Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Vet om flere med fagbrev som har jobbet som vervet innen Vakt & sikring i Forsvaret på grunn av fagbrevet. Jeg vet også om de som har jobbet deltid i fengsel og som arrestforvarer på grunn av utdanning og erfaring fra vekteryrket. Selvfølgelig står personlige egenskaper for det meste, men grunnkravet har allikevel vært relevant fagbrev eller generell studiekompetanse for å i det hele tatt kunne søke enkelte av disse stillingene. Og alle med normal hjernekapasitet skjønner fort at det er forskjell på å kunne dokumentere flere år med formell kompetanse som vekter i forhold til noen som har brukt et par dager på et kurs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det jobber folk i de jobbene du nevner som har bakgrunn og fagbrev som vekter.. det beviser da vitterlig ingenting.

Som du skriver selv så har personlige egenskaper mer å si enn fagbrevet.

 

Grunnkravet er som regel de fleste villige å fire på når noen med relevant erfaring søker på stillingene.

 

En som har jobbet som vekter i 2 år etter kurs, og en med fagbrev etter 2 år skole og 2 år lærling stiller ikke så forskjellig.. Begge kan dokumentere erfaring og kompetanse med referanser og attester. Det er andre ting som vil skille disse to. førtegangstjeneste, andre jobber, attester og referanser for eksempel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jobber selv som vakt i et firma som ikke er et rent vekterfirma, men et firma med flere avdelinger som sørger for drifting av et område. Her er det høyere lønn fordi vi er under en annen overenskomst.

 

Her gjelder de samme kravene som i et rent vekterselskap. (tilfredsstillende vandel, førerkort, vekterkurs osv..)

 

Jobber for tiden som lærling siste halvåret og har ca. 360 000 i året med tillegg. En fast ansatt med fagbrev har ca startlønn på 425.000 med tillegg.

 

Fagbrevet jeg skal ta nå til våren er fagbrev i sikkerhetsfaget. dette skal visst være en mer omfattende prøve enn fagbrevet i vekterfaget.

 

Så det fins også andre muligheter enn å tenke vekterjobb i et rent vekterfirma. Vær kreativ, tilfredstill kravene så kanskje det dukker opp en mulighet fristende mulighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå må man jo ha vekterkurs del 1,2 og 3 for å begynne å jobbe som vekter, i motsetning til kun del 1 slik det var før, og da er prisen oppe i omtrent 25k. (Og verre skal det bli når de nye opplæringsplanene er klare.)

[...]

Jeg fikk jobb før jeg hadde begynt på del 1. Men jeg jobber som resepsjonist, kanskje det er derfor?

 

Dessuten tjener jeg 152,5 kr/t (er ikke helt sikker, men minst 150), mer enn det som står på første side. Noen som kan forklare?

 

Du skriver ikke om dere har tariffavtale tar derfor utgangspunkt i at dere har det. Dersom du jobber dagtid (ikke helg) så lønnes du etter 37,5 timers uke. Dersom du jobber natt eller hver tredje søndag eller mer skal du lønnes etter 35,5 timers uke. jobber du helkontinuelig (til alle døgnets tider. eks. en uke dag, en uke kveld, en uke natt, en uke fri) lønnes du etter 33,5 timers uke. Månedslønnen er den samme (før tillegg), men du får en høyere timelønn og kortere arbeidsuke fordi turnusen er ansett som mer belastende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei

 

Kortid kommer det nye trinn 3 kurset?

Ny læreplan for vekterkurs (alle moduler) skal etter planen være klart 1. april. Dette er den eneste delen av lov om vaktvirksomhet som ennå ikke har slått i kraft.

 

 

Ok, er det snakk om vekterkurs del 3 skal stige i pris i sommer?

Lenke til kommentar

hei

 

Kortid kommer det nye trinn 3 kurset?

Ny læreplan for vekterkurs (alle moduler) skal etter planen være klart 1. april. Dette er den eneste delen av lov om vaktvirksomhet som ennå ikke har slått i kraft.

 

 

Ok, er det snakk om vekterkurs del 3 skal stige i pris i sommer?

 

Hvis du har trinn 1 og 2 vil jeg anbefale deg å ta trinn 3 fortere enn fy. Prisen vil nok stige fordi kurset blir mer omfattende samt at krav til instruktør blir strengere. Hvordan den nye læreplanen vil påvirke de som kun mangler trinn 3 vet jeg ikke ennå, men det er godt mulig at NHO kan svare deg på det.

Lenke til kommentar

hei

 

Kortid kommer det nye trinn 3 kurset?

Ny læreplan for vekterkurs (alle moduler) skal etter planen være klart 1. april. Dette er den eneste delen av lov om vaktvirksomhet som ennå ikke har slått i kraft.

 

 

Ok, er det snakk om vekterkurs del 3 skal stige i pris i sommer?

 

Hvis du har trinn 1 og 2 vil jeg anbefale deg å ta trinn 3 fortere enn fy. Prisen vil nok stige fordi kurset blir mer omfattende samt at krav til instruktør blir strengere. Hvordan den nye læreplanen vil påvirke de som kun mangler trinn 3 vet jeg ikke ennå, men det er godt mulig at NHO kan svare deg på det.

 

 

Tenker på å Ta del 3 i April! Håper det ikkje blir nytt før den tid!!

Lenke til kommentar

Så forhandlingene som var i januar ga ingen resultater? Har ikke fulgt med overhode.

 

Tragisk om ikke lønna går opp i år. Står jo ikke så bra til i pengboka sånn som det ser ut nå, så.

 

Det var vel bare en mellomforhandling av garantitillegget vi ble lovet i fjor. Selve hovedforhandlingen starter i april om jeg ikke tar helt feil, og der er kravene store.

Lenke til kommentar

hei

 

Kortid kommer det nye trinn 3 kurset?

Ny læreplan for vekterkurs (alle moduler) skal etter planen være klart 1. april. Dette er den eneste delen av lov om vaktvirksomhet som ennå ikke har slått i kraft.

 

 

Ok, er det snakk om vekterkurs del 3 skal stige i pris i sommer?

 

Hvis du har trinn 1 og 2 vil jeg anbefale deg å ta trinn 3 fortere enn fy. Prisen vil nok stige fordi kurset blir mer omfattende samt at krav til instruktør blir strengere. Hvordan den nye læreplanen vil påvirke de som kun mangler trinn 3 vet jeg ikke ennå, men det er godt mulig at NHO kan svare deg på det.

 

 

Tenker på å Ta del 3 i April! Håper det ikkje blir nytt før den tid!!

 

Er du meldt på av firma eller har du meldt på deg selv?

Lenke til kommentar

Så forhandlingene som var i januar ga ingen resultater? Har ikke fulgt med overhode.

 

Tragisk om ikke lønna går opp i år. Står jo ikke så bra til i pengboka sånn som det ser ut nå, så.

 

Dessuten går vi opp 3,50 kr i april uavhengig av at vi bare fikk garantisatsen.

Lenke til kommentar

hei

 

Kortid kommer det nye trinn 3 kurset?

Ny læreplan for vekterkurs (alle moduler) skal etter planen være klart 1. april. Dette er den eneste delen av lov om vaktvirksomhet som ennå ikke har slått i kraft.

 

 

Ok, er det snakk om vekterkurs del 3 skal stige i pris i sommer?

 

Hvis du har trinn 1 og 2 vil jeg anbefale deg å ta trinn 3 fortere enn fy. Prisen vil nok stige fordi kurset blir mer omfattende samt at krav til instruktør blir strengere. Hvordan den nye læreplanen vil påvirke de som kun mangler trinn 3 vet jeg ikke ennå, men det er godt mulig at NHO kan svare deg på det.

 

 

Tenker på å Ta del 3 i April! Håper det ikkje blir nytt før den tid!!

 

Er du meldt på av firma eller har du meldt på deg selv?

 

 

Meldt på av firma :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...