Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 470


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oldman: 470-kortet skal klokke ganske godt for å ta innervingen på 5870 som allerede har et 20% forsprang og som kan klokke :ph34r:

Hva mener du med 20% ?

 

Jeg kan klokke mitt 5870 kort fra 850 (stock) til ca 1050 med stock kjøler på fullt, det er en økning på ca 23%.

 

Jeg kan klokke mitt 470 fra 607 (stock) til ca 875 med stock kjøler på fullt, det er en økning på ca 44%.

 

I tillegg får jeg mer ytelse pr prosent oc på 470 (og 480) kortet enn tilsvarende på 58xx kort. Så max klokket får jeg noe sånt som 15-20% ytelsesøkning med 5870, mens max klokket 470 gir meg ca 40-44% ytelsesøkning. Tallene er avhengig av applikasjon osv, men jevnt over skalerer 470 bedre i ytelse ved oc enn 58xx.

 

470 kortet mitt er nok ett heldigere eksemplar enn mitt 5870, men ut ifra det jeg har testet så regner jeg 470 for å være raskere enn 5870 hvis begge klokkes.

 

Støymessig trives jeg like dårlig/godt med begge kortene, mulig det er flere db fra 470 men lyden irriterer like lite/mye fra begge. Kjører i dag vann på 5870 kortet, og kommer til å bestille blokk til 4x0 kortet også etterhvert, da resten av maskinen er svært stille.

 

Jeg er ikke veldig nVidia fan, og hvis noen spør meg hvilket skjermkort jeg anbefaler så svarer jeg 5850 til de fleste. Men ytelsen til 400 kortene er bedre enn de fleste tester på nett har vist hittil, og støy og varme er heller ikke så ille som mange tester ville ha det til.

Endret av OldMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Temperaturene som ble målt på den testbenken er heller tvilsomt den temperaturen du vil få i ditt eget kabinett... ta f.eks 5970. testen viser idle på 57° mens mitt kort ligger helt nede i 41° (det skal sies at mitt får luft rett inn i siden av viften i sidedøren). og dette er i sommer temperaturer.

Lenke til kommentar

Billigste pris for GTX 470 er ikke 2800,- jeg kjøpte Gainward GTX470 på komplett for 2600,- her om dagen.

 

Kjenner ikke igjen varmeutviklingen, ligger stort sett på maks 80C i krevende spill, og viftestøyen er mindre enn på mitt gamle HD 4870 - så jeg er i alle fall fornøyd.

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

Siden det blir påstått en stor ytelseforbedring på den siste beta driveren synnes jeg vi like greit kan fakse over litt info fra nvidia :

This is the first driver release from the Release 256 family of drivers (versions 256.xx to 259.xx). This driver package supports GeForce 6, 7, 8, 9, 100, 200, 300, and 400-series desktop GPUs as well as ION desktop GPUs. Learn more about Release 256 drivers here .

 

New in Version 257.15

 

  • Adds support for Blu-ray 3D with NVIDIA 3D Vision technology. Learn more about the hardware and software requirements here .
  • Increases performance for GeForce GTX 400 Series GPUs in several PC games. The following are examples of some of the most significant improvements measured with GeForce GTX 480. Results will vary depending on your GPU and system configuration:

    • Up to 14% in Aliens vs. Predator (1920x1200 noAA/AF – Tessellation on)
    • Up to 4% in Batman: Arkham Asylum (1920x1200 4xAA/16xAF PhysX=High)
    • Up to 5% in BattleForge (1920x1200 4xAA/16xAF – Very High settings)
    • Up to 5% in Call of Duty: Modern Warfare 2 (1920x1200 4xAA/16xAF)
    • Up to 4% in Crysis: Warhead (1920x1200 4xAA/16xAF – Enthusiast setting)
    • Up to 24% in Enemy Territory: Quake Wars (1920x1200 no AA/AF)
    • Up to 9% in Far Cry 2 (2560x1600 8xAA/16xAF)
    • Up to 25% in Just Cause 2 (2560x1600 no AA/AF - Concrete Jungle)
    • Up to 7% in Metro 2033 (1920x1200 no AA/16xAF – Tessellation on)
    • Up to 40% in Metro 2033 with SLI ((1920x1200 4xAA/16xAF – Tessellation on)
    • Up to 8% in S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (1920x1200 no AA/AF – Day)
    • Up to 110% in Stone Giant with SLI (2650x1600 – Tessellation on, DoF on)
    • Up to 6% in The Chronicles of Riddick: Dark Athena (2560x1600 no AA/AF)
    • Up to 9% in Unigine: Tropics (2560x1600 no AA/AF – OpenGL)
    • Up to 5% in 3DMark Vantage (Performance and Extreme Presets)
    • Up to 19% with Transparency AA (1920x1200 4xTrSS – measured in Crysis)

 

Ytelseøkningen er uansett i helt spesifikke spill og med enkelte innstillinger ser det ut som, men dette er langt ifra en Generell ytelseøkning på 20% til 50% som noen påstod i denne tråden. Hvordan dette vil slå ut på en testbench gjenstår å se.

Lenke til kommentar

Fps i 1 til 2 år gamle spill er helt uinteressant for min del. Det er spill som har gått i glemmeboken. Jeg skjønner at det ikke lett lar seg gjøre å være "up to date" hele tiden, men skal man først oppdatere test rutiner så hvorfor ikke?

 

Eksempel liste:

 

Mass Effect 2 - Jan 2010

Aliens vs. Predator - Feb. 2010

Bfbc2 - Mars 2010

C&C 4 - Mars 2010

Metro 2033 - Mars 2010

Just Cause 2 - Mars 2010

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction - Apr 2010

Lenke til kommentar

Det var en powerpoint slide med samme lista på en annen site hvor bruken av DX10/DX11 ble lista for spillene. Snitt ökningen på de spillene som brukte DX11 var 8.5%. Langt fra 20-50%. Spörsmålet er like gjerne hva originalscoren var i det ene tilfellet hvor de hadde 40% ökning m. SLI - kanskje den var ugunstig lav til å begynne med?

Lenke til kommentar
"Noe er galt med testen deres HW. FPS verdiene er alt for lave, spesielt Warhead. Bjorn3D får 30MIN fps og 40 AVG fps. Kan dere forklare meg hvorfor ? Deres AVG fps er 29 ... tidelig feil hos dere."

 

Har du sammenlignet all hardware som er brukt?, veldig sannsynlig at svaret ditt ligger her.

 

Sum sumarum så er det slik jeg var redd for første rundet Fermi ble utsatt(ved lansering), for dyrt, for varmt i forhold til ytelsen og ikke minst i forhold til 5870 - 5970. Det er uansett bare bra at ATI har litt medvind nå (haddet ikke akurat glimmrendet salgstall under 8800 serien til nvidia), nVidia har mer en nok penger til å komme sterkt tilbake.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Fermi kan jo bli bra i neste runde når alt er optimalisert.amd skal følge samme i samme spor med northern island så får man vel flere svar på om dette er veien og gå,gidder ikke kaste bort penger før fermi2/northern island er ute med forhåpentligvis lav tdp/støy/temp og 100% kickass singel-gpu-ytelse :D

Lenke til kommentar

Går i bølgedaler det her. Må innrømme at jeg er litt skadefro med bakgrunn i Nvidias rebranding-policy (les: melking) på forrige generasjon, samtidig som det på CPU-fronten utvilsomt er en konkurransemessig fordel at AMD kan hente penger på GPU-salget. Får tro dette ikke går for hardt utover Nvidia i det lange løp og for konkurransens skyld håper jeg de kommer sterkt tilbake.

Lenke til kommentar
Test: MSI Geforce GTX 470

En prisgunstig Fermi-versjon?

Beste priser:

1. 2777,– hos Pixmania

Siden når ble 2777 kr for et skjermkort prisgunstig?

 

Når jeg hører ordet prisgunstig i forbindelse med skjermkort så tenker jeg med en gang på klassen 300-1000 kr

Lenke til kommentar

som sagt tildigere, av de alle tester jeg har sett så kan man forvente seg endel ytelses forbedring med fermi optimaliserte 257.15 driverne. Noen på Guru3D henviser til feks sin gtx 470 gikk fra 70fps i BFBC2 til 97fps (avg fps). Også gode forbedringer i både Dirt2, Crysis Warhead, Just Cause 2, osv. Også SLI skal ha fått en boost med disse driverne. GTX 465 er btw bare litt kjappere en gtx 275, imo /fail fra nvidia, tho kun sett becnhes med gamle drivere, den får vel en liten boost den også.

Lenke til kommentar
Test: MSI Geforce GTX 470

En prisgunstig Fermi-versjon?

Beste priser:

1. 2777,– hos Pixmania

Siden når ble 2777 kr for et skjermkort prisgunstig?

 

Når jeg hører ordet prisgunstig i forbindelse med skjermkort så tenker jeg med en gang på klassen 300-1000 kr

 

Står jo prisgunstig Fermi-versjon. Finne du noen billigere versjon av Fermi? ;)

Lenke til kommentar
Det menes jo prisgunstig i sin klasse. Prisgunstig og low-/mainstream er vel ikke nødvendigvis synonymer.

I første setning sier du at prisgunstig tilhører en bestemt prisklasse, deretter sier du at prisgunstig ikke behøver å tilhøre en bestemt prisklasse. Ser du motsetningen?

 

Står jo prisgunstig Fermi-versjon. Finne du noen billigere versjon av Fermi? ;)

Billig - billigere - billigst. Klarer du å finne noen versjon av Fermi som er billig i det hele tatt? Eller prisgunstig?

 

Mindre dyrt er vel en bedre formulering.

Lenke til kommentar
Det menes jo prisgunstig i sin klasse. Prisgunstig og low-/mainstream er vel ikke nødvendigvis synonymer.

I første setning sier du at prisgunstig tilhører en bestemt prisklasse, deretter sier du at prisgunstig ikke behøver å tilhøre en bestemt prisklasse. Ser du motsetningen?

 

Står jo prisgunstig Fermi-versjon. Finne du noen billigere versjon av Fermi? ;)

Billig - billigere - billigst. Klarer du å finne noen versjon av Fermi som er billig i det hele tatt? Eller prisgunstig?

 

Mindre dyrt er vel en bedre formulering.

 

Nå er vi i gaming segmentet. du får IKKE GAMING skjermkort til 300 kr. :nei:

Endret av StopNsteer
Lenke til kommentar

Hvem sier at Fermi begrenses til spilling? Eller at prisgunstig skal hentyde på et bestemt segment? Hvem sier at man ikke kan spille med et skjermkort til 300 kr. Spill er ikke synonymt med 100 fps i Crysis.

 

Jeg synes som sagt at prisgunstig er en misvisende formulering. Det burde stått mindre dyrt eller noe sånt i stedet for.

Lenke til kommentar
Det menes jo prisgunstig i sin klasse. Prisgunstig og low-/mainstream er vel ikke nødvendigvis synonymer.

I første setning sier du at prisgunstig tilhører en bestemt prisklasse, deretter sier du at prisgunstig ikke behøver å tilhøre en bestemt prisklasse. Ser du motsetningen?

 

*snip*

 

Han sier jo ikke at "prisgunstig" tilhører en bestemt klasse. Han sier vel at man finner "prisgunstige" produkter i hver bestemte klasse?

Sånn velger jeg hvertfall å tolke det, og det er forsåvidt min mening også. Jeg mener at prisgunstig ikke nødvendigvis trenger å være ett grafikkort til lav pris (<1000kr), men at det kan være et billig kort til sin prisklasse. 300-1000kr, 1000-1500kr og oppover etc.

 

edit: For å gjøre meg selv enda tydligere, hver prisklasse kan ha et prisgunstig produkt. Noe som testens ingress spørr etter, om fermi er et prisgunstig kort.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...