Gå til innhold

Tomsi42 og Anew knuser glass del 2


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tar dere imot optikk for justering av fokus også eller?

 

Underholdene, og hvis man tenker på at UV filter introduserer ennå et glasselement, og på ingen måte gjør kvaliteten bedre på bildene, blir i alle fall mine linser fortsatt brukt uten dong, men med solblender ^

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Denne tråden så jeg ikke før nå, men du store så underholdende :)

 

Dog er jeg glad for at jeg aldri har sverget til UV-filter, hehe.

 

Det skal også sies at jeg er veldig sløv med å bruke solblendere, selv om det kun er fordeler med dette. Latskap?

 

Men har til dags dato til gode og ha fått en eneste ripe i noen av mine objektiv ever!. Men uhellet kan jo så klart skje.

 

Jeg har også superforsikring på alt jeg har av fotoutstyr, og dette dekker kun selve objektivet og ikke tillegsmontert utstyr som solblender, så EGENTLIG er jeg trolig mest tjent med å IKKE bruke solblender?

 

Uansett, morsomme og underholdene videoer gutter!! :)

Lenke til kommentar

Jeg har også superforsikring på alt jeg har av fotoutstyr, og dette dekker kun selve objektivet og ikke tillegsmontert utstyr som solblender, så EGENTLIG er jeg trolig mest tjent med å IKKE bruke solblender?

 

Kommer vel an på om solblenderen koster mer eller mindre enn egenandelen.

Lenke til kommentar

Jeg har også superforsikring på alt jeg har av fotoutstyr, og dette dekker kun selve objektivet og ikke tillegsmontert utstyr som solblender, så EGENTLIG er jeg trolig mest tjent med å IKKE bruke solblender?

 

 

Nå følger solblendere med objektivene du har, så det er ikke noe problem. :)

 

Og de som handler objektiver uten solblender kan kjøpe kopier til et par dollar inklusive frakt på eBay. Eventuelt kan man kjøpe originale på eBay til omtrent halve prisen av det Canon tar i Norge.

 

Kjøpte for øvrig en fake solblender på eBay i fjor, og jeg tror jeg rakk å skru den på tre ganger før gjengene knakk. :)

Lenke til kommentar

Er det stor forskjell på solblendere man skrur fast i gjengene på innsiden av selve objektivet, og de man "klikker" fast på utsiden? Leste det nevnt i denne tråden, tror jeg.

Eller kanskje jeg har misforstått :)

 

Normalt er den typen man skrur fast en uoriginal type og kan dekke for noe av synsfeltet til objektivet hvis den er for liten eller for lang.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg blir alltid litt varm om hjertet når jeg ser denne tråden dukke opp. :)

 

Det er forøvrig en del en i sagaen, som er vel så underholdene.

Redigerte rett og slett den linken inn i førsteposten. Sløvt av meg ikke å legge den back inthe day.

 

Når det gjelder solblendere, så er sk "petal shape" å foretrekke fremfor sirkulære. Billigobjektiver med roterende frontelement fungerer imidlertid skikkelig dårlig med "petal".

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Når det gjelder solblendere, så er sk "petal shape" å foretrekke fremfor sirkulære. Billigobjektiver med roterende frontelement fungerer imidlertid skikkelig dårlig med "petal".

 

Hadde du kunnet anbefale en solblender, evt linke til noen som passer Nikon 35mm 1,8G ?

Synes ikke det er spesielt mye beskyttelse i den sirkulære som følger med uansett, ~1cm "dybde" på den. :)

 

Edit: Merker i etterkant at dette blir et teit spørsmål, men shit au :p

Endret av - Slaktarn -
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...