Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten sak:

 

Har 3 kilder koblet til forsterkeren min (MA KT88) - platespiller, CD-spiller og PC. Merker at platespilleren spiller svært lavt, og jeg må skru volumet opp voldsomt for å få akseptabel lyd.

 

Med feks CD-spilleren vekker jeg naboen om jeg er over 1/5 volum. Vanlig sak, eller gjør jeg noe feil?

 

 

Nå vet ikke jeg om det er platespiller inngang på forsterkeren eller innebygget RIAA forforsterker i platespilleren, men det er kanskje en RIAA forforsterker du trenger?

Lenke til kommentar

Nopros: Noe spesiellt du svarte på? :tease:

 

Nå har vi kjørt "Hva sikler du etter" i to uker, så jeg finner nå opp den nye:

Nye og planlagte anskaffelser.

 

Selv holder jeg på å skaffe meg en brukt liten Technics SU-5.

Planen er foreløpig å leke litt med den, se hvor høyt 2*25 watt egentlig er på høytalerne mine (rent matematisk: 103db), men hvor høyt 103db egentlig er.

 

Siden blir den nok en hodetelefonforsterker pga den hendige størrelsen.

 

Kommer med bilder når jeg har fått den, antageligvis mot slutten av uka!

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Nye og planlagte anskaffelser.

Oh yes.. Nyeste planlagte anskaffelser må være en leilighet, så jeg kan få anlegget ut fra lageret og inn i hus igjen.

 

Ellers så kommer det muligens kanskje forhåpentligvis en Benchmark forforsterker/DAC utover våren.

 

Samt at jeg må få tak i trafoer og rør til rørforsterkerprosjektet mitt, Simple SE.

 

Men first things first, leilighet..

Lenke til kommentar

Da har nyeste leketøy ankommet, 4cm tykk, 20-something cm bred, og ca like dyp.

 

Veier vel rundt 6-7kg skulle jeg gjette på, og har navnet Technics SU-5.

Denne fant jeg slengende på blocket.se (svensk motsvarighet til finn.no), for den nette pris av 500kr, + 150kr i frakt.

Jeg klarte ikke å styre meg, så dagen før jeg fikk stipend fra lånekassen var den på vei i posten.

 

I dag hadde den altså ankommet butikken (posten brukte som vanlig bare en dag :w00t: ) og jeg måtte jo hente den.

 

Så nå står den og pynter opp bordet mitt, den er klart penere enn de andre forsterkerne, men det som overasker mest er at den spiller bedre.

 

Den har mer trykk, mer definisjon, og mer "klaritet" i lyden enn de andre har, og da har den "kun" 2*25 watt, og de andre har en kombinert effekt på over 200 watt. Likevel klarer den her å få frem et så massivt lydbilde at både yamahaen og sonyen driter på seg der de står.

 

Og denne er altså liten!

 

Dette er grunden til at jeg alltid har vært mer glad i technics enn noe annet, de bare ligger i en egen klasse. Når alle andre prøvde å få sine transistor-forsterkere til å høres mest mulig ut som rørforsterkere prøvde technics bare å få sine til å høres bedre ut. Og det merkes.

 

10/10 for størrelse og design

10/10 for ytelse

10/10 for verdi (jeg mener hallo, 500kr)

 

Så nå kommer sony-en til å bli solgt, kommer dog til å beholde yamaha siden den er en surround-receiver, men selv om den kostet 10 ganger så mye, og er 30 år yngre, så har den ingenting den skulle ha sagt.

 

Litt bilder også da

post-89820-1287068785,2668_thumb.jpg

post-89820-1287068786,8955_thumb.jpg

post-89820-1287068788,3017_thumb.jpg

post-89820-1287068790,0546_thumb.jpg

 

Jeg bare klarer ikke å la være å skryte enda litt mer av den.

Det er veldig vanlig at når man skrur opp bassen på en normalt priset forsterker, så tar bassen fort overhånd, og resten av lydbildet blir tåkete og grumsete. På denne så forteller diskanten meg om hver eneste lille forstyrrelse i luften, og mellomtonen bader meg i lyd, totalt uavhengig av bassen, det høres nesten ut som et typisk satelitt-subwoofer sett plutselig, men på en god måte.

 

Og igjen til bassen, dette er den første - og da den eneste forsterkeren jeg har hørt, som kan presentere Lisa Miskovsky - Still Alive på en tilfredstillende måte. Denne sangen har en ekstremt krevende bass, og jeg har hørt på alt fra svinedyre harman kardon til billige onkyo med denne sangen, og denne technicsen er den første som virkelig får frem livet i den.

 

Dette begynner nesten å bli flaut med hyllest... Men jeg er i sjokk, hadde aldri trodd at en så liten tass skulle være SÅ bra. Ikke ofte forsterkere overasker meg...

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

RIAA mente en gang i LP-teknologiens barndom det var nødvendig å kjøre lyden gjennom en spesiell equalizer-kurve før den ble trykket på plater, og slik gjøres det fremdeles. Har man ikke et RIAA-trinn som legger på en equalizer-kurve som gjør det motsatte, så blir lyden feil.

 

http://en.wikipedia....AA_equalization

 

Det skal til mye for å gjøre denne prosessen uten tap, i begge ender. Se denne linken for litt mer teknisk info spesielt neste side som viser hva variansen i normale komponenter utgjør: http://audio.engineeringvista.com/AudioKits/Phono-1/Design/Part4.htm

 

Denne kurven er en av mange grunner til at jeg selv foretrekker digital lyd. Det er enklere og rimeligere å designe en god DAC med preamp enn et godt RIAA-trinn med preamp.

 

Skal man bruke LP som kilde så er RIAA-trinnet essensielt!

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Veldig tøff liten forsterker. 500 kroner må jo være et skikkelig røverkjøp.

 

Vil jeg tjene noe på lydkvalitet om jeg kjører en optisk kabel til en DAC for så å koble den til forsterkeren, eller blir det bare dyrere uten noen forbedring ?

Dette avhenger naturligvis av dac-en, hvordan pcen er koblet til forsterker, og hva slags dac som sitter i pc eller forsterker.

 

Jeg vil tro at om du bruker samme penger på et asus essence stx kort, så vil du få bedre lyd enn i de fleste rimelige dac'er der ute.

Men de fleste surround-receivere har en "god nok" dac for de fleste.

Husk på at en dac med optisk inngang kun støtter to kanaler med pcm.

 

Ang technicsen tror jeg nypris på den rundt 1980 var 4-6000 et sted, usikker på om det var for bare forsterker eller et helt sett med forsterker kassettspiller og platespiller, men det er uansett myyye penger.

Det som overasker meg er hvordan den med sine oppgitte 2*25 watt likevel er langt kraftigere enn høytalerne som påstås å tåle 150watt hver.

 

Jeg mener, det burde jo da ikke være mulig å bånne elementene, i beste fall med massiv forvrenging, men om man er litt uforsiktig i en film med stort dynamisk omfang så viser det seg fort at høytalerne er svakeste ledd.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg har ikke en receivere, det er en vanlig stereo-forsterker. Som det er satt opp nå så kjører jeg en 3,5mm jack til RCA mellom pcen og stereoanlegget.

Et lydkort vil nok gi langt mer tilbake for pengene som sagt.

Man kan argumentere for at pci-express bare varer så å så lenge, men på andre siden så begynner s/pdif sakte å nærme seg veis ende også.

 

JEg anbefaler som sagt Asus, stx om du kun skal ha stereo, og xonar d2x om du skal ha surround.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...