Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var uansett ikke hovedpoenget mitt: AS5 er gammelt nytt, med en del uønskede egenskaper og middelmådig ytelse, idag. Det fins plenty av kjølepasta som fungerer optimalt fra første time, som verken leder strøm eller er kapasitivt - og som yter minst like bra som AS5.

 

Sist jeg vurderte, og faktisk brydde meg nok om kjølepasta til å se nøye på alternativene, så hadde jeg en core2quad, og landet på at jeg ikke gadd kjøpe nytt, den gamle tuben med AS5 var greit nok da. Men det holder på å bli noen år siden...

Lenke til kommentar

AS5 skal angivelig ha lang cure time ja.. Personlig har jeg aldri merket at den har blitt bedre med tiden. Heller ikke verre. 

 

Yter kanskje ikke best, men ytelsen er heller ikke dårlig. Thermal Grizzly Kryonaut og Gelid GC Extreme er vel regnet som de beste pastaene, altså ikke flytendende metall, men pasta. Verste resultatet jeg har sett mellom de to og AS5, så var vel temperaturen opp til 2°C høyere med AS5. 

 

En fordel med AS5 er at den er veldig rimelig, lett å påføre og holder lenge uten at den blir hard og tørr. 

 

Samme for meg hva folk velger å bruke, jeg syns bare det er teit når det blir sagt tull som at AS5 leder strøm, noe den helt åpenbart ikke gjør. Dette fant vi vel ut av for over 10 år siden.

 

 

Kanskje du må utvikle noe eget, Andrull? ^^

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

Er ikke noen her som har liggende litt forskjellig å slenge som gjerne skulle vært borte? :p Radiatorer, reservoarer etc... Blir et hvitt Thermaltake Core X9 på meg i morgen, så da har man plutselig plass til mye mer kjøleareal! Forøvrig ser jeg ikke for meg at Swiftech MCRES Micro passer så godt inn heller. Har forøvrig et Aquacomputer Aquatube Delrin liggende, men ser kanskje ikke helt for meg at det passer inn heller... Kanskje om jeg hadde ordna en pumpetopp til D5 pumpa eller ordna gjenger i den og festa den rett i pumpa på et vis...

 

Er også åpen for forslag ellers! Plasseringer etc. Fra før har jeg to EK XTX radiatorer, en 120 og en 360. Disse blir med videre på ubestemt tid, med mindre kanskje noen ville bytta dem i noe annet.

 

 

Beklager hvis det er frekt av meg å spørre! Men har ikke budsjett til å bare gå inn på feks Techbay og trykke kjøp kjøp kjøp :p

Har også prøvd å kikke litt rundt på bruktmarkedene, men fant ikke noe interessant. Mulig jeg kan ha oversett noe, jeg er jo bare et menneske som de fleste andre her :p

Lenke til kommentar

Jeg må nok si dessverre at jeg har ikke noe slikt liggende. Det vil si, har 2 EK pumper slengende, men den ene funker ikke, og den andre er helt ny som jeg skal montere i PC'en. Men jeg kan jo si at det Thermaltake Core kabinettet jeg har, er noe av det beste jeg har hatt.

 

Ble jo en del skruing og slikt da Core W100 kom i deler, men konge kabinett for min del.

Lenke til kommentar

Skrapa sammen litt til et nytt reservoar som blir lettere å plassere uten at det blir helt jallamekk. Se om jeg kan få ordna noen flere radiatorer etterhvert :) Blir nok et pågående prosjekt fremover! Tenker å kanskje leke med litt akrylplater og slikt.

Endret av 6u4rdi4n
Lenke til kommentar

Samme resultat her. Tok også å testa noe annet. La på en liten dæsj på ene enden av et AA batteri. 1.485V før, 0.0V med AS5.

Kan nevne at både det og teste med multimeter ikke er helt riktig måte å teste det på.

 

Alt i verden leder strøm, så fremt spenningen er høy nok. Og det store spørsmålet er hvor mye strøm AS5 leder ved spenninger som befinner seg i nærheten av CPU. Det største spenningspotensialet i en moderne PC du kan finne (bort sett fra i en PSU som har nærmere 400V) er 24-25 V DC. Selv om 12-12,5V er mer sannsynlig i kort nærhet til CPU. Avstandene er dog svært korte, og bør nok ta høyde for kanskje 1 mm avstand mellom potensialet.

 

ET multimeter tester motstand ved å måle strømmen gjennom kretsen ved en gitt spenning (og så kalkulere motstanden). Men den måler da ved ca. 5V. Viser den O.L (over load) eller uendelig, så går det så lite strøm at den beregner motstanden å være ekstremt høy ved 5V.

I ledere og "normale situasjoner" (aka. linært område) så funker det bra, men i materialer som befinner seg i det ekstreme, så kan en lav økt spenning føre til kollaps/ekstremt fall i motstand. Dvs. Ikke linært.

 

Viser den 0 ohm, så er det en ren kortslutning. Bare så ingen blander der. :)

 

 

Kort sagt: For å teste kjølepasta så ville jeg brukt en 24/25v spenningskilde, satt lederene 1mm fra hverandre, med pastaen i mellom. Deretter måler du strømmen som går gjennom pastaen. Denne bør knapt være målbar, maks noen microampere. Ellers kan ting raskt korrodere, samt forverre seg.

 

1,5V vil ikke være godt nok til å danne seg et bilde. :) Ja med mindre vi kun ser på Vcore. (og delvis på inngansspenningen på rundt 1,8-2V på fleste CPUer)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slå deg løs, Andrull! Har verken utstyr eller lab til å teste dette under forhold som hadde tilfredsstilt deg uansett, ser det ut til :)

Hehe, ja det burde jeg vel i det minste kunne komme opp med ja. Spesielt etter at jeg "klagde"/påpekte mangler ved deres test. :)

 

Testet med to seriekoblede strømforsyninger som totalt ga ut rett over 25V (25,127V), og førte så to ledere nesten sammen med en god mengde AS5 (jo mer, jo større sjanse for at det leder strøm), og testet AS5 med forskjellige distanser og tykkelser. Målte med et fluke 289, og kunne ikke få noe som helst utslag.

 

Utslaget var så lite at det gikk utenfor måleområdet til mitt multimeter i alle fall, og om noe, så varierte strømmen opp mot 0,01µA (10nA), minste målbare område. Noe som tilsvarer over 2,5 Giga-Ohm, ved 25V. 

 

Konklusjonen er kanskje ikke så sjokkerende for dere, men i en PC så vil AS5 oppføre seg som isolasjon, og ikke kunne kortslutte noe. Ja, som folk flest her inne også tydeligvis har erfart ja. ^^  :thumbup:

 

 

Ikke at jeg betvilte dere i utgangspunktet. Bare tenkte vi først kunne teste litt mer worst case. :p

 

Det var nok det jeg mente, burde vite bedre etter å ha arbeidet snart 40 år med slike saker og ting.   :hmm:

Fort gjort, uansett årgang.  :wee:

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært litt enklere å bare megge da?  :ph34r:

Tjaaa. Ikke uten megger.  :wee: (skulle gjerne hatt ett)

Men så har jeg jo også lyst på et skikkelig DC amperemeter tang, nytt oscilloscop, ekstra trådløst VDC-meter også da.  :wallbash: 

 

Og det gir tross alt ikke et helt realistisk bilde, da du gjerne er oppe i flere hundre volt. Så om det så hadde vært lav motstand ved megging, så kunne man ikke trukket noen konklusjon ut av det. Men motsatt funker. For om selv ikke et par hundre volt skaper "kortslutning"/lav motstand, så vil selvsagt ikke noe lavere spenning gitt det. :)

 

Edit:

Men jasså ja, ikke bare jeg som er sent / tidlig oppe i dag altså. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Uten megger er det vanskelig å megge ja :p
Meggern jeg har her ute på jobben kan megge ned til 50V, det skulle i allefall gi et slags bilde, men som du sier - det er vanskelig å gi en konklusjon utover dette annet en at man kan vel anta om man har høy motstand ved 50V så vil man ditto ha det samme ved 12V og dermed så ville det ikke gå i kortslutting, at du tester "andre veien" er vel kanskje bedre. Kudos for at du tester, Andrull  :thumbup:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Bra testa, Andrull! Da tror jeg kanskje vi kan legge dette dødt og konkludere med en gang for alle at AS5 ikke er ledende? :p

 

Helt utrolig hvor mye styr man kan lage ut av en liten ting egentlig :rofl:

 

Hadde jeg hatt mer forskjellig og bedre utstyr hadde jeg selvsagt testet dette enda bedre selv før jeg sa noe, men har verken midler eller plass til det. Strengt tatt kanskje ikke behov for heller, men er jo veldig ålreit å ha verktøy og utstyr liggende ^^

 

Da skal jeg straks gå i gang med å flytte over fra HAF X til Thermaltake Core X9. Blir verken fancy eller avansert, men hadde tenkt å ha det som et litt pågående prosjekt som kan utvides og endres med tiden. HAF X har rett og slett ikke mer plass, og begrensa hvor mye mer det går an å dytte inn der selv med modifikasjoner. 

 

Nizzen blir sikkert fornøyd, for nå har jeg fått Gelid GC-Extreme i hus som skal påføres både CPU og GPU :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...