Gå til innhold

Seks norske soldater skadd i Afghanistan


Anbefalte innlegg

To av dem er alvorlig skadd. Soldatene ble beskutt av et stort antall opprørere i byen Ghowmach.

 

(Dagbladet): Seks norske soldater er skadd i et angrep i byen Ghowmach i Afghanistan nå i kveld. To av dem er alvorlig skadet.

 

Soldatene var på et oppdrag for å snakke med afghanske ledere og sikkerhetsstyrker da angrepet skjedde.

 

- Soldatene ble beskutt med håndvåpen og rakettgranater av et stort antall opprørere, sier oberstløyntnant John Espen Lien, kommunikasjonssjef i Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til Dagbladet.

 

Ghowmach er et urolig område som Norske ISAF-soldater har hatt et spesielt ansvar for. Der ligger det en såkalt FOB (forward operating base). Den består av afghanske soldater og en håndfull norske soldater.

 

Forsvaret vil foreløpig ikke si om soltatene var i basen eller andre steder da angrepet skjedde.

 

Ghowmach er i det samme området den forrige norske soldaten ble drept 25. januar i år. Denne basen har også tidligere blitt beskutt med raketter, uten at noen har blitt skadet.

 

http://www.dagbladet.no/2010/05/02/nyheter/utenriks/soldater/11548121/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan dere roe dere ned. Prøv å finne litt mer sivilisert måte å kommunisere på.

 

Når det gjelder temaet så er det litt vanskelig å vite hva TS ønsker å snakke om? Er spørsmålet her hva vi syns om episoden, eller om det er riktig av oss å være i Afghanistan? I forhold til det første så har jeg ikke noe mer å si enn at våre soldater er i krig, dermed er det ingenting som kan helgardere oss mot slike episoder. Personlig mener jeg at vi har vært heldige hittil for at ikke flere norske soldater har kommet hjem i kister. I forhold til det siste ønsker jeg ikke si så mye mer før TS har avklart om det er det som er temaet i denne tråden.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Jeg er også usikker på hva TS ønsker vi skal diskutere her, men jeg syns selvsagt at episoden er trist, noe jeg regner med at hele det norske folk gjør. Jeg håper ikke at vi mister enda en soldat, men som andre her har nevnt, så er vi i krig, og da skjer slike ting. Det er noe vi må være forberedte på, og noe vi har merket 5 ganger allerede. Men det gjør det ikke noe mindre trist av den grunn.

 

WarpX, greit at du ikke bryr deg så mye om krigen, men jeg håper virkelig ikke det gjelder for soldatene også? Uansett, så er vår deltakelse i Afghanistan et omstridt tema. Jeg, for min del, håper at soldatene våre kommer hjem snart. Noe mer ønsker jeg ikke å si før det blir klart hva TS faktisk ønsker med denne tråden.

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Jeg synes det er artig at ingen spurte TS hva han ønsket å diskutere i tråden om kattepusen som ble likvidert, bare en observasjon fra min side. Det kan jo tenkes at noen vil benytte denne anledningen til å stille spørsmål ved vår tilstedeværelse i Afghanistan, i såfall har man i denne tråden en utmerket mulighet til å fortelle hva man føler.

Lenke til kommentar

Hva vi gjør der forstår ikke jeg. Tvinge på dem vestlig kvinnesyn?

Fra forsvarets egen side:

Isaf er en stabiliserings- og sikkerhetsstyrke. Det betyr at de norske soldatene og deres kolleger er i Afghanistan for å hjelpe det afghanske folk, ikke for å styre dem. På sikt er målet at afghanske myndigheter og det afghanske folk selv skal ta ansvaret for egen sikkerhet og utvikling, slik at den internasjonale stabiliserings- og sikkerhetsstyrken kan reduseres - og til slutt trekkes helt ut. Etter årtier med krig har Afghanistan behov både for sivil og militær innsats.

 

Med sin tilstedeværelse Nord-Afghanistan, bidrar de norske soldatene til å stabilisere disse områdene. Dette er viktig for at lokalsamfunnene skal ha muligheten til å blandt annet bygge nye skoler, sykehus og veier og få tilgang til rent vann.

Lenke til kommentar

Vi er der for å forhindre at landet blir brukt som base for opptrening og rekruttering av terrorister. Målet er selvfølgelig at en legitim regjering skal kunne styre selvstendig, og at denne regjeringen ikke tillater slik opptrening og rekruttering (ei heller ser mellom fingrene, men at den aktivt motvirker det). For at en slik regjering skal kunne styre, må landet være relativt stabilt, og å sørge for at befolkningen kan gå på skole, at de får dekt basalbehovene og lignende gjør at landet blir mer stabilt. Det gjør også at disse folkene som får bedre levekår støtter "oss".

Lenke til kommentar

Vi er der for å forhindre at landet blir brukt som base for opptrening og rekruttering av terrorister. Målet er selvfølgelig at en legitim regjering skal kunne styre selvstendig (...)

 

Jeg tviler sterkt på at sluttresultatet blir en legitim regjering (en ikke-korrupt regime som ikke forfalsker valgresultater ved behov) men for all del det er lov å håpe.

 

Uansett, slik jeg ser det så er Norge en del av NATO og denne alliansen har Norge stor nytte av. NATO har operasjoner i Afghanistan. Norge, som er en del av denne alliansen, er forpliktet å delta (av diverse årsaker) i disse operasjonene.

 

Selvsagt så vil det gå liv tapt i krig. Langt flere vil bli lemlestet psykisk og fysisk (disse dessverre vil sikkert bli oversett i 10 - 20 år, før en eller annen avis husker å lage en artikkel om dem). Dette er triste og uunngåelige resultatene av en krig...

 

Er det verdt det? For Norge - ja.

Er det verdt for det afganistanske folket? - vi får se...

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Hva vi gjør der forstår ikke jeg. Tvinge på dem vestlig kvinnesyn?

Er visstnok bl.a. det ja. Desverre

 

Så på tv at man ved hjelp av penge-bidrag fra ISAF elns. har åpnet Afghanistans første skjønnhetssalong, i Kabul, så det er muligens sjanse for at man både kan få leppefyll med Botox og div. etterhvert, etter vestlige forbilder som her; ?

 

post-10740-1272920995,1541_thumb.jpg

post-10740-1272921007,9916_thumb.jpg

post-10740-1272921239,7811_thumb.jpg

 

Hvor er Taliban når vi virkelig trenger dem? :!:

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Vi er der for å forhindre at landet blir brukt som base for opptrening og rekruttering av terrorister. Målet er selvfølgelig at en legitim regjering skal kunne styre selvstendig, og at denne regjeringen ikke tillater slik opptrening og rekruttering (ei heller ser mellom fingrene, men at den aktivt motvirker det). For at en slik regjering skal kunne styre, må landet være relativt stabilt, og å sørge for at befolkningen kan gå på skole, at de får dekt basalbehovene og lignende gjør at landet blir mer stabilt. Det gjør også at disse folkene som får bedre levekår støtter "oss".

 

Så man kan ikke trene terrorister i andre land. Iran, Jemen, Somalia ++ ? Hmm....

 

Dessuten så blir det helt vannvittig å tro at de vil akseptere et pålagt demokrati og fremmed styreform. De hadde mer stabiitet før 2002 enn nå i hvertfall.

Lenke til kommentar

Er det verdt det? For Norge - ja.

Er det verdt for det afganistanske folket? - vi får se...

 

Bare dette gjør det verdt det:

---------

 

"En ny dokumentarfilm beskriver situasjonen i Afghanistan, og påpeker at det har skjedd mye positivt de siste årene i det krigsherjede landet. Blant annet går nå nær 6 millioner barn på skolen, og en tredjedel av dem er jenter. Under Taliban-styret gikk bare 700 000 barn på skolen, og det var forbudt for jenter å ta utdanning." (Kilde: Redd Barna) http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=21043

 

---------

 

Linkeverktøy og alt annet verktøy fungerer desverre ikke i Google Chrome, så fikk ikke laget link så derre får copy paste

 

Videre heter det i fra samme kilde:

 

"I dag har 80 prosent av alle afghanere tilgang til primære helsetjenester. For noen år siden hadde bare ni prosent tilgang til helsetjenester. Barnedødeligheten i Afghanistan har gått ned med 22 prosent siden 2001, det vil si at 44 000 flere barn overlever. 75 prosent av alle landsbyer får hjelp av ulike utviklingsprogrammer, og tar aktivt del i å forme fremtiden sin. Utdanning er en viktig del av dette."

 

Det er blant annet på grunn av dette at våre gutter og jenter er der borte.

Lenke til kommentar

(...)

Det er blant annet på grunn av dette at våre gutter og jenter er der borte.

 

Det er meget flott at afghanerens livskvalitet har økt. Forbedring er faktisk større enn jeg forventet.

Men du glemmer en viktig element - det samme skjedde når kommunistene tok over på 70-tallet (økning i antall utdannende og markant økning av kvinnenes rettigheter). Vi vet hva som skjedde - deres reformer møtte motstand, sovjet kom inn og så gikk det rett nedover. Poenget mitt er ikke å hylle kommunistene men bare påpeke på at ingen utvikling er permanent men er avhengig av maktstrukturene i et land. Når krigsherrene og senere Taliban tok over reverserte de Afghanistans utvikling.

 

Hvis afghanere får et styre som er legitim (dvs representerer den vanlige mannen i gata) så vil den positive utviklingen vedvare. Men hvis de får et regime som er korrupt så ikke bli forundret om taliban eller en lignende organisasjon gjør comeback i Afghanistan. Faktisk så ser det ut som om Hamid Karzai er en korrupt ****** så jeg ser ikke lyst på Afghanistans fremtid.

 

Ikke var naiv og tro at Norge er i Afghanistan pga afghanere. Norge er der pga NATO, dvs. alliansen med USA (noe jeg har ikke noe imot). Faktisk så holder våre soldater Karzais regime ved makten (noe jeg ikke bearbeider dem for). Jeg synes bare at det blir for enkelt å si at norske soldater er i Afghanistan pga folket.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Det som skjedde under kommunistenes regime var også at moskeer ble stengt ned, oppmot 30 000 politiske ledere ble direkte assassinert og de rykket direkte opp i alle samfunnsstrukturer i landet. De reformene som blir iverksatt idag er langt ifra så brutale som det leninistiske styret til Sovjet. Så det er temmelig betydelige forskjeller på disse to okkupasjonene.

 

Når det gjelder motiv, ikke lev i en verden som er så simpel at man bare kan ha en motivasjon eller grunnlag for å gjøre noe.

Lenke til kommentar

(...)

Det er blant annet på grunn av dette at våre gutter og jenter er der borte.

 

Det er meget flott at afghanerens livskvalitet har økt. Forbedring er faktisk større enn jeg forventet.

Men du glemmer en viktig element - det samme skjedde når kommunistene tok over på 70-tallet (økning i antall utdannende og markant økning av kvinnenes rettigheter). Vi vet hva som skjedde - deres reformer møtte motstand, sovjet kom inn og så gikk det rett nedover. Poenget mitt er ikke å hylle kommunistene men bare påpeke på at ingen utvikling er permanent men er avhengig av maktstrukturene i et land. Når krigsherrene og senere Taliban tok over reverserte de Afghanistans utvikling.

 

Hvis afghanere får et styre som er legitim (dvs representerer den vanlige mannen i gata) så vil den positive utviklingen vedvare. Men hvis de får et regime som er korrupt så ikke bli forundret om taliban eller en lignende organisasjon gjør comeback i Afghanistan. Faktisk så ser det ut som om Hamid Karzai er en korrupt ****** så jeg ser ikke lyst på Afghanistans fremtid.

 

Ikke var naiv og tro at Norge er i Afghanistan pga afghanere. Norge er der pga NATO, dvs. alliansen med USA (noe jeg har ikke noe imot). Faktisk så holder våre soldater Karzais regime ved makten (noe jeg ikke bearbeider dem for). Jeg synes bare at det blir for enkelt å si at norske soldater er i Afghanistan pga folket.

 

Ta det helt med ro. Jeg har såpass med fartstid fra andre internasjonale militære operasjoner Norge har vært med på, men ikke minst fra sivile humanitære organisasjoner at jeg vet at de humanitære og demokratibyggende grunnene til Norges og andres tilstedeværelse ikke er hovedgrunnen til at Norge er med i Afghanistan. Men våre tilstedeværelse kunne samtidig ikke forsvares om ikke det å sikre et stabilt demokratisk styre var noe man jobbet for.

 

Og dette vil man aldri få til om ikke det afghanske folket, både menn og kvinner får en utdannelse, og ser nytten i arbeidet som gjøres ved at de gradvis får det bedre i det daglige.

 

Dette så jeg også helt tydelig i Irak. Koalisjonen fikk store deler av folket mot seg fordi det humanitære arbeided...gjennopbygingen av landet kom for sent i gang. Noe som jo var vanskelig å gjennomføre pga terrorangrep...mange husker nok terrorbomben mot FN's hovedkvarter i Baghdad hvor 22 ble drept, inkludert sjefen for FN arbeidet i landet. At FN så trakk seg ut pga av manglende sikkerhet var en enorm seier for de antidemokratiske kreftene i landet.

 

Det samme må derfor ikke få lov til å skje i Afghanistan. det er derfor det er så viktig at Afghanistans militære styrker samt politiet får nødvendig trening som norske soldater er på å gi dem, slik at Afghanerne selv kan ta over ansvaret for sikkerheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...