Gå til innhold

Seks norske soldater skadd i Afghanistan


Anbefalte innlegg

 

 

Foretrekker kald vodka....

 

For å si det sånn så gikk jeg i tog i Oslo mot Irak krigen i februar 2003, fordi det så åpenbart var en dårlig avgjørelse. Jeg har sett mye politikk og dårlige avgjørelser og mener utviklingen i Afgh. viser at også det var et dårlig prosjekt.

 

Jeg for min del reiste til Irak isteded for å traske i gatene i Oslo å prottestere mellom Kaffe latte pausene på kafe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikyet: jeg sa ikke noe om Taliban. Hvorfor føler dere tilhengere av denne krigen alltid behovet for å trekke frem barna og utdanning? som om det på noen måte skulle rettferdiggjøre at vi slipper bomber på dem? Jeg ser også at du bruker ord som Nato og humanitær, det imponerer ikke meg for å si det slik. Har du aksjer i våpenindustrien?

 

Joda, du sa helt klart noe om Taliban. Det er jo disse som undertrykker befolkningen i Afghanistan. Ikke NATO som er en fredsoprettende styrke med mandat fra FN.

 

Såvidt jeg vet har jeg ikke en eneste aksje i noe som helst.

 

Men jeg skjønner jo at det er ubehagelig og forvirrende med fakta som at da Taliban styrte var det forbudt for jenter å gå på skole i Afghanistan. Jenter som prøvde ble mishandlet, lærerrne fengslet, torturert og drept.

 

I dag, under NATO's beskyttelse går 2 milioner jenter på skole i landet. Ikke helt problemfritt, for Taliban driver fremdeles på med terroren sin med bomber og syreangrep på Afghanske skolebarn.

 

Bare dette er to millioner grunner til at NATO med FN mandat bør fortsette å stå der.

 

Jeg for min del tenker slik at for hver Talibanterrorist som dauer av Nato's og deres allierte i den Afganske hærens kuler, er det en mindre talibaner til å plante en bombe på en skole, eller kaste syre i ansiktet på en liten skolejente.

 

At det noen ganger går ut over uskyldige sivile får Taliban ta på sin kappe, da feigingene gjemmer seg blant en sivilbefolkning de terrorisrerer til å gi dem skjul.

Endret av Kikyet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kikyet :

 

Du får fortsette å tro på utopien om at Afghanistan vil bli et fredelig land som samarbeider med Vesten.

 

Siden du er så bereist i internasjonale konflikter så vet du jo hvor mange ganger det har blitt skrudd opp forventninger om fred mellom Israelere og Palestinere også. Det har stort sett (alltid) falt sammen.

Lenke til kommentar

Interessant at du nevner dette med sivile skjold Kikyet, det er et argument som jeg tidligere kun har hørt om i forbindelse med Israel/Palestina krigen, men jeg har fortsatt til gode å se bevis for noe slikt.

Du vil ha bevis for at opprørerne i Afghanistan bruker sivile som skjold? Seriøst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at du nevner dette med sivile skjold Kikyet, det er et argument som jeg tidligere kun har hørt om i forbindelse med Israel/Palestina krigen, men jeg har fortsatt til gode å se bevis for noe slikt.

 

Det er ren rutine for Taliban å angripe NATO styrkene i Afghanistan fra landsbyer som er fulle av sivile. Også norske soldater har blitt angrepet på dette viset.

 

Taliban vet at NATO soldatene gjør sitt ytterste for å unngå tap av sivile liv, samtidig som de vet at de vil vinne en propaganda seier blant sine nyttige idioter i vesten om sivile skulle bli drept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du sa helt klart noe om Taliban. Det er jo disse som undertrykker befolkningen i Afghanistan.

Et tankekors at ingen brydde seg om undertrykking så lenge Taliban sloss mot russerne? Da var de jo til og med så "spiselige" at USA forsynte dem med bakke-til-luft raketter slik at de kunne skyte ned russiske helikoptre.

 

Det sier meg én ting, dette handler egentlig ikke om verken skoler og likestilling etc. men kun politikk/strategi.

 

Alt dette sirkuset med bistand/demokrati er bare for å "selge" krigen på hjemmebane ;)

Lenke til kommentar

Og hva har fedrelandet med Afghanistan å gjøre Kikyet?

 

 

Så vidt jeg vet har vi en 5-600 soldater som gjennom vår allianse med NATO, som igjen har sitt mandat fra FN, bedriver fredsoprettende operasjoner gjennom ISAF. Det er hva fedrelandet har med Afghanistan å gjøre.

 

Hvis du ikke har fått med deg dette lurer jeg på hva du har i denne diskusjonen å gjøre. :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du glemte å nevne barna og utdanning Kikyet.

 

Jepp, at disse nå får skolegang er en viktig motivasjonsfaktor for våre soldater, og vil være et særdeles viktig ledd i den fortsatte kampen for demokrati og fred i det krigsherjede landet.

 

Ser nå at to av heltene fra de siste dagers kamphandlinger har kommet trygt til landet. Får håpe det går bra med dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fredsopprettende operasjoner faller inn under den betegnelsen, Dalfareren. Og Kikyet har rett i den sammenhengen mellom fedrelandet vårt (Norge).

 

Motiver har allerede blitt diskutert, men hovedgrunnene har allerede blitt trukket fram. Det er en lang vei igjen, men rapportene fra humanitære organisasjoner som det har blitt linket til i denne tråden viser at det har blitt bedre der nede. Dette tas også opp her

 

Soldatene bidrar til dette, og hovedmålet er å stabilisere landet. Dette skal gjøres ved å trene opp den afghanske hæren og andre sikkerhetsstyrker som politi osv. slik at de kan ta over etterhvert. Det har blitt pekt på viktige poeng hittil i denne tråden, som at det må et legitimt regime til og at ting må skje på afghanernes egne premisser, men dette er også en del av målet. Det er heller ikke snakk om at afghanerne skal bli "tvunget" på vestlige verdier i det hele tatt, men som nevnt at landet kan stabilisere seg og også være i stand til å forhindre at terrorgrupper får organisert seg og rekruttert folk og trent disse.

 

Edit: Godt å se og vite at to av heltene våre har kommet trygt hjem til norsk jord og blitt møtt av sine pårørende og andre. Men det er bekymringsfullt at det sannsynligvis bare vil bli verre framover. Men som flere har poengtert, så er det en del av risikoen.

Endret av Goldshoten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...