Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

En får ikke bedre stereolyd med HDMI enn ved bruk av SPDIF. Digitalt er digitalt. Det eneste må være om en har et rippe/avspillingsprogram for SACD (som støttes av HDMI).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du oser over med kunnskap!

 

Hdmi støtter 24bit 192khz pcm

Spdif støtter 16bit 44,1khz pcm

 

Vet ikke med deg, men jeg vet om flere stereo produksjoner som har langt høyere specs enn det spdif takler.

SACD ?

 

Jeg spiller forøvrig av med 24/384khz nå. Åja, SPDIF. Ikke at det gjør så mye, kvaliteten på opptaket/produksjonen er fortsatt langt viktigere enn samplerate.

 

Har ikke bestemt meg for om Cary SLP2002 eller Cambridge 840E låter best i dette anlegget.

Lenke til kommentar

Det er varierende, men det meste av nyere utstyr klarer 96khz pcm fra s/pdif, og jeg tror ikke et sekund på at du kan høre forskjell på 96khz pcm og 192khz pcm.

 

Har du noen linker å dele? Jeg var ikke klar over at den støttet mer enn 44,1khz, er vanskelig å finne info om spesifikasjonene på overføringstandarden tho. Mulig jeg ikke har leitet godt nok.

Lenke til kommentar

På et vis så har dere begge rett.

 

spdif er begrenset i forhold til hdmi på surround-lyd, mens med stereo så klarer man f.eks 24bits 192khz.

Det har aldri vært snakk om noe mer enn stereo. S/PDIF støtter kun to kanaler med PCM.

 

S/Pdif standarden er et rot uten like, og egentlig støtter selve protokollen og fiberen fint mange mange flere kanaler enn man trenger i hjemmekinoen. Men pga gamle standarder som bare blir halvveis oppdatert er det altså ikke implementert.

 

Men det aller meste av s/pdif utstyr de siste 5 år klarer fint 96khz 24bit eller mer i stereo.

Lenke til kommentar

Schweet! Kaféene er jo høydepunktene i de forskjellige forumdelene, så det var flott å få opp denne også! :)

 

Jeg kan ikke mye om hifi/hjemmekino/stereo/surround fra før, men vil gjerne lære mer om det, så jeg kommer sikkert til å følge denne tråden videre.

 

Jeg lurer også på en ting. Jeg fikk nylig et oppsett med jamo-høyttalere av en kar som hadde hatt dem stående på et loft en stund - Jamo E 350 og E3sub. Gulvhøyttalerne spiller som bare juling, men suben er nok død, er jeg redd. Men jeg tenkte at jeg kunne bruke kabinettet i det minste, og heller anskaffe et nytt element til den. Lurer bare på hva jeg skal gå for - det er jo så mye å velge mellom. Jeg tenkte i utgangspunktet å se etter standardelementet, da jeg har hørt at det skal være bra, men jeg vet ikke hvor jeg eventuelt kan finne noe slikt. Man får vel ikke tak i enkeltdeler sånn uten videre?

 

Men jeg MÅ jo ikke bruke standardkabinettet heller, kan godt gå til innkjøp av helt ny sub, men også her trenger jeg hjelp, noen som kan anbefale noe? Bruksområder..: Det er i all hovedsak snakk om musikk, en film nå og da, og litt spilling, men musikken er altså det viktigste punktet. Jeg hører mye på metal, punk, rock, og annen relativt heavy musikk. Prisklasse: Vanskelig å si, men jeg vil tro jeg kan gå oppimot 3000 (selv om en lavere pris, gjerne under 2000 er å foretrekke).

 

Takker så meget om noen vil hjelpe meg! :)

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert at elementet er ødelagt da... Mest trolig forsterkeren. Du kan lett kjenne på elementet om det er ødelagt med å presse på det, skal bevege seg inn og ut helt fritt, om det kommer skrapelyder er spolen skadet, og du må ha nytt element.

 

Edit: olol, beat me too it, Mr.A

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Hehe, der kommer vi til et annet poeng. Til nå har jeg brukt forsterkeren i en liten sub fra et annet surroundanlegg (logitech X540, mener jeg), så jeg skal ha ny forsterker også. Det glemte jeg selvsagt å nevne. :p

 

Så nei, det er altså ikke det som er problemet. Elementet lager bare en stille skurrelyd når jeg kobler det til. Jeg prøvde også å bare koble det på et 1,5V-batteri, og da ble skrapelyden tydeligere.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Skaffa meg anlegg til å ha hos pappa.

Noen som tørr å gjette hva jeg har betalt for det?

 

Består av disse høytalerne, og denne reciveren

Reciveren ble kjøpt på lefdal på Torsdag og høytalerene (brukt) på Fredag.

 

Så igjen, gjett prisen! Vedder på at ingen klarer å gjette i nærheten av riktig.

 

Legger ved et bilde.

Deilig tapet (huset skal pusses opp da det er kjøpt for en måned sia :ph34r:).

-------------------------------------------------------------------------------------------

Har tenkt å ha 5.1 fortsterkeren hjemme hos mamma slik at den kan bytte ut min nesten ødelagte forsterker fra The 90´s. Lurer derfor på når S/pdif inngang ble implementert på stereo recivere?

Har tenkt å finne en brukt å ha hos pappa se :whistle:

post-201688-1288547554,7768_thumb.jpg

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Er ikke sikkert at elementet er ødelagt da... Mest trolig forsterkeren. Du kan lett kjenne på elementet om det er ødelagt med å presse på det, skal bevege seg inn og ut helt fritt, om det kommer skrapelyder er spolen skadet, og du må ha nytt element.

 

Edit: olol, beat me too it, Mr.A

 

Hmm, jeg kan ikke høre noe skraping når jeg bare presser på elementet. Det går inn og ut helt uten problemer. :hmm: Men når jeg kobler det til batteriet kommer skurringen..

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert at elementet er ødelagt da... Mest trolig forsterkeren. Du kan lett kjenne på elementet om det er ødelagt med å presse på det, skal bevege seg inn og ut helt fritt, om det kommer skrapelyder er spolen skadet, og du må ha nytt element.

 

Edit: olol, beat me too it, Mr.A

 

Hmm, jeg kan ikke høre noe skraping når jeg bare presser på elementet. Det går inn og ut helt uten problemer. :hmm: Men når jeg kobler det til batteriet kommer skurringen..

Kobler du et batteri rett på elementet er det godt mulig at du ødelegger det.

Lenke til kommentar

Is that so? :ohmy: Jeg har fått vite at det ikke gjør noen skade, så lenge man ikke bruker noe med større effekt enn rundt 3 V, og at det ofte blir gjort for å se om spolen i elementet er gåen.

 

 

Edit: HAH! Jeg fikk liv i det! Jeg er ikke helt sikker på hva jeg gjorde, men jeg tror det bare var snakk om dårlig forbindelse... Vel, det forenkler jo alt en del. Nå trenger jeg jo bare en forsterker til dette. :w00t:

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...