Gå til innhold

Tomsi42 og Anew knuser glass del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min egen del, så har jeg "bevist" det jeg hadde lyst til, så om det ikke kommer opp noen virkelig interessante testcases (som jeg ikke har sett foreslått så langt), så ser jeg egentlig ikke noen grunn til å gjøre noe mer.

 

...men moro var det. :)

Lenke til kommentar

Hmm - kunne kanskje være noe med å bruke "nakne" objektiver i sand/snø/saltsprut og etterpå se hvor lette de er å rengjøre og få som før? Har det kommet sand foran på objektivet - hvor lett er det å få av uten å skade frontelementet?

 

Edit: ..Men det er vel egentlig allerede testet. Hmm - må faktisk få sett igjennom alle de fine klippene. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg kan forholdsvis greit gjøre en "long term" test i sommer med sn0digs Sigma 28-80. Kan utsette den for jevnlig sjøsprøyt og ta testbilder under kontrollerte forhold... Mr. Mus må bare råtne ferdig først, for kulehodet mitt står ute for å holde ham med selskap.

Lenke til kommentar

Jeg har så smått begynt å tenke ut denne "long term" testen, og det slår meg at det er flere ting som kunne vært interessante å teste, men da trenger jeg mere Nikon-glass - fortrinnsvis normalzoomer.

 

Var det sånn at Lessis satt på en ladning 35-80 fra Arela? Er det i så fall noen mulighet for å få disse til starten av august? Jeg kommer ikke i gang med noe skikkelig "testprogram" før det.

Lenke til kommentar

Var det sånn at Lessis satt på en ladning 35-80 fra Arela? Er det i så fall noen mulighet for å få disse til starten av august? Jeg kommer ikke i gang med noe skikkelig "testprogram" før det.

Det har hun, og det burde la seg gjøre.

 

La det single i glass :dribble:

Lenke til kommentar

Ok, da er jeg så smått klar for å begynne en long-term torturtest.

 

Jeg har (snart) to Nikon 35-80 og en Sigma 28-80. Det jeg tenker å gjøre, er å forsøke å teste frontelementets sårbarhet på følgende måte:

 

Ett objektiv dyppes ukentlig i saltvann. Frontelementet tørkes rent med (t-)skjorte.

 

Ett objektiv dyppes ukentlig i saltvann, tørker, skylles så rent under springen og tørkes med (t-)skjorte.

 

Ett objektiv står i kjellerstuen og støver ned. Det tørkes rent ukentlig med (t-)skjorte.

 

Målet er å se hvordan objektivet påvirkes av behandlingen. Jeg vil måle skarphet og ikke minst motlysegenskaper.

 

Skarphet=foto av murvegg

Motlys=halogenlampe inn fra øvre høyre billedkant.

 

Idéer?

 

Eksempel på oppsett:

920186284_MNsZy-X3.jpg

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ok, da er jeg så smått klar for å begynne en long-term torturtest.

 

Jeg har (snart) to Nikon 35-80 og en Sigma 28-80. Det jeg tenker å gjøre, er å forsøke å teste frontelementets sårbarhet på følgende måte:

 

Ett objektiv dyppes ukentlig i saltvann. Frontelementet tørkes rent med (t-)skjorte.

 

Ett objektiv dyppes ukentlig i saltvann, tørker, skylles så rent under springen og tørkes med (t-)skjorte.

 

Ett objektiv står i kjellerstuen og støver ned. Det tørkes rent ukentlig med (t-)skjorte.

 

FYI; om det er mitt 28-80 som skal brukes på støv-testen så burde det kanskje ha blitt tatt en før-nedstøvings test, og da må du ha ett nytt objektiv, for det stod bare og støvet ned når jeg hadde det også ;)

Lenke til kommentar

Nevner at jeg fremdeles er den uheldige eier av en 35-80 (den kjipeste versjonen laget av plast og teip) selv, om det trengs en til er det bare å si fra. Er uansett spent på langtidstesten. :)

Sendte ikke jeg deg en PM i går? ;) Tenkte jeg skulle bruke den til en fjerde test - ukentlig bad i sandkassen. :devil:

 

Sn0dig: Deter indeed din 28-80. Vet ikke om den skal være hyllereferanse eller torturoffer ennå, men jeg heller litt mot tortur...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...