Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

FHL: Da var nok prisen for et helt annlegg ja. For ikke å snakke om at prisene her til bjergs alt for ofte er veldig mye høyere enn i japan. Spesielt den gangen når internet og fjernbestilling over landegrenser og ebay ikke fantes.

 

Det stod at den veidde 6.5kg på postpakken, og det var kun litt kartong og bobleplast, men det kanskje automatiskt rundes opp til maksgrenesen i prisklassen eller noe :dontgetit::hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At et lydkort gir mer for pengene enn en rimelig DAC er en relativt tvilsom påstand.

 

Kostnaden for komponenter i et lydkort er mange ganger større enn i en enkel og grei DAC. Utfordringene rundt det å ta strømmen fra en skitten PC-strømforsyning, og å ha kretsene nært så mye elektronikk som skaper interferens er store.

 

Bare antallet kanaler er nok til at man umulig kan designe et lydkort på et gitt prispunkt som slår en tokanals DAC på samme prispunkt. Det sier seg selv at når man skal ha 4-6 ekstra analoge kretser at det blir dyrere og/eller dårligere kretser.

 

Jeg har begge deler; et godt studiolydkort med to kanaler, og en billig-billig dac til en brøkdel av prisen til lydkortet, og det er rått parti i favør av DAC-en om man er ute etter lydkvalitet.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg benytter USB->S/PDIF konverter + DAC istedenfor lydkort pga fleksibiliteten det gir i forhold til avspillingsenhet (dvs PC).

 

PC'en jeg vanligvis benytter som avspiller har ikke lydkort i det hele tatt (!). Jeg bare bytter en usb kabel så er HT PC'en avspiller isteden.

 

Kommer det folk innom kan laptopen/pda'en deres benyttes som avspiller uten noen form for installasjon etc.

Lenke til kommentar

Ved lanseringen i 1982 kostet SU-5 ca 900,- i Japan. Vekten er 3.6kg ifølge denne siden.

 

Frode

Bruksanvisningen (fulgte med original, lett gulnet):

20hz-20khz continous power output botch channels driven: 2* x 25 watt (8 ohm)

THD at rated power: 0.005%

Power Consumption: 190 watt

Weight 4 kg.

 

Høytalerne mine er 6ohm, så får kanskje minimalt mer effekt, det er uansett mer enn nok med god margin.

Påstått effektforbruk ligger på relativ linje med New Class AA forsterkerne i SU-V serien. Mulig at det er mosfet med new class aa i denne også?

 

Den blir i hvert fall grisevarm uansett hvor mye volum det er, på lik linje med pappa sin su-v7.

Lenke til kommentar

Rett over 25% effektivitet på maks utgangseffekt. Sånt blir det varme (og godlyd) av.

 

Opererer antageligvis nært klasse A da, noe som fort gir flott lyd.

 

Om man sammenligner gamle klassikere med nye forsterkere i dag så ser man fort at det ikke er komponentene i seg selv som gir god lyd, men det at de er satt sammen på en fornuftig og riktig måte. Men det er ikke så lett idag når flertallet kjøper kun basert på merkenavn og oppgitte spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Ja, det fulgte med service manual med bilder, skjemaer, diagrammer og alt man kan drømme om man vil gjøre ting selv. Inkludert bildeguide om hvordan man åpner den og tar av brytere etc.

 

New class AA baserer seg jo på en klasse A løsning, der transistorene står på full guffe hele tiden, men for å senke effektforbruk, så senker den inngangsstrømmen, altså senker hvor mye som er "full guffe", og så justerer etter behov.

 

Det gjør at du slipper en klasse-b switch i overgangen mellom transistorene (den blir minimal i hvert fall) noe som igjen fører til den lave THD-verdien. Så nesten klasse A, med nesten klasse A forbruk.

 

Mye morsomme løsninger de kom med disse japanerne. Etter hva jeg har forstått var Technics "toppserien" til matsushita. Samme som eier panasonic og et par andre merker.

 

 

Ingenting fyrer meg opp som litt gammelt technics :innocent:

 

Surround-forsterkerne er dog en litt annen historie, var et par bra av dem og, men de fleste var rebrandede panasonic receivere. Klasse H+ tror jeg de var. En slags videreutvikling av mosfetene i klasse AA, men basert på et klasse AB design istedenfor.

Mer effekt, mindre varme, men lyden var ikke lenger unik. Selv om enheter som AX-6 og AX-7 ikke hadde noe å skamme seg for.

Lenke til kommentar

Btw, ang planlagt anskaffelser, så blir det nok en av disse i nærmeste fremtid (dvs. når jeg får solgt unna diverse greier).

 

1005927-540p-bl.jpg

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/platespillertilbehor/cambridge_540p_riaa_forforsterker_soelv.htm

 

Lurer også på en dedikert CD-spiller.

 

DENON DCD-510AE eller DENON DCD-F107

 

Liker så godt størrelsen på sistnevte, siden jeg uansett ikke kan stable saker og ting oppå forsterkeren :) Men inntil videre får DVD-spilleren jeg bruker nå holde.

 

DCD-F107.jpg

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Hodetelefoner:

Jeg klarer jo aldri å bestemme meg for hodetelefoner, har et par akg k518 dj, og som alle eiere av disse hodetelefonene vet så er lyden morro og flott og alt som er, men komforten er ikke akkuratt prioritert høyest (dog er overflaten på putene perfekt).

 

Såå, jeg leter etter et par hodetelefoner, og har, som vanlig, endt opp på et par akg.

Fant K 141 og K 240 for 500kr stykk på blocket, lurer på om ikke jeg bare skal slå til på en av dem (evt begge for å prøve og selge den jeg liker minst?)

 

Noen tanker om hva jeg burde og ikke burde velge?

Disse er jo legendariske, og "alle" som har sett en studio-innspilling har sett et av disse akg-parene. Ikke at mengde betyr kvalitet, men det pleier jo å være en relasjon der.

 

Inb4 monster og dr dre/koss porta pro.

 

Wiki: Ja, jeg mistenker at det er største forskjellen unntatt størrelsen.

 

Det er i hvert fall erfaringen etter å ha dissekrert tilsvarende modeller fra sony.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Hadde ikke fått med meg at denne tråden her hadde blitt opprettet, så bra :). Skal forsøke å være litt aktiv her selv - og da må jeg starte med å få skrevet littegranne i tråden.

 

Som flere nevner - en god rimelig dac med sin egen strømforsyning vil være overlegent de aller fleste lydkort om man sammenligner direkte på pris, til musikkavspilling iallefall.

 

Og vs Jack --> RCA --> Forsterker så er det natt og dag, så her er det bare å investere.

Lenke til kommentar

Hadde ikke fått med meg at denne tråden her hadde blitt opprettet, så bra :). Skal forsøke å være litt aktiv her selv - og da må jeg starte med å få skrevet littegranne i tråden.

 

Som flere nevner - en god rimelig dac med sin egen strømforsyning vil være overlegent de aller fleste lydkort om man sammenligner direkte på pris, til musikkavspilling iallefall.

 

Og vs Jack --> RCA --> Forsterker så er det natt og dag, så her er det bare å investere.

Foreskjellen på jack og rca er ikke-eksisterende i de aller aller fleste tilfeller. Anta at kabel og kontakter er i orden selvsagt.

Lenke til kommentar

Forskjellen har mer med det at lydkort med RCA-utganger tradisjonelt sett har vært påkostede og gode - ikke det at pluggen i seg selv er bedre.

 

Jeg liker ikke minijack. Av en eller annen grunn går det hardt utover minijack-plugger og tilhørende overganger, selv når de kun ligger og slenger i gulvet.

 

Koblingen imellom DAC-en og hodetelefonene mine er stygg. DAC->RCA-velger->RCA-minijack->minijack hun-hun->minijack-jack->hodetelefoner. Men sånn går det når man er for lat til å erstatte nødløsningen, siden rca-jack-kabelen trenger lodding.

Lenke til kommentar

Det er stort sett riktig, men det var absolutt ikke det han skrev.

 

Selv har jeg ved et tilfelle i butikk, etter å ha sjarmert et par ansatte i senk, fått lov til å leke litt med asus sitt stx kort, og må si meg kraftig imponert, spesielt over drivet den hadde på hodetelefonene, ikke like god driv som en av de store forsterkerne jeg har, men ikke dårlig,

 

Det var også overlegent creative sitt usb kort, og en annen s/pdif dac de hadde stående, som jeg desverre ikke fikk med meg navnet på.

 

Mulig at asus stx er bedre enn dere forventer, eller at jeg var uheldig med dac'en som stod der.

 

Tror derimot at asus sitt stx kort ikke står tilbake for dac'en i yamaha sine receivere under 6 000kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...