Gå til innhold

Heving av kjøp?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte i desember 2007 en Nokia E65. Den var i løpet av et par mnd inne til reperasjon to ganger da den slo seg av i tide og utide.

 

Den har etter det vært brukt sporadisk, mest som en reservetlf. Bruker den daglig nå, og den tuller både med at den ikke lenger finner noe trådløst nettverk, og at den også slår seg av inne i mellom.

 

Kan jeg kreve å heve kjøpet/få ny tlf siden dette vil bli tredje gangen den leveres inn, eller er tlf for gammel?

 

Takke for innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får oppdatere software på den først, og se om det bedrer seg :).

 

Uansett, er usikker på om du kan få kjøpet hevet. Har noen spørsmål. Hvorfor sluttet du å bruke telefonen? Skrudde den fortsatt seg av og slikt når du sluttet å bruke den aktivt?

 

 

Oppdatere software?

 

Sluttet ikke å bruke tlf, men den fungerer som en reservetlf. Den ble kjøpt inn i sin tid for å dekke behovet for exchange, trådløst, mulighet til å brukes som jobbtlf. Jeg har etter aktivt bruk, hatt den på med jevne mellomrom, så den har heller ikke bare ligget i en skuff hele tiden.

 

Ønsker fortsatt å ha den som en reservetlf, og da bør den kunne dekke de behovene den ble kjøpt inn for. Det er derfor jeg lurer på rettigheter i forhold til å heve kjøpet. En annen ting er også at den kort tid etter innkjøp hadde nevnte mangler.

 

Men som svar på ditt siste spørsmål. Ja, den er ustabil, og den har i tillegg problemer med trådløst nett.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har den vært ustabil, siden du fikk den igjen fra forrige reparasjon?

 

EDIT: Med ustabil mener jeg skru seg av i tide og utide.

 

EDIT2: Ble den kjøpt inn for å primært brukes som jobbtelefon?

 

 

Ja, ustabil som at den kan slå seg av.

 

Nei, ikke primært som jobbtlf, men jeg ville ha en tlf som jeg kunne bruke til epost, kalender etc. Skjønner ikke at det skal ha noe å si? Den skal jo uansett ikke slå seg av i tide og utide, noe som gjorde at jeg hadde den på verksted to ganger på kort tid.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg kjøpte i desember 2007 en Nokia E65. Den var i løpet av et par mnd inne til reperasjon to ganger da den slo seg av i tide og utide.

 

Den har etter det vært brukt sporadisk, mest som en reservetlf. Bruker den daglig nå, og den tuller både med at den ikke lenger finner noe trådløst nettverk, og at den også slår seg av inne i mellom.

 

Kan jeg kreve å heve kjøpet/få ny tlf siden dette vil bli tredje gangen den leveres inn, eller er tlf for gammel?

 

Takke for innspill

 

 

5 år reklamasjon om ikke annet er oppgitt fra produsent:-)

Lenke til kommentar

Kanskje presisere at det er minimum 5 år, samme hva produsenten sier ;)

Det er det heller ikke. Reklamasjonsfristene er på 2 eller 5 år, avhengig av hvor lenge produktet er ment til å vare eller hvor lenge man kan forvente at produktet varer.

 

2 år er minste reklamasjonsfrist, men om levetiden er vesentlig lenger så er det 5 år.

Lenke til kommentar

Ser at jeg ordla meg dårlig ja. Det jeg mente var at reklamasjonsfristen for mobiler er 5 år, samme hva produsenten sier.

 

Men produsenten kan operere med garantiperioder som er lengre enn 5 år. Dog er det vel ingen som gjør dette...

 

Til TS: Drit i alt jeg skrev om garanti, det var bare forvirrende. Sorry... 5 års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner, basta!

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Bare for å gjøre forvirringen enda større så er reklamasjonsfristen på mobiltelefon 5 år på mangler som er oppdaget før det har gått 3-4 år. Men siden forbrukerkjøpsloven sier at kjøper skal gi beskjed til selger innen rimelig tid etter at mangelen er oppdaget, så vil det i praksis si at det er 3-4 år (omlag 4 år som dommen sier) reklamasjonstid på mobiltelefoner.

 

Ref: mobiltelefon-dommen

http://www.tauboll.no/Rt-2007-1274.pdf

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Hvor lenge har den vært ustabil, siden du fikk den igjen fra forrige reparasjon?

 

EDIT: Med ustabil mener jeg skru seg av i tide og utide.

 

EDIT2: Ble den kjøpt inn for å primært brukes som jobbtelefon?

Ja, ustabil som at den kan slå seg av.

 

Nei, ikke primært som jobbtlf, men jeg ville ha en tlf som jeg kunne bruke til epost, kalender etc. Skjønner ikke at det skal ha noe å si? Den skal jo uansett ikke slå seg av i tide og utide, noe som gjorde at jeg hadde den på verksted to ganger på kort tid.

Det har noe å si fordi du mister reklamasjonsretten dersom du ikke reklamerer innen rimelig tid etter at mangelen er oppdaget. Rimelig tid er praktisert som 2 måneder. Det vil si at hvis feilen gjenoppsto før 6. juli 2010, så mister du reklamasjonsretten din fordi du ikke har reklamert på feilen innen 2 måneder etter at den gjenoppsto.

 

En annen ting er at du ikke kan heve kjøpet selv om reklamasjonen gjelder og samme feil har vært reklamert på 3 ganger. Det er butikken som velger om du skal få nytt, tilsvarende eller bedre produkt, eller får hevet kjøpet (= kjøpesummen tilbake).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Som Simen1 sier - du har en frist på minimum 2 måneder fra du oppdager eller BURDE oppdaget mangelen på å reklamere til selger ifølge forbrukerkjøpsloven.

 

Man kan kanskje argumentere for at 6 måneder nok også kan være ok om telefonen ikke brukes mye.

 

Men 2-3 år, som i dette tilfellet? Du vil få avslag på reklamasjonen din da du har ventet for lenge.

 

Dette er UAVHENGIG av den absolutte reklamasjonsfristen som er på 5 år. Dette handler om frist til å reklamere på oppdaget mangel.

Lenke til kommentar

Du kan tape rettighetene dine ved å forholde deg passiv, som Alastor nevner ovenfor. (Interessant nok ble dette tidligere, før vi fikk kjøpsloven, begrunnet i reglene om det stilltiende samtykke - ved å vente så samtykket du i at det er slik det skal være.) Man kan diskutere hva som er 'rimelig tid' (men det skal ikke være mindre enn to måneder), men jeg tror ikke det er så mange momenter som taler imot at tre år er for lenge. Men - dersom man tar utgangspunkt i tre år antar man at forbrukeren (altså TS) har kjent til (eller burde kjent til) feilen hele tiden.

 

Det som er mer interessant er tidspunktet når du oppdaget eller burde ha oppdaget at det fortsatt var feil på den. Det er nemlig dette tidspunktet fristen for 'innen rimelig tid' skal regnes fra. Sporadisk bruk av telefonen vil ikke nødvendigvis gi noen foranledning til å avdekke at mangelen fortsatt er der. Man kan heller ikke pålegge forbrukeren en undersøkelsesplikt i etterkant av reklamasjon - loven er tuftet på at forbrukeren har undersøkelsesrett, men ikke plikt (t.ex. fkjl § 38 siste ledd). På denne bakgrunnen er jeg tilbøyelig til å hevde at det først er når bruken tiltar til en viss grad av intensitet i bruk at man burde kunne avdekke feil. Har feilen blitt avdekket under den sporadiske bruken må fristen regnes fra tidspunktet den faktisk ble avdekket. Ellers må man ha visse holdepunkter for brukshyppighet og -intensitet.

 

Jeg savner en mer detaljert tidslinje for å kunne ta stilling til spørsmålet.

Lenke til kommentar

En annen ting er at du ikke kan heve kjøpet selv om reklamasjonen gjelder og samme feil har vært reklamert på 3 ganger. Det er butikken som velger om du skal få nytt, tilsvarende eller bedre produkt, eller får hevet kjøpet (= kjøpesummen tilbake).

Så vidt jeg vet har man kun krav på å rette samme mangel to ganger ved et forbrukerkjøp. Omlevering sidestilles som avhjelpsforsøk. Man kan derfor utføre en omlevering de to første gangene kunde reklamerer, men ved tredje gang samme symptomer kan kunde fremme rettmessig krav om heving. Ved omlevering av produkt kan kunde i tillegg kreve fabrikkny enhet, og ikke et brukt eller overhalet produkt. Selger kan derfor ikke nekte kunde å heve kjøpet dersom det for tredje gang oppstår samme mangel, og kunde selv ikke er skyld i mangelen.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...