Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

hei

 

Kortid kommer det nye trinn 3 kurset?

Ny læreplan for vekterkurs (alle moduler) skal etter planen være klart 1. april. Dette er den eneste delen av lov om vaktvirksomhet som ennå ikke har slått i kraft.

 

Da er det nok uansett ikke noe å bekymre seg for :p de burde ha kontroll. Kos deg med kurs^^ er litt artigere denne gangen enn på trinn 1 :p

Ok, er det snakk om vekterkurs del 3 skal stige i pris i sommer?

 

Hvis du har trinn 1 og 2 vil jeg anbefale deg å ta trinn 3 fortere enn fy. Prisen vil nok stige fordi kurset blir mer omfattende samt at krav til instruktør blir strengere. Hvordan den nye læreplanen vil påvirke de som kun mangler trinn 3 vet jeg ikke ennå, men det er godt mulig at NHO kan svare deg på det.

 

 

Tenker på å Ta del 3 i April! Håper det ikkje blir nytt før den tid!!

 

Er du meldt på av firma eller har du meldt på deg selv?

 

 

Meldt på av firma :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så forhandlingene som var i januar ga ingen resultater? Har ikke fulgt med overhode.

 

Tragisk om ikke lønna går opp i år. Står jo ikke så bra til i pengboka sånn som det ser ut nå, så.

 

Dessuten går vi opp 3,50 kr i april uavhengig av at vi bare fikk garantisatsen.

Ved forrige forhandlinger ble det vel vedtatt økninger i april de tre neste åra, gjorde det ikke?

 

Regner forøvrig med harde forhandlinger i årets oppgjør også.

Lenke til kommentar

Så forhandlingene som var i januar ga ingen resultater? Har ikke fulgt med overhode.

 

Tragisk om ikke lønna går opp i år. Står jo ikke så bra til i pengboka sånn som det ser ut nå, så.

 

Dessuten går vi opp 3,50 kr i april uavhengig av at vi bare fikk garantisatsen.

Ved forrige forhandlinger ble det vel vedtatt økninger i april de tre neste åra, gjorde det ikke?

 

Regner forøvrig med harde forhandlinger i årets oppgjør også.

 

Det spørs ut i fra at krona er så sterk nå at prisstigningene i landet er lave. Det er jo ut i fra forventet prisstigning er det man har å legge til grunne ved lønnsforhandliger. Veldig synd for bransjen som virkelig trenger et løft når det kommer til den økonomiske godtgjørelsen vekterne får for jobben de gjør

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk at en svensk ordningsvakt er noe helt annet enn norske dørvakter og vektere. En ordningsvakt representerer den svenske stat med begrenset politimyndighet. Det er heller ikke det samme som en svensk dørvakt. Jeg vet imidlertid ikke hvor mye de tjener. Dumt at vi ikke har en slik ordning her til lands.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Den ordningen er ganske på trynet, men det er også ordningsvakter som fungerer som dørvakter i Sverige så vidt jeg vet.

 

Saken er jo den at de blir utleid i regi av staten for offentlig vakthold.

 

Mange av de har akkurat samme arbeidsoppgaver som oss (sentervakthold, t-bane o.l.) og derfor jeg er interessert i lønnsforskjellen.

Lenke til kommentar

Den ordningen er ganske på trynet, men det er også ordningsvakter som fungerer som dørvakter i Sverige så vidt jeg vet.

 

Saken er jo den at de blir utleid i regi av staten for offentlig vakthold.

 

Mange av de har akkurat samme arbeidsoppgaver som oss (sentervakthold, t-bane o.l.) og derfor jeg er interessert i lønnsforskjellen.

 

Hvorfor er det en dårlig ordning? Enkelte partier har snakket mye om å innføre en slik ordning her til lands, men det har aldri skjedd. I Norge har ikke engang offentlige sikkerhetsbetjenter som f.eks passer på Stortinget og Regjeringskvartalet noe mer myndighet. Det er helt på trynet.

Lenke til kommentar

Systemet til USA i forhold til vektere er mye bedre i den forstand. Man kan innhente myndighet til å løse en individuell sak. Jeg er ikke mye for permanent myndighet hos offentlige vektere.

 

Med én måneds kursing pluss minus syns jeg ikke man innehar kompetansen til å løse situasjoner utover det vi allerede har av myndighet, jf eiers rett. Om det skjer noe, er det jo bare å tilkalle bistand fra enten flere vektere eller siste løsning til alt; ringe og vente på politiet. Hva utenom dette trenger en offentlig vekter/privat vekter?

 

http://www.regjering...nkning%20om.pdf - Veldig nyttig lenke for å se hva vi har av muligheter til å løse ulike situasjoner.

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Hva med ordningsvakt? Hvor mye tjener de kontra oss?

 

De er jo offentlig ansatt på privat og offentlig grunn så vidt jeg er meg bekjent.

 

Tenker du på ordensvakter i Norge eller Sverige? (siden vi var innom temaet tariff i sverige)

 

Ordensvakter er i dag ikke underlagt noe offisielt fagforbund, men vet det jobbes med det. Jeg har hørt om lønninger ned i 130 i timen og opp til 400 så dette er veldig variert. Kommer ann på alder, erfaring, hvilket type sted det er, svart eller hvitt (mye svarte lønninger i yrket) og mye mer. Fra 1. april blir alle ordensvakter pålagt å ha full vekterutdannelse i tillegg til ordensvaktkurs.

Lenke til kommentar

Vil vel heller si at de er pålagt å være helt kurset som vekter. Full vekterutdannelse vil si fagbrev, og det tar flere år å oppnå.

 

En svensk ordningsvakt og ordensvakt (dørvakt) er to forskjellige ting. Han tenker nok på en svensk ordningsvakt som er ansatt av staten med begrenset politimyndighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jobber som vekter eller? for hos Securitas blir disse levert ut på etterspørsel som en del av uniformen.

Brukt dem en del selv, de er vell helt ok, langt i fra noe behagelige å ha på, stive er dem også, og ikke særlig varme, men om du skal gjøre et eller annet så har en vis fare for at en sprøyte treffer hånda di, så kan jo sprøyte mostandsdyktige hansker funke ja, men husk dem er ikke sikkre, bare motstandsdyktige, så du skal ikke stole 100%, men føle deg tryggere i det minste.

Lenke til kommentar

Ut i fra det provakt har (har handlet mine hansker der) så ville jeg gått for de knivsikre hanskene med spectra;

 

http://www.provakt.n...Cuff-Black.html

 

http://www.provakt.n...%7DSpektra.html

 

Men personlig har jeg disse billighanskene med kevlar;

 

http://www.provakt.n...7%7DKevlar.html

 

Aldri hatt bruk for mer enn de. Når det kommer til sprøyter og liknende så skal ikke det være noe problem (det er bare å se før du eventuelt tar på kanylene, som forventes i utgangspunktet. Det er mest sannsynlig, uansett hvordan du ser på det, å komme i en knivsituasjon fremfor en sprøytesituasjon. Med sprøyter i utgangspunktet skal man være veldig forsiktig med, og vi "ransaker" også veldig sjeldent folk, så behovet for de hanskene du linker til er ikke tilstede.

 

Hanskene er et veldig godt hjelpemiddel for å unngå å ta på mennesker i f.eks. basketak, håndtere kniv og søke på kropp når visitering er lov (om du har mottatt trusler om at personen har våpen på seg eller du har sett noe konkret mtp på egen sikkerhet). Om man er redd for å stikke seg på sprøyter er det bare å kjenne på utsiden av lommen før du eventuelt tar nede i lommen. Min erfaring er at de ca. 1/5 politifolk ikke bruker hansker overhode når de visiterer blant annet narkomane, men bare kjenner på utsiden av lommen, også tar opp en eventuell sprøyte eller liknende uten hansker, så det er vel en smakssak.

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...