Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

 

Bare sånn av nysgjerrighet, kunne man kjørt et AMD 295x2 og 4770(k) på to slike radiatorer og med disse viftene i bare enten push eller pull?

 

Var det Andrull som hadde kjørt farlig mye hardware på en enkel 120mm-radiator en gang? Synes å ha lest det et sted. De klarer dytte unna en del varme, men i den situasjonen må nok rimelig hissige vifter til. :grin2:

 

Hehe, mulig det var meg. Har i alle fall kjørt med en 120mm radiator en gang, som ble meget varmt, og et SLI-oppsett og blodklokka CPU på en enkel 240mm. Sistnevnte kan jeg i alle fall huske godt, og da ble vannet rimelig varmt. Fordelen er jo at selv om vannet blir 50 grader varmt, så holder godt klokka GPUer seg på rundt 70-75 grader, og CPUen enda lavere i spill.

 

Så det var fortsatt mer enn godt nok. Problemet var bare at slangene ble jævla myke og utvidet seg en god del. Så man bør nok ha noen gode kompresjonsnipler. :wee:

 

Uansett, i forhold til hva du vanligvis finner på 295x, så tror jeg ikke kjølingen blir noe vesentlig dårligere med to slike spesielle radiatorer og CPU koblet på.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har designet for noen år siden en "console killer" PC i 2D, og for noen dager siden skisserte jeg det igjen i 3D i Sketchup og småjusterte litt.

Denne passer perfekt i stereoracket mitt. Ca mål: 43cm bred, 38cm dyp, 10cm høy.

 

 

 

wNxr9AL.jpg

 

 

 

 

Naken:

51Z1XXw.jpg

 

 

Hvor mye strøm vil et slikt build trekke? Hva er minste PSU man burde gå for? Har designa den med bare 14cm lang PSU.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Noen forslag:

 

- Gå opp til såpass høyde at du får inn en 120mmxnoe radiator. 380 burde være et greit utgangspunkt.

- Dropp dvd-en - i alle fall inntil du har fått utnyttet plassen ellers maksimalt. (Se på slim varianter om du "må" ha dvd)

-Vurder smartere plassering av harddisk, evt. 2.5".

-Flytt hovedkort langt nok fram til at du får vifter i bakkant og god luftgjennomstrømning. De varme komponentene på hovedkortet vil like luftgjennomstrømningen + du får mer ut av samme radiatorareal med bedre gjennomstrømning generelt.

 

Avhenging av ønsket ytelse kan du se på en picopsu eller andre dc-dc-strømforsyninger med en ekstern klump som tar hovedjobben, typisk laptoplader. Da må du holde deg til cpu med < 50W tdp og et effektivt skjermkort, f. eks et 750ti. Plutselig har du *mye* mer plass å jobbe med.

 

Går ikke det, så slå opp dimensjonene til "vanlige" ssf-strømforsyninger og vurder det. Du kommer veldig langt med for eksempel en 300W seasonic.

 

Luftflyt er viktig når du skal ha det såpass kompakt. Det er også essensiellt for å få mest mulig ut av det radiatorarealet du ender opp med.

Lenke til kommentar

Ca. 600-650W med ingen/mild OC på CPU. Bør nok derfor ha minimum 750W PSU av god karakter.

 

Disse tre er noen av de få gode alternativene du har:

Seasonic S12G 750W

XFX Black Ed 750W

XFX Black Ed 850W

Alle er selvsagt 14cm store. Ps: Husk at du må ta høyde for minst 1,5cm for kabler også.

Går ikke det, så slå opp dimensjonene til "vanlige" ssf-strømforsyninger og vurder det. Du kommer veldig langt med for eksempel en 300W seasonic.

Et stykke, men ganske langt fra målet om en saftig gamingmaskin. Bare skjermkortet i seg selv trekker fort over 500W i praksis. Med 300W så kunne man nok klart det om man kjørte på med et GTX 970. Men det er jo rimelig kjipt i forhold da.

 

Dvd rom ser jeg liten bruk for i en maskin anno 2014. Kan være fint å droppe. Værste fall kjøre ekstert når man MÅ ha det.

 

God luftflyt trenger dog ikke bety masse plass og med godt designet kjølelinje så kan det være trangt om plassen. Spesielt med vannkjøling så kan man jo presse godt sammen. Men anbefaler et HK med så store kjøleribber på HK som mulig. Slik at de klarer å dra oppsettet uten særlig flyt over HK.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

jeg har et Fractal Design Define R4 kabinett og tenkte å koble alle viftene til den innebygde vifte styringen. er det da 3 eller 4 pin jeg bør gå for?

 

og hvor mange vifter kan jeg egentlig koble til der? mener at det var 2 ledninger som gikk ut, men tenkte å kjøpe noen splitter for å koble til flere.

 

 

Lenke til kommentar

"Three-speed fan controller is strategically integrated in the front panel and supports up to 3 fans"

Altså, for en vifte ekstra (følger vel med to).

 

Å bruke splitter kan jeg ikke anbefale. Da løper du risikoen for at driten (regulatoren) brenner opp.
Skal du splitte ut flere, så må det være fra molex-kontakter, men da mister du viftestyring, eller ås kjøper du flere viftestyringer. Alternativt kobler de til HKet.


Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 3stk 38mm Dell-vifter som jeg vil styre med PWM, men tør ikke å dra kanskje opp i 1,5A per vifte. Derfor tenker jeg å lage et adapter som jeg plugger i strømforsyningen.

Er det lurt å koble sammen jord på molexen og jord på vifteheaderen på hovedkortet? Hvilket tverrsnitt på kabel jeg bør bruke?

 

 

post-223190-0-02114000-1415641202_thumb.png

 

edit: forbedret bildet

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Mulig du må koble sammen jord for å få pwm til å funke. Koble de sammen er nok ikke noe stort problem. Men om jordkabelen til molex faller ut, så vil nødvendigvis det gå en del strøm gjennom fan headeren. Ikke helt heldig, så best å passe på at det ikke skjer. Kan i verste fall få headeren til å bli ganske varm.

 

0,75-1,5 mm^2 er ganske passelig.

Lenke til kommentar

Hmmm... da ble det tilfeldigvis skjermkortoppgradering. Et 970 ftw kom ramlende inn som resultat av et gammelt 580 tok kveld, og det er jo en såpass fin oppgradering at jeg må ta meg bryet med å bytte ut mitt 680.

 

Men... så er det visst lite med fullcover-blokker til det kortet + jeg *må* ha blokk som ikke bygger i høyden. Ser nesten ut som om jeg må til med universalblokk... Hva bør jeg satse på da? Hvor finner jeg gode kjøleribber til VRM-ene? Har sett på techbay og frozencpu, finner fint lite av gode små kjøleribber til slikt bruk.

 

Bilde fra Anandtech: Hvilke komponenter blir varme her, vrm-ene er de 12 svarte med orange detaljer, ja? Både vrm og minne kjøles uten noe om og men med luftkjøleren. Jeg regner med at det burde holde med en kjøleribbe på vrm-ene? Fins det noen egnelig og rimelig vannblokk som kan brukes på disse?

 

 

PCB.jpg

 

 

 

Kan http://koolance.com/mvr-40-motherboard-vreg-water-block fungere til vrmene?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...