Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde også vært kjekt med anbefalninger til små/stativ høyttalere :)

 

Dynaudio DM 2/7 eller Dynaudio Excite X16, kanskje det beste jeg har hørt av stativhøyttalere i prisklassen 0-10000,-.

DM 2/7 spiller faktisk så bra at jeg vurdere å selge høyttalerne mine som koster 5 ganger mer enn den, og kjøpe DM2/7.

Lenke til kommentar

Da det ble spontan fototur ut i marka etterfulgt av at jeg sprengte kulelageret på bilen når jeg skulle snu på veien, så har jeg foreløpig ikke tid til å fikse noe mer på guiden, men fortsett å legge inn tips her eller i den andre tråden så skal jeg oppdatere når alt er ferdig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Hadde også vært kjekt med anbefalninger til små/stativ høyttalere :)

 

Dynaudio DM 2/7 eller Dynaudio Excite X16, kanskje det beste jeg har hørt av stativhøyttalere i prisklassen 0-10000,-.

DM 2/7 spiller faktisk så bra at jeg vurdere å selge høyttalerne mine som koster 5 ganger mer enn den, og kjøpe DM2/7.

Etter mine erfaringer høres Dynaudio veldig klinisk ut. Hvilken elektronikk ble brukt i oppsettet du hørte?

Lenke til kommentar

Etter mine erfaringer høres Dynaudio veldig klinisk ut. Hvilken elektronikk ble brukt i oppsettet du hørte?

 

Har testet Dynaudio på Hegel H100&H200 og Electrokompaniet ECI-5. På Hegel så låt det vanvittig bra, vanvittig detaljert med mye realisme, litt bakoverlent, og mye trykk nedover i frekvensene. På Elcomp så ble Dynaudio kjedelig, veldig mørkt, veldig tilbakeoverlent, og generelt veldig..tja..kjedelig.

 

Hvilken amp testet du på, Flerek? Hvis Dynaudio hørtes klinisk ut, så misstenker jeg stygt at forsterkeren er den som ødelegger.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring høres alt ræva ut om det blir spilt over evne for høyttaler, forsterker eller begge deler.

 

Hvor høyt ble det spilt, hvilke Dynaudio spilte og hvilken H/K forsterker var det?

 

Selv synes jeg Dynaudio er bra høyttalere, men litt aggressive for min del. H/K har høy gjespefaktor, de nye produktene er ganske langt borte fra det H/K en gang stod for lydmessig. Tilsammen får man fort et anemisk oppsett uten sjel og mye energi i toppen som ikke burde være der.

Lenke til kommentar

 

Selv synes jeg Dynaudio er bra høyttalere, men litt aggressive for min del. H/K har høy gjespefaktor, de nye produktene er ganske langt borte fra det H/K en gang stod for lydmessig. Tilsammen får man fort et anemisk oppsett uten sjel og mye energi i toppen som ikke burde være der.

 

Forsterkere skal ikke ha "sjel", de skal forsterke lyden lineært.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Selv synes jeg Dynaudio er bra høyttalere, men litt aggressive for min del. H/K har høy gjespefaktor, de nye produktene er ganske langt borte fra det H/K en gang stod for lydmessig. Tilsammen får man fort et anemisk oppsett uten sjel og mye energi i toppen som ikke burde være der.

 

Forsterkere skal ikke ha "sjel", de skal forsterke lyden lineært.

 

AtW

Nei, men lyden skal ha sjel, og forsterkeren skal ikke fjerne det. Noe mange av harman kardons siste modeller gjør, da lyden er omtrent like spennende som fotball uten spillere.

Lenke til kommentar

 

Selv synes jeg Dynaudio er bra høyttalere, men litt aggressive for min del. H/K har høy gjespefaktor, de nye produktene er ganske langt borte fra det H/K en gang stod for lydmessig. Tilsammen får man fort et anemisk oppsett uten sjel og mye energi i toppen som ikke burde være der.

 

Forsterkere skal ikke ha "sjel", de skal forsterke lyden lineært.

 

AtW

Nei, men lyden skal ha sjel, og forsterkeren skal ikke fjerne det. Noe mange av harman kardons siste modeller gjør, da lyden er omtrent like spennende som fotball uten spillere.

 

Hvordan konkret mener du forsterkerne "fjerner sjel". Mener du forsterkerne deres ikke er tilstrekkelig lineære, og isåfall på hvilken måte? Ellers synes jeg "sjel" som oftest brukes om dårlig og farget lydreproduksjon, så at "lyden skal ha sjel" er jeg ikke nødvendigvis enig i.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan konkret mener du forsterkerne "fjerner sjel". Mener du forsterkerne deres ikke er tilstrekkelig lineære, og isåfall på hvilken måte? Ellers synes jeg "sjel" som oftest brukes om dårlig og farget lydreproduksjon, så at "lyden skal ha sjel" er jeg ikke nødvendigvis enig i.

 

AtW

Kan du ikke ta å bruke noen ord for å beskrive hvordan musikk høres ut, så skal jeg gladelig påpeke hvilke av ordene som harman kardon ikke lverer på spesielt **90 serien sin.

 

Det gjelder her spesielt å få frem detaljer, store kontraster i lydbildet som blir visket ut, en skarptromme blir mer som en bongotromme, en bodybuilder som slår en slegge på basstromma blir mer som en sliten bassgitarist.

 

Den holder rett og slett ikke godt nok følge når musikken har stor dynamikk.

Lenke til kommentar

Forskerkere har uansett enormt liten påvirkning av lyden (I de fleste tilfeller.) Relativt til rommet, så høytalerene. Har ikke sammenlignet mange forsterkere, om i det hele tatt et par. Men i en blindtest, vil man virkelig skille forsterkere (tilsvarende) fra forskjellige produsenter f.ex? Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke synse basert på mine erfaringer, men på andres..

 

Hva er da greia med de som elsker rør så mye ? Forsterkere må jo ha noe og si... Hvorfor er det slik at når jeg søker rundt på hvilke forsterkere som passer til mine Klipsch høyt, så får jeg det samme svar om og om igjen ?

Lenke til kommentar

Hvordan konkret mener du forsterkerne "fjerner sjel". Mener du forsterkerne deres ikke er tilstrekkelig lineære, og isåfall på hvilken måte? Ellers synes jeg "sjel" som oftest brukes om dårlig og farget lydreproduksjon, så at "lyden skal ha sjel" er jeg ikke nødvendigvis enig i.

 

AtW

Kan du ikke ta å bruke noen ord for å beskrive hvordan musikk høres ut, så skal jeg gladelig påpeke hvilke av ordene som harman kardon ikke lverer på spesielt **90 serien sin.

 

Det gjelder her spesielt å få frem detaljer, store kontraster i lydbildet som blir visket ut, en skarptromme blir mer som en bongotromme, en bodybuilder som slår en slegge på basstromma blir mer som en sliten bassgitarist.

 

Den holder rett og slett ikke godt nok følge når musikken har stor dynamikk.

 

Et musikkreproduksjonsanlegg skal ha jevn frekvensrespons, jevn direktivitet, og jevn frekvensrespons ute på aksene, samt å gå dypt ned i bassen. FOr selve forsterkerdelen (da tar jeg ikke med DA-konvertere, romkorreksjon osv) er den eneste rollen å ha jevn frekvensrespons og tilstrekkelig effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...