Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men vet at SWAT også tilbyr glidelås i stedet for lisser. Har ikke hørt mye om skoene, men inntrykket jeg sitter igjen med er at det er lavkvalitetssko. Jeg vil si at det er bedre å investere i et dyrere par sko som du kjenner passer godt på foten og er behagelige å gå/løpe med. Vi bruker jo tross alt sko under utførelse av jobben og man kommer til dager der man kun går, og da er det en investering for både rygg og ben å ha gode sko, fremfor billige.

 

SWAT-skoene er heller ikke som på bilder, har vært nede på provakt og tittet litt tidligere når jeg kjøpte hansker, selve sålen i skoa er enorme, jeg tipper de er 2-3 cm høye, ikke veldig behagelig å gå med (sjeldent tjenestesko er det i starten). Så jeg vil anbefale noe annet.

Lenke til kommentar

Den skiller seg nok ut slik jeg har sett den. Kan ikke se for meg at andre selskap går med lignende uniformer i renholdsbransjen med vekter og distinksjoner på bryst/skuldre, litt usikker på hvordan plassering av distinskjonene deres er på de nye uniformene.

 

Venstre bryst er det distinksjon "VEKTER". Kun "vekter" for ufaglærte, og "vekter" med strek over og under for faglærte. På høyre bryst er det plass til vaktleder, objektleder, områdeleder og instruktør.

 

Har hatt første dagen i den nye uniformen i dag. Buksen ser litt ut som en vaktmesterbukse. Grå/sort med nesten ingenting refleks. For stasjonær tjeneste har jeg fått utdelt en hvit skjorte som minner meg veldig om en resepsjonist eller kontorarbeider. Tipper dette blir litt kjipt for de sentervekterne som har tilleggsoppgaver som søppeltømming og rydding. For de fleste ser man kanskje mer ut som en selger enn en vekter. Under jakken har verdi- og mobilvekterne en slags genser. Egentlig ganske grå og trist med noen merker med Nokas på.

 

Føler meg med andre ord ikke særlig autoritær, noe jeg personlig mener at man bør gjøre som vekter. Om ikke alle tjenestetyper, så ihvertfall senter, verdi og- mobiltjeneste.

Lenke til kommentar

@Thomas: Tror du søker etter ordet autoritet som den andre brukeren og ikke autoritær: "autoritær, betegnes den som uten saklig grunnlag eller uten å gi saklig begrunnelse, søker å bestemme over andre; i motsetning til autoritativ, hvor saklig grunnlag er til stede."

 

Autoritet også er noe en vekter ikke har, da må man jo også ha tildelt makt ^^,

 

Kilde: http://snl.no/autorit%C3%A6r

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

I min tjeneste kommer den nye uniformen til å arbeide mot meg, og ikke med meg, når vi er på jobb. Vår jobb er basically ordensvakthold av høyere krav til å bruke myndighet, og bruk av stemme, bortvisning etc. Vi kommer til å se ut som konduktører/søpletømmere/vaskepersonale, der jeg jobber, og vi er sterkt motstandere av den nye uniformen, som vi mener ser ut som er plukka sammen av en full finne på overtid en kald vinternatt 2 meter sør for nordpolen.

 

Måtte ta meg sammen 2 hakk da jeg så uniformen første gang på en vekter, som kom bort og bad om å få tilgang til div. rom osv, da presterte jeg å si at det kun er vektere som har tigang der, ikke vaskepersonale.... ...... Fyfaen jeg følgte meg dum da jeg så han var vekter i samme selskap som meg... -_-

 

Hørte av en komopis at Securitas også skal skifte uniform? Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar

Securitas skal ha planer om uniformsbytte, men vet lite mer per i dag.

 

Jeg var innom dagligvarebutikken i går med den nye uniformen, og det tok ikke lang tid før en kunde som trodde jeg var en butikkansatt spurte om hjelp. Ellers har jeg fått noen spørsmål om jeg er vaktmester på bygget jeg jobber ellers, og jeg bruker i tillegg den sorte/grå delen.

 

Det at uniformen jobber mot oss er én ting. En annen ting er at kundene neppe får samme trygghetsfølelsen av at vi går rundt i den nye utgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det forundrer meg noe hvordan slike selskaper fortsatt holder på... Tricell, du er satt på saken!

 

Helt fantastisk:)

 

Da skal jeg begynne med deg først, fordi du er et orakel når det gjelder situasjoner, selv om du ikke var tilstede.

Lenke til kommentar

Selv om vektere ikke har tildelt noe form for politimyndighet er det allikevel viktig at uniformen viser autoritet. Man har allikevel eiers rett, og det vil ofte være behov for å vise vekk uvedkommende.

 

Jeg er ikke enig. Autoritet er noe som følger en person, og ikke ens uniform. Har sett på flere stillingsutlysninger hvor dem skriver at de trenger folk med "Naturlig Autoritet", og det er jeg forsovidt enig i.

 

Min avdelingsleder sa en gang at hvis man når man utøver et pågripelse på en slik måte at du ville ha gjort det annerledes hvis du ikke hadde hatt på uniform, så gjør man noe galt. Med andre ord, man skal pågripe som om man har på sivile klær, og dette gjelder jo såklart utøve andre rettigheter også.

 

Og når jeg tenker meg om, så har jeg sett både vaktmestere og senterledere i sivile klær utøve rettigheter på sine kjøpesentere uten problemer, så alt kommer an på hvordan man fremtrer seg etter min mening, og ikke hva slags uniform man bærer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann, jeg er da en gutt på 18 som har noen spørsmål angående vekteryrket.

 

Til neste år blir jeg ferdig med VGS allmenn, og har da tenkt til å gå ut i arbeid noen år siden jeg har mistet skolelysten helt, og har lyst til å jobbe en stund før jeg tar videre utdanning. Derfor tenkte jeg at vekteryrket passer meg utmerket, siden kravene ikke er altfor store, samt med at lønna (i forhold til kravene, i hvertfall) er ganske grei.

 

Så det ville være fantastisk om noen kunne belyse et par ting for meg:

Burde jeg ta vekterkurset nå mens jeg enda har skole? Det vil si, at når jeg er ferdig med VGS til neste år, vil det være en stor fordel for meg å ha vekterkurset i boks?

Hvordan er jobbmulighetene for tiden? Tenker da på hvor vanskelig/enkelt det faktisk er å komme seg ut i arbeid som vekter.

Jeg antar jeg burde søke etter jobb 1-2 måneder før endt skolegang? Slik at jeg har noe å lure på når jeg først er ferdig?

 

Noe som kanskje er verdt å nevne: Jeg er person av ganske stor og bred oppbygning, og skal også "bulke" opp litt mer til neste år. Går utifra at dette er en liten fordel for meg? Er jo også positiv til å flytte til evt sted jeg finner sysselsetting, siden det er det jeg har uansett planlagt å gjøre etter endt skolegang. Hvilke andre ting ville være et pluss for jobbforutsetningene mine?

 

 

Alle svar, tanker og erfaringer settes stor pris på.

Endret av Rarusu
Lenke til kommentar

Hvorfor vente til skolen er ferdig?

Det er nok av vekterjobber der du sitter stille og kan gjøre lekser for å si det sånn.. populær studentjobb pga dette.

 

Kor stor og sterk du er, er helt irrelevant.

 

I Oslo er det ikke noe stress å få jobb uten kurs dersom de finner deg interesant, du får da betalt kurset etterhvert. Hvordan det er andre steder er veldig varierende..

 

Vil oppfordre til å se etter andre jobber også, nå vet jeg ikke hva du øsnker fra en jobb, Men vekteryrket er ikke akkurat veldig utfordrene, og stort sett så gjør du ingenting<-- eller lekser om du er student :p

 

Det finnes unntak (ikke mange), men de jobbene får ikke en 18 åring rett fra almenn..

 

 

Nå kommer sikkert en del vekter som liker jobben sin til å si at det er veldig utfordrene og givende arbeid.. vel, de om det..

Lenke til kommentar

Hvorvidt du er sterk heller ikke har ingenting å si. Vektere som tenker størrelse kontra sunn fornuft varer ikke lenge. At man ser store dørvakter i amerikanske filmer er ikke det samme som virkeligheten. Har snart fire år i bransjen, og har knapt måtte ta på et menneske, tross mange situasjoner.

 

Ellers har det ingenting å si når du søker jobb eller tar vekterkurs. Hvorvidt det er ledige jobber kommer helt ann på hvor du bor. I storbyer som Oslo, Bergen og Stavanger vil du nok få deg jobb ganske umiddelbart til de tidspunktene du selv ønsker. I mindre byer kan det nok ta lengre tid.

Lenke til kommentar

Godt nyttår!

 

Noen som vet om det er turnus i lærlingtiden også? Jeg går salg, service og sikkerhet VG2 og vurderer å søke på lærlingplass hos vaktservice.

 

Er det sånn at jeg får 1 uke av og 1 uke på eller?

Det kommer nok helt an på, i løp av mine to år, så var jeg mest stasj vekter, 07:00-14:30 man-fre og fri i helger, på kjøpesenter ble det litt annerledes, her var det kanskje 12:00-20:30 man-fre, kanskje 09:00-16:00 + annen hver lørdag.

I mobil og utrykning så var det 4 netter på og 5 dager av, også var det 5 dager på og 4 dager av, husker ikke helt rekkefølgen, men det var 2x4 på og 5 av i måneden og 2x5 på og 4 av i

løp av måneden.

Men uansett så skal man vell rundt å gjøre flere forskjellig ting i løp av læretiden, så jeg tror ikke du vil få noe særlig turnus ordning som fast ordning i to år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...