Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Etter mange år var endelig tiden inne for å oppgradere maskinen. Har fra før et Antec 1200, med vannkjølt i7 920. Liker sjarmen av en custom loop, og tenkte å holde på det utstyret jeg har: Swiftech Apogee XT, 240 radiator, MCP655 og et swiftech micro res. Målet mitt er å få presset alt dette inn i et Corsair Air 240 kabinett. Har det stående foran meg nå, og må si det er betraktelig mindre enn det jeg har. Øvrige deler (z270 og Kaby Lake) er på vei i posten. Jeg har tatt vare på 1156-backplaten, som skal passe etter hva jeg har lest!

 

Jeg tror det beste vil være en frontmontert radiator med inn- og utgang i toppen. Jeg hadde håpt å få plass til pumpen oppå/foran strømforsyningen, og sende slanger inn gjennom hullene i skilleveggen mellom de to avdelingene.

 

Vil det være noe problem å bruke slangene jeg har fra før om igjen? Tror dere jeg blir nødt til å skaffe meg noen 90-graders vinkler for å få plass i kabinettet?

 

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig er den lange loopen igang igjen.  :thumbs:

 

Etter 6-7 timer, så ser det ut som om det meste av koblingene er tette. Fikk først lekkasje på en nippel rundt radiatoren, men det ordnet seg når jeg byttet den ut - tror jeg. Har funnet ut at jeg ikke liker kompresjonsnipler.  :ermm:

 

Angrer på at jeg ikke kjøpte Koolance-nipler til hele sulamitten. Har en fin blanding av diverse nipler i kråkereiret med radiatoren, reservoaret og pumpen... kan jo ikke være for kresen på det for diverse barb-nipler, er jo nesten idiotsikkert uansett hva man velger så lenge man bruker greie slangeklemmer. (Koolance sine i metall er både fine og funksjonelle.)

 

Nå mangler jeg en perfekt løsning for å feste lekkasjesensorledningene, og "noe" som kutter strømmen om pumpen svikter og/eller cpu-blokken blir alt for varm. (Mulig det blir en Arduino) Fins det noe egnelig lim, som fester sånn akkurat, og lar seg fjerne fint igjen senere ved behov? Sensorene ser slik ut, og er stive og umedgjørlige.

 

cbl-senlk001_p1-700x700.jpg

Lenke til kommentar

Hva skjer med temperaturene mine på stock da?

 

Kan det virkelig gå an at 4770k-en min makser ut på 44 grader med "normal" bruk? (Strømforbruk bikket knapt 60W) Og at gtx 970 storkoser seg på bare 34 grader ved full belastning / 170W...

 

Blir spennende å se hva som skjer når jeg får klokket litt. Syns det lover godt så langt iallefall.

 

Kråkereiret med støydempet oppheng for radiator og pumpe duger så godt at jeg kan la pumpen kjøre på maks og ha ganske grei hastighet på viftene. Pumpen henger i 4 små o-ringer. Radiatoren er klemt fast i en ramme med neopren imellom, og rammen hviler på neopren-puter.

 

8HVPkEJ.jpg

Lenke til kommentar

Akkurat det med lufting har ikke vært noe særlig problem. Det var litt plagsomt når jeg hadde mindre tank, men nå så går det helt glatt. Fylte tanken to ganger, og lot luftboblene forsvinne av seg selv. Bare noen minutter etter at jeg hadde fylt på andre gangen så ble det stille.

 

Loopen fungerte såvidt på en EK-DCP 2.2 / Jingway DP-600 - men måtte kjøre på høyt turtall, og merket at pumpen slet. Oppgraderte til en MCP350X, og den klarer fint loopen selv nesten på tomgang. (1500rpm-ish)

 

(Har flowmeter i loopen nå, men mangler rett overgang. Blir interessant å se hvordan pumpen yter i denne loopen vs kortere looper.)

Lenke til kommentar

Har en slik en - men den har feil plugg for tilkobling på aquaero. http://koolance.com/ins-fm18-coolant-flow-meter-stainless-steel

 

Akkurat det med varme i dette rommet er jo helt uproblematisk. Er jo en ganske beskjeden varmemengde det er snakk om. (300W-ish på maks) Rommet er jo også stort og ellers uten oppvarming.

 

Mangler noen små detaljer før alt er der det skal være. Viftene står feil vei. :blush:  Må finne fram temperatursensor sånn at jeg får styrt viftene etter behov. (Rotet den bort mens jeg feilsøkte et trøblete hovedkort...) Etterhvert så skal jeg også fikse en eller annen kobling slik at pc-en slår seg av om pumpen svikter eller er strømløs.

 

Men alt i alt - det er snedig å ha loopen igang igjen. Takler ikke vifter og andre støykilder, og da fungerer det godt å ha en vegg imellom.

Lenke til kommentar

Har en passiv 520W Seasonic. Setter litt begrensninger på hvor kraftig maskinvare det går an å ha med et sånt oppsett...

 

Kjørte i årevis med lang kabel... og selv om det høres ut som en fin måte å løse problemet på så går det ikke nødvendigvis knirkefritt.

 

(Også er det jo trivelig med vannkjøling da... Drømte lenge om vannkjøling når jeg var yngre, men lot alltid fornuften vinne - hadde jo ikke all verden å bruke på data.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Har en passiv 520W Seasonic. Setter litt begrensninger på hvor kraftig maskinvare det går an å ha med et sånt oppsett...

 

Kjørte i årevis med lang kabel... og selv om det høres ut som en fin måte å løse problemet på så går det ikke nødvendigvis knirkefritt.

 

(Også er det jo trivelig med vannkjøling da... Drømte lenge om vannkjøling når jeg var yngre, men lot alltid fornuften vinne - hadde jo ikke all verden å bruke på data.)

 

Denne gjør ørene glade:

 

https://www.hifiklubben.no/hodetelefoner/audioquest-nightowl-carbon-hodetelefon/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...