Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

er du vekter? Har du jobba ved en flyplass før? Hva mener du med ville ikke satsa på å få kurset? Altså man må være vekter da for å få jobben, derfor hvis man ikke har vekterkurs får man det gjennom jobben, det sa de på opptakspprøva også så det er jo ikke noe å lure på

 

så du mener at hvis det er mange folk som allerede har vekterkurs fra før av så er det mye lettere å gi avslag til de som ikke har det?

 

Du får vekterkurs gjennom jobben dersom de andre søkerne mangler vekterkurs. De med kurs vil alltid bli prioritert foran de som ikke har vekterkurs. Og de som har alle trinnene i kursprogressen vil som regel bli prioritert foran de med bare trinn 1. For å jobbe på flyplass må man i tillegg gjennom egne kurs for å kunne jobbe som sikkerhetskontrollør.

 

De fleste har tatt vekterkurset sitt i Forsvaret eller betalt det selv.

 

Og ja, jeg jobber som vekter. Har jobbet 5 år i yrket, har alle kursene, tatt fagbrev og jobbet som vaktleder.

 

Etter lov om vaktvirksomhet må man ha tilfredstillende vandel for å kunne jobbe som vekter. På flyplassene gjelder det andre kriterier. Om de krever plettfri vandel kan man ikke ha noe negativt på vandelsattesten.

 

 

men hva med offentlig drikking da som var i mitt tilfelle? dette er jo en 5 år gammel sak og det var en bot som ble fullt betalt

 

Dette er en vurdering som arbeidsgiver må ta. I utgangspunktet har du ikke plettfri vandel, uansett hvor lite det er. Jeg tviler på at at dette vil bli tatt ille opp dersom du søker en annen type vekterjobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er du vekter? Har du jobba ved en flyplass før? Hva mener du med ville ikke satsa på å få kurset? Altså man må være vekter da for å få jobben, derfor hvis man ikke har vekterkurs får man det gjennom jobben, det sa de på opptakspprøva også så det er jo ikke noe å lure på

 

så du mener at hvis det er mange folk som allerede har vekterkurs fra før av så er det mye lettere å gi avslag til de som ikke har det?

 

Du får vekterkurs gjennom jobben dersom de andre søkerne mangler vekterkurs. De med kurs vil alltid bli prioritert foran de som ikke har vekterkurs. Og de som har alle trinnene i kursprogressen vil som regel bli prioritert foran de med bare trinn 1. For å jobbe på flyplass må man i tillegg gjennom egne kurs for å kunne jobbe som sikkerhetskontrollør.

 

De fleste har tatt vekterkurset sitt i Forsvaret eller betalt det selv.

 

Og ja, jeg jobber som vekter. Har jobbet 5 år i yrket, har alle kursene, tatt fagbrev og jobbet som vaktleder.

 

Etter lov om vaktvirksomhet må man ha tilfredstillende vandel for å kunne jobbe som vekter. På flyplassene gjelder det andre kriterier. Om de krever plettfri vandel kan man ikke ha noe negativt på vandelsattesten.

 

 

men hva med offentlig drikking da som var i mitt tilfelle? dette er jo en 5 år gammel sak og det var en bot som ble fullt betalt

 

Dette er en vurdering som arbeidsgiver må ta. I utgangspunktet har du ikke plettfri vandel, uansett hvor lite det er. Jeg tviler på at at dette vil bli tatt ille opp dersom du søker en annen type vekterjobb.

 

okei men trur du at jeg hadde stått sterkere til en sikkerhetskontrollør jobb hvis jeg hadde tatt vekterkurs?

Lenke til kommentar

ja skjønner, bare spør for jeg er veldig interresert i jobben. Jeg ville jo gjort det jeg kunne for å ta et vekterkurs hvis det har betydning for en sikkerhetskontrollør jobb. Eller jobbe som vekter i det hele tatt.

 

Men de er jo ganske dyre de kursa da, og det gjenstår jo å se hvordan det ville sett ut for framtidssøknad i en sånn jobb som sikkerhetskontrollør med vekterkurs uansett om jeg har det med offentlig drikking. Men det får jeg jo eventuelt høre om

 

Jeg ville jo ikke tatt et slikt kurs om jeg ikke får bruk for det

Lenke til kommentar

En ting jeg glemte å nevne er at plettfri vandel gjelder alle jobber på en flyplass. Så selv om vaktselskapet krever tilfredstillende vandel så krever allikevel flyplassen at den er plettfri. Vaktselskapet har nok ikke myndighet til å heve seg over dette.

 

Ja er det som er så merkelig, i røros flyservice søkte de jo også om plettfri vandel, kom jo igjennom der selv om jeg hadde den fillesaken på attesten min. Jeg vil jo faktisk si at det er mere alvorlig og jobbe som stuer på en flyplass en det er å jobbe som vekter, en liten feilmargin ved flyet kan føre til store konsekvenser dersom man til eksempel kræsjer i et fly og lager en bulk. Som sikkerhetskontrollør vil jeg vel tro at det meste handler om kontrollering av passasjerer og ikke maskiner.

Lenke til kommentar

men det står jo også på annonsene at de krever plettfri vandel det står ikke at de krever tilfredstillende vandel, på noen andre står det kanskje at man krever tilfredstillende vandel men da er det kanskje en mindre betydelig jobb i forhold til sikkerhet

 

jeg jobber jo på flyplassen allerede, bare så du er klar over det

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å få en litt sosial Hdeltidsvekterjobb i Oslo? Liker å snakke med folk, og har i tiligere deltidsjobber alltid insja for lønningspils. 23 år gammel gutt. Hvilke stillinger bør jeg i såfall søke? Har ikke vekterkurset enda, men villig til å betale litt for å få en mer sosial deltidsjobb enn det jeg har nå.

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å få en litt sosial Hdeltidsvekterjobb i Oslo? Liker å snakke med folk, og har i tiligere deltidsjobber alltid insja for lønningspils. 23 år gammel gutt. Hvilke stillinger bør jeg i såfall søke? Har ikke vekterkurset enda, men villig til å betale litt for å få en mer sosial deltidsjobb enn det jeg har nå.

 

Uten vekterkurs er det generelt lite håp.

Lenke til kommentar

*Ordensvakt Opplæring

Hovedformålet med ordensvaktkurs er å gi ordensvaktene opplæring i å forebygge og å løse konflikter uten bruk av vold. Ordensvaktkurs kan kun holdes av godkjent virksomhet, og kursopplegget (inkl. varighet) må godkjennes av gjeldende politidistrikt. I Oslo kreves det minimum et 25 timer langt kurs. Dette er det strengeste kravet i Norge, og de fleste kurs følger derfor denne standarden. Kurset omhandler kundebehandling, kommunikasjon, rusmidler, førstehjelp, pågripelses- og kontrollteknikker, alkoholloven og omsetning av alkoholholdige drikker, konflikthåndtering, brannvern og det juridiske rundt ordensvaktvirksomhet.*

Lenke til kommentar

er det virkelig ingen vekterkurs trinn 1 i trondheim? I Bergen og Oslo så kommer de som perler på en snor, men i Trondheim så har jeg funnet totalt 2 oppsatte kurs som ikke er før i slutten av september? Selvsagt er jeg portabel, men det blir ganske mye dyrere med transport, overnatting og tapt inntekt fra jobb.

 

Noen som vet selskaper som arrangerer i Trondheim i løpet av sommeren? Det hadde vært mildt sagt supert...

Lenke til kommentar

Man trenger ikke lenger ordensvaktkurs for å jobbe som ordensvakt, dette gjelder i hvert fall Oslo. Man trenger vekterkurs 1-3, som er strengere enn tidligere hvor det kun var krav om et 25-timers kurs. De fleste selskaper kjører dog vekterkurs 1-3 og ordensvaktkurs på nettstedene sine, men hvorvidt det faktisk følges er vel en annen sak...

Lenke til kommentar
Tilbudet var 1,25 - som i frontfaget - og 75 øre i tillegg. Noe som gir 2 kroner. NHO Service regnet inn 3,50 som ble gitt i januar-forhandlingene, og sier at tilbudet er på 5,50. Men det reelle tilbudet er på 2 kroner. 3,50 fikk vi uansett fra 1. april, og har ingenting med denne forhandlingen å gjøre. At vi har takket nei til 5,50 er noe NHO sier til media for å fremstille seg selv som generøse, og vekterne som griske

 

Så NHO lyver? Og at arbeidstakerne "krevde en lønnsøkning på over 26 kroner i timen i snitt" er også løgn?

 

Har noen gått ut i media og avslørt disse løgnene, hvis det faktisk er reelt?

 

At vekterne krever 26 kr mer i lønn, hva har det med saken å gjøre? NHO går ut i media og sier at vi takket nei til 5,50. Da har de medregnet 3,50 som vi allikevel gikk opp 1. april. Grunnen til dette er at våre 3,50 ble forhandlet frem på forrige oppgjør.

 

Så NHO lyver?

Lenke til kommentar
Tilbudet var 1,25 - som i frontfaget - og 75 øre i tillegg. Noe som gir 2 kroner. NHO Service regnet inn 3,50 som ble gitt i januar-forhandlingene, og sier at tilbudet er på 5,50. Men det reelle tilbudet er på 2 kroner. 3,50 fikk vi uansett fra 1. april, og har ingenting med denne forhandlingen å gjøre. At vi har takket nei til 5,50 er noe NHO sier til media for å fremstille seg selv som generøse, og vekterne som griske

 

Så NHO lyver? Og at arbeidstakerne "krevde en lønnsøkning på over 26 kroner i timen i snitt" er også løgn?

 

Har noen gått ut i media og avslørt disse løgnene, hvis det faktisk er reelt?

 

At vekterne krever 26 kr mer i lønn, hva har det med saken å gjøre? NHO går ut i media og sier at vi takket nei til 5,50. Da har de medregnet 3,50 som vi allikevel gikk opp 1. april. Grunnen til dette er at våre 3,50 ble forhandlet frem på forrige oppgjør.

 

Så NHO lyver?

 

Når de påstår at vekterne takket nei til 3,50 som vi uansett skal ha, så ja.

Lenke til kommentar
Tilbudet var 1,25 - som i frontfaget - og 75 øre i tillegg. Noe som gir 2 kroner. NHO Service regnet inn 3,50 som ble gitt i januar-forhandlingene, og sier at tilbudet er på 5,50. Men det reelle tilbudet er på 2 kroner. 3,50 fikk vi uansett fra 1. april, og har ingenting med denne forhandlingen å gjøre. At vi har takket nei til 5,50 er noe NHO sier til media for å fremstille seg selv som generøse, og vekterne som griske

 

Så NHO lyver? Og at arbeidstakerne "krevde en lønnsøkning på over 26 kroner i timen i snitt" er også løgn?

 

Har noen gått ut i media og avslørt disse løgnene, hvis det faktisk er reelt?

 

At vekterne krever 26 kr mer i lønn, hva har det med saken å gjøre? NHO går ut i media og sier at vi takket nei til 5,50. Da har de medregnet 3,50 som vi allikevel gikk opp 1. april. Grunnen til dette er at våre 3,50 ble forhandlet frem på forrige oppgjør.

 

Så NHO lyver?

 

Når de påstår at vekterne takket nei til 3,50 som vi uansett skal ha, så ja.

 

Da er jo dette noe de bør tas på. Slike løgner er ødeleggende, og det bør straffes på en eller annen måte.

 

Finnes det ikke noe kontrollorgan som kan gi saftige bøter eller fengselsstraffer til kyniske løgnere i offentligheten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...