Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 470


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er blind, men ser ikke noe informasjon rundt hvilken driver som har blitt benyttet?

Men tviler sterkt på at det er 257.15 som ble sluppet i går (for de ivrige av oss) / dag (på nVIDIA sine egne nettsider) som hele veien har vært nVIDIA sin store driver release i GTX470 / GTX480 / Fermi sammenheng?

 

Det har lenge blitt lovet store forbedringer, spesielt rettet mot de Fermi-baserte skjermkortene med de nye 256 / 257.xx driverne og det ser faktisk ut til at nVIDIA har lyktes utifra hva ihugga og kritiske entusiast brukere på Guru3D-forumet rapporterer til nå hvert fall, er visstnok litt kluss med diverse SLi oppsett om du kjører noe annet enn GTX470 / GTX480 i SLi, altså 2x GTX285, GTX295 eller whatever så blir det merkbar problematikk med tanke på microstuttering, men bort sett fra det så virker det som 256+ driverne faktisk viser seg å bli såpass gode som nVIDIA har skrytet av og lovet på forhånd!

 

Nå er 257.15 riktignok bare en BETA driver, men vi ser jo konturen av at dagens driverne for GTX470 / GTX480 og da mest sannsynlig den som er blitt brukt i denne testen ikke akkurat har vært tipp-topp optimalisert og derfor blir det jo smått urettferdig å lese en slik test, hvis faktum er at du gratis per i dag kan gjøre en liten driver-oppdatering som fort kan resultere i markant bedre ytelse i en rekke spill?

 

 

Ser jo brukere på Guru3D-forumet rapportere om vannvittige 70-80% raskere innlastingstider i Bad Company2 blant annet, kombinert med et markant positivt hopp i FPS for GTX470 og GTX480.

 

 

 

Jeg vil på ingen måte si at GTX470 eller GTX480 er verdens klokeste investering når det kommer til pris / ytelse, men syntes svartmalingen har skalert litt ut av proporsjoner her, spesielt etter jeg fikk meg mitt GTX480 og GTX470 til dama så har jeg blitt ganske så overrasket over den massive kritikken da mitt GTX480 har til gode å passere 80 grader, samtidig som den ikke lager noe merkbart mer støy for min del kontra HD5870 som jeg byttet det med?

 

 

Mulig jeg er heldig, men dette gjelder da også dama sitt GTX470 skjermkort? Finnes vell grenser på hvor heldig en kan være?

 

 

 

Skal sies at jeg også har sett folk på Guru3D som påstår at deres GTX470 og GTX480 har falt over 10 grader på temperaturen etter de la inn 257.15 driverne, så det er tydelig blitt gjort massive forbedringer og optimaliseringen fra nVIDIA sin side på flere plan er, så er muligens noe kluss med den automatiske viftejusteringen som har gjort at Fermi-kortene har hatt såpass store problemer med temperaturen? Jeg legger hvert fall ikke merke til dette med mine kort og 257.15 driveren!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke lett og time en test av hw mot stadig nye release av drivere. Men samtidig har ryktet om de nye 256 driverene fra nVidia vært i omløp en god stund, så synd dere ikke ventet.

 

Både 470 og 480 kort klokker ganske bra, og ytelsesøkning ved overklokking er bra - bedre enn for ATI 58xx. Så for de som kan vannkjøle og klokke kortene så tror jeg de fleste vil finne at ett overklokket 470 yter bedre enn ett overklokket 5870.

 

I ett vanlig småvarmt kabinett ville jeg heller hatt 58xx kort.

Lenke til kommentar

Noe er galt med testen deres HW. FPS verdiene er alt for lave, spesielt Warhead. Bjorn3D får 30MIN fps og 40 AVG fps. Kan dere forklare meg hvorfor ? Deres AVG fps er 29 ... tidelig feil hos dere.

 

link: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1858&pageID=9006&Content_Random=2960

 

kan ikke se for meg at det er 10 fps forkjell mellom i7 920 og 980 extreme.

 

Og her, så ser man GTX470 ER RASKERE en 5870.

C_Warhead_1920AA.jpg

 

andre eksempler:

GTX480-102.jpg

 

Og et bevis på at HELE konklusjonen deres er feil:

 

GTX480-91.jpg

Endret av StopNsteer
Lenke til kommentar

Hvis denne utviklingen fortsetter så er vel vannkjøling en nødvendighet som kjøling om en 2-3 generasjoner. :p

 

Men hvor er GTX475? GTX275 kunne konkurere med AMD på pris/ytelse i sitt segment. Et kort jeg forøvrig er veldig fornøyd med. Kanskje neste generasjon så vil vi se en GTX575 og modellnavn som er mer tilsvarende GTX2xx serien.

 

Jeg blir hvertfall bare mer og mer overbevist at jeg lett kan hoppe over denne GTX4xx generasjon og rett over på enten GTX5xx eller kanskje så langt som til GTX6xx generasjonen.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Skal sies at jeg også har sett folk på Guru3D som påstår at deres GTX470 og GTX480 har falt over 10 grader på temperaturen etter de la inn 257.15 driverne, så det er tydelig blitt gjort massive forbedringer og optimaliseringen fra nVIDIA sin side på flere plan er, så er muligens noe kluss med den automatiske viftejusteringen som har gjort at Fermi-kortene har hatt såpass store problemer med temperaturen? Jeg legger hvert fall ikke merke til dette med mine kort og 257.15 driveren!

Kan legge til litt mer detaljer her...

 

256-serie (256.xx) driveren var det driveren det opprinnelig var meningen at GF100 skulle lanseres med. Det var betydelige utfordringer med å få denne driveren ferdig i tide, og stabil nok til at det var ønskelig å bruke den. Denne driveren for 400-serien er bortimot skrevet fra scratch, da dette er en helt ny arkitektur (G80/G92/GT200 sin mikrokode er ikke kompatibilitet med GF100 (Fermi)). Vi kommer nok til å se ganske mange forbedringer etter hvert som 256-serie driveren oppdateres og optimeres.

 

Neste "major" release i 256-serien blir 259.xx i slutten av juni, bla. med støtte for 3D Surround for GT200 og GF100 i SLI.

 

Neste "minor" release i 256-serien blir høyst sannsynlig i begynnelsen av juni med støtte for nye GPU'er, samt eventuelt en WHQL-versjon.

 

 

20-50% økning med nye drivere,det har jeg ingen tro på før jeg ser det :Dellers synd og se Nvidia yte så elendig med sin nye arkitektur :no:

Sett ut i fra hvor elendig AMD sin nåværende arkitektur presterte i første revisjon (alle husker vel HD 2900XT og R600) så skal vi vel ikke dømme den nord og ned enda.

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal si dette var en bedre konklusjon enn den totalt fjerne vi fikk servert under første Fermi-test. At den i tillegg fikk "hw.no anbefalt" når det finnes konkurrenter som yter nesten like godt, men er betydelig bedre på ALLE andre områder, inkludert pris, var bare prikken over i`en. Det skal faktisk litt til å vinne tilbake respekt fra lerserne etter en slik oppvisning, men her er de på god vei :)

Lenke til kommentar

Som andre har påpekt før, litt morsomt at dere påpeker at dere har rettet opp "feilen" fra forrige Fermi-test mens det dere i realiteten har gjort er akkurat det samme. Liten vits i å teste med noe annet enn 257.15 for nV og 10.4 for ATi...

 

 

 

 

257.15 er som andre her påpeker fortsatt en beta-driver. Så fort driveren er ute av beta, ettertester vi Nvidia-kortene. Værre er det ikke :-)

 

 

Når det gjelder GTX 480-testen og drivere på det punktet, fantes det ingen andre drivere enn den beta-driveren som Nvidia sendte ut til de som fikk utlevert kort før lanseringsdatoen. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har påpekt før, litt morsomt at dere påpeker at dere har rettet opp "feilen" fra forrige Fermi-test mens det dere i realiteten har gjort er akkurat det samme. Liten vits i å teste med noe annet enn 257.15 for nV og 10.4 for ATi...

 

 

 

 

257.15 er som andre her påpeker fortsatt en beta-driver. Så fort driveren er ute av beta, ettertester vi Nvidia-kortene. Værre er det ikke :-)

 

 

Når det gjelder GTX 480-testen og drivere på det punktet, fantes det ingen andre drivere enn den beta-driveren som Nvidia sendte ut til de som fikk utlevert kort før lanseringsdatoen.

 

 

 

Trodde 257 var ute av Beta men fortsatt ikke WHQL-sertifisert, my bad.

 

Når det gjelder testen av GTX480 så er det jo sant som du sier at dere ikke hadde andre drivere tilgjengelig, men jeg husker at folk sutra over at dere brukte feil ATi-drivere :)

Lenke til kommentar

257.15 er som andre her påpeker fortsatt en beta-driver. Så fort driveren er ute av beta, ettertester vi Nvidia-kortene. Værre er det ikke :-)

Nå er ikke Nvidia sine Beta-drivere som andre beta drivere...

 

Det Nvidia kaller en Beta driver er en "WHQL-kandidat", men isteden for å vente to uker på at Microsoft tester driveren så slipper de den slik at entusiaster, etc. fort skal få tilgang på funksjonaliteten.

 

I 99,99% av tilfellene er WHQL relativt verdiløst...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

skjønner ikke helt åssen hw.no måler tempratur. 93 grader ? jeg har klokket mitt fra 600 på kjernen til 800mhz. og minnet fra 3340 til 4000mhz og jeg ligger på 80 grader etter 1 times spilling.

 

så kortet kan fint klokkes med orginalkjøleren.

 

Med Mindre du kan avlese temperatur direkte fra kjernen skal man aldri stole 100% på di oppgitte temperaturene man får fra sensorer, disse kan faktisk være alt fra spot on til -10 til +10C (eller mer) over riktig temperatur.

 

Når det gjelder ditt oppsett så antar jeg du kjører viften på full guffe , jeg har i alle fall ikke sett noen tester der artikelforfatter har greid å få til så fine temperaturer som du har på stock på standard viftehastigheter (auto).

 

 

Når det gjelder testen så er det flott at det har blitt gjort endringer i hvordan dere tester, men det er fortsatt en del som jeg savner, blandt annet et kraftig gjennomgang av poengsystemet.

 

tror ikke hw.no avleste tempraturen direkte fra kjernen. kjører vifta på AUTO. antar at hw.no har gjort det også. hvis du leser på andre forumer guru3d f.eks så kan du se at det er mange som får lavere en 93 grader selv med overklokket kort.

 

av alle kort jeg har hatt så er gtx 470 det mest klokkevenlige kortet jeg noengang har hatt.

 

Nå har nvidia kommet med en ny driver (257.15) som gir 20-50% høyere ytelse over hele linjen for GTX 400 serien. så da blir denne testen totalt bortkastet. merkelig at hw.no ikke ventet med testen til denne driveren var lansert.

Kilde? 20-50% høyere ytelse er faktisk en ganske kraftig påstand, så det hadde vært flott om du hadde noe å backe den opp med. Hvis tallene dine er i nærheten av sannheten er det uansett veldig bra, for vi trenger virkelig litt konkurranse. Det er uansett ikke første gangen Nvidia eller ATI har bommet stygt med de første kortene med en ny arkitektur, slik som FX-serien eller R600. Begge disse arkitekturene kom som kjent tilbake sterkt, og jeg tror GF100 kan gjøre det samme. Bedre drivere er en fin begynnelse.

 

sjekk guru3d forumet.

Lenke til kommentar

"Ser jo brukere på Guru3D-forumet rapportere om vannvittige 70-80% raskere innlastingstider i Bad Company2 blant annet"

 

Akkurat det er vel rimelig irrelevant? Mulig nvidia hadde samme problem i BC2 som jeg har med mitt 5870. 4Ghz Core i5 og 4gig RAM burde ikke være en av de siste inn på serveren :) Uansett, er jo mye mulig hardware.no har brukt litt tid på denne testen og ikke ville vente i tide og utide på driverene. Har ventet lenge nok på kortene jo ;)

 

Oldman: 470-kortet skal klokke ganske godt for å ta innervingen på 5870 som allerede har et 20% forsprang og som kan klokke :ph34r:

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...