Gå til innhold

Formeninger om Ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Det finnes ufrie (ikke open-source) drivere tilgjengelig for noe av maskinvaren din. Vanligvis er dette ATi eller nVidia sin egen driver eller drivere til trådløse nettverkskort. Hvis du har ATi/nVidia-skjermkort, men er fornøyd med oppsettet og ytelsen slik den er nå så er det ikke vits i å installere.

Jeg bruker den åpne ATi-driveren (radeon) på mitt Radeon HD4650 og det fungerer greit til mitt bruk. Det eneste som ikke fungerer er HDMI-Audio, men det bruker jeg foreløpig ikke.

I enkelte tilfeller kan du risikere at ting tryner når du installerer en ufri driver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jau, jeg drøyer den. Lagt inn Ubuntu idag, så "orker ikke" noe potensiellt tull.

 

Den maskin jeg har det på har forøvrig onboard (ati) skjermkort og har ikke noe trådløst her heller. Hatt tidligere versjoner av Ubuntu før på samme HW og funket ok rett-ut-av-boksen uten å styre med såkallt ufrie-drivere.

 

Får vente og se om jeg oppdager noe evt. behov senere

Lenke til kommentar

Øverst i panelet;

 

post-10740-1273617037,4982_thumb.png

 

dukket opp icon med melding om at det finnes noe hardware-oppdateringer elns. der ute. Ble plutselig litt usikker, alt funker bra her, så vil jeg rote med dette?

 

Noen gode råd?

 

Ta screenshot av det som kommer opp når du trykker på ikonet da, så vi får se hvilken driver det er snakk om.

 

Er uansett ikke verre enn å deaktivere den driveren om den ikke funker som den skal. Har du et skjermkort fra ATI/NVIDIA kan du oppleve dramatisk bedre ytelse og mange flere funksjoner om du legger inn driveren fra produsenten via dette verktøyet. NVIDIA-driveren har jeg i alle fall bare gode ting å si om. VDPAU (HD-video på GPU) og alt fungerer som en drøm.

Lenke til kommentar

Hvordan er det mest fornuftig å partisjonere en 1TB harddisk, der eg ønsker å ha dual boot med Ubuntu og Windows 7. Ubuntu skal brukes som hoved-os og Windows trenger eg egentlig bare til Photoshop og muligheten til å spille. Hadde også vært greit om eg kunne spilt av musikk fra begge OS, uten at eg trenger å lagre det på begge partisjonene. Skjønner? :p

Lenke til kommentar

Hvordan er det mest fornuftig å partisjonere en 1TB harddisk, der eg ønsker å ha dual boot med Ubuntu og Windows 7. Ubuntu skal brukes som hoved-os og Windows trenger eg egentlig bare til Photoshop og muligheten til å spille. Hadde også vært greit om eg kunne spilt av musikk fra begge OS, uten at eg trenger å lagre det på begge partisjonene. Skjønner? :p

 

Akkurat det samme lurer jeg også litt på. Har en 500 GB harddisk og har installert W7 Home Premium 32-bit i dualboot med Ubuntu. I tillegg har jeg delt opp harddisken der jeg har en partison med spill, filmer, bilder, o.s.v og en partisjon der jeg lagrer data som dokumenter, backup os.v. Snart(kanskje i dag) får jeg tilsendt i posten Windows 7 Ultimate 64-bit versjon som jeg skal ha i dualboot med Ubuntu 10.04 64-bit og vurderer nå på om jeg skal installere alt fra bunnen av.

 

Så hvis det er noen på dette forum med noe fornuftig løsning på hvordan dette skal gjøres best mulig så er jeg veldig interessert i å få lese om dette :)

Lenke til kommentar

Er uansett ikke verre enn å deaktivere den driveren om den ikke funker som den skal. Har du et skjermkort fra ATI/NVIDIA kan du oppleve dramatisk bedre ytelse og mange flere funksjoner om du legger inn driveren fra produsenten via dette verktøyet. NVIDIA-driveren har jeg i alle fall bare gode ting å si om. VDPAU (HD-video på GPU) og alt fungerer som en drøm.

Kan "nå" bekreftes :yes:

 

Jeg var vel litt rask med å "avfeie" dette over her, men hoppet i det og la inn ATI proprietary FGLRX driver, og maskin fikk en vitamininnsprøytning, dvs. merkbart mer responsiv! :thumbup:

 

Ellers så har jeg lekt meg litt med "Screenlets" (forskjellige apps til skrivebord) (ligger i Ubuntu sortware center) og byttet bakgrunn (fra den fæle lipstick fargen) til noe mer "klassisk" jeg fant på nettet.

post-10740-1273745472,5025_thumb.png

Lenke til kommentar

Fint. Ytelsesforskjellen er først og fremst i 3D-applikasjoner (gjelder også Compiz). Du vil som regel få betydelig bedre ytelse. Dessuten er ofte produsentens driver flinkere til å utnytte strømsparingsfunksjoner og redusere temperatur og GPU-hastighet når maskinen er inaktiv.

 

BTW: Fjern tray-ikonet til Screenlets. Det er bare stygt. Gjøres i "manageren"

Lenke til kommentar

Er uansett ikke verre enn å deaktivere den driveren om den ikke funker som den skal. Har du et skjermkort fra ATI/NVIDIA kan du oppleve dramatisk bedre ytelse og mange flere funksjoner om du legger inn driveren fra produsenten via dette verktøyet. NVIDIA-driveren har jeg i alle fall bare gode ting å si om. VDPAU (HD-video på GPU) og alt fungerer som en drøm.

Kan "nå" bekreftes :yes:

 

Jeg var vel litt rask med å "avfeie" dette over her, men hoppet i det og la inn ATI proprietary FGLRX driver, og maskin fikk en vitamininnsprøytning, dvs. merkbart mer responsiv! :thumbup:

 

Ellers så har jeg lekt meg litt med "Screenlets" (forskjellige apps til skrivebord) (ligger i Ubuntu sortware center) og byttet bakgrunn (fra den fæle lipstick fargen) til noe mer "klassisk" jeg fant på nettet.

 

 

HVor finner jeg denn wallpapern? :D

Lenke til kommentar

For det første så får jeg ikke lyd etter å ha satt maskinen i suspend og våknet opp igjen.

 

Dessuten så har NRK en merkelig praksis med Moonlight der bare eldre versjoner kan brukes på deres nettsider. Ikke Ubuntus problem akkurat, men.

 

I tillegg så opplever jeg mye frys og henging. Dette var det ingenting av på 9.10.

 

Barnesygdommer?

Lenke til kommentar

Prøv å avinstallere PulseAudio..? Men som regel går det an å mekke et skript som restarter tjenesten når den våkner fra suspend, da.

 

Hvilket grafikkort har du, og hvilken driver bruker du til det? Er det noen spesielle ting du gjør når ting fryser/henger?

 

Er en bærbar fujitsu-siemens. 2005 modell med noe onboardgreier.

 

Jeg prøvde å kill pulseaudio og deretter reload av denne.

 

Stille som graven! :tease:

 

 

Frysingen kommer uten noen grunn, men ofte når mer enn to program er åpne samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...