Gå til innhold

Tomsi42 og Anew knuser glass del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, geniale tester folkens. Hadde gjort seg med en litt mer omfattende video som binder sammen alt - kanskje med engelsk teksting også? ;)

 

Skal først redigere de korte klippene før jeg kanskje kan sette sammen en litt større video :)

 

Det ble dessverre en del ufokusert filming, fordi det var vanskelig å se om fokusen var riktig gjennom LCD-skjermen .

Lenke til kommentar

Haha, geniale tester folkens. Hadde gjort seg med en litt mer omfattende video som binder sammen alt - kanskje med engelsk teksting også? ;)

Skal først redigere de korte klippene før jeg kanskje kan sette sammen en litt større video :)

Om det skal bli noe annet enn smertefult å se en slik film, så tror jeg det krever en helt annen planlegging og regi enn det vi hadde her. Det går selvsagt an å sette sammen en "Lensbusters-epsidoe", men da må vi lage litt mer rundt det.

 

Vi har jo massevis av glass og kameraer på lager til en eventuell episode 3 (om noen har en delvis funksjonell dslr på lager, så kan vi nok finne på mye moro :roll:). Det kan vi jo planlegge mye bedre.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kanskje forferdelig å se, men helt sikkert en fryd å gjøre! :devil:

 

Det er mye annet moro vi kunne gjort mtp. vann, sand, varme og annet. Vi hadde faktisk en som tilbød oss en 40D i fjor, men fordi vi har vært så trege med å få gjennomført dette, så har den glippet for oss. :shrug:

Lenke til kommentar

 

 

Her tar vi en titt gjennom bakside an objektivet. Det er mye salt her inne:

874918186_PPWX7-XL.jpg

Er du sikker på at dette ikke er Fungus (mugg/soppsporer som gror inne i objektivet)

Fungus er et emne som totalt har vært utelatt fra akam.no.

 

Fungus trives godt i mørke,varme,fuktige steder som feks. baderom,garasjer,kjellere,fuktig fotobag osv.

Fungus spiser opp organiske materialer som kan befinne seg i coating av linseelementer og i limet som benyttes til sammenliming av linseelementene.

 

http://www.chem.helsinki.fi/~toomas/photo/fungus/

 

forresten morsom test som tildels motbeviser hvorfor man bør bruke filter.

Endret av 123test
Lenke til kommentar
om noen har en delvis funksjonell dslr på lager, så kan vi nok finne på mye moro

Ha ha, ja du hadde nok likt å mose en Canon med Nikonen din. Det ville vært forferdelig å se. :ermm:

D700 vs. 30D? :fun:

Kjære, det var en rabiat fotograf som knuste kameraet mitt, så jeg må nok kjøpe nytt.. :whistle:

 

Akkurat den unnskyldningen jeg trenger for å oppgradere, når kan vi starte?

 

 

Må nesten presisere at dette ikke var helt alvorlig ment..

 

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Er du sikker på at dette ikke er Fungus (mugg/soppsporer som gror inne i objektivet)

Gitt behandlingen vi ga objektivet i fjor, og at lagringen har vært i en tørr og varm kjeller, så føler jeg meg rimelig sikker på at dette er salt.

 

Det er en god grunn til at sopp er lite omtalt på akam, og det er at det er et minimalt problem. :Francis: pådro seg riktignok en soppinfisert 180/2.8, og resultatet ble jo ganske morsomt - selger var radiolog (hadde i det minste tilgang på bestrålingsutstyr) og stekte soppen med en solid dose gammastråling. :devil:

 

Som litt lørdagsgodt (mens vi fortsatt venter på ferdigredigerte filmer ;)) skal vi se på hvile grusomme konsekvenser en skikkelig

 

Sandbox Faceplant

 

kan ha for et ubeskyttet objektiv:

http://www.youtube.com/watch?v=HlN6gX2LJBo

 

...ingenting? Som forventet.

 

Kontrafaktisk spekulasjon (det er det UV-filter folket baserer sin argumentasjon på, så jeg må jo kunne gjøre det samme :roll:): Om jeg hadde hatt et UV-filter på, og det hadde knust, så hadde det vært reell fare for skade fra glasskår, slik vi så i Paparazzi Deathmatch.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Da er det altså tid for

The Main Event

 

I det røde hjørnet, med en vekt på 200 gram finner vi den ubesierede "World Crap Lens Champion": Canon 18-55/3.5-5.6:

876363249_j3Pbd-M.jpg

(oops! et post mortem obduksjonsbilde...)

 

I det blå hjørnet nykommeren Excalibur:

887734222_6P6oM-M.jpg

 

Excalibur har en sving-arm på ca. 90cm og en vekt på litt over 3kg. Kreftene fra denne vekten kanaliseres inn i glasset gjennom denne spikeren (med avkappet hode):

887708284_4dtUM-M.jpg'

 

interessant...

 

Vi kjører to runder med tester - først med en svingarmvinkel på ca. 45 grader, deretter med 90 graders vinkel.

 

Først med solblender fra 45 grader:

http://www.youtube.com/watch?v=ynFXPt6EdV4

 

...så med UV-filter fra 45 grader:

http://www.youtube.com/watch?v=SnKUMxEsdx4

 

UV-filteret "dør" med en stygg ripe, men det gjør jobben.

 

...så ubskyttet fra 45 grader (don't do this at home, kids!)

http://www.youtube.com/watch?v=LBS0f06nYKs

 

Nok kraft til å bøye spikeren og skrape ned langs glasset. Ikke pent:

874483804_cjQWe-M.jpg

 

Her ser vi altså at ved moderat kraft kan det tenkes at UV-filter gjør en slags nytte. Scenariet fordrer altså "noe" som kommer forbi solblenderen, og treffer frontelementet med stor kraft.

 

Ripen har imidlertid ikke synlig virkning:

887763632_9LdYg-M.jpg

("Foto": Tom)

 

Tid for å øke innsatsen. Vi slipper nå loddet fra 90 graders vinkel:

 

Først med solblender:

http://www.youtube.com/watch?v=8o_Si96ZPQs

 

Wow! Excalibur har overvunnet den uovervinnelige solblenderen! You will respect it's authoritah!

 

Så får vi se da - kan UV-filteret redde frontelementet ditt når ting går skikkelig åt skogen?

 

http://www.youtube.com/watch?v=E3wQNrgOeIc

 

...nei.

 

Stygt:

874487612_MsChW-M.jpg

 

Vi har altså små glassbiter som sklir rundt bak frontelementet, vi har digre riper... Det må jo gå kraftig ut over bildekvaliteten dette?

 

887766365_wWj37-X2.jpg

(Foto: Tom)

...mulig det, men jeg kan ikke se det. Bør nok testes i litt kjipe lysforhold i tillegg, men dette ser jo ikke så galt ut.

 

Konklusjon? Tja. UV-filter er kanskje bedre enn ingenting en sjelden gang når uhellet virkelig er ute, men andre ganger vil det bare gjøre skaden værre. Solblenderen er fortsatt best.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Canon's solblender som tilhører 18-55 er ikke akkurat dem kraftigste.

 

Dere skulle ha testet slike solblendere som skrues på filtergjengene. Hvis jeg må stampe vekk de resterende analoge kamerahusene jeg har så donerer jeg objektiv(er) for testing(med en slik solblender, den har 49mm filtergjenger :) )

Lenke til kommentar

Canon's solblender som tilhører 18-55 er ikke akkurat dem kraftigste.

 

Dere skulle ha testet slike solblendere som skrues på filtergjengene. Hvis jeg må stampe vekk de resterende analoge kamerahusene jeg har så donerer jeg objektiv(er) for testing(med en slik solblender, den har 49mm filtergjenger :) )

Solblenderen som ble brukt på 18-55mm var kjøpt på ebay og er av typen som skrus fast i filtergjengene hvis jeg husker rett.

 

Men solblender til 49mm kan jeg være interessert i ... Sorry - det var visst 46mm :(

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...