Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nja, de (Unified remote utviklerne) vil etterhvert få støtte mot IR-Sendere. Da kobler du en IR sender til laptopen og kan styre det meste fra mobilen.

 

Jeg vil i prinsippet vekk fra IR fjernkontrollere da det funker relativt dårlig (mht. vinkler / hindringer).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Logitech fjernkontrollene vil høyst sannsynlig kunne sende til den.

 

Derimot er det opp til dingsen hvor mange funksjoner den støtter (dvs. hva den sender videre til PC'en/Windows) så det må du finne ut av gjennom fabrikanten/leverandøren (ps.no veit sikkert ingenting om det de selger).

Lenke til kommentar

Hvordan går med månedens tema? Slik det var i starten av denne tråden.

Om du har forslag på tema er det bare å si i fra, jeg har bare ikke klart å tenke på noe spesielt interesant, og siden tråden etter hvert skøyt fart av det så var det ikke et så stort behov lenger.

 

Men som sagt, bare å komme med forslag.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår:

 

Hvor nøpne er vi på formatene? Spilles det mye lossy formater, fortrinnsvis dødelig lossless, eller kanskje er man heftig på høyoppløst materiale?

 

 

Selv klarer jeg meg fint med vanlig CD-kvalitet, altså ripper jeg i lossless til 16-bit/44.1 kHz i iTunes. Jeg hadde før en oppsamplende CD-spiller i Electrocompaniet EMC 1-Up, men synes lyden fikk et litt kunstig preg. Selv om DAC'en min er gammel takler den hi-rez materiale, men overføringsmetoden jeg bruker gjør ikke det.

 

I mangel av hi-rez åpenbaringer har jeg ikke et umiddelbart oppgraderingsbehov. Samplingsfrekvens burde være mer enn nok allerede på 44.1 kHz, som muliggjør korrekt digital-analog konvertering av frekvenser opp til 22050 Hz uten aliasing. Siden mine, og alle andres ører ruller av lenge før dette, er det nok ikke et behov å gå opp i samplingsfrekvens.

 

Jeg ser derimot den potensielle nytten av å øke bitdybden fra 16-bit, uten at jeg vet hvor mye det kvalitativt vil ha å si for informasjonen på platen. TEKNISK sett vil man jo få ganske mange flere samplingsverdier tilgjengelig, men man må nødvendigvis nå en grense, der det ikke vil ha noen effekt å øke bitdybden. Om denne er på 16, 24 eller 32 bit, det aner jeg ikke.

 

Mine kamerater bruker fortrinnsvis lossy formater, og er fornøyde med det. Dog har de færreste anlegg, og de som er musikkinteresserte forstår hvorfor jeg gidder å rippe til lossless. Det tar jeg som en liten seier i seg selv!

 

TL;DR: Lossless, vanlig CD-kvalitet.

 

Hva med dere?

Lenke til kommentar

Det digitale musikkbiblioteket mitt er utelukkende i FLAC. Snappet opp i så høy kvalitet som mulig å oppdrive, som da som regel blir 44,1kHz, 16bit. Går faktisk så langt at de få utgivelsene som kun blir utgitt digitalt, og ikke i lossless-kvalitet fra artistene, ikke havner inn i biblioteket. Spiller for øyeblikket av analogt ut mot anlegget, via RCA på et ganske kapabelt rent stereo-lydkort.

 

In other news: Blir Ikea-tur den 1. juni, når feriepengene kommer. Da blir det endelig kjøpt inn plater for å bygge ferdig stereoracket :D

Lenke til kommentar

Ja

må bare mase litt til før jeg kjøper :whistle:

Er denne fin? Eller er det mer kvalitet å hente med andre merker i samme prisklasse?

Stemmer det forresten at det er høynivå inn på Dali'en?

 

Edit: Tror ikke det er høynivå inn på Dali'en. Noen andre forslag?

Endret av lumfong
Lenke til kommentar

Ja

må bare mase litt til før jeg kjøper :whistle:

Er denne fin? Eller er det mer kvalitet å hente med andre merker i samme prisklasse?

Stemmer det forresten at det er høynivå inn på Dali'en?

Den har bare linjeinnganger, a.ka lavnivå, i følge spesifikasjonene som står der i hvert fall.

 

Den beste i denne prisklassen er vel gjerne XTZ 99 W12.16, den har høynivå og lavnivåinnganger.

Lenke til kommentar

Om det var forskjell så hadde de åpenbart ikke vært lossless.

 

Det som skiller er vel størrelse, om enn marginalt, og så hvem som har utviklet formatene, og under hvilken standard.

 

Det beste alternativet i min bok er FLAC fordi det er et åpent format så man slipper å bry seg om lisenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...