Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Vil bassen også få de høye tonene? eller forsvinner de automatisk.

 

Grubla litt, og kom på en annen løsning som kanskje er bedre? Jeg kan koble et overkill-pc-2.1 anlegg med overkill subwoofer noe ala logitech LS21 til hodetelefon kontakta og bare koble fra de to diskant høytalerene. Forsterekern min klarer å spille gjennom høytalerkontaktene og hodetelefon kontakta samtidig. Kan dette være en bedre løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men samtidig vil det Logitech-settet funke fjell på et LAN om det ikke er andre alternativer! :)

 

Forøvrig en artig løsning å bruke minijack på forsterkeren som pre-out til sub, man må bare forvisse seg både én og to ganger at forsterkeren ikke kutter signalet til effekttrinnet om man benytter seg av jackutgangen. Såpass har man brent seg på før!

Lenke til kommentar

Men samtidig vil det Logitech-settet funke fjell på et LAN om det ikke er andre alternativer! :)

 

Forøvrig en artig løsning å bruke minijack på forsterkeren som pre-out til sub, man må bare forvisse seg både én og to ganger at forsterkeren ikke kutter signalet til effekttrinnet om man benytter seg av jackutgangen. Såpass har man brent seg på før!

Har tenkt over mange løsninger de siste 2-3 ukene, plutselig poppa det inn i hodet på meg. :)

 

Med tanke på at slike pc høytalere har egen forsterker i suben tror jeg ikke det blir noe problem ;)

 

Edit: leif

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

At subben spiller er vel ikke den eventuelle problemstillingen :)

 

Jeg har opplevd at noen forsterkere kobler ut sitt eget effekttrinn ved bruk av minijack-utgangen. Hvis du har vanlige høyttalere som blir drevet av forsterkeren i tillegg til subwooferen som tapper signalet fra denne minijack-utgangen KAN det hende at forsterkeren slutter å spille selv.

 

Dette som en mekanisme for å hindre at høyttalerne spiller samtidig som du f.eks. hører på musikken gjennom headsett via minijackutgangen. Ikke alle forsterkere har det, men det ville være dumt om du kjøpte denne høyttalerpakken for å bruke subwooferen, men så vil ikke resten av anlegget gi lyd ifra seg!

Lenke til kommentar

aha, jeg misforstod deg litt ;)

For at de skal slutte å spille må jeg fysisk slå av høytalerne ved å trykke på "speaker a" knappen.

Jeg satt med hodetelefonene tilkobla engang (dempa mot omgivelsene) og spilte ganske høyt helt til noen prikka meg på ryggen og ba meg skru ned. Jeg tenkte ikke på at det spilte i høytalerne fordi jeg trodde de kobla seg av automatisk. :!:

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Noen som har eraring med noe slikt? Driver å setter opp gamle laptopen min som en slags HTPC med XBMC, og den har ikke utgang for noe surroundlyd. Er slike fryktelig dårlig, eller er de helt ok? Ikke avhengig av super lyd siden jeg vil bruke BD spillern når det virkelig trengs, men kjekt å høre noen erfaringer :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg bruker ESI gigaport HD til filmtitting, det funker greit. Hører ikke på musikk i flerkanal så jeg vet egentlig ikke hvorvidt lyden er god eller ikke (har eget anlegg til stereo), men det holder til film.

ghd.jpg

Lenke til kommentar

Hva er den korrekte måten å koble opp en aktiv Subwoofer? Du har jo både en høyre og en venstre kanals input på subwooferen, men som oftest bare en pre-out for sub. Om man har 2 pre-out for sub, skal man da koble begge til en sub, eller bruke en splitter på en av dem?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Det første som skjer inne i subwoofer-ampen er at de to signalene blir lagt sammen. Det betyr at signalet med to inputs (stereo) blir lagt sammen slik at subwooferen spiller bass fra begge kanaler. Når du bruker en LFE-utgang eller en dedikert subwoofer-utgang er denne jobben allerede gjort.

 

Sett volumet på klokken 12 på subwooferen og kjør korrigering i surroundrecieveren.

Lenke til kommentar

Bor i hybel og fant ut at anlegget med to gulvstående høytalere ble litt for stort, så jeg solgte det og kjøpte meg en Altec Lansing MIX IMT800.

 

Må si jeg er meget fornøyd, den har jo såklart ikke like fyldig og god lyd som de store gulvhøytalerne ga, men til å være så liten og relativt billig (2000 kroner) er lyden helt kurant. Eneste negative er at den ser svært ghetto-blaster ut, men det er ikke så big deal for meg :roll:

 

Noen som har erfaringer?

 

En annen ting: "Subwooferen" i denne saken fyrer av til siden, og jeg har svært lite greie på hvor i rommet denne da skal stå. Slik som det er nå hører jeg bassen best bare noen steder i rommet, andre steder nesten ikke i det hele tatt.

Endret av Thomaes
Lenke til kommentar

Poster dette her og siden jeg har fått så lite svar i tråden min.

 

Skal kjøpe meg en subwoofer for og få litt mer bass. Jeg tenker å bruke ca 5 tusen +/- kan tøye meg vis det en nødvendig.

Noen tips?

 

Hører forresten på musikk med mye bass.

 

Slenger med noen bilder for og vise litt mål osv

 

2feee69f76e6e5556be32ea205f6776f.png

 

79956c89fb68ad1a5fadebc769efd4dc.png

 

98b15f3b726ea926d731b619f3a1decb.png

 

 

Håper på den en hjelp siden jeg kan ingen ting innen stereo.

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...