Gå til innhold

Seks norske soldater skadd i Afghanistan


Anbefalte innlegg

Er det verdt det? For Norge - ja.

Er det verdt for det afganistanske folket? - vi får se...

 

Bare dette gjør det verdt det:

---------

 

Blant annet går nå nær 6 millioner barn på skolen

Har sett det tallet værsere rundt omkring, men har i grunn aldri stolt på det.

 

Hvor mange skole-lærere trenger man til 6 millioner unger? Og hvorhen har de tryllet frem disse lærerne fra? :roll:

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett det tallet værsere rundt omkring, men har i grunn aldri stolt på det.

 

Hvor mange skole-lærere trenger man til 6 millioner unger? Og hvorhen har de tryllet frem disse lærerne fra? :roll:

 

Det fantes vel lærere før Taliban tok over som ble overtallige da skrekkregimet deres forbød skolegang for jenter og vanstyrte landet så bare 700000 barn kom seg på skolen.

 

Disse har vel i likhet med jentene kommet tilbake til skolene.

 

Jeg for min del stoler på Redd Barna og Unicef. Det er disse som rapporterer slikt.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

De vil ikke ha skolegang, greit nok å mene det. Men vil de ha sharia lover osv?

 

Hvem sier at de ikke vil ha skolegang. At 6 millioner barn har strømmet til skolene etter at Taliban ble jaget ut i bushen sier vel noe om at de vil ha utdannelse.

 

Og når utdannelsesnivået blir høyt nok, vil nok også denne delen av verden forkaste sin overtro, slik vi forkastet kristendommen her på berget da vi ble opplyste nok. Selv om enkelte nok vil tviholde på gammel overtro der som her...

Lenke til kommentar

Så de skal ha fått det bedre?

 

Det er så marginalt at det neppe veier opp for alle bombene og kamphandlingene.

 

Det vi ikke forstår er at de ikke ønsker våre forbedringer. Skole ser de ikke nytten med utover det å lese Koranen.

 

"Så våkn opp og lukt på kaffen"

 

6 millioner barn på skole mot 700 000 under talibanstyre

 

2 millioner jenter mot 0- null under taliban

 

80% av befolkningen har nå tilgang til primære helsetjenester mot 9% for få år siden.

 

Barnedødeligheten har gått ned med 22% siden 2001. Det betyr at 44000 flere barn overlever hvert år.

 

75% av alle landsbyer får nå utviklingshjelp og kan være med på å forme sin egen framtid.

 

For enkelte er altså dette marginalt bedre...

Lenke til kommentar

Så de skal ha fått det bedre?

 

Det er så marginalt at det neppe veier opp for alle bombene og kamphandlingene.

 

Det vi ikke forstår er at de ikke ønsker våre forbedringer. Skole ser de ikke nytten med utover det å lese Koranen.

 

"Så våkn opp og lukt på kaffen"

 

6 millioner barn på skole mot 700 000 under talibanstyre

 

2 millioner jenter mot 0- null under taliban

 

80% av befolkningen har nå tilgang til primære helsetjenester mot 9% for få år siden.

 

Barnedødeligheten har gått ned med 22% siden 2001. Det betyr at 44000 flere barn overlever hvert år.

 

75% av alle landsbyer får nå utviklingshjelp og kan være med på å forme sin egen framtid.

 

For enkelte er altså dette marginalt bedre...

 

Hvor har du de tallene der fra? Og de landsbyene er vel ikke interessert i å bli formet i vårt Vestlige bilde med u-hjelp som pressmiddel.

 

 

Jeg synes du høres ut som en FN-traineee som akkurat har kommet hjem fra New York og har hilst på Støre.

Lenke til kommentar

(...)

Men våre tilstedeværelse kunne samtidig ikke forsvares om ikke det å sikre et stabilt demokratisk styre var noe man jobbet for.

 

(...)

 

Helt ærlig så tror jeg at slagordene om demokrati er noe politikere sier for å gjøre Afghanistan operasjonene spiselige for vise velgergrupper. Hvordan kan man si at man jobber mot demokrati når Karzai forfalsker et valg uten konsekvenser (reelt sett så er det lite NATO kan gjøre riktignok). Samtidig du har en kar som Dostum (krigsherre som skifter side alt ettersom den politiske vinden skifter retning) som erklæres for øverstkommanderende for den afghanske hæren...

 

Det er fult mulig at NATO klarer å opprette i Afghanistan et regime som klarer å holde kontroll på landet. Men at man får til en demokrati tviler jeg sterkt på...

Lenke til kommentar

 

Hvor har du de tallene der fra? Og de landsbyene er vel ikke interessert i å bli formet i vårt Vestlige bilde med u-hjelp som pressmiddel.

 

 

Jeg synes du høres ut som en FN-traineee som akkurat har kommet hjem fra New York og har hilst på Støre.

 

Leser du ikke inlegg?

 

Hva med å lese artikkelen som jeg linker til. Og hvem har sagt noe som helst om å forme dem i vårt bilde. Det er snakk om hjelp til selvutvikling på deres egen premisser.

 

Jeg siterer:

 

"75 prosent av alle landsbyer får hjelp av ulike utviklingsprogrammer, og tar aktivt del i å forme fremtiden sin. Utdanning er en viktig del av dette."

 

Ja det hørtes sannelig grusomt og fælt ut.

 

Og nei...jeg er ingen FN trainee, men har 10- 15 år på ræva ute i felten i land som Irak, Sudan, Sri Lanka, Balkan, Libanon etc.

 

Hvor har så du kunskapen fra? La meg tippe...heftig verdensproblemløsning over en kopp karsk på lørdagskveldene samt et par turewr med danskebåten?

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Jeg for min del stoler på Redd Barna og Unicef. Det er disse som rapporterer slikt.

Slike organisasjoner skjønnmaler sin egen "innsats" for å få enda mere penger. Enten det er nasjonalt eller worldwide.

 

Det er selvsagt flott hvis det man hevder er sant, men jeg for min del tror vi ikke får se et sannferdig bilde av situasjonen før Afghanistan evt. blir såpass åpent/ufarlig å ferdes i at man får uavhengige "eye-witness" skildringer ;)

Lenke til kommentar

Man kan ikke påtvinge en forandring under løpet av en pistol og samtidig hevde at det er i det undetrykte folkets interesse.

 

Helt riktig. Godt at du har forstått at Taliban er helt på villspor.

 

Heldigvis er NATO der og gjør hva de kan sammen med de humanitære organisasjonene for å reversere Talibans skrekkvelde og slik sikrer at Afghanistans framtid - barna får en utdannelse de kan bruke til å bygge et fritt, demokratisk og ikke minst fredelig Afghanistan.

 

Men intil da står altså NATO på vakt, og gir Afghanerne tid til å bygge styrken som skal til for å kaste av seg tyrraniet.

Lenke til kommentar

 

Slike organisasjoner skjønnmaler sin egen "innsats" for å få enda mere penger. Enten det er nasjonalt eller worldwide.

 

Det er selvsagt flott hvis det man hevder er sant, men jeg for min del tror vi ikke får se et sannferdig bilde av situasjonen før Afghanistan evt. blir såpass åpent/ufarlig å ferdes i at man får uavhengige "eye-witness" skildringer ;)

 

Desto viktigere er det at NATO står i landet og bidrar til en utvikling som gjør dette mulig. Å overlate landet til udyrene i Taliban er ikke løsningen. For det er alternativet.

Lenke til kommentar

 

Og nei...jeg er ingen FN trainee, men har 10- 15 år på ræva ute i felten i land som Irak, Sudan, Sri Lanka, Balkan, Libanon etc.

 

Hvor har så du kunskapen fra? La meg tippe...heftig verdensproblemløsning over en kopp karsk på lørdagskveldene samt et par turewr med danskebåten?

 

 

Foretrekker kald vodka....

 

For å si det sånn så gikk jeg i tog i Oslo mot Irak krigen i februar 2003, fordi det så åpenbart var en dårlig avgjørelse. Jeg har sett mye politikk og dårlige avgjørelser og mener utviklingen i Afgh. viser at også det var et dårlig prosjekt.

Lenke til kommentar

Det som skjedde under kommunistenes regime var også at moskeer ble stengt ned, oppmot 30 000 politiske ledere ble direkte assassinert og de rykket direkte opp i alle samfunnsstrukturer i landet. De reformene som blir iverksatt idag er langt ifra så brutale som det leninistiske styret til Sovjet. Så det er temmelig betydelige forskjeller på disse to okkupasjonene.

 

Når det gjelder motiv, ikke lev i en verden som er så simpel at man bare kan ha en motivasjon eller grunnlag for å gjøre noe.

 

Jeg så ikke svaret ditt på innlegget mitt før nå.

 

Ingen hevder at kommunistenes regime og den senere sovjetiske invasjonen var humane. Vel, hvertfall ingen i denne tråden... Målet mitt var å påpeke at enhver utvikling i et land - positiv eller negativ - er avhengig av maktstrukturene i det landet og at de har forankring i folket. Kommunist regimet i Afghanistan hadde noen bra ideer (og mange dårlige) men måten de gikk frem sørget for at de trengte sovjets hjelp (altså de hadde ingen forankring i folket). Hvordan det gikk vet vi.

 

1) Hvis man er opptatt av å hjelpe afghanske folket så støtter man opprettelsen av en maktapparat som kan opprettholde vedvarende utvikling (økonomi, utdanning, osv...). Altså en regime med forankring i folket.

 

2) Når man støtter Karzais regime får man ikke til en regime med forankring i folket. Jeg har dokumentert dette i mine tidligere innlegg i denne tråden.

 

Konklusjonen (min) er at et slikt regime kan ikke sørge for folkets velstand og livskvalitet øker, av den enkle grunn at med en gang utenlandsstyrkene forsvinner og internasjonale bidrag tørker inn må man selv betale regningene. Karer som Dostum og Karzai vil ikke prioritere folket (spesielt hvis folket tilhører en annen stamme).

 

Når det gjelder motiv, ikke lev i en verden som er så simpel at man bare kan ha en motivasjon eller grunnlag for å gjøre noe.

 

Jeg påpekte hva NATOs motiver ikke er. Hva slags motiver de har har jeg knapt berørt. I min (primitive) verdensforståelse så dro NATO til Afghanistan pga av Osama bin Laden. Hvis Taliban hadde sparket ut han fra Afghanistan før 11.09.2001, ville Taliban fortsatt holdt makten...

 

 

Når det er sagt, så støtter jeg faktisk NATOs operasjoner i Afghanistan (og dermed norges bidrag), selv om man kan få inntrykk av det motsatte av og til :).

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Kikyet: jeg sa ikke noe om Taliban. Hvorfor føler dere tilhengere av denne krigen alltid behovet for å trekke frem barna og utdanning? som om det på noen måte skulle rettferdiggjøre at vi slipper bomber på dem? Jeg ser også at du bruker ord som Nato og humanitær, det imponerer ikke meg for å si det slik. Har du aksjer i våpenindustrien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...