Gå til innhold

Bør vi brenne koranen også i Norge?


Bør vi brenne koranen også i Norge  

182 stemmer

  1. 1. Bør vi brenne koranen også i Norge?

    • Ja
      70
    • Om jeg ikke hadde vært så redd for hevnaksjoner ville jeg vært for
      23
    • Nei
      84
    • Vet ikke
      5


Anbefalte innlegg

Jaja da får de holde seg i alibaba land der alle gjør som de liker. Her jeg bor gjør alle som de vil og de andre må tåle dette til en viss grad.

 

Den visse graden er det ikke du som velger!

alibaba land? Sier kun igjen om ditt tunellsyn.

Helt siden når er det vårt kjære nisseland Norge har blitt om til "Der alle gjør som de vil?"

Og bare for å sitere et sted jeg syntes var ganske morsomt,

 

"Jaja da får de holde seg i alibaba land der alle gjør som de liker."

 

"Her jeg bor gjør alle som de vil"

 

Så dette spesielle alibaba landet er kansje ikke så langt unna nisselandet Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JO! Jeg mente at alle gjør som DE( altså gærningene som ikke tåler noe) vil i alibaba land. Her i Norge gjør alle som de vil ja, men i alibabaland tørr ingen å gjøre noe som kan irritere noen. Beklager at det var mulig å misforstå, det er vel slikt man leter etter når man er tom for argumenter? :whistle:

 

Du kan umulig være 19 år, med de inkomplente "argumentene" dine og bare hvordan du beskriver saken.

 

Jeg trenger også definisjonen av alibabaland.

Men igjen du for kose deg selv med å brenne koranen om det skal få deg til å få orgasme, jeg må legge meg ikke alle som bor hos moren sin og går på ukepenger fra foreldrene...

Lenke til kommentar

Skulle nesten tro du ikke hadde religion, jeg er oftest venn med kun religiøse personer, og dem setter respekt høyt på topp.

Du må respektere andres verdier, tåle?

Vel alle sammen tåler ikke like mye, og ytringsfrihet er til noen føler seg krenket.

Sosiale livet ditt ville nok vært annerledes her jo, etter som at jeg ikke vet om mange som ville henge med personer som krenker andre.

Hva er dette for noe tull?

 

Man skal ikke respektere dårlige verdier! Skal jeg respekter din verdi hvis det er å banke opp kona?

 

Alle har rett til å føle seg krenket! Skal muslimer ta selvmord fordi deres eksistens krenker meg? Er det en ting det må bli slutt på, så er det retten til ikke å bli krenket. Alt er krenkende. All oppførsel vil oppfattes som krenkende av noen.

 

Her jeg bor er det helt greit med blasfemi. Det finnes en mengde band i Norge som gjør det svært bra for tiden, mye takket være blasfemi og hat mot religion.

Du kan umulig være 19 år, med de inkomplente "argumentene" dine og bare hvordan du beskriver saken.

Finnes en del "rikskjendiser" som er godt voksne , og de har "komplente" argumenter så det holder! Å brenne papir er ikke særlig å sammenligne iforhold til hva de er vandt med.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Du burde nok selv vurdere å sjekke skallen din, siden jeg forstår virkelig ikke hva som er så morsomt med å teste ytringsfrihet grensene på muslimer...
Kan du fortelle hva som er så morsomt eller nyttig med å bare legge seg langflat for alle som kunne tenkes å gå talibananas om man gjør eller sier noe de ikke liker?

 

I NAV har enkelte ansatte prøvd å motsi disse menneskene og ikke gi dem alt de forlanger helt uten plikter eller innsats, og da blir de møtt med vold og drapstrusler. Skal også alle i NAV legge seg langflate for disse menneskene?

Lenke til kommentar
Du burde nok selv vurdere å sjekke skallen din, siden jeg forstår virkelig ikke hva som er så morsomt med å teste ytringsfrihet grensene på muslimer...
Kan du fortelle hva som er så morsomt eller nyttig med å bare legge seg langflat for alle som kunne tenkes å gå talibananas om man gjør eller sier noe de ikke liker?

 

I NAV har enkelte ansatte prøvd å motsi disse menneskene og ikke gi dem alt de forlanger helt uten plikter eller innsats, og da blir de møtt med vold og drapstrusler. Skal også alle i NAV legge seg langflate for disse menneskene?

 

 

Finnes det noe sted mellom "legge seg langflat" og provosering? Mulig jeg har retten til aa irritere naboen min, men det betyr ikke jeg boer gjoere det. Det er mulig aa holde samtale og faa sagt hva en vill uten aa provosere andre uten grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I denne tråden kan vi observere fornuft i fritt fall, via robertaas.

 

At du ser deg nødt til å omtale muslimer som én stor klump med konspiratoriske voldtektsmenn robert, sier veldig mye om hvor langt ute på viddene du er.

 

Amen og herlig at det er 4+ stemmer på det innlegget, robertas kan hende at dine lite vitende venner utenfor blokken er helt enige men folka på diskusjon kan se på saken fra flere perspektiver.

Lenke til kommentar

Koranen og de som følger den har påført mange nordmenn lidelse.

 

Finnes det noen grunner til at vi ikke skal brenne styggedommen også i Norge?

 

Nei. det finnes det absolutt ingen grunner for.

Du er jo en fri person som lever i et fritt land. Derfor har du en selvsagt rett til selv å bestemme om du vil brenne dine egeneide kopier av Koranen, eller ikke.

Om jeg eller andre skulle mene en bokbrenning som dette er dumt, galt, eller ikke særlig lurt, så har vi for vår del rett til å mene dette. Dermot har ingen rett til å hindre deg fra å brenne en- eller flere kopier av Koranen.

Endret av Den liberale berserken
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Koranen og de som følger den har påført mange nordmenn lidelse.

 

Finnes det noen grunner til at vi ikke skal brenne styggedommen også i Norge?

 

Nei. det finnes det absolutt ingen grunner for.

Du er jo en fri person som lever i et fritt land. Derfor har du en selvsagt rett til selv å bestemme om du vil brenne dine egeneide kopier av Koranen, eller ikke.

Om jeg eller andre skulle mene en bokbrenning som dette er dumt, galt, eller ikke særlig lurt, så har vi for vår del rett til å mene dette. Dermot har ingen rett til å hindre deg fra å brenne en- eller flere kopier av Koranen.

 

Faktisk så finnes det en veldig god grunn for å ikke gjøre dette siden handlingen er straffbar i følge norsk og internasjonal lov. Slik som jeg har nevnt flere ganger før, så er brenning av Koranen brudd på den norske konstitusjon. For å være nøyaktig så er det brudd på Straffeloven § 135a og § 142, samt brudd med FNs verdenserklæring, artikkel 29, 2 ledd som setter grenser for ytringsfriheten. På toppen av det hele bryter en slik handlingen med et viktig demokratisk prisnipp – prinsippet om religionsfrihet. Dermed i følge loven er slike handlinger straffbare, du kan fremdeles utføre handlingen men blir du oppdaget i akten så kan du risikere straff fra den norske domstol. Om du likevel ønsker å bryte den norske loven ved å få en subjektiv fornøyelse av å brenne hellig bok til muslimer, så kan ikke jeg stoppe deg. Men du får selv stå for konsekvenser hvis du blir oppdaget siden du med denne og lignende handlinger direkte bryter den norske loven.

Endret av statsviter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk så finnes det en veldig god grunn for å ikke gjøre dette siden handlingen er straffbar i følge norsk og internasjonal lov. Slik som jeg har nevnt flere ganger før, så er brenning av Koranen brudd på den norske konstitusjon. For å være nøyaktig så er det brudd på Straffeloven § 135a og § 142, samt brudd med FNs verdenserklæring, artikkel 29, 2 ledd som setter grenser for ytringsfriheten. På toppen av det hele bryter en slik handlingen med et viktig demokratisk prisnipp – prinsippet om religionsfrihet. Dermed i følge loven er slike handlinger straffbare, du kan fremdeles utføre handlingen men blir du oppdaget i akten så kan du risikere straff fra den norske domstol. Om du likevel ønsker å bryte den norske loven ved å få en subjektiv fornøyelse av å brenne hellig bok til muslimer, så kan ikke jeg stoppe deg. Men du får selv stå for konsekvenser hvis du blir oppdaget siden du med denne og lignende handlinger direkte bryter den norske loven.

§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte. Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres

 

a)hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse, b)religion eller livssyn, eller c)homofile legning, leveform eller orientering.

§ 142. Den som i ord eller handling offentlig forhåner eller på en krenkende eller sårende måte viser ringeakt for nogen trosbekjennelse hvis utøvelse her i riket er tillatt eller noget lovlig her bestående religionssamfunds troslærdommer eller gudsdyrkelse, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 6 måneder. Påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.

 

Ingen som bryr seg om en koran brenner i Norge. Eller vil du ringe politiet?

2. Under utøvelsen av sine rettigheter og friheter skal enhver bare være undergitt slike begrensninger som er fastsatt i lov utelukkende med det formål å sikre den nødvendige anerkjennelse av og respekt for andres rettigheter og friheter, og de krav som moralen, den offentlige orden og den alminnelige velferd i et demokratisk samfunn med rette stiller.

På hvilken måte er dette relevant? Mener du at det idag er nødvendig å begrense vår frihet og rett til å brenne koranen på grunn av "de krav som moralen, den offentlige orden og den alminnelige velferd i et demokratisk samfunn med rette stiller"?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Ingen som bryr seg om en koran brenner i Norge.

 

Feil, det er faktisk mange som bryr seg, dvs. det er mange der ute som respekterer den norske loven samt prinsippet om religionsfrihet. De er faktisk de som ikke gjør det som er i minoritet.

 

 

Eller vil du ringe politiet?

 

Hadde jeg personlig tatt noen i akten så hadde jeg ringt politiet i ren respekt for norsk lov, på samme måte som jeg hadde ringt hvis jeg hadde vært vitne til andre kriminelle forseelser.

 

 

På hvilken måte er dette relevant? Mener du at det idag er nødvendig å begrense vår frihet og rett til å brenne koranen på grunn av "de krav som moralen, den offentlige orden og den alminnelige velferd i et demokratisk samfunn med rette stiller"?

 

Dette er meget relevant siden et demokratisk styresett krever respekt av religionsfrihet, samt er i mot ytringer som håner eller diskriminerer andre grupper og individer i samfunnet, og fordi slike ytringer kan resultere i offentlig uorden. Ytringsfrihet er på ingen måte absolutt, det er bare ett av mange demokratiske prinsipper som danner det demokratiske styresettet. Religionsfrihet og grunnleggende interesser til minoriteter er blant de mange andre demokratiske prinsipper. Derfor må alle grunnleggende demokratiske prinsipper behandles og brukes med logikk og rasjonalitet.

Endret av statsviter
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Religionsfrihet har da intet med denne saken å gjøre.

 

Å brenne koranen nekter ingen å tro på den, og det kan da ikke regnes som diskriminering av muslimer.

 

Det er religionen man kritiserer, ikke nødvendigvis de som følger den.

 

Religionsfriheten skal sikre at personer ikke blir utsatt for diskriminering på grunn av sin tro - ikke beskytte religionen mot kritikk.

Lenke til kommentar

Feil, det er faktisk mange som bryr seg, dvs. det er mange der ute som respekterer den norske loven samt prinsippet om religionsfrihet. De er faktisk de som ikke gjør det som er i minoritet.

 

Hadde jeg personlig tatt noen i akten så hadde jeg ringt politiet i ren respekt til norsk lov, på samme måte som jeg hadde ringt hvis jeg hadde vært vitne til andre kriminelle forseelser.

 

Dette er meget relevant siden et demokratisk styresett krever respekt av religionsfrihet, samt er i mot ytringer som håner eller diskriminerer andre grupper og individer i samfunnet, og fordi slike ytringer kan resultere i offentlig uorden. Ytringsfrihet er på ingen måte absolutt, det er bare ett av mange demokratiske prinsipper som danner det demokratiske styresettet. Religionsfrihet og grunnleggende interesser til minoriteter er blant de mange andre demokratiske prinsipper. Derfor må alle grunnleggende demokratiske prinsipper behandles og brukes med logikk og rasjonalitet.

Ahahaha - politiet ber deg finne noe bedre å bruke tiden på dersom du hadde ringt inn for noe slikt. Det er ingen som bryr seg om blasfemi idag. Faktisk så finnes det en mengde norske musikere som tjener gode penger på å spre hat og blasfemi. Hvorfor kan norske band turnere i alle landets byer, synge om å drepe kristne, brenne kirker, voldta nonner, men så fort noen brenner en koran så skal politiet involveres? Merkelig lover som skal gjelde spør du meg. Er ikke det definisjonen på diskriminering da?

 

Ingen demokratiske styresett kan forby ytringer som håner eller diskriminerer religion. Meningen med å brenne koranen er jo å vise at det ikke resulterer i offentlig uorden. Å brenne koranen hindrer ingen i å være muslim. Idag har vi såpass mye erfaring at denne fisefine holdningen kan vi lett glemme. Ingen problemer med å brenne koranen, bibel eller spre hat og blasfemi. Faktisk er det absolutt nødvendig at vi har slike elementer i samfunnet.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Religionsfrihet har da intet med denne saken å gjøre.

 

Religionsfrihet har alt med saken å gjøre.

 

 

Å brenne koranen nekter ingen å tro på den, og det kan da ikke regnes som diskriminering av muslimer.

 

Om det hindrer dem i å tro på Koranen eller ikke, er uvesentlig her. Det som er vesentlig er det faktumet at ved å brenne Koranen håner man mange millioner mennesker som anser Koranen som sin aller helligste bok, og så lenge de definerer dette som hån og diskriminering, så er det knakende likegyldig hva du mener. Det er de som føler seg hånet og diskriminert i slike og lignende tilfeller som bestemmer hva som defineres som hån mot dem, og ikke de som utfører hån.

 

 

Religionsfriheten skal sikre at personer ikke blir utsatt for diskriminering på grunn av sin tro - ikke beskytte religionen mot kritikk.

 

Og hva tror du man gjør når man setter fyr på deres helligste bok? Mener du virkelig at du ikke håner eller diskriminerer muslimer ved å tenne deres aller helligste bok?? Hvis du virkelig mener det så er de mer sannsynelig at det er noe feil med deg enn med muslimer.

 

Samtidig har jeg lyst å spørre, på hvilken måte er brenning av Koranen utrykk for kritikk mot en religion?? Finnes det ikke andre måter å kritisere en religion enn å brenne religionens helligste bok?? Er mennesker blitt så lite intelligente og fri for rasjonelle argumenter at det eneste de kan gjøre er å sette fyr på ting?? Mener du at det er de som begår slike handlinger er de siviliserte, mens de som leser disse bøker er de usiviliserte? Hvis det er tilfellet så sier det mer om deg selv enn om saken vi diskuterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Samtidig har jeg lyst å spørre, på hvilken måte er brenning av Koranen utrykk for kritikk mot en religion?? Finnes det ikke andre måter å kritisere en religion enn å brenne religionens helligste bok?? Er mennesker blitt så lite intelligente og fri for rasjonelle argumenter at det eneste de kan gjøre er å sette fyr på ting?? Mener du at det er de som begår slike handlinger er de siviliserte, mens de som leser disse bøker er de usiviliserte? Hvis det er tilfellet så sier det mer om deg selv enn om saken vi diskuterer.

Jeg har da grundig forklart tidligere hva brenning av koranen er utrykk for. Selvfølgelig finnes det andre måter å kritisere religion på, tror du alternative måter står ubrukt? Mener du at det eneste man gjør for å kritisere Islam er å brenne koraner? Hvem er mest siviliserte: de som brenner Mein Kampf eller de som leser den? Samme kan det være, det gir ikke noe fasitsvar på grad av siviliserthet uansett.

 

Det er hån og diskriminering for muslimer å la hedninger besøke Mekka. Så da skal ikke hedninger få lov til å reise dit. Det er et hån og diskriminering mot meg at muslimer lever i Norge. Burde de reise av den grunn?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...