Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs om dere får så mye da. NHO Service tilbyr 5,5 kr/timen. Det ender nok med noe imellom, og sannsynligvis nærmere 5,5 enn 26 siden man har lagt opp til et moderat oppgjør i år.

 

Mener du at dere fortjener veldig mye høyere lønn enn helsefagarbeidere?

Lenke til kommentar

Spørs om dere får så mye da. NHO Service tilbyr 5,5 kr/timen. Det ender nok med noe imellom, og sannsynligvis nærmere 5,5 enn 26 siden man har lagt opp til et moderat oppgjør i år.

 

Mener du at dere fortjener veldig mye høyere lønn enn helsefagarbeidere?

 

Tull og tøys.

 

Tilbudet var 1,25 - som i frontfaget - og 75 øre i tillegg. Noe som gir 2 kroner. NHO Service regnet inn 3,50 som ble gitt i januar-forhandlingene, og sier at tilbudet er på 5,50. Men det reelle tilbudet er på 2 kroner. 3,50 fikk vi uansett fra 1. april, og har ingenting med denne forhandlingen å gjøre. At vi har takket nei til 5,50 er noe NHO sier til media for å fremstille seg selv som generøse, og vekterne som griske

 

I tillegg var kravet økt nattillegg og fagbrevtillegg. Her fikk vi ingenting. Nattillegget er per i dag på 25 kr timen. En offentlig ansatt helsefagarbeider har mellom 45-50% av timeslønnen i tillegg. Tipper det tilsvarer rundt 60-80 kr i nattillegg. Fagbrevtillegget er i dag på 5 kr, og har aldri vært endret på. Det vil si at en utdanning på 4-5 år i faget gir 5 kr mer i timen. Jeg tror ikke det finnes andre fag med så lavt fagbrevtillegg.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Hvilke tillegg har jeg rett på hvis jeg f.eks har jobbet 260 timer på en måned?

Jobber som stasjonær vekter og hadde mange antall timer forrige mnd.

Det var min første mnd i firmaet jeg jobber for og vet ikke helt om jeg vil si i fra om dette til de. Er redd for at de ikke vil kontakte meg for å jobbe så mye ekstra hvis jeg egentlig har rett på mer betalt. De tror sikkert at jeg er uvitende til dette(det er jeg vel også). Siden jeg er ny i bransjen så har jeg ikke så mye kunnskap om dette.

Lenke til kommentar

Du har rett på mye mer betalt. Du skal ha 50% ekstra lønnstillegg etter du har passert 162,5 timer på vanlige hverdager. I helgen skal du ha 100% (dobbel lønn) etter 12:00 på lørdag, frem til 06:00 på mandags morgen. Selvfølgelig skal du skrive ekstra for dette, uavhengig av hvor redd du er for at de ikke blir å kontakte deg i ettertid.

 

Om man jobber natt har man krav på overtid etter man har passert rundt 153 timer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar, Thomas!

Så hvis jeg har et helligdagstillegg på 100%, så får jeg 150 eller 200% ekstra lønnstillegg?

Bør jeg si i fra om dette før lønning, eller vente å se om jeg faktisk får 50 og 100% ekstra lønningstillegg?

 

Tillegg for overtid og helligdag utelukker ikke hverandre, så om du jobber overtid på en helligdag skal du ha begge deler.

 

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer der du jobber, men jeg fører tilleggene inn når jeg skriver timeliste på slutten av hver måned.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Det er normalt at timelistene har egne ruter hvor man fyller inn disse tilleggene.

 

Men jeg vil anbefale deg å lese vekter overenskomsten, da alt dette står der. Man kan ikke forvente at arbeidsgiver kan denne til punkt og prikke, og man kan heller ikke forvente at arbeidsgiver skal sitte og redigere alle timelistene som kommer inn fordi arbeidstakerne ikke kan tariffen. Så med andre ord ser man ikke snurten av tilleggene om man ikke får dem notert.

 

Er forsåvidt ganske sjokkert over hvor mange som takker ja til en jobb uten å sette seg inn i overenskomsten for bransjen. Dette er noe av det første man bør kunne i en ny jobb.

 

Får timelister tilsendt fra firmaet jeg jobber for. Noterer selvfølgelig dager og timer jeg jobber også. Vil ikke legge ut hvilket firma jeg jobber for, av naturlige årsaker.

 

Disse naturlige årsakene kommer kanskje av at du ikke har lov å jobbe så mye hver måned. ;)

Lenke til kommentar

I tillegg var kravet økt nattillegg og fagbrevtillegg. Her fikk vi ingenting. Nattillegget er per i dag på 25 kr timen. En offentlig ansatt helsefagarbeider har mellom 45-50% av timeslønnen i tillegg. Tipper det tilsvarer rundt 60-80 kr i nattillegg. Fagbrevtillegget er i dag på 5 kr, og har aldri vært endret på. Det vil si at en utdanning på 4-5 år i faget gir 5 kr mer i timen. Jeg tror ikke det finnes andre fag med så lavt fagbrevtillegg.

 

Sier du at de 26 kronene gjelder økt nattillegg og fagbrevtillegg? Fikk inntrykk av at det gjaldt en grunnlønnsøkning på 26 kroner/timen.

 

Helt enig i at de tilleggene var veldig lave. Må jo lønne seg å ta utdanning i faget. Ses helg på som mer ubekvem arbeidstid enn natt? Nattillegget burde vel vært høyere enn helgetillegget?

Lenke til kommentar

Dere som mener at vektere fortjener mer lønn, kan dere begrunne dette? Hva gjør dere i løpet av en arbeidsdag som rettferdigjør en bedre lønning?

 

Husk at stort sett hvem som helst kan bli vekter.. Et fagbrev som vekter krever strengt talt ikke mer en noelunde normal sosial iq.. i forsjell fra en tømrer/rørlegger/etc som faktisk er nødt til å bruke læretiden til å lære ting, ikke å vente/lese bok/se en film/ prate litt med en kunde/ etc.. som er det mesteparten av tiden til svært mange (har lyst å si de fleste, etter egen erfaring med yrket men la gå..) vektere går med til.

 

Det er en grunn til at det er mange studenter i vekteryrket, blandt annet at i mange stillinger så sjer det svært lite, så man kan gjøre lekser og studere på jobb.. Selv med fagbrev i den stillingen så gjør man fortsatt ingenting 80% av tiden.

Lenke til kommentar
Dere som mener at vektere fortjener mer lønn, kan dere begrunne dette?

 

Har så forferdelig mye utgifter. Tror nesten jeg har like mye som en snekker jeg altså, litt usikker på den da i og med at du mener vi ikke trenger å kunne noe eller lære noe...

 

Du skulle vært med meg på de objektene jeg har jobbet på du, da skulle du fått kjørt deg :)

Lenke til kommentar

Høres ut som du hadde svært dårlige objekter. Mange objekter er svært utfordrende med mye ansvar og mange arbeidsoppgaver. Andre kan være mer rolige og kjedelige, mens andre kan det være f.eks. 3-4 anmeldelser på en dag. Det er en jobb som jeg i hvert fall finner noe utfordrende på et skikkelig objekt, som er gøy! Og med den lønna vi har i dag, er det ikke åpent for at folk vil være i vekterbransjen utenom deltid. Mange selskap tilbyr også svært dårlige timelister med typisk kveld-kveld-dag-kveld-dag-dag lister osv. med mye variasjon som er utrolig slitsomt.

 

Jeg synes at det er realistisk at vi får en lønnsøkning på 10 kr timen.

 

Forresten; Hvem som helst kan også bli tømrere og snekkere. Så vidt jeg har sjekket har sikkerhetsfag rundt omkring ofte et høyere snitt på VGS enn byggfag. Til sammenlikning finnes det mer i vekterbransjen enn der studenter er, a la senter, resepsjon osv. Synes du skal lære litt om det yrket du "hadde" en gang, før du uttaler deg om det.

Lenke til kommentar

Utgifter har vi alle, ser helt klart at alle vil ha mer lønn.. er ikke det.. vil bare se noen begrunnelser med tanke på andre jobbers lønnsnivå vs oppgaver..

 

Og jeg vet at det finnes vekterjobber som krever sin mann, helt klart.. såvidt jeg husker så har en del av de jobbene også tilleg i lønnen, Noe som bare er rett og rimelig. Dette varierer vel sikkert. Kansje en ide å få et skille mellom jobber der man faktisk gjør noe og jobber som den under--->

 

Men om eg drar den helt ut i den andre enden; stasjonærvekteren som sitter i ett rom og ser film og sitter på facebook i 9 av 11,5 timer, fagbrev eller ikke, hvorfor skal han få bedre lønn en butikkansatte, hjelpepleiere, etc...?

Lenke til kommentar

Hvilke tillegg snakker du om? Våre tillegg for ubekvem arbeidstid og nattillegg er jo dårligere enn butikkansattes, hjelpepleiere o.l.

 

Jeg har enda ikke sett på min fartstid en eneste vekter på jobb som har vært på facebook ved et eneste tilfelle som stasjonærvekter ved ITV eller generelt i vaktholdet. Kan være sløvere noen steder enn andre ift firma, tror nok de aller fleste har god rutine på dette.

 

Du fremstiller på en måte vekteryrket som noe a la det samme som butikkyrket og hjelpepleiere. Alle disse er særegne innenfor hver sin bransje til viss grad. Sikkerhet og service er jo svært nært og har ofte en rød tråd i gjennom vekterbransjen, men alt i alt vil jeg bare si at vi ikke har samme gunstige tider vi jobber på, ingen risikotillegg for vanskelige situasjoner hvor politiet ikke har tid til å komme til vår hjelp (basketak med flere o.l.), og vi har et mye større ansvar enn den vanlige kassereren på kiwi i mange tilfeller.

 

Det er viktig å se flere sider av vekterbransjen også enn stasjonærvekter og din erfaring. Ikke alle egner seg til vekteryrket heller, mens "alle" kan bli ingeniører, kan ikke "alle" bli vektere, det er restriksjoner her som alle andre steder. Se på politifolk som ikke bestod vekterkurset :tease:

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Dere som mener at vektere fortjener mer lønn, kan dere begrunne dette? Hva gjør dere i løpet av en arbeidsdag som rettferdigjør en bedre lønning?

 

Husk at stort sett hvem som helst kan bli vekter.. Et fagbrev som vekter krever strengt talt ikke mer en noelunde normal sosial iq.. i forsjell fra en tømrer/rørlegger/etc som faktisk er nødt til å bruke læretiden til å lære ting, ikke å vente/lese bok/se en film/ prate litt med en kunde/ etc.. som er det mesteparten av tiden til svært mange (har lyst å si de fleste, etter egen erfaring med yrket men la gå..) vektere går med til.

 

Det er en grunn til at det er mange studenter i vekteryrket, blandt annet at i mange stillinger så sjer det svært lite, så man kan gjøre lekser og studere på jobb.. Selv med fagbrev i den stillingen så gjør man fortsatt ingenting 80% av tiden.

 

Det er da stor forskjell fra å jobbe på objekt som f.eks Oslo S. hvor det skjer ting hele tiden og et rolig oppdrag hvor man f.eks sitter bak en resepsjon. Det er vel dette som gjør det vanskelig å avgjøre hvem som fortjener god og dårlig lønn i dette yrket.

Lenke til kommentar

Hvilke tillegg snakker du om? Våre tillegg for ubekvem arbeidstid og nattillegg er jo dårligere enn butikkansattes, hjelpepleiere o.l.

Tilleg for miljøvektere for eksempel.

 

Jeg har enda ikke sett på min fartstid en eneste vekter på jobb som har vært på facebook ved et eneste tilfelle som stasjonærvekter ved ITV eller generelt i vaktholdet. Kan være sløvere noen steder enn andre ift firma, tror nok de aller fleste har god rutine på dette.

altså, det der tror eg enkelt og greit ikkje på, da det strider så hardt med det jeg har sett.. Nå er det ikke nødvendigvis så farlig at de ser film i arbeidstiden, da arbeidet er å vente.. og hva man gjør når man venter er vel fan ett fett..

 

Du fremstiller på en måte vekteryrket som noe a la det samme som butikkyrket og hjelpepleiere.
Nei, jeg tok bare ett par yrker som har ca samme betaling, ofte mindre. men som gjør jævli mye mer i løpet av en arbeidsdag enn mange vektere

 

ingen risikotillegg for vanskelige situasjoner hvor politiet ikke har tid til å komme til vår hjelp (basketak med flere o.l.), og vi har et mye større ansvar enn den vanlige kassereren på kiwi i mange tilfeller.

Jo, det er tilleg for diverse oppgaver som er nedfelt i tariffen, verditransport og miljøvekter f.eks. De som havner i basketak i arbeidstiden som vekter er vitterlig en forsvinnende liten andel av vektere i norge..

 

Ta i betraktning at timelønnen er sinnsyk god om man bare regner de timene man måtte jobbe litt hardt :wee: EKSEMPEL: Asylmottak, gå rundt å sige og prate litt mesteparten av dagene, før det plutselig braker løs i 20 minutter med brann i søppelet og en slosskamp eller to.. resten av uken er rolig...

(asylmottak varierer veldig, og kan vere ett av de "interresante" objektene å vere på, men stort sett så er det rolig der og etter min erfaring)

Det er viktig å se flere sider av vekterbransjen også enn stasjonærvekter og din erfaring. Ikke alle egner seg til vekteryrket heller,
Jeg har jo sagt at de eksempelene jeg gav var i den ene enden av skalaen, men jeg lurer fortsatt på om dere er enig i at disse jobbene skal lønnes likt med andre vekterjobber der det faktisk er noe å gjøre..

 

Alle egner seg ikke til vekteryrket nei, men det hindrer en overhodet ikke fra å bli ansatt i de største firmaene.. Det er jaggu mye rart rundtomkring.

 

En "Vekter" i dag er en ekstremt vag tittel. Dere burde kansje jobbet for å dele dere opp i større grad mellom de forsjellige type jobbene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...