Gå til innhold

Formeninger om Ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har 10.04 beta 2 og liker den veldig godt. Så godt at den kommer til å overta for windows som primært arbeids OS.

Men det er jo en del ting det tar tid å venne seg til, samt ikke minst å finne ut av. F.eks. hvordan jeg ripper lyd cd-er til mp3 eller AAC. Jeg får det ikke til å fungere. Har googlet og prøvd en god del nå fordi jeg skulle rippe en lydbok. Til slutt ga jeg opp og måtte over på en windows pc for å få det til. Er det noen som har en enkel måte å fikse dette problemet på?

Lenke til kommentar

Har installert restricted extras-pakken og har nå er det mulig å velge mp3 og aac i Sound Juicer, men ikke i Rythmbox. Når jeg går inn i innstillingene for Foretrukket format så er det bare de fem vanlige valgene der, men ikke mp3 og aac. Hvis jeg klikker på Rediger-knappen så ser jeg at valgene er der i listen, men jeg får ikke lagt dem til i den listen hvor jeg velger foretrukket format.

 

Det er akkurat samme listen i Sound juicer, men der er det nå altså mulig å velge disse formatene.

 

Det er et valg for å krysse av for om formatet er "aktiv" eller ei, men det har ingen ting å si for om valget kommer fram i listen, verken i Rythmboks eller Sound juicer.

 

Noen som vet hvordan jeg kan få mp3 og aac aktive i Rythmbox?

 

Aaarg, Sound Juicer kræsjer når jeg starter rippingen!

 

Edit: har prøvd med Soundconverter (kræsjet), RipOff (klarte ikke mp3) og RipperX (klarte å konvertere, men filene lar seg ikke spille av ("Filen lar seg ikke spille av. Intern feil i dataflyt").

 

Noen bedre forslag?

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Hadde behov for en maskin utelukkende til surfing. Fant derfor fram en gammel IBM ThinkPad T30 fra skapet. (Pentium 4 2GHz, 512Mb ram, 16Mb dedikert grafikkminne. Kjøpt brukt i 2003 :-) Denne er for lengst erstattet av en langt kraftigere maskin.

 

Jeg repartisjonerte disken på den (Windows XP partisjon som kan være kjekk å beholde) og la inn Ubuntu 10.04. Maskinen har bare 512Mb ram, så måtte laste ned alternativ cd for å få til å installere.

 

Må si jeg er positivt overasket. Alt fungerer på maskinen, og den er helt grei å jobbe på. Skulle ikke tro det er verdens "mest moderne" operativsystem på den :)

 

(btw, er det nødvendig med hardwarestøtte for å koble til WAP krypterte nettverk? Får opp alle nettverkene i nabolaget, men kan ikke koble til mitt eget siden jeg benyttet WAP (network-manager ber om WEP nøkkel). Er ikke noe jeg gidder bruke tid på siden den skal benyttes på et ukryptert nett, men lurer litt)

Lenke til kommentar
Skulle ikke tro det er verdens "mest moderne" operativsystem på den :)

 

Det ser litt døllt ut etter installering.

Men om en installerer Compiz Config.. fra software center, så har du en masse med

valgmuligheter om hvordan ting skal se ut..

 

Der kan du f.eks aktivere "Skaler", og trigge det ved å føre musepekeren til en skjermkant

da vil du få opp samme utseende som Mac ved at alle vinduene stilles side ved side

 

Du kan aktivere "Ekspo", og f.eks trigge det ved å føre musepekeren til en annen skjermkant.

Da zoomer du ut av skjermbildet, og får se alle skrivebordene linet-up..

Ser smashy ut :cool:

Lenke til kommentar

Fjatle, joda, men eyecandy sier fint lite om hvor moderne OS-et er. Den muligheten der har du hatt i årevis med Beryl/Compiz. Ubuntu 10.04 stiller sterkt med tanke på bruk av SSD-harddisker og integrasjon mot sosiale nettverk, bruk av nettsky (Ubuntu One) og utrolig enkel tilgang til "alt" av programvare. Og det lanseres først senere denne uka, noe som gjør det til det "nyeste" av alle OS.

Lenke til kommentar

(btw, er det nødvendig med hardwarestøtte for å koble til WAP krypterte nettverk? Får opp alle nettverkene i nabolaget, men kan ikke koble til mitt eget siden jeg benyttet WAP (network-manager ber om WEP nøkkel). Er ikke noe jeg gidder bruke tid på siden den skal benyttes på et ukryptert nett, men lurer litt)

Mener du WPA? WAP er protokollen som blir brukt på blant annet mobiler. Om det er WPA det er snakk om så må det trådløse kortet ditt støtte WPA, så om det fungerte i Windows med WPA-kryptering virker det litt rart at det ikke fungerer i Ubuntu om det trådløse kortet ellers fungerer.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Og den store nedturen til slutt:

Sun-java ligger ikke pakkebrønnen!!! Her må man nå hente inn en ekstern pakkebrønn for å få kunne lastet inn sun java. Dette er et hårreisende trekk fra Ubuntu! Diverse nettbanker fungerer ikke med OpenJdk, og derfor må man ha tilgang til Sun. Hvorfor de har gjort dette er uforståelig. Og om de vil snu er usikkert, men siden det er så nærme release nå, så tror jeg ikke det.

Hvis de gjør Canonical Partner Repository lett tilgjengelig (en enkel knapp i innstillingene) i pakkebehandleren vil vel problemene bli minimale. Men slik det er nå med manuell klipping og liming kan det bli en del trøbbel for ferske brukere.

 

Til info så er det svært lett tilgjengelig i Synaptic, noe det har vært så lenge jeg kan huske. Synaptic -> Innstillinger -> Arkiv -> Annen programvare - huk av for partner-repo'et. Done deal!

Lenke til kommentar
Til info så er det svært lett tilgjengelig i Synaptic, noe det har vært så lenge jeg kan huske. Synaptic -> Innstillinger -> Arkiv -> Annen programvare - huk av for partner-repo'et. Done deal!
Ok, da burde det ikke være noe problem. Jeg har ikke 10.04 selv (venter på final selv om RC sikkert er like bra), så jeg visste ikke hvordan det var der. Alle "guidene" jeg har sett på Google har i hvert fall vært klipp-og-lim-i-terminal, og da utelukker man plutselig en god del brukere som får hetta.
Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet den åpne ati-driveren en stund på min hd4670. Nå kjører jeg KDE4 med diverse dekstop-effekter (ikke alle er støttet av driveren, emn de fleste), og da holder driveren omtrent et døgn før compositing krasjer. De vanlige åpne spillene funker fint, men med vesentlig lavere ytelse enn på catalyst.

 

Med andre ord en finfin start. Ikke verre enn at jeg ikke kommer til å bruke catalyst mer på den maskinen. Litt tidlig å rope halleluja dog, det mangler en god del på ytelse, stabilitet og opengl-utvidelser.

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg kunne bruke flickr uploadr og canon mp600r driver i ubuntu.

 

Bortsett fra det så er ubuntu kjempe, har brukt xubuntu på min bærbare dell x300 i en lang stud og la inn 10.04 på den stasjonære i dag. Konge bra OS. Ingen tvil om at det bare kommer til å bli bedre og at dette blir mitt faste OS. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...