Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En subwoofer tar ikke watt.

 

Den får strøm, som begrenses av spenningen til signalet, og motstanden i subwooferen.

Dette forklares enkelt med ohms lov.

 

I = U/R

Strøm = Spenning / motstand

 

av måleenheter blir det ampere = volt / ohm, men det er ikke korrekt skrivemåte, kun for å illustrere måleenhetenes plassering.

 

P = U*I. Effekt = Spenning * Strøm.

 

Hvor mange "Watt" et element tåler er egentlig ikke relevant for noe annet enn å regne ut hvor høyt det kan spille før det går i stykker. Dessuten pleier ikke dette tallet å ha noe med virkeligheten å gjøre uansett.

 

For å si det slikt, en god subwoofer vil gjerne kunne spille godt over 100db på bare noen få watt, og om du trenger noe markant høyere må du begynne å se etter PA subber med veldig høy følsomhet, og digitale forsterkere med mange tusen watt, men nå snakker vi fort veldig store annlegg og mange tusenlapper.

 

Om du kan finne ut hva slags elementer som sitter i der, så kan jeg se om jeg finner noe om hva slags forsterker som vil passe. Men jeg er redd for at han har brukt bilsuber, noe som fort låter mye dårligere enn en ferdig-sub når man skal bruke det inne.

 

Men generelt: Til subwoofere er PA forsterkere stort sett et godt valg, da de setter effekt foran kvalitet, og du får masse effekt for pengene. Det vil ikke spille like nøyaktig eller pent, men i de lave frekvensene hører man sjeldent forskjell, ikke i de lave prisklasser uansett.

 

Crown, Lab grupen og Cerwin Vega er merker du kan se etter på f.eks finn. Det finnes sikkert mange fler, men PA er ikke mitt felt.

LAB 1000 f.eks er noe av det råere du får tak i, og de pleier å ligge på 2-3000kr.

Lenke til kommentar

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34406 :whistle:

 

Kom til å tenke på en ting..

 

Hva er egentlig regnet som gunstigst mtp lydkvalitet?

RIAA innebygget i spiller, Phono-inngang på forsterker eller ekstern RIAA?

 

Ingen?

Den RIAA'en som er best vil være best, åpenbart. Om den sitter i en forsterker, i en platespiller, eller er en løs boks avhenger fra produkt til produkt.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

HERLIG TRÅD! Jeg driver for tiden og ordner meg med skikkelig anlegg selv. Skal ha ny forsterker og nye høyttalere, muligens en subwoofer, det avhenger av hvilke høyttalere jeg skal ha. Nå har jeg en Pioneer forsterker fra 1981 og et par grufulle drithøyttalere, samt en gammel CD-spiller fra Sony.

 

CD-spilleren er det ingenting galt med, så den beholdes. Forsterkeren er bare gammel og slitt. Lyden er ikke dum, men den ene inngangen er ødelagt, og det er noe annet herk, så jeg vil ha en ny.

 

Jeg har siklet meg inn på en kombinasjon av B&W og Denon/Cambridge. Skal til byene n tur på lørdag for å bestemme meg for anlegget, men kjøper ikke før om en måned uansett. Har ikke råd før da.

 

Det jeg er usikker på er om jeg skal ha stativ og sub, eller gulvstående og droppe suben(foreløpig :p). Det finner jeg ut på lørdag.

Lenke til kommentar

Blir med her jeg også!

 

Lydkvaliteten på disse var helt utrolig i surround! første gang sanger har vært bedre i surround en stereo for min del.

 

Også første gang jeg har hørt deep purple, utenom radio/skole undervisning :tease:

 

Edit: Noen som har peiling på hvordan lydkvalitetet på mitt Sony RX100av er i forhold til andre høytalere. Vurdere å gå til annskaffelse av ny reciver om en stund, så hadde vært greit å vite om nye høytalere ga meg stor lyd forbedring i samme slengen. :tease:

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Det har absolutt ingenting lydmessig for seg å skille for- og effektforsterker; men det gjør det mulig å få bedre ytelse ved høy effekt uten at man må bytte ut alt som en vanlig forforsterker har i seg. (Inngangsvelger, equaliser-tull, riaa-trinn, fjernkontroll, DAC, osv)

 

Varmeutvikling og elektromagnetiskstøy er det uproblematisk å ta hensyn til i en integrert forsterker.

 

Sannsynligheten for at en moderne dedikert riaa-forsterker er bedre egnet til oppgaven enn et riaa-trinn som ble slengt med som en ettertanke i en moderne forforsterker er dog ganske stor.

Lenke til kommentar

En DAC kan løfte lyden på en rimelig CD-spiller også, ikke bare PC'en. I tillegg vil det gi meg mye bedre lyd når jeg ser film. Til å spille av filmer bruker jeg en PS3, en koselig liten sak med bedritne koblingsmuligheter. I stedet for sånn "spesial-kontakt-til-PS3" til RCA-ledning, kan jeg da koble optisk.

 

Men det med DAC er altså ikke noe stort behov. Det er bare "enda en ting jeg har lyst på".

 

Edit: det skal nevnes at jeg aldri spiller musikk på PC'en.

Endret av Skogsraa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...