentar

Music Angel er jo veldig musikalsk, og en av de beste rørforsterkerne du får uten å gå alt for langt opp i prisklassene. Når vi snakker såpass dyrt utstyr så er det jo småpenger å anse å bare prøve det i hvert fall.

 

Ellers hadde jeg (som vintage-fantasten jeg er), sett på noe stort stereo fra 70-80-tallet, det kan fort ta tid før det kommer noe bra opp på markedene, men f.eks marantz, harman kardon, dyr technics, pionner reference, er alle veldig veldig bra. Og til en brøkdel av det nye.

 

Om du uansett vil ha nytt så kanskje elektrocompagniet eller abrahamsen er noe å se på?

 

Asfaltmatter er vel og bra, men dette er liksom oppbevaringsflater, og asfalt har en lei tendens av å sette av litt lukt, noe man ikke vil ha på f.eks stekepanner.

Lenke til kommentar

Music Angel er jo veldig musikalsk, og en av de beste rørforsterkerne du får uten å gå alt for langt opp i prisklassene. Når vi snakker såpass dyrt utstyr så er det jo småpenger å anse å bare prøve det i hvert fall.

 

Ellers hadde jeg (som vintage-fantasten jeg er), sett på noe stort stereo fra 70-80-tallet, det kan fort ta tid før det kommer noe bra opp på markedene, men f.eks marantz, harman kardon, dyr technics, pionner reference, er alle veldig veldig bra. Og til en brøkdel av det nye.

 

Om du uansett vil ha nytt så kanskje elektrocompagniet eller abrahamsen er noe å se på?

 

Asfaltmatter er vel og bra, men dette er liksom oppbevaringsflater, og asfalt har en lei tendens av å sette av litt lukt, noe man ikke vil ha på f.eks stekepanner.

 

Jeg mener å ha sett silikonmatter til skuffer, kunne det vært noe? Kan vel uansett være bra ift at stekepanner og slikt gjerne setter litt merker på underlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...