Gå til innhold

Bør vi brenne koranen også i Norge?


Bør vi brenne koranen også i Norge  

182 stemmer

  1. 1. Bør vi brenne koranen også i Norge?

    • Ja
      70
    • Om jeg ikke hadde vært så redd for hevnaksjoner ville jeg vært for
      23
    • Nei
      84
    • Vet ikke
      5


Anbefalte innlegg

Ja, i koranen får ikke skylden for å ha lokket Adam med eplet. Og det av den enkle grunnen at man ikke ser kvinner som fullverdige individer som kan finne på noe selv. Kvinner er å se på som budskap i koranen og telles på lik linje med gjeiter og esler.

 

Dette er din egen subjektiv tolkning, og jeg kan ikke gjøre noe som helst med det. Både jeg, og flere muslimer jeg har snakket med, tolker ikke dette, eller andre vers i Koranen, i denne retningen. Koranen sier klart og tydelig at menn og kvinner ble skapt ut fra den samme sjelen, dvs som likeverdige mennesker, det er det jeg har å forholde meg til. Dine tolkninger får du stå for selv, jeg forhold meg til hva jeg leser og hva andre muslimer, samt imamer, sier til meg. Jeg har enda til gode å møte personlig en muslim som hadde sagt seg enig i dine uttalelser. Kanskje det henger samme at du personlig ønsker å likestille kvinner med gjeiter og esler. Hvis du gjør det så er i hvert fall ikke islam den riktige religion for deg.

 

 

Les teksten en gang til, kvinnene er ikke mennesker, men maken til mennesket. Eller som en lokial frisør som tydeligvis var muslim skrev for prislisten, forskjellige priser for barn, kvinner og voksne.

 

Jeg har lest teksten mange ganger, og den sier klart og tydelig ” som har skapt dere av et enkelt individ. Av dette skapte Han dets make. Fra disse to har Han spredt utover menn og kvinner i hopetall”. Hvordan kan du da tolke dette til å ikke være to likestilte kjønn, er enigma for meg. De er mennesker begge to, verset sier ikke at det ene er mennesket, og det andre ikke er det. Maken er også mennesket i dette tilfellet, noe som kommer presists på slutten når verset sier ”Fra disse to har Han spredt utover menn og kvinner i hopetall".

 

Men som sagt tidligere, har man et ønske om å svartmale en religion, eller en bok, så er det ingen problem å gjøre det. Jeg kan gjøre det samme med John Lock, eller Montesquieu, som regnes som fedre til moderne demokrati. Men det forutsetter at jeg feiltolker deres budskap. For å ikke snakke om hva jeg kunne gjøre med Bibel. Likevel er ikke feiltolkning min greia.

 

 

Den teksten kan faktisk tolkes på flere måter og det blir faktisk som mange tolket som at jenter en en straff for dårlige vurderinger man har gjort i livet.

 

Der sa du deg selv, det kan tolkes på mange måter. Hvorfor i guds tresko skal vi ta din fortolkning av Koranen som den riktige, og ikke fortolkningen til millioner av muslimer. Men det er bra at du endelig innrømmer at alt er utsatt for feiltolkning.

 

 

Ellers om man bruker din tolkning så hever koranen seg kun et hakk over den mest kvinnefilntlige kulturen som noengang har eksistert noe sted. Det er ikke akkurat noe å la seg inspirere av til likestilling idag.

 

Som sagt så mange ganger før: Koranen er en 1300 år gammel bok, men til tross for dette, var boken en meget liberal bok som ga mye større rettigheter til kvinner enn det var vanlig på denne tiden. Hvis jeg hadde gitt deg eksepler på hva som egentlig var holdningen i forhold til kvinner i denne tiden, så hadde Koranen virket som barnemat. At den inneholder en del undertrykkende elementer, er det ingen som benekter, men man kan ikke lese en bok uten å sette den i tidsperspektiv boken var skrevet. Det er det som heter den hermeneutiske sirkel. Hermeneutikk brukes også om selve handlingen å fortolke en tekst for å skape mening ut av denne. Det kan også kalles fortolkningskunst eller forståelseslære. Dette gjelder for alle bøker. Det er ikke så lenge siden at vi i Norge ikke hadde noe som heter likestilling, og da snakker jeg om moderne tid. Hva er det da å forvente av en bok som er skrevet før 1300 år siden?

 

 

Og rett før forteller man kvinnene:

"Hold dere hjemme. Stas dere ikke opp som i fordumsk hedensk tid"Koranen 33:33

 

I Norge var det mer eller mindre helt vanlig frem til 1950-tallet at kvinner holdte seg hjemme, og tok seg av hjemmet og unger, mens menn var ute på jobb. Men kvinnenes innsats var verdsatt, og deres jobb var krevende. Det er ikke slik at jobben om å ta seg av hus og hjem er en nedverdig jobb, slik som du fremstiller det her, tvert i mot, jeg står i respekt av de kvinner som gjør denne jobben siden jeg vet at det er en krevende jobb.

 

At Koranen i tillegg oppfordrer kvinner til å kle seg anstendig, er heller ikke å forakte. Tvert i mot, det er ingenting bedre enn å se en kvinne som går anstendig kledd, enn å se en halvkledd kvinne på gata – noe som man ser mye av i det moderne samfunnet.

 

 

Du hoppet over begynnelsen av det verset: "Begjær ikke det som gud har gitt noen av dere fremfor andre!" Budskapet i verset var altså at kvinner ikke skal klage over at menn har mere enn dem.

 

Absolutt ikke. Du tolker det slik, jeg gjør ikke det. Det den sier er at du ikke skal være grådig eller misunnelig for at andre har mer enn deg selv. Egentlig ganske grei budskap, skulle ønske at mange andre fulgte den i like stor grad i dag.

 

 

"Menn er kvinners formyndere på grunn av det som Gud har utstyrt noen av dere med fremfor andre, og på grunn av de utgifter de bærer"Koranen 4:38

 

Dette verset sier ikke mer enn at kvinner skal verdsette det arbeidet som menn må gjøre for å kunne ivareta dem, og familien. Sette det i riktig tidsperspektiv der menn jobbet for kvinnenes vel, så er ikke dette på noen som helst måte ekstremt.

 

 

"...... En mannlig arving tilkommer det to kvinneliges andel...." Koranen 4:12.

 

Dette praktiseres enda den dag i dag, til og med i de meste demokratiske samfunn i Vesten. Som regel er det mannlige arvinger som får majoriteten av arven gjennom testamentet. Igjen, ingenting ekstremt her heller.

 

 

Drar du frem denne særposisjonen for menn som likestilling slik koranen definere den?

 

Dette er ikke noe særposisjon for menn, men et bevis for at kvinner har rettigheter ved skillsmisset. Verset sier klart og tydelig ” «Om dere ønsker å skifte ut en kone med en annen, og har gitt den ene en stor gave, så krev intet tilbake”, dvs om du skal skilles, så kan du ikke la din eks-kone på bar bakke.

 

Til slutt, hvis islam var så undertrykkende religion i forhold til kvinner, så hadde Aisha aldri hatt en så sterk politisk posisjon slik som hun hadde. Vi snakker altså om en kvinne som var i besittelse av ekstremt viktig posisjon før 1300 år siden - i en perioden der kvinner knapt nok hadde lov å si ett ord, for å ikke snakke om deres rettigheter. Det er noe å ta med seg til ettertanke.

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, i koranen får ikke skylden for å ha lokket Adam med eplet. Og det av den enkle grunnen at man ikke ser kvinner som fullverdige individer som kan finne på noe selv. Kvinner er å se på som budskap i koranen og telles på lik linje med gjeiter og esler.
Dette er din egen subjektiv tolkning, og jeg kan ikke gjøre noe som helst med det. Både jeg, og flere muslimer jeg har snakket med, tolker ikke dette, eller andre vers i Koranen, i denne retningen.
Dette er ikke noe jeg har funnet på, men noe jeg har hørt fra mange muslimer. Jeg har til og med snakket med noen som har prøvd å unnskylde at denne formuleringen i koranen var så kvinnefientlig.

 

Koranen sier klart og tydelig at menn og kvinner ble skapt ut fra den samme sjelen, dvs som likeverdige mennesker, det er det jeg har å forholde meg til. Dine tolkninger får du stå for selv, jeg forhold meg til hva jeg leser og hva andre muslimer, samt imamer, sier til meg.
Om dette er så klart og tydelig hvor i alle dager har du sett ordet "likeverdig" i koranen? Når du tillegger koranen noe som ikke står i den så er det nok du som tolker inn nye meninger. Du kan jo spørre immamen din hvor ordet "likeverdig" står, han blir nok svar skyldig.

 

Jeg har enda til gode å møte personlig en muslim som hadde sagt seg enig i dine uttalelser. Kanskje det henger samme at du personlig ønsker å likestille kvinner med gjeiter og esler. Hvis du gjør det så er i hvert fall ikke islam den riktige religion for deg.
Her gjør du den vanlige feilen å ikke se hvordan verden rundt deg faktisk ser ut. I mange muslimske land og også i flere muslimske miljøer i Norge er normen å behandle kvinner som om de var gjeiter eller sauer. De holdes innelåst hjemme, de får ikke gå ut uten at noen passer på dem og de får aldri bestemme over sine egne liv. Når de i tillegg stadig refererer til koranen for det de gjør så er dette neppe noe som bare er min spesielle fortolkning.

 

Hvordan kan du da tolke dette til å ikke være to likestilte kjønn, er enigma for meg.
Det er godt mulig det er uforståelig for deg, men det er en selvfølge for over en milliard muslimer. Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Logisk feilslutning. Det du refererer til som "de" tolker jeg da som mengden av alle muslimer som følger koranen. Påstår du at alle elementene i den mengden brenner våre flagg? Og da refererer du vel til "våre" som alle som ikke er muslimer? Det finnes da virkelig andre enn muslimer som brenner flagg. Dessuten er det som regel ikke noen som brenner flagg uten en grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

robertaas: Jeg e fullstendig klar over at kvinner undertrykkes rundt om kring i verden. Men det er ikke bare muslimer som undertrykker kvinner, eller ser på dem som ”geiter” eller ”esler”. Dette skjer på tvers av religiøse koder, og har mye mer med kulturelle koder og det normativkulturelle grunnlaget å gjøre. Flere titalls millioner muslimer behandler sine koner, og kvinner generelt, med respekt og i samsvar med de nye likestillings normer. Spesielt gjelder dette for majoriteten av muslimer i Norge, og Europa for øvrig.

 

Jeg har aldri benektet at Koranen inneholder undertrykkende elementer, tvert i mot, jeg har påpekt dette flere ganger. Men jeg har også presisert at det dreier seg om en 1300 år gammel bok, og at boken må settes i tidsperspektiv den er laget. Islam har hatt sin reformasjon, men denne reformasjonen har ikke skjedd i form av 30 år med krig som kostet flere millioner menneskeliv, slik som det skjedde kristendommen på 1600-tallet. Islams reformasjon har skjedd over lenger tid, og gradvis, men resultatet er tydelig i form av at flere og flere muslimer har tatt avstand fra undertrykkende elementer i Koranen, stilt sprørsmål ved flere budskap som ikke er i samsvar med moderne samfunn, samt for lengst begynt å tolke deler av Koranen i mer positiv retning, og ikke bokstavelig slik som mange gjorde, og slik som enkelte fremdeles gjør.

 

Vi kan rett og slett ikke konsentrere oss om minoriteten av muslimer som er radikale eller fundamentale, og deretter si ”hele islam sug noe jævlig, og alle muslimer er ekstreme”. Problemet ligger ikke i islam, problemet ligger i individer og grupper av mennesker som bruker islam, og feiltolker Koranen, til politiske, og subjektive, formål. Vi er veldig flinke å kritisere islam for handlinger av enkelte individer, men vi er ekstremt dårlige å gi ros til majoriteten av muslimer som faktisk ikke gjør noe verdens ting galt, som ikke er terrorister, som ikke er radikale, og som har en helt annet fortolkning av Koran.

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statsviter, kan du fortolke følgende klassiske Islamske tekster på en måte som underbygger din absurde påstand om at Islam respekterer kvinner og fordrer likestilling?

 

 

"Narrated Abu Said Al-Khudri: Once Allah's apostle went out to the Musalla (to offer the prayer) of Id-al-Adha or Al-Fitr prayer. Then he passed by the women and said, "O women! Give alms, as I have seen that the majority of the dwellers of Hell-fire were you (women)." They asked, "Why is it so, O Allah's apostle?" He replied, "You curse frequently are ungrateful to your husbands. I have not seen anyone more deficient in intelligence and religion than you. A cautious sensible man could be led astray by some of you". The women asked, "O Allah's apostle! What is deficient in our intelligence and religion?" He said, is not the evidence of two women equal to the witness of one man?" They replied in the affirmative. He said, "This is the deficiency in your intelligence. Isn't it true that a women can neither pray nor fast during her menses?" The women replied in the affirmative. He said: "This is the deficiency in your religion."

 

"Allah permits you to shut them in separate rooms and to beat them, but not severely. If they abstain, they have the right to food and clothing. Treat women well for they are like domestic animals and they possess nothing themselves. Allah has made the enjoyment of their bodies lawful in his Quran."

 

"'O womenfolk, you should ask for forgiveness for I saw you in bulk amongst the dwellers of Hell.' A wise lady said: Why is it, Allah's Apostle, that women comprise the bulk of the inhabitants of Hell? The Prophet observed: 'You curse too much and are ungrateful to your spouses. You lack common sense, fail in religion and rob the wisdom of the wise.' Upon this the woman remarked: What is wrong with our common sense? The Prophet replied, 'Your lack of common sense can be determined from the fact that the evidence of two women is equal to one man. That is a proof.'"

 

"If any of your women are guilty of lewdness, take the evidence of four witnesses from amongst you against them; if they testify, confine them to houses until death [by starvation] claims them."

 

"Tell the men with you who have wives: never trust a woman."

 

"Allah said, 'It is My obligation to make Eve bleed once every month as she made this tree bleed. I must also make Eve stupid, although I created her intelligent. Because Allah afflicted Eve, all of the women of this world menstruate and are stupid."

 

 

Jeg appellerer til deres fornuft. Se på hva Islams budskap sier om sine egne kvinner!

Det er ikke snakk om å "tolke" noe som helst, det er spørsmål om å lese om Islam og forstå hva som sies. Man kan ikke si at disse tekstene danner grunnlag for noe som helst annet enn den adferden og kvinnemisshandlingen vi ser i Saudi-Arabia, Iran og de aller fleste, og ikke alle muslimske land i verden. KANSJE DET ER EN SAMMENHENG?

Endret av Kafir
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dette er din egen subjektiv tolkning, og jeg kan ikke gjøre noe som helst med det. Både jeg, og flere muslimer jeg har snakket med, tolker ikke dette, eller andre vers i Koranen, i denne retningen.

 

På grunnlag av dette argumentet er det rimelig å be om en forklaring på hvordan du forholder deg til, eller hvordan du tolker tekstene over.

Lenke til kommentar

Egentlig, burde alle bibel-ting brennes/ kastes.

 

Hadde vært så bra. Og KRL/RLE burde bli fjernet.

 

 

MEN, vi burde vel ikke bare brenne den, men også alle andre religiøse bøker?

 

Og få slutt på KRL/RLE faget. Kan heller bruke tida til noe fornuftig.

Hvorfor poster du samme innlegg to ganger i samme tråd?

Det er viktig å lære om religioner.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at alle Koraner burde brennes, og jeg mener heller ikke at alle Nordmenn skal gå ut i hagen og brenne en Koran. Poenget med å brenne noe er at det er en symbolsk handling. Alle i Norge burde tilegne seg kunnskap om hva Islams verdier er, og alle Nordmenn burde stå sammlet og si med èn stemme - dette er verdier som ikke hører hjemme noen plass!

 

Derfor sa jeg at 35% stemmer for Koranbrenning var lavere enn det burde være.

Det betyr ganske enkelt at det er 55% av brukerne som ikke vet hva Islams verdier er, eller som er muslimske og forsvarer disse verdiene.

 

Eller som ikke er muslimer, men likevel setter pris på å kunne banke damer og drepe folk som ikke deler din tro. :)

Lenke til kommentar

Det er godt at krenkelse og fornærmelse ikke skader noen da. Blir du krenket våkner du ikke opp hadikappet eller med influensa :D

 

Folk med fantasivenner som styrer livet sitt til bøker skrevet om eller av fantasivennen sin har bare godt av å bli gjort narr av og hånet i full offentlighet.

 

Koranbrenning og religionhets er ikke personangrep, men fullskala angrep mot religion og dens verdier.

 

Derfor er det tommel opp for koranbrenning.

Lenke til kommentar

Det er ulovlig å brenne penger, men ser ikke ut til at det hisser opp noen.

Men en hellig religiøs skrift skal man absolutt brenne, skjønner meg ikke på opplegget?

Også blir det jo kun for å provosere, barnslig tenker jeg.

Det er ulovelig å brenne penger? Hva faen? Det er ihvertfall ikke ulovelig i Sverige.

Lenke til kommentar

Egentlig, burde alle bibel-ting brennes/ kastes.

 

Hadde vært så bra. Og KRL/RLE burde bli fjernet.

 

 

MEN, vi burde vel ikke bare brenne den, men også alle andre religiøse bøker?

 

Og få slutt på KRL/RLE faget. Kan heller bruke tida til noe fornuftig.

Hvorfor poster du samme innlegg to ganger i samme tråd?

Det er viktig å lære om religioner.

 

Fordi det finnes 3-4 tråder som er nesten identiske med denne. Jeg husker aldri hvilken som er hvilken.

 

Nei, religion er tull. Hadde klart meg bra uten å lære om det. Minus konfirmasjon da, men kunne hatt borgerlig og fått penger uansett.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at du har gått tom for argumenter og selvmotsigelsene, personangrepene og retorikken din bekrefter feilslutningene dine i egenskap av seg selv. Ikke noe poeng å diskutere med en som deg, jeg har bedre ting å gjøre, svaret mitt var først og fremst beregnet på de andre brukerne av forumet som ikke er så fastlåst som deg.

Er det bare jeg som ser ironien i dette?

 

Nei, religion er tull. Hadde klart meg bra uten å lære om det. Minus konfirmasjon da, men kunne hatt borgerlig og fått penger uansett.

Du kan gjerne mene hva enn du vil om religion; det forsvinner fortsatt ikke. Så lenge det er et så utspredt fenomen som det er i dag er det nødvendig å ha kunnskaper til det. Hvordan kan du kritisere noe om du ikke vet noe om det? Det blir jo bare synsing og vas.

 

Jeg stemmer for.

 

Ikke fordi jeg tror det vil løse noe som helst, eller fordi jeg absolutt er ute etter å provosere muslimer.

 

Jeg mener at hvis noen har lyst til å brenne opp sitt eget papir, så bør de absolutt få lov til det.

Du stemmer for, men du ser ikke poenget med det? Hvorfor stemme for om du tydeligvis ikke bryr deg om det i det hele tatt? Kan du ta en stilling til et spørsmål som ikke bryr deg?

 

Folk burde lese koranen selv og sjekke hvordan muslimske land fungerer for å se hvilken fremtid sosialistene har planlagt for Norge.

Virkelig? Kan du etablere den sammenhengen du påstår her?

 

Folk med fantasivenner som styrer livet sitt til bøker skrevet om eller av fantasivennen sin har bare godt av å bli gjort narr av og hånet i full offentlighet.

Så det er ditt stereotypiske bilde av religiøse? Hvordan rettferdiggjør du at de har godt av å bli gjort narr av og hånet i full offentlighet fordi de har sin egen tro? Det å ikke tro på noe er også i seg selv en tro, og gjør deg ikke bedre enn andre mennesker. Maken til vås fra ende til annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...