Gå til innhold

Seks norske soldater skadd i Afghanistan


Anbefalte innlegg

Det er vell lite ved afghaneres kultur og samfunn som tisier at ideologi eller kamp mot korupsjon er noen stor motivator for opprørere i Afghanistan.

 

Vel, jeg viste til en artikkel i velrenommert avis som tilsier det motsatte (i forhold til korrupsjon). Nå tror jeg neppe kampen mot korrupsjon er Talibans mål men jeg er ganske sikker på at de vil utnytte folkets motvilje mot korrupsjonen til Karzais regjering. Jeg er ganske sikker på at det er ingen folk i verden som er likegyldige over å være offer for korrupsjonen (selv om noen ganger er den motviljen bare irritasjonen over å ikke ta en "del av kaken"). Men hvis du mener du motsatte kom med en "sterkere" kilde enn det jeg gjorde - ellers så blir vår meningsutveksling redusert til synsing.

 

Om det er provinsguvernørene som står bak dette stiller jeg meg heller tvilende til.

Er du klar over hvem disse guvernørene er? For ikke så lenge var de fleste av dem krigsherrer. Dostum, som jeg tok opp tidligere, var i regelrett krig mot Ustad Atta Mohammed Noor, guvernøren av Balkh provinsen. Dette etter at Taliban styret var fjernet.

 

Heldigvis er det lettere å "ommvende" en som motiveres av personlig vinning heller enn ideologi og med tilstrekkelig innsats tror jeg at man kan lykkes. Nå annser jeg det vi driver med som brannslukking.

 

Det du sier om "omvending" stemmer - og her kommer hovedpoenget mitt. Hvis Talibanere flest var drevet av personlig vinning ville de gitt opp for lenge siden. Selv om man antar at allierte overdriver Talibans tap 4 ganger så taper faktisk taliban 10-15 krigere ukentlig. I tillegg kommer sårede og lemlestede. Det i seg selv ville vært nok til at de fleste avdelingene hadde valgt å skifte side til karzai (hvertfall etter at taliban hadde ryddet av veien rivalene). Altså må det eksistere en annen håndfast motiv for at taliban gjorde comeback i 2006. Personlig vinning kan bare være en av mange motiver.

 

Ellers er jeg enig med din vurdering av den nåværende situasjonen i Afghanistan - det er brannslukking man driver med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nok desverre ingen artikkel å vise til men mener at jeg har et relativt godt grunnlag på bakgrunn av hva jeg har lest og hørt. Jeg påstår ikke at de er likegyldige ovenfor korrupsjon men at korrupsjon er en stor motivator for opprøret er det lite som tyder på. At korrupte ledere deltar i maktspillet som er en del av kulturen i landet burde ikke være noen bombe for noen men at de fleste som kjemper på talibans side er motivert av kamp for ett større felles mål eller sitt syn på rettferdighet er det ingen ting som tyder på. Mønsteret er at penger og makt taler sterkest, og de som slåss i regjeringsstyrkene kunne like gjerne kjempet mot dem. Er jo heller ikke uvanlig at en familie har en sønn i Taliban, en i forsvaret og en i politiet. Det sikrer dem muligheter og alliansepartnere.

Anngående om de hadde gitt opp eller ikke så har nok de ett litt annet syn på ting enn oss. Det er ikke slik at de fleste er krigere på heltid. De er bønder og gjetere som mobiliseres en gang i blandt for å delta i ett bakhold eller lignende. For det fleste er det bare en ekstra mulighet for å hente støtte/tjene litt ekstra og risikoen er ofte ikke veldig høy.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På tide å stikke av fra Afghanistan.

 

Dødstallene for NATO er skyhøye nå. 2009 var ille og 2010 har begynt med dobling. Du leste rett. http://icasualties.org/OEF/ByMonth.aspx

 

La oss slippe å se norske gutter og menn komme hjem i kister, lappet sammen som best det går under lokket.

 

Det er krig. I krig dør og lemlestes folk. Dette er prisen alle siviliserte land og folk må betale for sin frihet. Er man ikke villig til å betale den, fortjener man heller ikke noen frihet, og den vil uvegerlig bli fratatt deg.

 

Sammenlignet med andre kriger de siste 100 år, er tapene i Afghanistan mikroskopiske, og noe både Norge og andre land fra den frie verden vil tåle helt fint.

Lenke til kommentar

Er det krig? Mot hva og hvem? Dette er jo bare tull du skriver.

 

Vi forebygger ingen terror uansett med dette og skaper bare mer fanatisme i disse områdene.

 

Ja dette er en krig. Vår statsminister minnet oss om dette senst i går i sin tale til de tapre norske styrkene i Afghanistan

 

"– Vi deltar i krigshandlinger, og FN har gitt os mandat til å delta i denne operasjonen. Vi deltar i Nato på vegne av FN,"

(Statsminister Jens Stoltenberg til TV2 i Afghanaistan 17.Mai 2010)

 

– Dere skal vite at både den militære og politiske ledelsen vet hva dere gjør, og vi er fulle av beundring over hvordan dere løser oppdraget, sa statsministeren i sin tale til de norske styrkene."

(Statsminister Jens Stoltenberg til de norske styrkene i Afghanistan 17.Mai 2010)

 

http://mobil.tv2.no/nyhetene/utenriks/afghanistan/stoltenberg-vi-er-i-krig-3209160.html

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Er det krig? Mot hva og hvem? Dette er jo bare tull du skriver.

 

Vi forebygger ingen terror uansett med dette og skaper bare mer fanatisme i disse områdene.

1:Ja, det er krig.

Den foregår mot opprørere(evt. motstandsfolk), kriminelle og terrorister. Vi forebygger terror ved å bygge trygge rammer for afghanerne å leve i.

Lenke til kommentar

Er det krig? Mot hva og hvem? Dette er jo bare tull du skriver.

 

Vi forebygger ingen terror uansett med dette og skaper bare mer fanatisme i disse områdene.

1:Ja, det er krig.

Den foregår mot opprørere(evt. motstandsfolk), kriminelle og terrorister. Vi forebygger terror ved å bygge trygge rammer for afghanerne å leve i.

 

Afghanerne vil jo ikke ha oss der.

Lenke til kommentar

 

Konklusjonen var at de såvidt unngikk å få "kicked their ass" av Taliban. .....Omtrent.

 

Sannheten er den at USA neppe har råd til å bruke milliarder på et slikt styrkeapparat i et land uten kystlinje nå som økonomien har blitt mer normal/dårlig. De nærmer seg gjeld på 100 % av BNP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...