Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg ser ikke helt hvorfor folk gidder og bli vekter som lærling. Da vekterkurs trinn 1 som ofte kreves for og gi deg jobb bare koster rundt 8k (?) .. Og da har man plutslig full lønn..

Om man har gått salg,service og sikkerhet, og skal ta et fagbrev, så frister det kanskje mer med fagbrev i sikkerhetsfaget en kontor eller salg for noen kanskje? + å gå 5 år som vekter og ta fagbrevet frister kanskje ikke alle, sparer tid på å bruke 2 år, ta fagbrevet, kjør videre utdanning i kanskje HMS til lederjobber i div bedrifter osv,så har man en bachlor + fagbrev i løp av de 5 årene og stiller godt til større jobber. Bare et eksempel som jeg vet om noen som gjør.

Er det bare penger man skal tenke, så er det vell nesten utenkelig og gå ta kurset å bli vekter i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar

Nå må man jo ha vekterkurs del 1,2 og 3 for å begynne å jobbe som vekter, i motsetning til kun del 1 slik det var før, og da er prisen oppe i omtrent 25k. (Og verre skal det bli når de nye opplæringsplanene er klare.)

 

Småpenger i forhold til hva mye annen utdanning etter videregående koster, men nok til at det kan være vanskelig om man ikke har en grei buffer å ta av.

 

---

 

Fikk papirene på godkjent vekterkurs del 3 i posten i dag. Noen som har konkrete tips til jobbsøking? Blir jo å registrere CV hos de store vaktselskapene på nett, men bør jeg være enda mer aktiv enn det?

Lenke til kommentar

Nå må man jo ha vekterkurs del 1,2 og 3 for å begynne å jobbe som vekter, i motsetning til kun del 1 slik det var før, og da er prisen oppe i omtrent 25k. (Og verre skal det bli når de nye opplæringsplanene er klare.)

 

Småpenger i forhold til hva mye annen utdanning etter videregående koster, men nok til at det kan være vanskelig om man ikke har en grei buffer å ta av.

 

---

 

Fikk papirene på godkjent vekterkurs del 3 i posten i dag. Noen som har konkrete tips til jobbsøking? Blir jo å registrere CV hos de store vaktselskapene på nett, men bør jeg være enda mer aktiv enn det?

Oppsøk de lokale kontorene til iallefall de største selskapene. Iallefall hos oss i Telemark har vi jobbsøke papirer liggende fremme i mottakelsen i kontoret, så bare ring på å fortell du vil søke om jobb og legge igjen cv + søknad.

 

Selvfølgelig prøver du på å få lagt av et par ord med avdelingsleder/områdeleder

Endret av Jopri
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser ikke helt hvorfor folk gidder og bli vekter som lærling. Da vekterkurs trinn 1 som ofte kreves for og gi deg jobb bare koster rundt 8k (?) .. Og da har man plutslig full lønn..

 

Kanskje fordi det telles som fullført utdanning? Dette gjelder ikke bare private vaktselskap, men man stiller langt frem i køen dersom man søker jobber som vikar i fengsel, arrestforvarer, grensekontrollør, politihøyskolen, toll, offentlig sikkerhetsbetjent, militæret osv. Å vise til et fullført vekterkurs i disse yrkene telles knapt. Når jeg jobbet som vanlig vekter hendte det at jeg med fagbrev og mine kollegaer uten fagbrev søkte de samme stillingene som ikke var ren vekterjobb, og bare jeg ble oppringt.

 

Selvfølgelig stiller videregående skole og et fagbrev sterkere kontra noen få dager på kurs.

 

Dessuten kan man ta lærlingtiden i Forsvaret. Da fikk jeg påspandert førerkort, kombinert førstegangstjeneste, gratis kost, losji, tannlege, grei lønn osv.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå må man jo ha vekterkurs del 1,2 og 3 for å begynne å jobbe som vekter, i motsetning til kun del 1 slik det var før, og da er prisen oppe i omtrent 25k. (Og verre skal det bli når de nye opplæringsplanene er klare.)

 

Småpenger i forhold til hva mye annen utdanning etter videregående koster, men nok til at det kan være vanskelig om man ikke har en grei buffer å ta av.

 

---

 

Fikk papirene på godkjent vekterkurs del 3 i posten i dag. Noen som har konkrete tips til jobbsøking? Blir jo å registrere CV hos de store vaktselskapene på nett, men bør jeg være enda mer aktiv enn det?

 

Om du bor i en storby som Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger tipper jeg de hiver jobbene etter deg før du går ut døra etter at søknaden er levert. I sommersesongen for noen år siden la jeg inn en elektronisk generell søknad på nettsiden til et stort vaktselskap, og jeg måtte senere fjerne søknaden ettersom jeg ble nedringt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt nyttår!

 

Noen som vet om det er turnus i lærlingtiden også? Jeg går salg, service og sikkerhet VG2 og vurderer å søke på lærlingplass hos vaktservice.

 

Er det sånn at jeg får 1 uke av og 1 uke på eller?

 

 

Ingen som vet noe om dette? Fikk to svar som var ganske forskjellige, så blir ganske forvirra..

Lenke til kommentar

Godt nyttår!

 

Noen som vet om det er turnus i lærlingtiden også? Jeg går salg, service og sikkerhet VG2 og vurderer å søke på lærlingplass hos vaktservice.

 

Er det sånn at jeg får 1 uke av og 1 uke på eller?

 

 

Ingen som vet noe om dette? Fikk to svar som var ganske forskjellige, så blir ganske forvirra..

 

Om du søker lærlingtiden i Forsvaret får du nattarbeid i vanlig turnusarbeid første året. Det andre året i Forsvaret har de fleste vanlig 8-16 kontortid.

 

Dersom du søker lærlingplass i privat vaktselskap vil du nok ikke få fast turnus det første året. Grunnen til dette er at du i starten skal være innom flere forskjellige objekter og kjøreruter for å dekke inn store deler av læreplanen din. Når du er ferdig med ditt første år som vekterlærling kan du begynne å jobbe mer selvstendig, og da kan du søke om å få fast turnus på natt, f.eks 1 uke på jobb og 1 uke fri. Du må bare si til din driftssjef eller avdelingsleder at du ønsker å jobbe turnus, så må de se om det er behov.

 

Og når du søker lærlingplass bør du ikke referere til Vakt Service ettersom det byttet navn til Nokas for lenge siden. :)

Lenke til kommentar

Nå må man jo ha vekterkurs del 1,2 og 3 for å begynne å jobbe som vekter, i motsetning til kun del 1 slik det var før, og da er prisen oppe i omtrent 25k. (Og verre skal det bli når de nye opplæringsplanene er klare.)

[...]

Jeg fikk jobb før jeg hadde begynt på del 1. Men jeg jobber som resepsjonist, kanskje det er derfor?

 

Dessuten tjener jeg 152,5 kr/t (er ikke helt sikker, men minst 150), mer enn det som står på første side. Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar

Må man ha dokumentasjon fra NAV for å hente politiattest hvis man har søkt om vekterkurs via dem?

 

Fikk bare beskjed om å hente utvidet politiattest men så leste jeg at de krever(?) om du skal ut i arbeid.

 

Er litt usikker

 

Politiattest er noe vaktselskaper henter ut når du søker jobb. Mener du at NAV også vil ha dette nå?

Lenke til kommentar

Det eventuelle firmaet du skal havne oss, vil gi deg en søknad som du skal levere til politiet, om å få utvidet politiattest på deg. Jeg fikk et brev fra sjefen som det enkelt og greit stod at de ville ha en politiattest på meg, så jeg skrev under på noen greier i skranken hos politiet og la med brevet jeg fikk av sjefen, og vips. politiattest.

 

--

 

Dette med turnus arbeid som vekter i lærlingstiden.. altså, det kommer bortimot 100% ann på arbeidsgiver, men det første året får du bortimot garantert ingen fast turnus, det kan hende du får faste små oppdrag, men du skal som de andre sier her, flyttes hit og dit for å lære bortimot alt.

 

Du kan alltids yttre ønske til din avdelingsleder om å få turnusarbeide, men sånn det er på de fleste steder(hvertfall i oslo), så er det nå for tiden vanskelig å finne en fast stilling, men arbeid får man hele tiden, bare ikke på det samme stedet. Du bør ha litt erfaring før du starter med turnus arbeide, og du bør ha kjennskap til den type objekter, og du bør ha gjort noe lignende før, du bør ha vist for dine avdelingsledere og områdeledere at den jobben du gjør, gjør du ordentlig, og det pungtet der enkelte vaktselskaper har aldersgrenser på FKS Sentervakthold til 23 år. Dette kan gjelde både sentervakthold, utsatte vakthold(der det kreves erfaring og ordentlige vektere), mobil vekter arbeide, og lignende. Det kan også være kunden som spesifiserer at de kun vil ha vektere som er 23 år ++, da de trenger modene og erfarne mennesker.

 

Når du skal ha lærlingsperiode, så er det viktig at du både viser interesse, gjør ting ordentlig og har en god holdning og smiler. En vekter i lærlingstiden som nesten klarte å skru av en brannalarm, som går med buksa ned på ræva og presterer å si halla, hva sjeeeeeeraaaa? til kundene på stedet, kan bare forvente enten sparken eller tilsnakk, eventuelt at du bare blir liggende der på papiret og får ta noen ekstraoppdrag i ny og ne.

 

 

Dette var ikke for å skremme, men med noen år i bransjen så lærer man mye, og ikke minst, man lærer MEST om seg selv :)

Lenke til kommentar

Jeg var på førstegangsintervju i dag hos et av de store vaktselskapene.

 

Jeg har en jobb som vekter/ordensvakt i et annet selskap fra før av. Selskapet jeg jobber i er spesialister på sikkerhetstjenester i en nisje hvor Securitas ikke tilbyr tjenester. Det eneste de konkurrerer om er ledsagertjeneste, noe jeg ikke er kvalifisert til enda.

 

I førstegangsintervjuet fikk jeg beskjed om at jeg må slutte min nåværende deltidsjobb i vaktselskap siden det ikke er lov å jobbe i konkurrerende selskaper. Tror dere det er mulig å komme til en løsning hvor jeg kan forsette i min gamle deltidsjobb? Jeg er veldig glad i jobben min, men kunne godt tenke meg å jobbe heltid hos Securitas fremfor i butikk.

Endret av Deem
Lenke til kommentar

Å jobbe i to forskjellige vaktselskap blir neppe greit for noen av partene. Det går kanskje greit om du jobber i et offentlig og et privat vaktselskap ettersom det ene selskapet ikke har som mål å tjene penger i samme grad.

 

De to vaktselskapene jeg har jobb i fra før av er helt OK med det. Ser ikke skaden i at jeg vil tjene noen grunker ekstra.

Hvis jeg skulle få jobb i det aktuelle selskapet, og begynner i et annet vaktselskap. Er det en oppsigelsesgrunn? Har lest om folk som har blitt trua med sparken, men kommet helskinnet ut siden deres fritid er noe arbeidsgiveren ikke skulle blande seg inn i.

Lenke til kommentar

Det kan stå i kontrakten at det ikke er greit, og da er det kanskje oppsigelsesgrunn. Det blir på en måte som å jobbe i Cola og Pepsi på samme gang. De som har jobbet eller jobber i vaktselskap vet at det er mye sladder innenfor veggene, og da kan det fort bli sett på som innhabilt å jobbe i forskjellige selskap samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg ser ikke helt hvorfor folk gidder og bli vekter som lærling. Da vekterkurs trinn 1 som ofte kreves for og gi deg jobb bare koster rundt 8k (?) .. Og da har man plutslig full lønn..

 

men man stiller langt frem i køen dersom man søker jobber som vikar i fengsel, arrestforvarer, grensekontrollør,

Pfft.. kansje foran en som har gått på nav siden han var 18.. men mot andre kandidater med andre jobber så er ikke en vanlig vekter så langt fremme i køen.

 

politihøyskolen, toll, offentlig sikkerhetsbetjent, militæret osv
Pisspreik fra ende til annen, men jeg vet at en del vektere liker å tro dette..
Å vise til et fullført vekterkurs i disse yrkene telles knapt. Når jeg jobbet som vanlig vekter hendte det at jeg med fagbrev og mine kollegaer uten fagbrev søkte de samme stillingene som ikke var ren vekterjobb, og bare jeg ble oppringt.
Et fagbrev i et yrke hvor man aldri gjør noe som helst som krever mer hjernekapasitet enn man trenger for å knyte skoene sine, teller desverre ikke så mye..

Ja, det finnes vekterjobber som faktisk innebærer litt mer enn det vanlige, men dette kan ikke tas med når man snakker om en vanlig vekter, for disse jobbene er det ikke flust av..

At bare du ble oppringt sier ikke noe som helst uten at vi får se både din og dine kompisers CVer..

 

Det er dog sikkert en del som ikke har jobbet som eller med vektere og sett hvilken type jobb det faktisk er, og da vil de kansje la seg imponere med et fagbrev.. men det er en grunn til at man ikke får et lønnshopp (som i andre yrker) etter bestått fagprøve...

 

Har jobbet, og jobber fortsatt litt nå og da som vekter.. Det er en genial jobb om man er student eller pensjonist, og til de som liker jobben såklart, smak og behag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...