Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

skal på vekterkurs om en uke.

 

er det noen her som jobber som vekter i oslo som vet om det er masse ledige jobber? noe intern informasjon? alle vet jo at de fleste jobbstillingene som er der ute ikke er annonsert...

Javel? Hvis du vet at de fleste jobbstillingene som er der ute ikke er annonsert, hvorfor henvender du deg ikke direkte til selskapene da? Det er jo ikke så mange selskaper. Lever åpen søknad hos de forskjellige selskapene. Burde ikke være verre enn det, hvis de har ledige stillinger, som de ikke annonserer.

Endret av Donkeybrain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg er ny bruker og lurte på om det er noen her som har noen link(er) der man kan teste seg selv ved å ta vekterkurs Trinn 3 eksamen. Har lest noe fra boka, men sliter fortsatt med en del ting. Har også eksamen imorgen og driver og leser boka, men skulle gjerne hatt noen viktige punkter man kunne øvd på og hatt utgangspunkt å gå etter. Noen som er villige til å hjelpe meg tro?

Lenke til kommentar

Når det gjelder lønn osv stemmer første posten fortsatt eller burde denne vært oppdatert?

45kr i helgetillegg hørtes veldig lite ut. Jobber selv turnus og etter et tidspunkt på lørdagen og hele søndagen får jeg 93kr ekstra i timen. Dette er hvis helgen er inkludert i turnusen. Er det en helg jeg jobber ekstra er det 100% tillegg hele helgen. Syntes også det hørtes lite ut med 150kr timen etter å ha jobbet som vekter i 9 år, men dette er vel minstelønn. Om man går noen striper på skuldrene antar jeg at ikke denne listen gjelder lenger.

 

Mine egne erfaringer med vektere er egentlig mest fra bussterminalen i Oslo der tragisk nok de samme personene har gått i mange måneder. Jeg ville håpe for vekterens egen del at de får bytte litt plasser å jobbe på av og til. Bortsett fra å kaste ut en fyllik eller et dophue så er det de henger seg mest opp i om folk har bena oppe på trebenkene der eller om vanlige folk sover mens de venter på bussen. Dette syntes jeg er tragisk, at ikke vanlige folk skal ha lov til å sitte på en benk å duppe av etter en lang arbeidsdag om det er lenge til bussen kommer uten at vektere skal komme å vekke deg som om du gjør noe galt når du sover. Det er tross alt forskjell mellom en alkoholisert alkoholiker og vanlig pent kledde folk som sitter å dupper av.

Lenke til kommentar

Helgetillegget er 45 kroner timen ja, men så har du jo også nattestillegget dersom du arbeider natt.

Helgetillegget får du fra 18:00 på lørdag til 06:00 på mandag. Natt får du fra 21:00 til 06:00.

Usikker på hva man kan forvente i timen. Men som du skriver, så har det kanskje noe med ansinitet ol.

 

Dette andre du skriver her, om hva vektere gjør på et objekt, skal da være beskrevet i en instruks fra kunden. Dersom en vekter snakker til for eksempel noen som sover, så har kanskje kunden sagt at dette ikke er lov på benker. Da er det vektern sin jobb, å se til at dette ikke blir gjort. Det er ikke vekteren selv som finner på sånne ting, da alt vekter gjør skjer utifra hva avtalen med kunden er. Men selvfølgelig, det er lov til å bruke sunn fornuft. Alt innenfor lover og regler da selvfølgelig.

Endret av Smoothie:)
Lenke til kommentar

Så fremt narkomane og fylliker ikke sover eller er beruset, så er de 100% likeverdig som mann i gata med dress, men om mann i gata med dress sovner på benken og ikke rusmisbrukerne så er det han som "går i strid med det kunden ønsker", som nevnt ovenfor.

 

Når det kommer til lønna er den ganske dårlig uansett hvordan man ser på det, hvert fall i forhold til de som har fagbrev. Man har ikke i samme grad mulighet til å tjene gode penger, som f.eks. en rørlegger som også har sin skolegang fra videregående, for den saks skyld mange andre yrker også.

 

Tror det kommer en tid der kurset utgår mot fagbrev når fagbrevet blir mer attraktivt enn kurset, på langtidssikt. Mange jobber innad yrke hvor man stiller en del sterkere pga fagbrevet.

Lenke til kommentar

Du utelukker andres meninger i din egen post? Det er ikke det lureste å poste på diskusjon.no hvor det er åpent og fritt frem å diskutere, da det er meningen med forumet.

 

Hva det angår kontrollørene på t-banen, trikker o.l. så synes jeg det er merkelig oppført at vitneforklaringene var annerledes enn personen som selv ble rammet av "rutinebrudd".

 

Det er sure epler i vekterbransjen, Tricell, kanskje også flere enn i andre bransjer, men jeg tror du har konstatert overfor alle lesere at du ikke stiller deg positiv i forhold til vektere. Denne tråden er ment som en infotråd om vekteryrket, ikke en uthengningstråd om enkeltindivider i bransjen som begår rutinebrudd o.l.

 

--

 

Noen flere oppdateringer på lønnsforhandlingene som nå pågår frem til mai?

Endret av Trollfjes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tricell, hva gjør du her i tråden ? Det er tydelig at du har noe veldig personlig i mot vektere, og prøver og få utløp for det i denne tråden. Vektere er desverre slik som alle andre folk, enkeltpersoner. Og desverre er det slik at personer gjør dumme ting, se bare på alt fra mannen i gata, til politi og politikere. Hvorfor det er så viktig for deg og få alle vektere til og høres ut som dumme folk vet jeg ikke, men jeg synes ikke det hører hjemme i denne tråden.

Lenke til kommentar

Det har vært mye tull med vekterne idag;

 

Eldre dame ba om hjelp - fikk bot

 

Passasjer fikk bot første gang han tok Bybanen

 

Men det er vell sånn som skjer når disse "løpeguttene" prøver å gjøre en så god som mulig jobb :)

 

Dette innlegget skal ikke motsies, da det er fakta.

 

Ta til fornuft, det er da ingen hemmelighet at media hele tiden er ute ette rå henge ut alt fra vektere, parkeringsvakter, politiet osv. i avisene sine. Om en "troverdig" gammelmor på 70 år oppsøker avisen og forteller om hvor slemme og maktkåt vekterne var, tror du virkelig de ringer vaktselskapet og støtter deres side av saken?

 

Fine eksempler på dette er blant annet at flere prøvde å gi regjeringskvartalet sine vektere skylda for at bombebilen gikk av.

 

Når den omtalte salattyven ble pågrepet av vektere ble dette avskummet av en tyv nærmest omtalt som en engel, mens vekterne var voldsutøvere og satanister. I ettertid resulterte etterforskningen av vekterne i at de ikke kunne anklages for å ha gjort noe galt.

 

Jeg kan sikkert linke til flere linker hvor politiet, arrestforvarere, tollere osv, blir hengt ut som satanister av media. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det innlegget var kun ment som informasjon, og aldeles ikke som diskusjongjenstand.

 

Edit: rettet skrivefeil :)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lønnsoppgjøret for vektere går nå til mekling etter at Norsk Arbeidsmandsforbund tirsdag brøt forhandlingene med NHO Service.

 

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2392390.ece

 

Reagerer på kravet om 26 kroner ekstra i timen! Vi snakker vel rundt 50k ekstra i året. Hva mener dere som er vektere? Ser at fagforeningen sammenligner med industriarbeidere. Men utdanningen er jo også tilsvarende som for helsfagarbeidere som har litt lavere lønn (utdanning.no).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...