Gå til innhold

Formeninger om Ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Jeg var veldig kritisk til at knappene er på venstresidenm, men har brukt det i et døgn og merker ikke så mye til dette lengre. Jeg går av og til automatisk til høyre, men dette er mest sansynelig en tilvenningssak.

 

Jeg synes Lucid virkelig kler det nye temaet og har ikke gjort noen forandringer på det bortsett fra å endre den lilla bakgrunnen. Dette er en LTS verdig.

 

Oppstarten er raskere enn noen gang og jeg elsker MeMenu. Skulle bare ønske det fantes en plugin eller noe for å få den til å virke med flere IM programmer enn Empathy. Dette hadde spart meg for en masse klikk hver gang jeg forlater og kommer tilbake til PCen.

 

Gwibber har jeg brukt lenge så det var en gledelig overraskelse at de har tatt den med som standard. Men sånn som den er nå er den ubrukelig, siden den spiser opp alt av cpu. Heldigvis har de fikset dette, så jeg regner med at dette skal komme oppdateringer om ikke så alt for lenge.

 

Jeg liker Ubuntu One veldig godt og vurderer å kjøpe meg en full konto til online backup av filer, for å få kontakt synkroniseringen til å vare og for å kunne synkronisere direkte med mobilen(Det er bare en gratis prøveperiode på kontaktsynkronisering foreløpig.) Men jeg nekter så lenge filbrowseren på nettsiden ikke fungerer i Opera.

 

Har noen prøvd å kjøpe musikk fra Ubuntu One Music Store? Har bare så vidt sett litt på den og fant 2 av 5 tilfeldige artister jeg søkte etter. Jeg har selvfølgelig ikke forventet meg samme utvalget som i iTunes, siden det er snakk om musikk uten DRM. Det er jo ikke alle plateselskapene som vil selge musikk uten denne dritten. Apple har vell eksklusive avtaler med noen store plateselskaper? Jeg har også forstått at det er forskjell på utvalget om du bor i USA, England eller resten av Europa, pga rettigheter og sånt. Idiotiske plateselskapsfolk og paragrafryttere som alltid skal ødelegge morroa.

 

Jeg håper de oppdaterer musikkbutikken til å inkludere Ogg Vorbis og FLAC. Sånn at hvis man kjøper og laster ned i feks ogg så kan man senere hente mp3 osv når du skulle ha behov for det. Men dette er vell bare ønsketenking.

 

Hvis de får fjernet bugs og polert det litt så tror jeg dette kan bli en av de beste Ubuntu'ene til nå.

Endret av Sn3ipen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var veldig kritisk til at knappene er på venstresidenm, men har brukt det i et døgn og merker ikke så mye til dette lengre. Jeg går av og til automatisk til høyre, men dette er mest sansynelig en tilvenningssak.

 

Jeg synes Lucid virkelig kler det nye temaet og har ikke gjort noen forandringer på det bortsett fra å endre den lilla bakgrunnen. Dette er en LTS verdig.

 

Oppstarten er raskere enn noen gang og jeg elsker MeMenu. Skulle bare ønske det fantes en plugin eller noe for å få den til å virke med flere IM programmer enn Empathy. Dette hadde spart meg for en masse klikk hver gang jeg forlater og kommer tilbake til PCen.

 

Gwibber har jeg brukt lenge så det var en gledelig overraskelse at de har tatt den med som standard. Men sånn som den er nå er den ubrukelig, siden den spiser opp alt av cpu. Heldigvis har de fikset dette, så jeg regner med at dette skal komme oppdateringer om ikke så alt for lenge.

 

Jeg liker Ubuntu One veldig godt og vurderer å kjøpe meg en full konto til online backup av filer, for å få kontakt synkroniseringen til å vare og for å kunne synkronisere direkte med mobilen(Det er bare en gratis prøveperiode på kontaktsynkronisering foreløpig.) Men jeg nekter så lenge filbrowseren på nettsiden ikke fungerer i Opera.

 

Har noen prøvd å kjøpe musikk fra Ubuntu One Music Store? Har bare så vidt sett litt på den og fant 2 av 5 tilfeldige artister jeg søkte etter. Jeg har selvfølgelig ikke forventet meg samme utvalget som i iTunes, siden det er snakk om musikk uten DRM. Det er jo ikke alle plateselskapene som vil selge musikk uten denne dritten. Apple har vell eksklusive avtaler med noen store plateselskaper? Jeg har også forstått at det er forskjell på utvalget om du bor i USA, England eller resten av Europa, pga rettigheter og sånt. Idiotiske plateselskapsfolk og paragrafryttere som alltid skal ødelegge morroa.

 

Jeg håper de oppdaterer musikkbutikken til å inkludere Ogg Vorbis og FLAC. Sånn at hvis man kjøper og laster ned i feks ogg så kan man senere hente mp3 osv når du skulle ha behov for det. Men dette er vell bare ønsketenking.

 

Hvis de får fjernet bugs og polert det litt så tror jeg dette kan bli en av de beste Ubuntu'ene til nå.

Selvfølgelig blir dette den beste ubuntuversjonen hittil, hadde vært tåpelig om de skulle nedgradere den og gjøre den dårligere :p

Lenke til kommentar

Skiftet HD på mediamaskinen min, og tenkte jeg skulle prøve Ubuntu. Det meste er ok har det ikke vært for elendig video. Har et integrert Radeon X12xx som fungerer fint med Compiz osv, men ikke til video. Fullskjerm lagger og slår jeg av Compiz får jeg tearing (nå med ekstra interlace effekt, ny feature? :p ). Trodde de hadde fått fikset på X.org/drivere siden sist ... Noen som vet om X.org/drivere blir fikset før release, eller er dette hva jeg må nøye meg med?

Lenke til kommentar

Det er stor innsats på xorg driverne, og ubuntu skal inkludere den siste driveren for ATI:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODEyNQ

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODEzNQ

Ikke usannsynlig at mer kommer med til release. I mellomtiden kan du jo teste ut Catalyst og se om den gjør jobben greit. Tearing skulle bli adressert med den nye grafikk-stacken, så jeg håper slikt blir fikset fort.

Lenke til kommentar

olear, det virker som om eldre kort ikke får spesielt mye oppmerkomhet, de satser mest på HD2xxx og oppover virker det som. Mitt gamle Mobility Radeon 9200 har veldig buggy kms, får av og til opp artifacts på skjermen, og som du sier er video i fullskjerm bare å glemme. Ikke for det, det er mange forbedringer å spore også. Har egentlig AMD frigjort dokumentasjon for så gamle kort?

 

Ellers går det vel kanskje an å teste ut Gallium3D-pakka?

Lenke til kommentar

Kortet er ikke støttet av Catalyst, får vente å se om det dukker opp noe fra Ubuntu.

Det hadde jeg glømt. DRiverne mottar nok betydelig innsats også for denne serien. Red Hat arrangerer en test, så det kan være en grei anledning til å rapportere problemer samt teste siste ATI driver i oppkommende Fedora:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODE0NQ

Gallium3D driveren begynner også å komme seg:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_lts_gallium3d&num=1

 

Men dette har tatt ulidelig lang tid. Skal gi de åpne driverne en sjanse her i huset når jeg får over 10.04 på stuemaskina.

Lenke til kommentar

Oi, når var "før"? Jeg har aldri hatt smooth video i fullskjerm.. Men så er jo 9200 et veldig gammelt kort også.

Et par år siden, da var video aldri et problem. Nå er alt bare rot, umulig å finne en bra kombo som bare fungerer. Har hatt Radeon 9200 selv, det kortet har fungert top med frie drivere siden begynnelsen av 2000 (mulig de har ødelagt noe nå, var bra før iallefall).

 

Del: Fint at ting skjer, men jeg er mest interessert i hva som fungerer i dag. Jeg har det siste året anskaffet meg nulltoleranse når det gjelder data, hvis ikke tearingproblemet forsvinner før release installerer jeg noe annet (det vil si innen RC1 kommer ut).

Endret av olear
Lenke til kommentar

Selv har jeg lenge hatt problemer med tearing og tull med videoavspilling i Ubuntu på mitt Geforce 8600gt, både med og uten compiz. Har prøvd ørten forskjellige innstillinger, avspillere, video-render engine osv. Det som ble løsninga var å sette PÅ v-sync i Compiz-innstillingene og synce den til samme hz som skjermen min bruker. Og vips gikk det plutselig glatt. Har fiklet med disse innstillingene før, men tydeligvis ikke rett kombo...

Lenke til kommentar

olear: fra Phoronix i dag

 

"The "R300g" driver that supports the R300/400/500 GPUs (up through the ATI Radeon X1000 series graphics cards) was started actually not by AMD but instead Corbin Simpson, which was a developer at university participating in a previous Google Summer of Code experiment. This ATI Gallium3D driver is now beating out the classic Mesa driver and is catching up to the old proprietary ATI Catalyst drivers."

Lenke til kommentar

Problemet er at ting fungerte før, nå fungerer det ikke lengre.

 

Hvilken driver? Jeg antar det nyeste ikke vil fungere, PGA overflyttinggen til Gallium3D.

Den "gamle" stabile skal fungere vis det var den du kjørte før.

xf86-video-ati.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet den åpne ati-driveren på stue PC'n noen dager. Kortet som står i PC'n er HD4670, så dette er første gangen jeg får 3D aksellerasjon, og derfor i det hele tatt kan bruke åpen driver. Dette har jeg ventet på lenge, og jeg er meeeget godt fornøyd så langt. Den drar alt av åpne spill greit nok (tuxracer, openarena osv.). På min 46" LCD TV er video suveren, ingen antydning til tearing så langt. For første gang ser det også ut til at desktop effekter funker uten noe krøll (litt nedsatt fps på spill, that's it) og med KDE4. Den som venter på noe godt venter visst ikke forgjeves.

 

Da gleder jeg meg til de får ytelsen opp også. Har en PC stående her med Radeon 9700 kort, og en annen med HD3200. Får se når jeg får rotet meg til å teste de også. Uansett, ATI ligger helt klart foran Nvidia hos meg nå. Fortsatt ingen 3D på nouveau i 10.04 (og det er den driveren jeg bruker på laptopen nå med 7900go-kort).

Lenke til kommentar

Ubuntu One var helt ubrukelig for meg. Den synkroniserte mapper og ikke filene i mappa. Fikk tips om å fjerne passord i keyring, gjorde det og fikk lastet ned ca. 2 MB av 75 MB før den stoppet.

 

Noen flere som har problemet med Ubuntu One? 10.04 er riktignok ikke beta, men det er ikke Ubuntu One. Totalt ubrukelig, særlig med tanke på at det er en betalt tjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...