Gå til innhold

Ny ram eller oppgradere?


Anbefalte innlegg

Her idag en pc med Intel Core i7-10700K CPU, ASUS ROG Strix Z490-H GAMING hovedkort og G.Skill Ripjaws V DDR4 3600Mhz 16GB.

Ram er ofte opp mot maks i task manager når jeg har litt tabs åpne + spiller.
Tenkte derfor det hadde hjulpet litt med oppgradere ram da 16GB er litt lite.

Er det bare å kjøp en rambrikkesett med 3600mhz på 16gb, trenger ikke være den samme?
Er det noe poeng i å oppgradere rambrikke? Dette er en pc junior skal få å spille enkle spill på etterhvert.

Endret av Nolimits
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nolimits skrev (Akkurat nå):

Er det bare å finne det billigste 3600mhz? Trenger ikke være den samme typen jeg har idag?

 

Ville definitivt gått for litt mer RAM, ja. 32 hadde holdt lenge. Og nei, det må være akkurat samme type RAM som du allerede har, hvis ikke får du fort bootup problemer.  

Lenke til kommentar

Hei. Det står ingenting om hvilket OS som er installert på PC`en der. Ikke som jeg kan se iallefall, men jeg vil tro at 32 GB RAM bør holde fint. Jeg mener og huske at den ene Intel NUC`en min hadde to forskjellige brikker en stund før jeg fikk kjøpt like brikker, og det fungerte bra det, så det kan sikkert fungere, men det beste er jo og ha like brikker. Derfor kjøper man vanligvis sånne sett. Altså f. eks 32 GB sett med 2x 16 GB Brikker. Da får man like brikker med samme hastighet og mengde RAM.

Det er sikkert ikke nødvendig, men jeg liker og fylle opp Minneslottene så da vil jeg helst ha det antallet som er mulig. Altså hvis man har Stasjonær PC så liker jeg å ha 4 Minnebrikker og på Laptop og mindre PC`er så liker jeg og ha 2 brikker. Hvorfor jeg vil at det skal være sånn, vet jeg ikke, men det er bare sånn jeg er.

Lenke til kommentar

Fikk nesten lyst til å teste ut alle de forskjellige konfigurasjonene jeg kan bare for å se hva som skjer.

 

Har disse RAM brikkene tilgjengelig:

-HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB(2x8)

-Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 16GB (har 2stk. kjøpt med noen måneders mellomrom).

-Corsair Vengeance LPX DDR4-3600 - 16GB - CL18 - Dual Channel (2 stk) - AMD Optimalisert

-G.Skill RipjawsV DDR4-3600 C19 DC - 16GB

 

Mangler for en PC. Mulig jeg har dobbelt opp av Corsair Vengeance LPX DDR4-3600. Hadde også ett par med Samsung 3200MHz som kom i en HP desktop, husker ikke om de ble solgt. 

 

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (18 minutter siden):

Fikk nesten lyst til å teste ut alle de forskjellige konfigurasjonene jeg kan bare for å se hva som skjer.

Skal være tålmodig da, ikke sikkert det skjer noe som helst, og i hvert fall ikke med en gang. 

Det som skjer først er at rammen vil kjøre på hastigheten til den brikken med lavest hastighet.

Lenke til kommentar

Hva som skjer varierer fra HK til HK. Noen HK kan kjøre forskjellige timings på alle brikkene og justerer for hver brikke individuelt. Noen HK kan kjøre par med like timings (eks 2xCL16 + 2xCL17). Og noen, som et HK jeg har som jeg holdt på å bli gal av, justerer timings til den raskeste minnebrikka slik at PC ikke vil starte.

De fleste HK jeg har vært borti støtter par med forskjellige timings/hastigheter og vil justere til de laveste.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Nolimits skrev (På 26.5.2024 den 10:37 AM):

Er det bare å finne det billigste 3600mhz? Trenger ikke være den samme typen jeg har idag?

Det trenger ikke være samme merke. Det viktigste er at det er samme hastighet på de som du har fra før av. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...