Gå til innhold

Formeninger om Ubuntu 10.04


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da var installasjonen ferdig, men fikk to feilmeldinger:

 

Package /var/cache/apt/archives/fglrx_2%3a8.721-0ubuntu7_i386.deb may not be in a working state.

 

og

 

Fglrx may not be in a working state.

 

Noen som vet hva årsaken til dette er og hva de to filene er?

Kan veldig lite om dette, men ordet Fglrx går hvertfall igjen i begge errorene som dere ser.

Prøver å restarte datan nå, så krysser fingrene for at alt går som det skal.

Lenke til kommentar

Ja, det har vært en del støy rundt det der, men Shuttleworth gjør det for å eksperimentere med nye funksjoner på høyresiden i 10.10. Er ikke så farlig, etter en liten ukes bruk tenker du ikke over det lenger. Nå synes jeg heller at det er klurete å ha vindusknappene på høyresiden når jeg bruker windows-maskina til dama f.eks. :p

Lenke til kommentar

For de som ikke liker å ha vinduknappene på venstre side står det forklart hvordan man endrer på dette selv her.

 

Er nokså enkelt å endre dette etter eget ønske, det eneste du trenger å gjøre er å åpne gconf-editor og rote deg frem til: apps>metacity>general

 

Her legger jeg ved et skjermbildet av Mint, som i utgangspunktet har knappene på høyreside, men som du ser i bildet, plassert på venstre side. Om du ønsker å ha det slik det var kan du prøve å kopiere og lime inn følgende "menu:minimize,maximize,close", og om du ønsker å ha et lite mellomrom mellom to knapper (som du ser i vedlagt skjermbilde mellom X og _, legger du kun til "spacer" og et komma-tegn før eller etter avhengig av hvor du setter inn mellomrommet.

 

post-143435-1270490545,4398_thumb.jpg

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Har noen sett en god grunn for å flytte vindusknappene? Er det brukervennlig? Enklere å nå når de er på venstresiden? Eller er det kun design?

Tror nok den meste av skrikingen er rett og slett av den grunn at mange både er vandt til å ha dem på høyre siden, og at det nærmest har vært en standard plassering i de fleste OS bortsett fra OS X.

 

Personlig finner jeg det mer logisk å ha dem på venstre siden. Da mye annet klikkbart befinner seg i det området er musen der oftere, og dermed synes jeg de blir mer tilgjengelige på venstre-siden.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Er stort sett enig med Decline. ikoner og slikt; fint, flytte menyknapper uten grunn; rart.

 

jeg kommer til å slite litt med å forklare 60-åringer på sin første pc hvorfor ting plutselig endrer seg så drastisk.

 

Greit at de skal eksperimentere på høyresiden, men da kan de jo flytte menyknappene når de først har funnet noe å putte på høyresiden. Ikke nå, uten god grunn, og i en LTS. synes også den lilla bakgrunnen ikke gjorde annet enn å ligne på OSX. hvis de først er i gang med å låne så mye, hvorfor lar de ikke "quicksilver"/gnome do og docken, som er noe av det beste med osx, være standard. vha f.eks. docky. eller evt. en plugin til panelet som oppfører seg som en dock?

 

etter siste runde med oppdateringer funker suspend for meg. veldig behagelig, utrolig kjapp, og virker som om det funker hver eneste gang nå.

Lenke til kommentar

Igjen. Flyttingen av knappene er ikke uten grunn. Og ved å gjøre det nå får de testa det opplegget skikkelig, i tillegg til at brukerne blir vant til det. Dessuten, er folk virkelig så utrolig avhengig av å ha knappene på høyresiden? Hvorfor er det så krise at de er flyttet? Som sagt, etter bare få dager med knappene på venstresiden tenker du ikke over det lenger.

 

Ways, hvor mange 60 år gamle ubuntu-brukere må du forklare dette til?

 

Grunnen til at en dock-løsning ikke har blitt valgt er nok fordi grafikkdriverne fremdeles er alt for ustabile. For eksempel opplever jeg ofte lagging på docken med mitt ATI Radeon Mobility 9200-kort med xorg-ati-driver. For meg ville bruksopplevelsen av Ubuntu bli svært dårlig om docken var presentert som standard. Og dessuten, hva er vitsen? Jeg synes applications-menyen funker helt fint, og trenger man snarveier er det bare å legge til på panelet.

 

Jeg er også svært imponert over suspend nå, den er lynrask, om enn litt småbuggy i det jeg åpner lokket. Men ikke noe ødeleggende.

 

Jeg har dog merket meg at ati-driveren har begynt å krølle, og plutselig får jeg massevis av grønne striper og skit i Firefox mens jeg leser på nettsider uten noen aktivitet på maskina. Hvis jeg scroller ned og opp igjen er de borte. Rart, men håper det løses før RC.

Lenke til kommentar

duckers: Se hva cmyrland skriver to poster ovenfor...

 

Leste den. Spørsmålet mitt var en dypere begrunnelse, forhåpentligvis forankret i studier av aper i et bur eller noe.

 

Er forøvrig helt enig i at plassering av knappene er en vanesak. Personlig syns jeg det heller er en fordel at knappene er vanskelig å nå, så slipper jeg å komme borti dem når jeg knoter med den elendige musen på den bærbare :D

 

Angående "docky" må jeg si jeg er glad de ikke innførte den. Er det en ting vi ikke har bruk for er det større menyer som stjeler mer plass i høyden, men så er jo jeg en av de som mener at 4:3 burde komme tilbake på bærbare..

 

En ting de derimot burde innført er den kombinerte menylinjen, tittellinjen og "oppgavelinjen" som de har i OsX, den sparer plass den.

Lenke til kommentar

Jeg ville så absolutt anbefale 10.04.

Men pr. øyeblikk (uferdig) så har det såpass bugs at jeg ville ventet til ferdig release (og kansje litt mer en det).

 

Software center begynner å bli temmelig bra:

post-44917-1270765738,9124_thumb.png

 

Og skjermbilder i Software center har begynt å poppe opp på de aller fleste programmer.

post-44917-1270765777,2843_thumb.png

 

Mener jeg ikke hadde mulighet for dette i 9.10, men å synke kalendre og kontakter med Gmail er nå en lek!

post-44917-1270765836,8802_thumb.png

 

 

Scanning har blitt mye, mye bedre. Et forholdsvis enkelt program for å scanne bilder, og et super-enkelt program for å scanne tekst og annet som ikke krever noe etterbehandling!

post-44917-1270765896,5861_thumb.png

 

Oppknytning til sosiale medier (msn, facebook, twittaa, etc.) er blitt veldig bra med hurtig-aksessen i høyre-topp-hjørne på skjermen (fikk ikke tatt screenshot med menyen åpne). Det hele føles integrert og veldig bra!

 

Look & Feel på systemet generelt er blitt veldig bra. Selv om det bare er themes, ikoner, oppstart og denslags som har fått seg en overhaling, så har de denne gangen satt en helhetlig stil over hele linja. Og trass lillafargen som er mest sannsynlig patentert av Apple, så liker jeg det veldig bra.

 

 

Nytt med Ubuntu-One er at man nå kan høyre-klikke en hvilken som helst mappe, og velge 'synkroniser med Ubuntu-one'. Veldig ålreit!

 

 

Nedturer sålangt (men husk at det fortsatt bare er Beta):

-Oppstartskjermen (på min stasjonære) er plutselig blitt støgt, med elendig oppløsning. Satser på snarfiks her

 

-All snakk om hurtigere oppstart har jeg ikke merke noe av. Heller litt motsatt

 

-Sliter med å få Ubuntu-One til å fungere. Den vil ikke synkronisere. Satser på snarfiks her også.

 

-Gwibber klienten bruke vanvittig med CPU-kraft. Dette leste jeg imidlertid at de skal ha funnet fiksen på

 

-Software center kan kræsje når man laster ned flere programmer på en gang.

 

Og den store nedturen til slutt:

Sun-java ligger ikke pakkebrønnen!!! Her må man nå hente inn en ekstern pakkebrønn for å få kunne lastet inn sun java. Dette er et hårreisende trekk fra Ubuntu! Diverse nettbanker fungerer ikke med OpenJdk, og derfor må man ha tilgang til Sun. Hvorfor de har gjort dette er uforståelig. Og om de vil snu er usikkert, men siden det er så nærme release nå, så tror jeg ikke det.

 

 

Så det var min opplevelse sålangt.

Som en ser så er det en god del bugs nå. Men når de er kverka, så er det en real oppgradering av Ubuntu vi snakker om her.

Det er blitt (iallefall på særs god vei) et gjennomført OS hvor ting snakker ilag slik man naturlig ønsker at ting skal snakke ilag.. Det kalles vel sømløst?

post-44917-1270765738,9124_thumb.png

post-44917-1270765777,2843_thumb.png

post-44917-1270765836,8802_thumb.png

post-44917-1270765896,5861_thumb.png

Lenke til kommentar
Og den store nedturen til slutt:

Sun-java ligger ikke pakkebrønnen!!! Her må man nå hente inn en ekstern pakkebrønn for å få kunne lastet inn sun java. Dette er et hårreisende trekk fra Ubuntu! Diverse nettbanker fungerer ikke med OpenJdk, og derfor må man ha tilgang til Sun. Hvorfor de har gjort dette er uforståelig. Og om de vil snu er usikkert, men siden det er så nærme release nå, så tror jeg ikke det.

Hvis de gjør Canonical Partner Repository lett tilgjengelig (en enkel knapp i innstillingene) i pakkebehandleren vil vel problemene bli minimale. Men slik det er nå med manuell klipping og liming kan det bli en del trøbbel for ferske brukere.
Lenke til kommentar

Første jeg merket meg etter installasjon er at den nye skrivebordsbakgrunnen og innloggingskjermen bare er i lav oppløsning i forhold til skjermen min på 1920x1200, og ser mindre bra ut. Grub2 skjermen likeså.

 

Siste versjon av gnome er inne, men de har dessverre utelatt siste versjon av Evolution(som skal ha store forbedringer ifølge bloggen deres). Siste versjon av Tracker finner jeg heller ikke(som igjen skal være kraftig forbedret og skal nå funger bra).

 

Det nye utseende er nok ikke helt ferdig, ikoner til programmer som Banshee, Openoffice quick starter osv. får en grå firkantet rundt seg på panelet.

 

Plymouth ser jeg ikke noe til under oppstarten, og etter innlogginsskjermen så tar det evigheter før gnome dukker oppe. Mulig fordi jeg bruker nvidia sin driver.

 

Jeg installerte også ubuntu-netbook pakken slik at jeg kan velge denne under innlogging(bare for å se hvordan det fungerer). Jeg installerte også Digikam. Nå kan jeg også(?) velge KDE under innlogging men det gir meg en sort skjerm uten mulighet til å logge ut(må gå til cli for å reboote).

 

Gikk til System > Administration > Login Screen og skrudde av “Play login sound” men det endrer ikke på noe.

 

Husker ikke navnet i farten men to programmer installert via "Software center" nekter å starte.

 

Ellers virker det bra - har testet en god del.

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Bare små-plukk og personlige meninger dette her:

 

En filleting, men noe som kommer til å irritere meg litt om jeg skal sitte å se på det i et par måneder er kantene til vinduknappene der de inneholder enten kun en av knappene eller en på sidene kombinert med den i midten da det foreløpig gir dette resultatet:

 

post-143435-1270858354,446_thumb.jpg

 

Ellers synse jeg det personlig hadde vært kulere om det hadde valgt en loading-bar som var noe mer i stil med resten av utseendet, og som hadde vært mer minimalistisk:

 

Org:

post-143435-1270859604,2491_thumb.jpg

 

Rask mock-up:

post-143435-1270859635,845_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...