Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

 

Da synes jeg du kom med en ganske så drøy påstand når det gjelder rør desverre. Jeg er ingen gammel mann som tviholder på mine gamle rør, men min erfaring med rør er så positiv at jeg nå eier både vanlig rørforsterker og hodetelefonforsterker.

 

Edit: hvilke objektive blindtester dømmer rør så hardt som du gjør?

 

Hvorfor er det så drøyt? Ikke-blinde lyttetester og blinde med få repitiasjoner er lite pålitelige, det er mye bedre å se på data fra profesjonelle. Selvfølgelig kan du være griseheldig og få en rørforsterker til å farge lyden akkurat motsatt av en annen komponent i systemet, men hva er oddsen for det? En gitt rørforsterker vil jo også forvrenge ganske forskjellig avhengig av høyttalere, det vil være helt avhengig av høyttalerenes impedanskurve.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt hevet over enhver tvil at transistorforsterkere moser rørforsterkere på teknisk prestanda.

 

Hvilken lyd man foretrekker er subjektivt, selvsagt. Men i realitetens verden er så godt som ingen rørforsterker bedre enn en hvilken som helst fornuftig konstruert transistorforsterker når det kommer til spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det så drøyt? Ikke-blinde lyttetester og blinde med få repitiasjoner er lite pålitelige, det er mye bedre å se på data fra profesjonelle. Selvfølgelig kan du være griseheldig og få en rørforsterker til å farge lyden akkurat motsatt av en annen komponent i systemet, men hva er oddsen for det? En gitt rørforsterker vil jo også forvrenge ganske forskjellig avhengig av høyttalere, det vil være helt avhengig av høyttalerenes impedanskurve.

 

AtW

 

Anbefaler deg å faktiskt bruke noen timer på et par rørforsterkere isteden for å prøve å lese deg til en hvordan de låter.

 

Du går glipp av mye fin lyd =)

 

Det er selvsagt hevet over enhver tvil at transistorforsterkere moser rørforsterkere på teknisk prestanda.

 

Hvilken lyd man foretrekker er subjektivt, selvsagt. Men i realitetens verden er så godt som ingen rørforsterker bedre enn en hvilken som helst fornuftig konstruert transistorforsterker når det kommer til spesifikasjoner.

 

En Jaguar er heller ikke nødvendigvis bedre enn en Passat på papiret, utstyr, hk, volum etc kan være meget likt, men vi vet alle hvem de fleste foretrekker =)

Lenke til kommentar

Forsterkerdesign er så mye mer enn rør vs transistor.

 

Bruker man den verktøykassen man har i dag når det gjelder kunnskap og høykvalitets-komponenter så kan man få til rørforsterkere som yter særdeles godt innenfor avgrensede nisjeområder. Det er ingenting i veien for å få til rørforsterkere som farger lyden minimalt.

 

Gjør man det så skyter man seg litt i foten, komersiellt sett. Rør-puristene vil savne magien til forvrengningen, og slite med å anbefale den i forhold til teknisk dårligere rørforsterkere med "rett" lyd. De som kun leser specs vil korrekt hevde at en transistorforsterker gjør samme jobben til samme pris, med mer effekt å gå på. (Noe som har lite å si så lenge vanlige spesifikasjoner ganske enkelt oppgir for lite info.)

 

Vil man, så kan man også gjøre motsatt, designe en transistorforsterker med typisk rørforsterkerkarakteristikk. Om man i tilleg er frekk nok til å sette dit noen rør kun til lysende pynt, så kan man lure en gjennomsnittlig rørpurist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vil man, så kan man også gjøre motsatt, designe en transistorforsterker med typisk rørforsterkerkarakteristikk.

Eller kjøre rørpre sammen med transistor effektforsterker.

 

"Rørlyd" gir en spesiell stemning, men "trenger" mye dynamikk i musikken for å gi effekt. Jazz f.eks. blir gjerne en touch mer "breathtaking". Smak og behag.

Personlig er jeg litt til og fra, nærmest etter humøret.

Lenke til kommentar

Kjøpte en NAD brukt tidligere. Det endte med at denne var defekt (fikk testet høyttalerne på en annen forsterker, Sansui AU-317). Derfor er jeg litt skeptisk til å kjøpe brukt igjen.

 

Pioneeren var sikkert fin, men er den nok til å drive de relativt tungdrevne B&W jeg har? Og Pixmania kjøper jeg ikke ifra.. Disse er vel en fransk kjede så det kommer mye frakt (og moms) i tillegg?

Lenke til kommentar

Søker billig ipod dock med stor lyd og som kan gå på batteri.

Skal brukes på Roskilde så lydkvaliteten er ikke så farlig.

Mente jeg hadde sett noe på biltema/clas, en stor sak som kostet rundt 1k, men har ikke funnet den igjen :(

 

Edit: Fant den på cdon Ion Tailgater. Noen som har testet det, evt vet om det er mulig å oppdrive i en butikk i Oslo?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Takker for tipset.

Skal høre hvor mye folk er villige til å gå ut med så får vi se hvilken det blir.

 

Edit: Vet du hvordan batteri det er i disse? Er det vanlig AA eller sånn man kjøper på butikken eller er det noen egne oppladbare greier?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Slo til på søndags tilbud hos Elkjop.no idag, en Onkyo TX-NR3008 til syke 8995,- !!

 

Dette er jo en receiver som har for en stund siden koster rett under 20000,- , går utifra den skal erstattes og blir derfor faset ut med endel syke priser rundt omkring nå hvor elkjop.no er rimeligst...ihvertfall for idag.

 

 

Den skal erstatte en 9år gammel Marantz SR5200.....det tror jeg blir er syk overgang...gleder meg veldig til å høre hvordan dette blir!

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...