Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det høres veldig rent ut tbh, så usikker, skal nevnes at jeg har et svært lite rom da. Og spiller ganske veldig høyt, mulig vi definerer høyt forskjellig. Skulle hatt Xtz room analyzer ^^

 

edit: vi snakker her mange mange ganger høyere enn hva hvilken som helst laptop klarer. Får ikke vondt i ørene da, det virker rett og slett som om verkingen kommer KUN når jeg spiller så høyt som 40-50 på onkyoen. (Ikke at dette sier mye i lydsammenheng) Og det er ikke slik at det er vondt å høre, det er bare en svak verk i øret, jeg kan fint forsette å høre, det er bare at jeg ikke gidder da, siden det tydligvis er stopp i øret :p

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

685 kan jo være rimelig tunge å drive da, på tross av deres størrelse. Matchet med feil forsterker blir diskanten veldig slitsom på høyt volum, i hvert fall det jeg merket sist jeg lekte med dem. Men opplevde aldri at det ble ubehagelig høyt med dem når de var koblet på en stor denon forsterker, var bare rent og pent helt til man hørte at høytaleren begynte å vrenge.

 

Men om du har et lite rom, spesielt med harde vegger så kan lydrefleksjonene ofte gjøre lyden langt mer slitsom.

I så fall så kan man vel henge opp litt gardiner eller noe.

 

EDIT: Det er kanskje i overkant nære ja, det er jo ikke nærfeltsmonitorer, som kanskje hadde passet bedre.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Har en betongvegg rett bak meg ^^ Så ja, sikkert det som gjør det slitsomt. Har omtrent ingenting mykt i rommet ^^ Uansett er dette bare en "midlertidig" løsning til jeg får meg eget bosted.

 

Spiller høyt for meg selv tbh, er kun når jeg får besøk og jeg føler for å plage dem. Ender ofc opp med at jeg har verk i ørene, ikke dem.

I bilen til min bror, han har en RX-8 med Bose anlegget, blir det veldig ofte spilt ekstremt ubehagelig høyt, men aldri får jeg verk i ørene da, er merkelig det.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Tenkt å kjøpe Dynamite 10 og en subforsterker, å bi ampe høyttalerne.

 

Onkyo SR308 til diskanter, evt center og småhøytt. når den tid kommer

Proson subforsterker til å drive bassene på Dynavoice Dynamite 10.

 

Høyttalere

http://www.surround.no/product/459572/Dynavoice-Dynamite-10-sort-pianolakk-PAR.html

Subforsterker

http://www.surround.no/product/454185/Proson-SA-1200.html

Onkyo (allerede kjøpt)

http://www.surround.no/product/571399/Onkyo-TX-SR308-Black.html

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Brothers in Arms anbefales forøvrig på XRCD. Annen prøvelyd;

- Melody Gardot (My and only...)

- Friends of Carlotta

- Eva Cassidy (Live at the Blues ally)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke testet anlegget mitt skikkelig, men bruker å spille litt Dream theater for å "teste" høyttalere og headsett.

 

Liste over et par sanger fra Dream theater i spoiler.

 

 

 

Aaah, det der er så digg musikk at jeg nærmest får frysninger! :love:

 

Isolert versjon av gitarsoloen på rundt 9:40 i "The Best Of Times" er bare herlig på gode anlegg! :)

I FLAC, så klart :innocent:

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Tja. De (Concept 2) låter litt "tynt" ved lav til moderat volum for min del, dvs de mangler litt av det trøkket man gjerne har i større høyttalere selv ved lav volum. Spilles det høyt får man en fylde som lett kan matche langt større gulvhøyttalere. Naboen spurte meg hvilke "monstre av noen høyttalere" jeg hadde en gang, og ble mildt sjokkert da jeg fortalte hvilke høyttalere jeg hadde.

 

Jeg synes de låt best av de 5-6 høyttalerne Hifi-klubben hadde utstilt i den størrelsen, deriblant B&W 685, men det blir jo selvsagt en smakssak. Nå var aldri 685 aktuelt for min del uansett, da prisen lå langt over budsjettet jeg hadde den gang. Jeg var egentlig ute etter Concept 1, men fikk 700 kroner i avslag på Concept 2 og gikk derfor for de.

B&W 685 ligger nærmere Ikon 1 og Lektor 3 i pris, så disse blir en mer naturlig sammenligning tror jeg.

 

Om du bor i nærheten av en Hifi-klubben butikk, så er det bare å gå inn å spørre om du kan få høre på begge to. Tror de fleste butikkene har begge to utstilt.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Creative X-Fi XtremeGamer med PAX-drivere. Er ikke noe spesielt stor forskjell i lydkvalitet fra det som sitter originalt på hovedkortet, men X-Fi kortet ser ut til forsterke signalet mye mer. Med onboard lydkort må volumet opp på -28dB på receiveren for å få akseptabelt nivå, mot -40dB med det dedikerte lydkortet sånn for å gi en pekepinn.

 

Tenkte å kjøpe nytt lydkort snart siden driverne og softwaren er litt så som så, selv med de modifiserte driverne jeg benytter (som for øvrig er langt bedre enn det Creative selv har kokt opp), så jeg er også interessert i å høre hva andre bruker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...