Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stor forskjell på høytalere som er myntet på stereo, og de som er ment for hjemmekino? (fronthøytalere)

 

Har et par QLN 504 som lenge ble brukt til hjemmekino. Nå bruker jeg dem i anlegget mitt, som er stereo. Syns liksom lyden blir mye bedre når jeg ser film, enn når jeg spiller musikk...

 

Høytalere er høytalere, går fint å bruke de til det som passer deg best. :)

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Er det vanlig å kjøre stereo med høyttalere plassert som i surround? Altså f.eks. to høyttalere fremme og to bak i tillegg til sub?

 

Jeg prøvde det nå og jeg må si jeg likte det ganske godt! Jeg synes i hvert fall at musikk er mye bedre i stereo enn i surround, men at jeg har høyttalere bak meg er bare digg! Noen andre som gjør det samme?

Jeg har det.

 

wiki: Noen høytalere egner seg bedre til musikk, andre til film, og noen er gode på det meste.

Lenke til kommentar

Fikk endelig kjørt opp litt volum på høyttalerne i dag (PSB Image 5T) etter at jeg sprengte de 5min etter at de var kjøpt. Fikk handla nye elementer og brukte god tid til å spille de inn. Trudde kanskje forsterkern ville yte mer enn høyttalerne, men maksa forsterkern og enda hørte jeg at høyttalerne hadde mer å gi! Positiv overraskelse rett og slett!

 

Så, blir å handle meg ny forsterker etterhvert, da jeg har for meg at jeg får generelt bedre lyd av en litt dyrere og bedre forsterker. Eventuelt stereo forsterker, da jeg ikke har behov for surround forsterker nå.

 

Bruker for tiden en forsterker av denne typen: SONY STR-DE485

Endret av PyrionZ
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe på en CD-spiller til systemet mitt. Noen som har noen tips på spiller, og hva slags kabel som skal brukes? Bruker streaming av FLAC filer via Xboxen nå, men da må alt gjennom et surround filter i forsterkern, er litt rare løsninger på den...

 

Forsterker: Harman/Kardon AVR 745

Høytalere: 5 XTZ 89 (2 front, 2 monitor og 1 center)

Sub: XTZ 99 W12.16

Lenke til kommentar

Cd-spiller er egentlig litt hipp som happ. Den har to oppgaver, lese av plate og forandre det til analogt signal(siden signalet på CD'n er digitalt). Vet ikke hva slags prisklasse du ser for deg, men en billig CD-spiller og en ekstern DAC (digital til analog konverter), kan bli en like god løsning som en mye dyrere CD-spiller.

 

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/cd-spillere/denon_dcd-510ae-_cd-spiller_sort.htm

 

Denne CD-spilleren

 

http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/annet-tilbehor/cambridge_dacmagic_da-konverter_solv.htm

 

Da sender du sinalet digitalt (optisk eller koaksialt) til DAC'n, som forandrer det til analot signal.

 

Evt. bare drite i DAC'n. CD-spillere er stort sett enkle greier, og etter mine(merk: mine) erfaringer er det ikke det som gir størst utslag på sluttresultatet. Selvsagt kombinerer man ikke høyttalere til 300 tusen og forsterker til 250 tusen til en slik CD-spiller, men du skjønner tegninga.

 

 

Men du kan også kjøpe en dyrere modell. Jeg anbefaler gjerne Hifi-klubben, fått veldig god hjelp der selv, og de har mange gode varer, men f. eks. Soundgarden, Tonart(Trondheim) og Resonans(Stavanger) kan være verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Bra tråd! :D

 

Jeg har en Onkyo SR-608 som blir veldig ofte brukt :) Jeg har også en iPod Touch som aldri blir brukt. Har lyst til å bruke iPoden litt mer så jeg har sett på dock til den.

 

Jeg har sett litt på Onkyo UP-A1B. Men syns det er litt drøyt å betale 1190,- for en dock.

 

Så jeg har også sett på andre docker som du kobler til via AUX. Men ser at Onkyoen ikke har AUX bak og jeg dropper hele dock saken hvis jeg må kobler til ledning foran. Det takler jeg ikke :nei:

 

Jeg har loddebolt og kunnskaper på det området. Er det mulig og kjøpe en dock med minijack, klippe av den og lodde på en annen plugg?

Lenke til kommentar

Tenkte å fyre av et spørsmål her istedet for å lage en ny tråd og jeg har desverre svært lite peiling på lyd så jeg beklager på forhånd, men uansett:

 

Jeg har en NAD C315BEE forsterker pluss to Dali Ikon (husker ikke tallet) stereo-høyttalere som jeg kjøpte noen år tilbake, disse er koblet til pc'en min med en vanlig 3,5mm audio jack (på pc-siden). Jeg har nylig oppdaget at det er mange som anbefaler S/PDIF fra pc til forsterker->høyttalere for å unngå potensiell støy fra pc'en. Jeg lurer da på om denne forsterkeren har støtte for dette (enten coaxiell eller optisk). Den støtter dette kanskje på coax da ledningene jeg stapper i selve forsterkeren ihvertfall ikke er 3,5mm audio jack (som jeg bruker på pc-siden av tingene). Spørsmålet ble litt rotete, men jeg håper noen forstår ihvertfall, haha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...