Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å kun ha fått 1.5times søvn mellom fredag og lørdag pga en sub i etasjen over er jeg usikker på om det blir noe slikt før jeg bor en plass med skikkelig lydisolering! Fy f**** så plagsomt! :p

 

Ingen som sier at du må bruke den når folk ligger å sover.

Lenke til kommentar

Etter å kun ha fått 1.5times søvn mellom fredag og lørdag pga en sub i etasjen over er jeg usikker på om det blir noe slikt før jeg bor en plass med skikkelig lydisolering! Fy f**** så plagsomt! :p

 

Ingen som sier at du må bruke den når folk ligger å sover.

 

Nei, sant nok. Men fremdeles, jeg får nok klager med kun NS-777. Sub vil bare være å utfordre skjebnen D:

Lenke til kommentar

Husk at prisene for danske høyttalere er oppgitt i per høyttaler. Dvs du må gange med to, i tillegg må du regne 10-15 % for svakere krone og vekslingsgebyr. Så da er det vesentlig dyrere å kjøpe i Danmark :)

 

 

Eks B&W 683 --> 4499 x 2 x 1,15 = 10347,7 ca 350 dyrere...

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Er det noen som har peiling på hvor man kan oppdrive Klipsch RW-12D i en norsk butikk eller nettbutikk? Jeg trenger en til for å fullføre frontrekken min, og butikken jeg kjøpte fra sist (Bass Brothers) har den ikke lenger i sitt sortiment... :ermm:

 

Disse er utgått i tråd med at Klipsch har lansert neste generasjon i Reference serien, som du sikkert har fått med deg. De er vel i ferd med å fikse nye subber i serien, men har ikke kommet med noe enda så vidt meg bekjent.

 

Du kan jo prøve å kontakte Audiocompaniet, som er den norske Klipsch-importøren, og forhøre deg om evt. restlager og tilgjengelighet.

 

 

 

Hva er forøvrig tema for kaféen for tiden? Jeg ruger på Sonus Faber Guarneri Homage, Mark Levinson No39 CD-Prosessor og Mark Levinson No27.5 effektforsterker. Kabler er også tilstede. Bruker en iMac som kilde og sender signalet både digitalt og trådløst via Airport Express til CD-prosessoren, som foruten å snurre sølvplater også har digitalinnganger og digitalstyrt attenuator. Denne mater effektforsterkeren direkte uten forforsterker imellom. Ikke så alt for mye dypbass selvfølgelig, men det frekvensbåndet som er tilstede overbeviser tilstrekkelig til at jeg ikke har investert i noen subwoofer enda.

 

Har ikke hatt så forferdelig mye utstyr, men kan jo nevne lillebror Sonus Faber Cremona Auditor og B&W 805N på høyttalersiden, samt Electrocompaniets integrerte forsterker ECi5 MK1 og toppmateren EMC-1Up på elektronikksiden.

 

Litt bilder skader vel heller ikke, men det får bli noen jeg fant på nett, lite å oppdrive her i gården! Høyttalerne har den lett gjenkjennelige Esotardiskanten (dog lett modifisert fra SF):

 

1245037182.jpg

 

CD-prosessoren ser slik ut:

 

1291013628.jpg

 

Det ble visstnok laget tro kopier av denne av ivrige DIY-ere. Frontplaten var den desidert dyreste delen, i følge dem. Slissen på høyre side er skuffen, som er én åttendedels tomme tykk. Men den kommer nok ikke til å knekke med det første, for den er ikke av plast! DAC'en i denne enheten fra '96 har to DAC-chips per kanal, som jobber i motfase med et balansert signal slik at fragmenter som induseres av hver DAC chip kanselleres automatisk.

 

Effektforsterkeren veier rundt 40 kilo, og har to 729 VA trafoer, én til hver kanal. Transistorene ligger på utsdiden av chassiset, i de karakteristiske kjøleribbene:

 

1229993557.jpg

 

2 håndtak både fremme og bak på enheten gjør det litt enklere å flytte på den, men jeg anbefaler ingen å bære rundt på den alene! På tross av soft-start kretsen drar den glatt med seg en 13-amp rask sikring alene. Oppgitt effekt er noe konservative 100 watt per kanal.

 

 

I TV-kroken har jeg satt opp et lite koseanlegg, med Klipsch RB-61 MK1, en gammel NAD 3020i med phonotrinn og en Rega RP1 platespiller. Det svinger overraskende godt, som testament til at man ikke trenger å pøse ut masse gryn for å få rockefot, og det ligger klar en Linn LK100 effektforsterker til når jeg får gang på planene om å lage et hyllesystem slik at jeg får plass til alt. Selv om jeg ikke har et multikanalsoppsett er det gøy med film og spill på Klipsch.

Endret av .Marcus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som veit om det går å koble slik: Forsterker --> høytaler --> passiv subwoofer

Altså at jeg tvinner sammen to kabler, en kabel går fra forsterkeren og den andre kommer fra suben, disse møtes i høytaleren.

Vil dette fungere i praksis? Vil de lave frekvensene både spilles i bass elementet i høytaleren og i suben?

 

Jeg skal ha med anlegget på lan party snart, og der er det mer viktig med bass fremfor god lyd så er derfor jeg spør :tease:

 

Legger med en tegning for å illustrere hva jeg tenker. Ikke så lett å tegne med musa så håper det er forståelig.

post-154306-0-96296200-1305738041_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...