Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 470


Anbefalte innlegg

Det menes jo prisgunstig i sin klasse. Prisgunstig og low-/mainstream er vel ikke nødvendigvis synonymer.

I første setning sier du at prisgunstig tilhører en bestemt prisklasse, deretter sier du at prisgunstig ikke behøver å tilhøre en bestemt prisklasse. Ser du motsetningen?

 

Delvis enig. Begrepet "prisgunstig" må jo ses i sammenheng med hva det ses i forhold til. Det er mer eller mindre prisgunstig kontra produktet man sammenlikner med. I denne sammenhengen var det, slik jeg leser det, myntet på forskjellen mellom GTX470 og 480 siden det så langt kun er disse som er lansert, og da mener jeg at det ikke er så upresist. Men når det lanseres billigere utgaver av Fermi, så blir saken en helt annen. Så ja, jeg ser poenget ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har nesten lik ytelse(GTX 470 vs HD 5870) til tross for at HD 5870 er 500kr dyrere. Ja, det er mye GeForce kortene burde gjøre bedre, men du overdriver.

 

Du skriver da det... Samme hvor nøye jeg leser. Men ok, da får du linke til testene der 470 generelt yter nesten like bra som 5870, så har du ikke overdrevet (som ikke utelukkendet baserer seg på Heaven Bench og andre nVidia favoriserte spill)

 

Ang physX skal jeg gi deg halveis rett for listen er ikke velidg overbevisendet, ikke mange høydare spill heller.

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_all.html

 

Ja vi for vente å se, jeg tror ATI og nVidia må finne en felles standard før det tar av.

 

gå og les hos bjorn3d, generelt er google noe du også selv kan bruke. Generelt yter GTX470 bedre enn 5870 med AA slått på.

Lenke til kommentar

Bare meg som stusser på at kortet ligger høyere på idle, både på temp. og strømforbruk, enn GTX480? Burde det ikke være motsatt?

GTX 470 har ikke like kraftig kjøleløsning som GTX 480 har, så dette er nok korrekt.

 

Dårligere kjøleløsning kontra GTX480 forklarer høyere idle-temp., men ikke strømforbruk. Eller er det kjøleren som må jobbe så mye at den drar opp antallet Watt...???

Lenke til kommentar

 

Definer god spill opplevelse ? selvfølgelig som kan kjøre de samme spillene til en mye mindre penge. men da må man skru ned oppløsning/detaljer. og da blir det jo ikke sammenlignbart. som flere prøver å poentere er at det er prisgunstig i sin KLASSE. ikke i low end klassen. men noen her "hint" skjønner ikke det hehe.

 

Morsomt at du nå definerer "kortet" innen en helt spesiell klasse, det er forsåvidt lurt, men du kommer ikke unna det faktum at et annet , billigere skjermkort , gjør akkurat den samme jobben uten problemer.

 

At du mener at et skjermkort som koster atskillig mer pr fps enn et annet billigere skjermkort er prissgunstig får bli ditt problem , sammenligningen din blir det samme som å kalle en "Ferrari" for prisgunstig.

Så du ikke innlegget mitt her ista, at gtx470 var det billigste korte per FPS per idag? Mener du SERIØST at en skjermkort til 500kr vil "gjøre akkurat den samme jobben uten problemer" i et spill? tenk deg samme innstiller, samme spill, og den vil klare spillet like godt? Hvorfor er du så jævlig vanskelig idag a? :tease:

 

Nok en gang, det MEST gunstigste korte per idag:

GTX480-91.jpg

Endret av StopNsteer
Lenke til kommentar

Angående PhysX gir jeg meg selv helt rett. :p Er høydare et ord forresten? Hva mener du med det? Jeg mener ivertfall det er flere gode spill i listen, selv om jeg ikke har studert hele listen enda. I listen over PhysX applikasjoner er det ca 170-180 spill (tell selv), og 170-180 utviklere(!). Er det få synes du...?

 

Hva er det som ikke er overbevisende med den listen...? Selv om det ikke er flere enn 180 spill og utviklere, noe som faktisk er ganske mye, så er det uansett et fullverdig godt argument og en fordel ATI ikke kan skilte med. Jeg har flere PhysX spill som jeg vil spille med PhysX aktivert. For meg og sikkert mange andre er det derfor et godt argument, da jeg gjerne vil utnytte teknologien og fortsatt opprettholde den gode ytelsen.

PhysX kan også brukes mot bare CPU i PC spill, Xbox360, PS3 og tilogmed iPod/iPhone. Tar man med alle disse spillene under et blir det en nokså lang liste ja, men ser man kun på spillene som bruker PhysX mot GPU er lista langt mindre imponerende.

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

 

Ganske få spill etter så lang tid. Man kan også se at det hovedsaklig er lav budsjett spill eller små utviklere som har benyttet seg av dette, sannsynligvis pga disse har vanskelig med å si nei til pengestøtten og assistansen fra nVidia. Det virker ikke akkurat som at dette er noe spillutviklerene stort sett vil ha. Ihvertfall ikke når dem blir låst til nVidia.

 

Når rett skal være rett er ikke den lista oppdatert med Metro 2033, det første spillet til 4A Games.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Apropos HD 5850, så virker det som 2x HD 5770 i Crossfire yter bedre i de fleste spill (et par unntak selvsagt). Prisen er omtrent den samme som for ett enkelt 5850.

 

Burde ikke blande inn Crossfire løsninger i dette prissegmentet føler jeg, da må du jo begynne å ta forbehold om diverse bugs som kan oppstå, eventuelle micro-stuttering problemer osv..

 

Har opplevd mye rart med diverse SLI løsninger som GTX295, 2x GTX285 osv.. Til at jeg holder meg unna det på en stund, og etter hva jeg leser og hører så er faktisk SLI endel bedre enn Crossfire, så da orker jeg ikke engang å tenke i de retninger :p

Lenke til kommentar

Bare meg som stusser på at kortet ligger høyere på idle, både på temp. og strømforbruk, enn GTX480? Burde det ikke være motsatt?

GTX 470 har ikke like kraftig kjøleløsning som GTX 480 har, så dette er nok korrekt.

 

Dårligere kjøleløsning kontra GTX480 forklarer høyere idle-temp., men ikke strømforbruk. Eller er det kjøleren som må jobbe så mye at den drar opp antallet Watt...???

Kan aldri tenke meg at strømforbruket øker hvis kjølesystemet yter dårligere. :p Er nok noe med arkitekturen/oppbygningen. Kanskje viften drar 20mW mer, men det er ingenting.

Lenke til kommentar

 

Så du ikke innlegget mitt her ista, at gtx470 var det billigste korte per FPS per idag? Mener du SERIØST at en skjermkort til 500kr vil "gjøre akkurat den samme jobben uten problemer" i et spill? tenk deg samme innstiller, samme spill, og den vil klare spillet like godt? Hvorfor er du så jævlig vanskelig idag a? :tease:

 

 

Selvsagt oppnår man ikke 200fps med et kort til under tusen lappen med mindre spillet er rimelig utdatert , men akkurat nå så går det greit å oppnå helt spillbare fps på de mest brukte oppløsningene for en vanlig bruker.

 

Et 5770 til 1 / 3 av prisen oppnår faktisk 50-55% av ytelsen til et Gtz 470 på 1920x1080 : http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/18 , Tar du for eksempel Resident Evil 5 så oppnår kortet faktisk 64fps mot Gtx 98 fps.

 

Jeg vil påstå at for en vanlig bruker så vil definisjonen prisgunstig være riktig for et billig kort som yter bra i spill målt opp mot kraftigere skjermkort.

 

Selvsagt man kan sikkert blåse opp oppløsningene enda mere, men ærlig talt, størsteparten av brukerne kommer garantert til å spille Wow / CS i maks 1680x1050 antar jeg.

Lenke til kommentar
Raptor' date='27. mai 2010 - 13:14' timestamp='1274962448' post='15709359']

Her var det så mye helt på jordet at jeg nesten må rette på det...

PhysX er en døende platform, dette fordi DX11 kommer med DirectCompute og OpenCL.

For det første er det du sier feil, for det andre så sammenligner du epler og appelsiner her.

PhysX er et rammeverk for å implementere fysikk i en 3D verden, og kjører både på CPU, Xbox360, Playstation 3, Wii og GPU. Det er per dags dato en av de mest adtbredte rammeverkene for fysikk.

CirectCompute og OpenCL er rammeverk for å gjøre generell prosessering på GPU (GPGPU), og kan sammenlignes med CUDA.

 

Det er riktig det du sier her, men jeg hoppet kanskje litt langt i påstanden min.

OpenCL kan implementere OpenSource F.eks "Bullet's open-source physics libraries" som tredjepart i fysikk for spill.

 

OpenCL -> Bullet -> felles fysikk Bibliotek. Altså riktig vei.

 

DirectCompute er en API som tillater utviklere å implementere fysikk simulering og general purpose programming på skjermkort uavhengig av Produsent. Nå når vi har en platform for fysikk simulering som kan brukes på både Ati og Nvidia så er spillverden plutselig blitt ett mye bedre sted.

Som du sikkert ser av svaret over, så er dette også helt feil. DirectCompute er et API for GPGPU.

 

Gpgup er det som fører til lettere implementering av fysikk kalkulering. Siden du jobber med dette så vet du jo dette. Slik som samboeren min som jobber med CUDA fysikk simulering hver dag. En av de desidert beste områdene å bruke gpgpu er akkurat fysikk.

 

Hvis det kommer fysikk simulering i DX11 spill som er PhysX eksklusiv så er de kjøpt og betalt av Nvidia. Gjør de dette så skader det alle spillere uansett om du sitter med Nvidia eller ATI. Da er og blir fysikk simulering i spill nødt til å være kun kosmetisk slik at det ikke ødelegger spillet for de som ikke kan benytte seg av denne simuleringen.

Nope, fordi de kan helt fint kjøre CPU versjonen av PhysX for AMD kort, og GPU versjonen på kort som har CUDA støtte. Det er ikke sånn at fysikken ikke virker med AMD-kort, du bare få ikke så mange detaljer...

 

I realiteten er ikke dette noe godt alternativ.

 

CUDA = ATI Stream Technology

CUDA er IKKE det samme som AMD Stream. AMD sitt Stream SDK er milevis bak CUDA, tro meg, jeg jobber med de. Dessuten er AMD Stream (Brook+ og CAL) lagt dødt. AMD vidreutvikler bare OpenCL.

 

At de har sluttet med Ati stream til fordel for DirectCompute visste jeg ikke. Egentlig bare bra at de heller går for DirectCompute med OpenCL. Slik kan vi da få en felles platform.

 

3d Vizion = 3d party 3d vision support, eksempelvis iZ3D støtte.

Nå bruker ikke jeg 3D, men etter hva jeg har forstått så er Nvidia sin løsning mye bedre.

 

Har ikke prøvd noen av de, skal ikke si noe om kvaliteten. Men så lenge du støtter 3 party så er det opp til de å lage gode produkter.

 

Jeg vil til slutt bare nevne noe om tesselering. Ati har hatt tesseleringstøtte siden 2001. Det er ATI som har vært pådriver for å få tesselering inn i DirectX, og nå har de etter mange år endelig fått det inn i DX11 slik at alle gamere uansett Nvidia og ATI skal kunne få nytte av teknologien.

Du har helt fint kunne kjørt tesselering på Nvidia sine eldre kort også. Det var først med R600 brikken at AMD hadde en "dedikert" tesselator, problemet var at den ikke ble eksponert i noen API.

 

Poenget er at ATI prøvde å få tesselering til å bli en felles løsning ved å pushe det inn i DX.

 

For mange her så virker det som at de tror Nvidia har funnet opp tekonologien, dette er da helt feil. De har bare rett og slett ikke giddet å støtte denne teknologien før de absolutt måtte, altså når DX 11 spesifikasjonen sa at det skal være inkludert.

Som nevnt før så har det gått helt fint å gjøre tesselering på eldre Nvidiakort også, det bare er ikke så raskt.

Når det gjelder tesselering i DX11 så har Nvidia implementert tesselering på en mye mer elegant og skalerbar måte enn AMD, det er vel derfor de får mer omtale

 

Sier ikke noe mot at NV har bedre ytelse, for det har de. Men de skal ikke ha cred for å ha funnet det opp.

 

Når kompanier utvikler propritære standarder som f.eks PhysX så skader dette alle spillere. Du kan banne på at Nvidia syntes at DirectCompute og OpenCL ikke skulle vært med i DX11 pakken slik at de kunne hatt sitt PyshX monopol en stund til. Looking out for gameres interests my *SS.

For det første så er ikke OpenCL en del av DX11...

For det andre så var faktisk Nvidia før AMD til å inkludere DirectCompute i driverene, og når det gjelder OpenCL så er Nvidia sin implementasjon et lite lysår foran AMD sin, tro meg... Jeg har jobber med begge.

 

PhysX kommer nok til å leve i beste velgående, det kommer nok etterhvert en OpenCL eller DirectCompute port for PhysX tenker jeg.

 

Det skulle stått bare DirectCompute, my bad. Men du som alle må da kunne sette pris på utvikling som fører til en felles platform. Og jeg håper for alle sin del at PhysX dør ut og Bullet eller andre 3d party løsninger kommer inn.

Lenke til kommentar

Performance pr dollar testen er enormt begrenset, er jo ikke rart at når man kun tester med 470 / 480 og 5850 / 5870 at man får disse resultatene.

Nei, skal man ha en ordentlig test må man ta med alle DX11 kort og så sørge for at man får en ordentlig oversikt på hvor mye ytelse man får pr dollar.

 

For en gjennomsnittelig bruker så betyr egentlig ikke monsteroppløsninger så veldig mye, men derimot så har man mer interesse av å se om det er spillbart på høye detaljer og normale oppløsninger.

Lenke til kommentar

noen som vet om 3 parts kjølere til GTX 470 ? eller sider som selger ?

Arctic Cooling skal holde på med kjølere for Fermi kortene. Jeg har ventet en stund på dem. Fra før har de laget fantastiske kjølere som er så og si lydløse og kjøler opp til dobbelt så bra som referanse kjøleren. Håper de lanserer kjølerne snart!

 

Zalman VF3000 skal fungere på GTX470 kortet, i tillegg til GTX 480. Zotac har tatt i bruk kjøleren i sin AMP!-serie, men jeg finner ikke noe om støtte for GTX 400-serien på Zalmans nettside om du skal kjøpe kjøleren separat. Men Zalman skal slippe denne separat for salg også designet for GTX 400-serien.

 

Inno3D Geforce GTX 4x0 Hawk har en ikke-referanse kjøler. Noen hevder at dette er Arctic Cooling sin kjøler, men dette er jeg litt usikker på. Inno3D har også GTX 4x0 kort med vannkjøling.

 

GALAXY GeForce GTX 470 GC har en ikke-referanse kjøler der du kan løfte opp viften. Nytt PCB og kjølesystem. De har også gjort kortet en halv tomme (fra 9,5" til 9") kortere :p Kan lese review her.

 

Gainward GeForce GTX470 GOOD Edition; Dette kortet er litt lengre enn referansekortet og skal ha høyere overklokkingspotensial på grunn av kjøleren og det nye kretskortet. Om det er mer overklokkingsvennlig enn de andre vet jeg ikke. :p

 

Palit sitt GTX 470 kort har Display port og har ikke-referanse kjøling.

 

CoolIT Omni A.L.C. er et vannkjølingssett for GTX 400-serien.

 

Evga GeForce GTX 4x0 Hydro Copper FTW er et overklokket kort med vannkjøling.

 

Ellers er det lite ikke-referansekort å se i prisguiden. Dette kommer med tiden.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar

 

Definer god spill opplevelse ? selvfølgelig som kan kjøre de samme spillene til en mye mindre penge. men da må man skru ned oppløsning/detaljer. og da blir det jo ikke sammenlignbart. som flere prøver å poentere er at det er prisgunstig i sin KLASSE. ikke i low end klassen. men noen her "hint" skjønner ikke det hehe.

 

Morsomt at du nå definerer "kortet" innen en helt spesiell klasse, det er forsåvidt lurt, men du kommer ikke unna det faktum at et annet , billigere skjermkort , gjør akkurat den samme jobben uten problemer.

 

At du mener at et skjermkort som koster atskillig mer pr fps enn et annet billigere skjermkort er prissgunstig får bli ditt problem , sammenligningen din blir det samme som å kalle en "Ferrari" for prisgunstig.

Så du ikke innlegget mitt her ista, at gtx470 var det billigste korte per FPS per idag? Mener du SERIØST at en skjermkort til 500kr vil "gjøre akkurat den samme jobben uten problemer" i et spill? tenk deg samme innstiller, samme spill, og den vil klare spillet like godt? Hvorfor er du så jævlig vanskelig idag a? :tease:

 

Nok en gang, det MEST gunstigste korte per idag:

GTX480-91.jpg

 

Den testen har jeg sett før. For å pirke så oppgir de på testen at 5870 koster ca 425 kr enn gtx 470. Det stemmer ikke nå lenger.

 

Jeg syns da at 5870 klarer seg bra med AA enablet her. I de fleste tester skinner den på høy oppløsning med AA i forhold til 470. mulig det 470 har forbedret seg etter driveroppdateringen.

 

Ser også det blir hevdet at mange tester viser 470/480 urettferdighet, da driverne er dårlig optimalisert enda. Men jeg mener at et kort som kommer nesten 1 år etter 5xxx serien til ATI uansett bør spise den til frokost.

 

For å ikke bli misforstått som fanboy, bør jeg opplyse om at jeg på husets fire stasjonære har 2 nvidiakort. 260 og 275 jeg er fornøyd med. For et par år siden hadde nvidia i alle fire :)

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Samtidig bør man ha vannkjøling på disse nye nVidia-kortene.

 

Det behøver man nok ikke. Skjønner ikke hvordan du kan påstå det?

Vel, det er mer et preferansevalg enn en absolutt nødvendighet. I testen her bråker viftekjølingen så mye at de synes den støyer, men hvis du ikke synes det er irriterende så behøver du jo ikke vannkjøling. Jeg ville dog hatt vannkjøling på, da jeg ikke liker slik viftestøy. De blir også veldig varme på luftkjøling og kan muligens trenge vannkjøling hvis man vil overklokke.

Lenke til kommentar

Samtidig bør man ha vannkjøling på disse nye nVidia-kortene.

 

Det behøver man nok ikke. Skjønner ikke hvordan du kan påstå det?

Vel, det er mer et preferansevalg enn en absolutt nødvendighet. I testen her bråker viftekjølingen så mye at de synes den støyer, men hvis du ikke synes det er irriterende så behøver du jo ikke vannkjøling. Jeg ville dog hatt vannkjøling på, da jeg ikke liker slik viftestøy. De blir også veldig varme på luftkjøling og kan muligens trenge vannkjøling hvis man vil overklokke.

 

Hvis det er på grunn av egen preferanse bør du jo skrive det i innlegget? "Testen" som HW.no har gjort på støyen er jo subjektiv all den tid den ikke viser faktiske grafer målt i desibel. Folk overklokker disse kortene på vanlig luftkjøling. Mitt HD5870 støyer også en del, med vifta på auto og en middels overklokk blir VRM-temp opp mot 70 grader...

 

EDIT: Ser at de har klart å få tempen på load på HD5870 opp i 85 grader på stock, det har jeg aldri klart. Maks jeg har sett på core temp på mitt er 67 grader.

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Samtidig bør man ha vannkjøling på disse nye nVidia-kortene.

 

Det behøver man nok ikke. Skjønner ikke hvordan du kan påstå det?

Vel, det er mer et preferansevalg enn en absolutt nødvendighet. I testen her bråker viftekjølingen så mye at de synes den støyer, men hvis du ikke synes det er irriterende så behøver du jo ikke vannkjøling. Jeg ville dog hatt vannkjøling på, da jeg ikke liker slik viftestøy. De blir også veldig varme på luftkjøling og kan muligens trenge vannkjøling hvis man vil overklokke.

Feil, du kan få en tilnermet lydløs luftkjøler, hvis du har store vifter. Se på for eksempel Arctic Cooling sine kjølere. De bruker massive kjøleribber og ofte 3 stk vifter med en diameter på 92mm. Disse har du ikke kjangs å høre. AC kjølerne klarer ofte å halvere temperaturene i forhold til referansekjøleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...