Gå til innhold

Tomsi42 og Anew knuser glass del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Skrapemerker" skjer ikke en gang etter "unormalt bruk", som sandkassestapping eller spikerskraping.

 

Er det noen som har sett disse mytiske merkene? Jeg lurer veldig på hvoran de oppstår, sånn at jeg kan se etter dem i "long term" testen (for ikke å snakke om på mine egne "ubeskyttede" frontelementer!)

Lenke til kommentar

Kjøpte en brukt 80-400mm for en tid tilbake, da var uv-filteret fullt av små/store riper.

De måtte ha kommet på et magisk vis siden fotoutstyr ikke skal være mulig å lage riper i.

Argumentet her er at det som på et usannsynligvis laget disse ripene ikke nødvendigvis ville nådd frem til glasset men jeg velger å tro at med så mye skader ville NOE ha klart det.

 

Min svigerfar har en del gammelt fotoutstyr med masse riper i frontelementer. Han har tydeligvis måtte ha pusset diamantringene til kona med dem.

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Blyglasset i gamle objektiver var mye mykere enn glasset i moderne objektiver, så de var mer utsatt for riping. Ripene har uansett neppe noen betydning for sluttresultatet.

 

Om du velger å tro at du trenger et UV-filter basert på en kontrafaktisk spekulasjon om hva som ville ha skjedd om filteret ikke var der, så er det din sak. Bare husk å bruke solblender i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kontrafaktisk eller ikke... Objektiver pådrar seg skader, UV-filter beskytter mot noen, solblender mot de fleste.

 

Kan du nevne ett eneste scenario hvor UV-filteret kan beskytte et moderne objektiv?

Ikke uten at det kan avfeies som "kontrafaktisk spekulasjon".

 

http://martybugs.net/blog/blog.cgi/gear/filters/DoUVFiltersProtectYourLenses.html

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Kontrafaktisk eller ikke... Objektiver pådrar seg skader, UV-filter beskytter mot noen, solblender mot de fleste.

 

Kan du nevne ett eneste scenario hvor UV-filteret kan beskytte et moderne objektiv?

Ikke uten at det blir "kontrafaktisk spekulasjon".

 

http://martybugs.net/blog/blog.cgi/gear/filters/DoUVFiltersProtectYourLenses.html

 

Nei, men da foreslår jeg at du setter på en solblender i tillegg. Det eneste den linken du henviser til beviser, er at et UV-filter knuser om du mister kameraet ditt i bakken.

Lenke til kommentar

Ikke uten at det kan avfeies som "kontrafaktisk spekulasjon".

 

http://martybugs.net/blog/blog.cgi/gear/filters/DoUVFiltersProtectYourLenses.html

Det der er vel omtrent ordbokdefinisjonen på kontrafaktisk spekulasjon, ja.

 

Mest sannsynlig hadde resultatet uten UV-filter vært nøyaktig det samme som med. Han kan vel egentlig bare prise seg lykkelig for at han ikke skrapet opp frontelementet med glasstøvet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Sjekk denne kommentaren til bloggposten:

Paul d wrote at 2009-06-25 23:07

My 24-105mm f/4L USM lens has had a UV filter on it since day one (2 months ago) until 1 hour ago when it smashed and scratched the front element of my lens..... Anyone have any idea how much this may cost to get repaired? - If I didn't have a filter on, I'd probably still have a non scratched lens :(

 

...nøyaktig hvorfor jeg fraråder UV-filter, og nøyaktig det vi empirisk erfarte i Paparazzi Deathmatch.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Kontrafaktisk eller ikke... Objektiver pådrar seg skader, UV-filter beskytter mot noen, solblender mot de fleste.

 

Kan du nevne ett eneste scenario hvor UV-filteret kan beskytte et moderne objektiv?

Ikke uten at det blir "kontrafaktisk spekulasjon".

 

http://martybugs.net/blog/blog.cgi/gear/filters/DoUVFiltersProtectYourLenses.html

 

Nei, men da foreslår jeg at du setter på en solblender i tillegg. Det eneste den linken du henviser til beviser, er at et UV-filter knuser om du mister kameraet ditt i bakken.

Så jeg skal la vær å bruke hjelm når jeg sykler fordi jeg kan ikke bevise at jeg får hjerneskade hvis jeg faller?

Lenke til kommentar

Så jeg skal la vær å bruke hjelm når jeg sykler fordi jeg kan ikke bevise at jeg får hjerneskade hvis jeg faller?

Hvis sykkelhjelmen var like tilbøyelig til å forverre skaden som til å hindre den, så burde du kanskje heller sett etter andre løsninger.

 

Men en bedre analogi er vel at det egentlig er liten vits i å bruke sykkelhjelm når du kjører bil. Og i hvert fall ikke i stedet for sikkerhetsbelte.

 

Eller for å komme med en militær analogi: Motlysblender er kevlar-hjelm: Gir en fair sjans for å stoppe en pistolkule eller til og med lett riflekaliber. UV-filter er beret: Har du veldig flaks, så kan det være at luemerket på mirakuløst vis deflekterer en pistolkule som med marginalt annen vinkel hadde sneiet skallen din. Men antageligvis gjør den ingen forskjell.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Så jeg skal la vær å bruke hjelm når jeg sykler fordi jeg kan ikke bevise at jeg får hjerneskade hvis jeg faller?

 

Veldig dårlig sammenligning fordi en sykkelhjelm tåler mye mer enn en hodeskalle, men et UV-filter tåler så å si ingenting sammenlignet med frontelementet til et objektiv. Derimot et knust UV-filter er stand til å forvolde skade på frontelementet.

 

Så hvis denne hjelmen tåler svært lite, og hvis den kan skade hodet ditt om den knuses, så skal du for guds skyld ikke bruke denne hjelmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...