Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Noen som jobber i en by der det bor under 20 000 folk? hvordan er det der? lite å gjør?

 

Umulig å si. Vi vet ingenting om hvor mange vaktselskap, arbeidsmengde og oppdrag det er i din by. Du må nesten spørre vaktselskapene selv.

 

 

ja, men jeg mener om noen av Dere som arbeider på en sånn plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som jobber i en by der det bor under 20 000 folk? hvordan er det der? lite å gjør?

 

Umulig å si. Vi vet ingenting om hvor mange vaktselskap, arbeidsmengde og oppdrag det er i din by. Du må nesten spørre vaktselskapene selv.

 

 

ja, men jeg mener om noen av Dere som arbeider på en sånn plass?

 

Det er litt flere innbyggere enn dette i Harstad, og når jeg jobbet der var deg ikke så mye å gjøre, nei.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet i ei bygd med ca 15k inbyggere før.

Da hadde man 24t vakt på både inbrudds/brann samt hjelp 24 alarmer, i tilegg; Sentrumsvakt 3 t hver dag, sentervakt 16-20, verditransport etter dette i ca 3 kvarter. Nattejobbing 22.30-05.00.

Særs travle dager! Men igjen mye penger og tjene, jeg jobbet to "helger" i mnd, fred->mand og tjente mellom 12-16 tusen avhengig av betalte rykk. Det var altså etter skatt. Og som eneste vaktselskap, og aleine på jobb de tre dagene + nettene, samt alarmer i tide og utide..

 

Så vidt jeg vet så er det kommet to vaktselskap der nå..

Lenke til kommentar

Noen som har fulget godt med på hva NAF prøver å forhandle av goder? har fått med litt, men den tingen som jeg er interresert i har jeg hørt lite om, det er jo snakk om blabla vekter -lite utdanning-fortjener ikke mer lønn osv. Seff fortjener vi mer lønn, MEN hva med oss som per dags dato nesten har kastet bort 2 år læretid for å opparbeide seg et heftig tilegg på 5 kroner i timen, hvorfor i huleste ser jeg ikke at det prøves å forhandle at dette tilegget vil øke, slik at folk kanskje blir mer fristet å ta utdanning i faget? nytter jo ikke bare å forhandle grunnlønna og glemme oss som har tatt "viderutdanning" i faget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei! Jeg søkte stilling som sikkerhetskontrollør i G4S ved Oslo Lufthavn Gardermoen. Den 18. Mai 2012 var jeg på opptaksprøve Hos firmaet og stod på den. Jeg er også sikkerhetsklarert ved gardermoen fordi jeg har jobbet ved Røros flyservice ca 1 år nå. Det latterlige er at jeg får ikke jobb der fordi jeg ble tatt for å drikke offentlig i russetida 2007. dette er 5 år siden nå og jeg er 24 år nå.

Sjefen min i røros flyservice mener dette ikke har noe å si fordi jeg allerede er sikkerhetsklarert så det er bare å sende en ny søknad og ordne ny firmalogo eventuelt.

 

Synes dette her er tragisk og tåpelig, håper på noen positive synspunkt

 

 

Hva mener dere om saken?

 

Hadde det kanskje vært en fordel å ta vekterkurs først? for jeg har ikke vekterkurs

Endret av espen_21
Lenke til kommentar

Noen som har fulget godt med på hva NAF prøver å forhandle av goder? har fått med litt, men den tingen som jeg er interresert i har jeg hørt lite om, det er jo snakk om blabla vekter -lite utdanning-fortjener ikke mer lønn osv. Seff fortjener vi mer lønn, MEN hva med oss som per dags dato nesten har kastet bort 2 år læretid for å opparbeide seg et heftig tilegg på 5 kroner i timen, hvorfor i huleste ser jeg ikke at det prøves å forhandle at dette tilegget vil øke, slik at folk kanskje blir mer fristet å ta utdanning i faget? nytter jo ikke bare å forhandle grunnlønna og glemme oss som har tatt "viderutdanning" i faget.

 

Her tar du feil. NAF har under dette oppgjøret forsøkt å forhandle frem bedre grunnlønn for alle, økt UB-tillegg og fagbrevtillegg. Per i dag står det i vekteroverenskomsten at vekterne skal ligge på minimum 85% av industriarbeiderlønn, noe vi har gjort i over 30 år uten spesielle endringer. NAF ønsker en bindende avtale som øker denne rammen for minstelønn, men problemet er at arbeidsgiverne (NHO) ikke vil forplikte seg til dette. UB-tillegg og fagbrevtillegget er også forpliktene, noe som de derfor også har sagt nei til å øke. De vil gi oss noen få kroner som gir oss en "boost" her og nå, men til neste forhandling er vi igjen tilbake på 85%. Derfor er streiken langvarig denne gangen.

Lenke til kommentar

Da er det blitt tvungen lønnsnemnd ja. For et yrke med under 300k i grunnlønn... Ser ut som om at det er "...større sammfunnsinteresser har tvunget frem løsningen."-->Aftenposten. Altså næringslivsreisende og nordsjøfolk som er lei. Hva skjer videre?

 

Grunnlaget til dette er fordi for mange flyplasser blir stengt. De flere av flyplassene har ikke engang søkt om dispansasjon for å ikke bli tatt ut i streik.

Lenke til kommentar

er du vekter? Har du jobba ved en flyplass før? Hva mener du med ville ikke satsa på å få kurset? Altså man må være vekter da for å få jobben, derfor hvis man ikke har vekterkurs får man det gjennom jobben, det sa de på opptakspprøva også så det er jo ikke noe å lure på

 

så du mener at hvis det er mange folk som allerede har vekterkurs fra før av så er det mye lettere å gi avslag til de som ikke har det?

Lenke til kommentar

er du vekter? Har du jobba ved en flyplass før? Hva mener du med ville ikke satsa på å få kurset? Altså man må være vekter da for å få jobben, derfor hvis man ikke har vekterkurs får man det gjennom jobben, det sa de på opptakspprøva også så det er jo ikke noe å lure på

 

så du mener at hvis det er mange folk som allerede har vekterkurs fra før av så er det mye lettere å gi avslag til de som ikke har det?

 

Du får vekterkurs gjennom jobben dersom de andre søkerne mangler vekterkurs. De med kurs vil alltid bli prioritert foran de som ikke har vekterkurs. Og de som har alle trinnene i kursprogressen vil som regel bli prioritert foran de med bare trinn 1. For å jobbe på flyplass må man i tillegg gjennom egne kurs for å kunne jobbe som sikkerhetskontrollør.

 

De fleste har tatt vekterkurset sitt i Forsvaret eller betalt det selv.

 

Og ja, jeg jobber som vekter. Har jobbet 5 år i yrket, har alle kursene, tatt fagbrev og jobbet som vaktleder.

 

Etter lov om vaktvirksomhet må man ha tilfredstillende vandel for å kunne jobbe som vekter. På flyplassene gjelder det andre kriterier. Om de krever plettfri vandel kan man ikke ha noe negativt på vandelsattesten.

Lenke til kommentar

er du vekter? Har du jobba ved en flyplass før? Hva mener du med ville ikke satsa på å få kurset? Altså man må være vekter da for å få jobben, derfor hvis man ikke har vekterkurs får man det gjennom jobben, det sa de på opptakspprøva også så det er jo ikke noe å lure på

 

så du mener at hvis det er mange folk som allerede har vekterkurs fra før av så er det mye lettere å gi avslag til de som ikke har det?

 

Du får vekterkurs gjennom jobben dersom de andre søkerne mangler vekterkurs. De med kurs vil alltid bli prioritert foran de som ikke har vekterkurs. Og de som har alle trinnene i kursprogressen vil som regel bli prioritert foran de med bare trinn 1. For å jobbe på flyplass må man i tillegg gjennom egne kurs for å kunne jobbe som sikkerhetskontrollør.

 

De fleste har tatt vekterkurset sitt i Forsvaret eller betalt det selv.

 

Og ja, jeg jobber som vekter. Har jobbet 5 år i yrket, har alle kursene, tatt fagbrev og jobbet som vaktleder.

 

Etter lov om vaktvirksomhet må man ha tilfredstillende vandel for å kunne jobbe som vekter. På flyplassene gjelder det andre kriterier. Om de krever plettfri vandel kan man ikke ha noe negativt på vandelsattesten.

 

 

men hva med offentlig drikking da som var i mitt tilfelle? dette er jo en 5 år gammel sak og det var en bot som ble fullt betalt

Lenke til kommentar

men hvis jeg hadde tatt vekterkurset for seg da, tror du jeg ville hatt en mulighet for å jobbe der da? Selv om jeg har det med offentlig drikking på attesten min

 

er jo i tillegg sikkerhetsklarert på gardermoen

 

i søknaden til jobben sto det at du måtte ha plettfri vandel faktisk, vil tru at det er endel strengere kriterier for en flyplass

Hvis du skal på rød sone, ja.

 

har id kort for rød sone

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...